Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?
Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.
Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.
Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?
Kommentit (835)
Vierailija kirjoitti:
Ylenmääräinen tavaran kerääminen on joku pahoinvointisairaus aivan niin kuin osto hysteria, että aina vaan jotakin ostaa ja kerää vaatetta ja tavaraa, kirpputorilla kannattaa myydä ei pöytä paljoa maksa ja saa tavarat myytyä tai tori,fi siellä voi myydä, muutto on sitten helpompaa, jokaiselta varmaan löytyy tavaroita joista on helppo luopua.
Elämä on jossain muualla kuin huonekaluissa. Kirjoihin minullakin onntunteikkaampi sihde mutta jos tulisi hyvä sauma muuttaa, en epäröisi karsia jotain pois.
Ihailen ihmisiä jotka eivät tavarapaljouden takia jäkitä paikoillaan. Muuttohan on ihana tekosyy raivata elämästään jo aikansa ollutta kaikin tavoin. Voisi olla kivakin aloittaa uudessa asunnossa niin, että siellä on niukemmin tavaraa. Oikein semmoinen selvä kasvojenpesu senkin suhteen.
Ihan tyhmä kysymys. Helsinkikin on maakunnassa, nimittäin Uudenmaan maakunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten rahattomalla ap:lla on varaa maksaa varaston vuokraa? Vai oliko kyse vielä varastoista? Ap vakuuttaa, että on ihan yksin eikä kukaan voi auttaa. Ilmaisvarastoa siis tuskin on.
Varastovuokrat eivät ole kovin montaa kymppiä kuukaudessa. Itsellänikin on sellainen. Tulee hemmetin paljon halvemmaksi kuin se, että pistäisin kaiken pois ja joutuisin ostamaan sitten kaiken uudestaan itselleni takaisin (täällä hyväätarkoittavien typerysten huuteluista huolimatta).[/
Tsekkaapa hinnat pk-seudulla. Yli satasenkin kk-vuokra on ihan normaali. Ap on Helsingistä.
Minä uskon näin että jos haluaa halvan muuton lähikaupan ilmoitustaululle voi laatia näkyvän ilmoituksen siihen puh.numeron ja yhteystiedot joka huomataan,löytyykö alueelta keneltään esim.pakettiautoa ja muuttoapua että bensat voin maksaa, uskon että halukkaita löytyy, jotka lähtee mielellään.
Muutto on senverran raskasta puuhaa, että tuskin tuntematon ihminen ihan pelkkien bensojen hinnalla muuttoapua ja aikaansa antaa. Varsinkin jos muuttomatka on pitkä paikasta A paikkaan B.
Varsinkin myös kun tavaraa on paljon ja osa painavaa.
Nimittäin jo pelkät kirjat painavat paljon.
Mutta jos maksaa vaivanpalkkaa myös niin saattaa saada apua ja halvemmalla kuin muuttofirma.
Yksi vaara on ohareiden tekijät ja myöhästelijät sekä aikojen muuttelijat.
Jos ottaa ihan puskista tuntemattoman saattaa olla kaikenlaista säveltäjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempihan se on työttömän asua jossain muualla kuin pk-seudulla, jos töitä ei sieltä millään löydy. Elämänlaatu ihan eri ja kaikki edullisempaa.
Eikä sitä tiedä, mitä mahdollisuuksia sitä kautta voi vielä löytyä. Ehkä saa puhtia kouluttautua kokonaan uudelle alalle, tai saa jopa töitä kun joka paikasta ei ole monta sataa muuta hakijaa kilpailemassa?
Pitkä ura on omalla alalla takana, mutta ikä ja kokemus ovat haitaksi, kun valtion hommista on kysymys. Hankin viime syksynä uuden tutkinnon vanhan täydennykseksi ja ammattiluvankin ihan muulle alalle, mutta ei löydy töitä. Olen jättänyt töistä haaveilemisen pakon edessä.
Kotiseudulta muuttaminen on pelottava juttu, kun ei ole rahaa eikä mitään muutakaan. Vapaaehtoisesti ja työn perässä muuttavilla on ihan eri tilanne. Jotenkin tuntuu siltä, ettei maakunnissa riemuittaisi, kun kolkuttelisin kunnantalolla sosiaalitoimiston ovea.
Ap
Ei kannata ajatella noin. Et olisi ainut etkä ensimmäinen samoista syistä pk-seudulta poismuuttava.
Itse asiassa tännekin on muuttanut juuri samoista syistä ihmisiä jonkin verran joka vuosi, joten et olisi mikään outolintu.
T. imatralainen.Olen luullut, että työtön ei voi muuttaa vakituisesta asuinkunnastaan toiseen olemaan edelleen työtön. Onhan siinä käytännön hankaluuksiakin, kun ei rahaton pysty siirtämään muuttokuormaansa, eikä muuttoavustustakaan saa muuten kuin jälkikäteen - ja minä olen oppinut luottamaan siihen, että jos Kela voi jotain harkinnanvaraista evätä, sen se epää. Ja kun on rahaton, pienikin takaisku voi olla ylittämätön takaisku.
Ap
Miksei voisi muuttaa? Mutta pitää olla tietysti toisessa asuinkunnassa asunto, jonne muuttaa. Ellei ole töitä tai varoja, on vähän vaikea hankkia sitä asuntoa toisesta kunnasta.
Aloittaja ei todellisuudessa ole tervetullut minnekään, koska pitkäaikaistyötön
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti ennemmin Itä-Suomeen kuin Länsi-Suomeen. Turun seudulla varsinkin todella sisäänpäin lämpiävät piirit ja piirin ulkopuolisille jutellaan ainoastaan iskemistarkoituksissa. Turku on ihana, mutta uusien ihmissuhteiden luomisessa kamala.
Ei pidä paikkaansa. Olen muualta muuttanut ns. Uusturkulainen. Olen pärjännyt täällä mainiosti. Kukaan ei puutu asioihini. Jokainen saa olla juuri sellainen kuin on. Silti Olen tutustunut ihmisiin ja ystävystynyt monen kanssa. Turkulaiset ovat suvaitsevaisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti ennemmin Itä-Suomeen kuin Länsi-Suomeen. Turun seudulla varsinkin todella sisäänpäin lämpiävät piirit ja piirin ulkopuolisille jutellaan ainoastaan iskemistarkoituksissa. Turku on ihana, mutta uusien ihmissuhteiden luomisessa kamala.
Ei pidä paikkaansa. Olen muualta muuttanut ns. Uusturkulainen. Olen pärjännyt täällä mainiosti. Kukaan ei puutu asioihini. Jokainen saa olla juuri sellainen kuin on. Silti Olen tutustunut ihmisiin ja ystävystynyt monen kanssa. Turkulaiset ovat suvaitsevaisia ihmisiä.
P.S.
Turusta löytyy töitäkin, niin loppuu tuo lorviminen
ap:stahan tykkää kaikki, ainaki omien sanojensa mukaan, joten en usko, että muuttaminen on ongelma: on varmasti kavereita, jotka tulevat jeesaamaan.
ap on kiukutellut tällä palstalla muissakin ketjuissa ja mystisesti katoaa aina sen jälkeen, kun on saanut veetuiltua tarpeekseen ja sen jälkeen kuin muilla on mennyt kärsivällisyys häneen ja ihmiset vain yksinkertaisesti sitten alkavat palautella hänelle veeteilujaan. Sitten taas on vika muissa - ei missään nimessä hänessä, jolle kaikki ventovieraatkin kantavat pullaa ja kahviakin tarjottimella, kun on kerrassaan niin hieno ihminen. Täytyy sanoa, että jos hän oikeasti on taloudellisessa hvetissä, niin mitä luultavimmin omasta syystään.
En kyllä suosittele muuttamaan jonkin ulkoisen syyn vuoksi minnekään. Täytyy olla myös aito halu muuttaa. Itse olen aikuisiällä muuttanut työn perässä kahdesti, ja kyllä se hajotti. Yksi vuosi siellä, toinen täällä. Ei mitään pysyvää missään. Sitä ei ehkä heti tajua, mutta lopulta huomaa olevansa ihan rikki.
Eri asia, jos tekee oikein uraa, ja perhe matkaa mukana. Ja on vaikka saman firman lähettämänä eri paikoissa. Siinä on jo muut palaset pysyviä, vaikka asuinpaikka vaihtuu.
Jyväskylä on omakin kyläni, ollut 1986 alkaen. Alkujaan olen Hankasalamella Kirkonkylän kasvatti. Tarkkailuluokalla, koulukodissa, valtion taloissa, jne. Hyvä on olla, ei ole töitä. Kun ei ole, ei ole, minkäs tälle mahtaa, on miten on, kunhan edes jotenkin.
Tuo on aika jännästi muotoiltu: mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan.
Ihan kuin vain automaattisesti aloittaja siirtyisi kuin tarjottimella uuteen paikkaan.
Emmehän me voi tietää mikä paikkakunta ottaa vastaan, täytyyhän siinä itsekin ensin jotain tehdä.
Itse ihan ensiksi menisin Kelan tiskille kysymään erilaisista muuttoon liittyvistä mahdollisista tuista ja selittäisin oman tilanteeni.
Koska täälläkin on jo parikin kertaa Kelan asumistuen eri vyöhykkeiden vuokrarajat niin silloin tietää minkähintaiseen asunnon pystyy vuokraamaan.
Eli ensin itse selvittää Kelan mahdolliset muuttoavustukset, takuuvuokrat ja muuton hinta suunnilleen.
Sitten vain itse katselemaan netistä eri paikkakuntien vuokratarjontaa. Siis sellaisia asuntoja joihin on varaa. Ja myös tietenkin sitten ottaa yhteyttä kun sopiva asunto osuu silmään.
Onko aloittaja tehnyt yhtään tuonkaltaista pohjatyötä.
Aloittaja AP on ylimielinen narsisti ja avaus sepitettyä kuvitelmaa. Sukupuolikin voi olla mies. Täysin fiktiivinen threadi, missä aloittaja naureskelee kaikille jotka ottavat hänen venkoilunsa todesta. Sylkäisy.
Saa valita vapaasti asuinpaikkansa, jos on taloudellisesti riippumaton. Muutenhan suurin osa työttömistä asuisi Eirassa muiden piikkiin.
Miehen tekstiä, ja just sellaisen ettei ole yhtä ainoaa kaveria jolta saisi apua ja pakun lainaan.
Kumma juttu, kun kertoo olevansa hyvin pidetty ihminen, eikä silti yhtään kaveria....
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei todellisuudessa ole tervetullut minnekään, koska pitkäaikaistyötön
Niin, mikäpä kunta haluaisi lisää maksuja työttömien muodossa. Mutta ei kait mikään lakikaan voi estää jos muuttaa haluaa? Vaikea löytää ensin työpaikka ja sitten etsiä kiireellä asunto. Kyllä helpompaa on ensin muuttaa ja sitten etsiä työtä.
Hyvä se olisi jos ihmiset uskaltaisivat repäistä ja kokeilla uusia asuinsijoja.
Jos muutto ei ole iso/kaukana, ei ole maatakaatavan kallista. Tässä tullaan taas siihen että ne kaverit voisi myös olla kullanarvoisia pakun vuokrauksessa ja ajossa jos ei itse osaa.
Toki joitain elämänongelmia ei muutto ratkaise. Silti siinä on jotain kutkuttavaa, uudelle seudulle lähtemisessä.