Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?
Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.
Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.
Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?
Kommentit (835)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, ap on ottanut seuraavan roolin...
Tottakai :D Aloittaja on varmasti ainoa palstalla käyvä henkilö, joka huomaa saman palstalla toistuvan ilmiön joukkovoimasta, jossa lauma on ensiksi kilpaa auttamassa jotain, mutta kun osoittautuu, että autettava ei olekaan vielä menettänyt kaikkea eikä ole valmis vielä luopumaankaan, alkaa julmettu kiusaaminen ja parjaaminen. Uskotteko todella, että muutto on kiinni niistä asioista, mitä tuputatte, eikä vain siitä, ettei aika ole vielä kypsä ja eri vaihtoehtoja täytyy vielä pohtia?
Minä uskon, että aloittaja tulee vielä saamaan ihan mielekkään asunnon ja muuttamaan kuormansa sinne, muuttoavustuksella tai ilman. Saattaa myös olla, että hän ajan kuluessa ja iän karttuessa päättää luopua omaisuudestaan - tai hankkia sitä lisää. Riippumatta vauvapalstalta saamistaan neuvoista tai juuri niiden takia. Aatteleppa.
Nyt olen hämmentynyt. Aloittaja otsikossa sanoo "köyhä pitkäsikaistyötön muuttamassa maakuntiin". Kyllä siinä asetetaan kysymys siten, että henkilö on köyhä, ei ole työtä eikä saamassakaan, ja muutto on nyt aika akuutisti suunnitteilla.
Jos "aika ei ole kypsä" niin aloitus olisi kannattanut muotoilla aivan toisin, "kertokaa kivoja paikkoja asua Suomessa" ja näitä ketjuja onkin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Lohjalle. Mutta odota, että hintataso siellä vähän laskee. Lyhyt matka Helsinkiin sukuloimaan (bussi kulkee, parhaimmassa tapauksessa myös Onnibus joka on edullinen). Sinne tähtään itsekin ensi vuonna. Pienessä torpassa/saunamökissä on rauhallista ja edullista asua - noin 150 eur/kk riippuen siitä, käytätkö sähköä lämmitykseen vai lämmitätkö vain puilla (mahdollisesti omasta metsästä = ilmaisia). Kerrostalo- ym. asunnoissa on se ongelma, että maksat turhaan siitä minkä voisit tehdä paljon halvemmalla itse (kuten nurmikon leikkuu esim. halvalla kelaleikkurilla, lumien luonti lumikolalla, lämmittäminen vain puilla, jne. perusjutut). Parhaassa tapauksessa jossain Lohjalla et tarvitse autoakaan kun palveluita on levinnyt muuallekin kuin keskustaan.
Ei aloittaja huoli pientä torppaa tai saunamökkiä. Ne tavarat!
Lisäksi hän ei voi luoda lumia, ajaa nurmikkoa kelaleikkurilla, kantaa puita yms.
Kun kahden kilon autolla paikasta toiseen ajettu pakettikin on hänelle liian raskas työ.
Kun aloittajalla on ne omat vaatimukset.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti ennemmin Itä-Suomeen kuin Länsi-Suomeen. Turun seudulla varsinkin todella sisäänpäin lämpiävät piirit ja piirin ulkopuolisille jutellaan ainoastaan iskemistarkoituksissa. Turku on ihana, mutta uusien ihmissuhteiden luomisessa kamala.
siksi hänen pitäisi muuttaa länsi-suomeen, aloittajahan on sanonut että mieluiten hän eläisi erakkona. tosin hän on sanonut myös olevansa oikein ihana persoona, josta ihan kaikki tykkää, joten mistäs sitä tietää mitä mieltä ap itsestään on sitten kun muuttaa, jos muuttaa tai joutuu muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohjalle. Mutta odota, että hintataso siellä vähän laskee. Lyhyt matka Helsinkiin sukuloimaan (bussi kulkee, parhaimmassa tapauksessa myös Onnibus joka on edullinen). Sinne tähtään itsekin ensi vuonna. Pienessä torpassa/saunamökissä on rauhallista ja edullista asua - noin 150 eur/kk riippuen siitä, käytätkö sähköä lämmitykseen vai lämmitätkö vain puilla (mahdollisesti omasta metsästä = ilmaisia). Kerrostalo- ym. asunnoissa on se ongelma, että maksat turhaan siitä minkä voisit tehdä paljon halvemmalla itse (kuten nurmikon leikkuu esim. halvalla kelaleikkurilla, lumien luonti lumikolalla, lämmittäminen vain puilla, jne. perusjutut). Parhaassa tapauksessa jossain Lohjalla et tarvitse autoakaan kun palveluita on levinnyt muuallekin kuin keskustaan.
Ohiksena, on pikkuisen riskaabelia yksin asuvan naisen laskea puulla lämmittämisen vastaan. Huomasin tämän, kun mulle 50+tuli noidannuoli, ja en viikkoihin pystynyt kantamaan edes kauppakassia tai päässyt istumaan autoon. Ilman ilmalämpöpumppua olisi ollut kylmä. Sen laittaminen maksaa pari tonnia.
olen saletisti varma, että ap on mies.
Jos aika ei ole nyt kypsä niin milloin?
Hän asuu nyt asuntolassa mihin on kyllästynyt ja jäämässä jostain syystä siitäkin asunnottomaksi.
Kuinka kauan tässä tilanteessa ihminen "voi kypsytellä muuttoa kun aika on sopiva". Kysellä vain huvikseen nyt kesällä. Talvi on aika kurja olla vailla asuntoa.
Kysyn vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset hae siivoomaan? Monen paikkakunnan keskussairaaloissa on suorastaan huutava pula laitoshuoltajista, sinne otetaan kuka tahansa joka pystyy kävelemään, moppi pysyy kädessä ja osaa edes auttavasti Suomea. Kouluttavat talossa ja palkka juoksee koko ajan. 1900 brutto + lisät.
Moppi pysyi nuoressa kädessä aikoinaan ja pysyisi edelleenkin, mutta selkä ei kestä. Jos pystyisin tekemään fyysisesti raskasta työtä, olisin ollut nämä vuodet vaikka siivoamassa tai hyllyttämässä, enkä edes ajattelisi kotiseudultani lähtemistä. Töitä pystyn edelleen tekemään ympäri vuorokauden, mutta vain istuen.
Olen pattitilanteessa, jossa minun on pakko olla maan kalleimmalla seudulla maan pienimmillä tuloilla. Tämä ei ole kivaa.
Ap
Siivous ei ole nykyään samanlaista eikä läheskään yhtä raskasta kuin ennen. Jos pystyy kävelemään, niin pystyy myös siivoamaan. Ergonomia on kehittynyt ihan hurjasti samoin välineet. Enää ei tarvitse kantaa raskaita vesiämpäreitä yms. Lisäksi voi neuvotella työnantajan kanssa esim 80% työajan jos täyspäiväinen käy liian raskaaksi.
Sulla ei selkeästi ole mitään käsitystä siivoamisesta...
Olin siivoustöissä nuorena ja nyt minuakin kiinnostaa se, miten siivoamisen ergonomia on kehittynyt sen jälkeen. Mitähän ratkaisuja on löytynyt tällaisiin ongelmiin:
- en pysty tekemään sitä edestakaisliikettä, jota lattiaa pyyhittäessä ennen tehtiin
- pystyn kumartumaan vain siten, että pidän toisella kädellä kiinni esimerkiksi pöydänreunasta
- edellisestä syystä en pysty nostamaan mitään lattialta kaksin käsin
- kyykistyminen saattaa luiskauttaa välilevyn, mutta saattaa olla luiskauttamattakin
Pystyn kyllä kävelemään ja kurkottelemaan suoraan ylöspäin. Olisiko hommia minulle?
Perussiivouksessa yläpölyjen pyyhintä moppivarrella ja huoskalla. Se on just tuota 🙂
Ap kirjoittelee täällä itselleen. Otsikosta huolimatta tämä ketju ei käsittele köyhän pitkäaikaistyöttömän muuttoa.
Ap
Tämä ketju on hauska, vaikka aloittaja vastaakin kaikkeen ei. Hän muistuttaa minua yhdestä vanhemmasta sukulaisestani, joka alkoi vanhana kieltäytyä kaikista ehdotuksista ja oli usein myöhässä tapahtumista ja niihin reagoimisesta.
Mutta joo - Suomessa on paljon kivoja pieniä kaupunkeja ja niitä on esitelty täällä. Nyt kun olen ajatellut asiaa, niin itse tuossa tilanteessa katsoisin ensin, löydänkö alle 50 kilometrin etäisyydeltä Helsingistä jonkun vuokra-asunnon tai asumisoikeusasunnon. Muuttaminen maksaa vähemmän lyhyellä matkalla kuin pitkällä. Ja tämän jälkeen katsoisin, olisiko paikkakunnalla, jossa on kiva rauhallinen asunto myös työväenopisto tai kansalaisopisto tai muu opisto, josta voisi kysellä työtä. Jos on jonkun alan opettaja ja harrastaa käsitöitä, niin se voi onnistuakin. Tuollaisen 50 km matkan voi kuljettaa pienet tavarat (= vaatteet, keittiöastiat ja muutaman maton ja tuolin) omalla autolla ja myöhemmin tilaa muuttoauton isoille tavaroille.
Vai että saa vapaasti valita asuinpaikkansa. Joo, teoriassa. Mutta käytäntö on ihan eri asia. Köyhälle jo muuttokin voi olla liian kallis asia. Kaikilla ei ole edes rahaa matkustaa toiseen kuntaan. Muuta siinä sitten ihan vapaasti valitsemaasi asuinpaikkaan.
Muuta Kiteelle. Sielä on halappoo ja asuntoja löyttyy. Suat myös oikeita immeisii ystäviks.
Nyt on vaikea enää sanoa, onko ap köyhä, työtön tai edes muuttamassa. Ja nainen vai mies, ja sen jälkeen vähän ikäkin kysymysmerkki.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vaikea enää sanoa, onko ap köyhä, työtön tai edes muuttamassa. Ja nainen vai mies, ja sen jälkeen vähän ikäkin kysymysmerkki.
Ja moniko henkilö kirjoittaa AP:na
Entäs sellainen köyhä, jolla ei ole edes vanhaa autoa saatika ajokorttia. Muuttaako silloin polkupyörällä?
Vierailija kirjoitti:
Suku ja oikeissa paikoissa virkaa tekevät ystävät auttaa tähänkin vaikeuteen täällä.
Hyvä-veli verkosto jyllää. Liian erilainen persoona jätetään helposti yksin. Savolainen lupsakkuus vaatii että sopii savolaiseen lupsakkuuteen ensiksi itse. Siihen pääsemiseen tulee auton, kesämökin ja työpaikan asunnon lisäksi olla kuosissa.
Huomioikaa se uusi kuntakokeilu-malli on voimassa useissa maakunnissa joka tarkoittaa tehostettua päivätoimintaa mahdollisimman monille pitkäaikaistyöttömille.
Eläköitymiseen sitten Savo on loistava seutu.
Hyvä kiteytys. Itse Savossa kasvaneena kaipaan kyllä luontoa, mutta en ihan hirveästi sitä mentaliteettia.
Tuo ei ole ihan helppo ratkaista sitä että miten yhdistää maaseutu, avara elämänymmärrys, kyttäämättömyys, juoruilun puute jne. Pk seudulla viihdyn toistaiseksi kun ei tarvitse tietää naapureista mitään. Täällä on kaikin puolin vaivattomampi olla vähän erilainen tai paljonkin.
Mutta luonnonrauha ja väljyys. Sen perään on kyllä poistuttava ruuhkaSuomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, ap on ottanut seuraavan roolin...
Tottakai :D Aloittaja on varmasti ainoa palstalla käyvä henkilö, joka huomaa saman palstalla toistuvan ilmiön joukkovoimasta, jossa lauma on ensiksi kilpaa auttamassa jotain, mutta kun osoittautuu, että autettava ei olekaan vielä menettänyt kaikkea eikä ole valmis vielä luopumaankaan, alkaa julmettu kiusaaminen ja parjaaminen. Uskotteko todella, että muutto on kiinni niistä asioista, mitä tuputatte, eikä vain siitä, ettei aika ole vielä kypsä ja eri vaihtoehtoja täytyy vielä pohtia?
Minä uskon, että aloittaja tulee vielä saamaan ihan mielekkään asunnon ja muuttamaan kuormansa sinne, muuttoavustuksella tai ilman. Saattaa myös olla, että hän ajan kuluessa ja iän karttuessa päättää luopua omaisuudestaan - tai hankkia sitä lisää. Riippumatta vauvapalstalta saamistaan neuvoista tai juuri niiden takia. Aatteleppa.
Kuinka tästä tuli jotenkin Uli- ja tasoteoriafiilikset? Tuliko muille?
nauttikaa teoreettisesti vapaudesta kirjoitti:
Vai että saa vapaasti valita asuinpaikkansa. Joo, teoriassa. Mutta käytäntö on ihan eri asia. Köyhälle jo muuttokin voi olla liian kallis asia. Kaikilla ei ole edes rahaa matkustaa toiseen kuntaan. Muuta siinä sitten ihan vapaasti valitsemaasi asuinpaikkaan.
Kyllä, tästä olisikin hyvä saada oma ketju. Sellainen, jossa oikeasti pohdittaisiin, kuinka köyhä pystyisi muuttamaan halutessaan. Kelan tuista ja muista tavoista saada muuttorahat. Kun se muuttaminen kuitenkin on mahdollista.
ei kaikilla ole autoa kirjoitti:
Entäs sellainen köyhä, jolla ei ole edes vanhaa autoa saatika ajokorttia. Muuttaako silloin polkupyörällä?
Näitähän on vaikka mitä muuttopalveluja. Yksityisiä ja firmoja. Jos yhdellä keikalla selviää niin eipä tuo välttis maltaita maksa. Muutossa pääsee vaan sitä notkeammin mitä vähemmän tavaraa on TAI mitä useampi kantaja. Ei ole sen vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena, on pikkuisen riskaabelia yksin asuvan naisen laskea puulla lämmittämisen vastaan. Huomasin tämän, kun mulle 50+tuli noidannuoli, ja en viikkoihin pystynyt kantamaan edes kauppakassia tai päässyt istumaan autoon. Ilman ilmalämpöpumppua olisi ollut kylmä. Sen laittaminen maksaa pari tonnia.
Enhän sanonut, ettei ilmalämpöpumppua voisi olla. Mutta rahaa säästääkseen sitä ei silloin pidä käyttää niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten rahattomalla ap:lla on varaa maksaa varaston vuokraa? Vai oliko kyse vielä varastoista? Ap vakuuttaa, että on ihan yksin eikä kukaan voi auttaa. Ilmaisvarastoa siis tuskin on.
Varastovuokrat eivät ole kovin montaa kymppiä kuukaudessa. Itsellänikin on sellainen. Tulee hemmetin paljon halvemmaksi kuin se, että pistäisin kaiken pois ja joutuisin ostamaan sitten kaiken uudestaan itselleni takaisin (täällä hyväätarkoittavien typerysten huuteluista huolimatta).
Riippuu tietysti mitä noissa pitää ja millanen jälleenmyyntiarvo niillä on. Sunkin kopin vuokra on varmaan jotain 30e/kk, joten vuodessa tuohon uppoo 360e. Ton verran sä maksat ihan vaan niiden omistamisesta ja voi hyvin olal ettet tule ikinä enää käyttämään niitä.
Tämä. Tuo 360 euroa voi olla jonkun kuukauden vuokra. Vaikka se olisi vain 20 euroa kuussa, se on silti 240 euroa vuodessa. Joku tuolla rahalla ostaa monen kuukauden ruot itselleen. Kun tällaisia pieniä kuluja juoksee vuosikausia, ei välttämättä tajua miten iso menoerä niistä lopulta kertyy.
Ehdottomasti ennemmin Itä-Suomeen kuin Länsi-Suomeen. Turun seudulla varsinkin todella sisäänpäin lämpiävät piirit ja piirin ulkopuolisille jutellaan ainoastaan iskemistarkoituksissa. Turku on ihana, mutta uusien ihmissuhteiden luomisessa kamala.