Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?

Vierailija
15.06.2021 |

Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.

Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.

Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?

Kommentit (835)

Vierailija
561/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti, miksei aloittaja jo ole aikaa hankkinut hygieniapassia? Se vaaditaan aika moneen työhön. Uskon, että hyvin perustelemalla pitkäaikaistyötön sen jopa saisi työkkärin tai Kelan maksamana.

Ei ole vaikea homma suorittaa (noin terävälle ihmiselle).

Passin puute sulkee tosi monia työpaikan ovia.

eikä tarvitse edes perustella hyvin, riittää, että sanoo, että uskoo, että se parantaa työnsaantimahdollisuuksia

Olen jo suorittanut kaksi koulutusta työkkärin luvalla, totta puhuen. Hygieniapassia ei ole ollut tarpeen harkita, koska sen takana oleviin työpaikkoihin on tulossa paljon ihmisiä, joilla muu koulutus ja kokemus on kohdallaan.

Ap

lapseni tekee helppoa ruokapalvelulähetin työtä palveluasumisen piirissä kuuluville henkilöille pienellä paikkakunnalla ja sielläkin piti olla hygieniapassi suoritettuna vaikka työnhönsä  kuuluu vain täyden paketin vieminen paikkaan a ja samasta paikasta tyhjän paketin laittaminen autoon, josta se puretaan sitten ruokapalvelun takaovelle. Älä suhtaudu noin ylimielisesti hygieniapassiin.

Totta puhuen, en ole ylimielinen. Hygieniapasso ei vain ole ollut yhteydessä niihin aloihin, joilla minä toimin, muuten olisin jo hankkinut sen. Voisin itsekin tehdä kuvailemaasi työtä, mutta fyysisesti en pysty siihen. Reippaita nuoria on riittämiin niihin hommiin, joissa nostellaan ja siirrellään tavaroita.

Ap

se laatikko painaa max 2 kiloa

Vierailija
562/835 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän sähkölasku kuitenkin makseta vuokran lisäksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/835 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on mainio. Itse asuin Tampereella, kunnes saimme lapsen. Oli sietämätöntä asua kaupungin melussa vastasyntyneen kanssa. Hyvin nopeasti pakkasimme tavarat ja muutimme maalle. Ensin tietenkin pari muuttofirmaa teki oharit, niin kuin asiaan kuuluu kun kilpailuttaa muuton. Muutimme Pälkäneen kuntaan, Luopioinen nimiselle paikkakunnalle. Etsimme siis samaa kuin ketjun aloittaja. Pari maailmalle kelpaamatonta, rauhaa etsivää sielua löysi kaiken sen mitä toivoikin...

Kunnes... Kylän ainoaan kerrostaloon tuli vesivahinko. Siitä alkoi sellainen ralli, että talossa asuminen muuttui mahdottomaksi. Ja kun kunnan muut vuokra-asunnot olivat varattuja niin eipä siinä auttanut muu kuin palata Tampereelle. Etsimme mahdollisimman rauhallisen kaupunginosan ja onnistuimme. Tampereella lähes joka suunnalla asuneena, voin todeta että ei ole helppo löytää lapsiystävällistä kaupunginosaa. Sinne kannattaa etsiytyä vuokralle, missä on vain osaketaloja sekä vanhaa kansaa. Luopioisissa asumisessa oli se huonopuoli että lähikauppa (ainakin ennen uudistusta) oli melko kallis ja autottomana paikkakunnalla oli ajoittain tuskallista olla. Bussivuorot olivat minimaaliset ja viikonloppuna ei kulkenut ollenkaan. Mutta SILTI suosittelen kyseistä kuntaa ihmiselle, joka tahtoo johonkin sivulle, vaikka sitten hiljalleen kuihtumaan pois. Voi käydä onni ja löytää jonkun toisen samanlaisen ja siitä alkaakin rikas ja rauhallinen, yhteinen arki vailla nykymaailman vaateita sekä ahdistuksia.

Vierailija
564/835 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuit harrastusvälineistä jotka täyttävät koko huoneen jos ne levittää.

Koska olet käyttänyt näitä harrastusvälineitä viimeksi. Mitähän nämä kaikoi ovat. Kerroit, että selkä on niin kipeä, ettei välillä liiku kuin silmät ja keuhkot.

Miten on mahdollista silloin harrastaa jotain niin ahkerasti, että harrastusvälineitä on koko huoneellinen.

Onko siis todellisuudessa niille koskaan enää käyttöä.

Jos joku kirjajylly on niin valtava, että vie koko seinällisen tilaa on epätodennäköistä, että se sama hylly sopii siihen muuttamaasi asuntoon. Asunnossa ei ehkä ole yhtään kokonaista vapaata seinää tms.

Kerroit, että huonekaluilla ja tavaroilla on ollut oma paikkansa. Käsitätkö, että se oli ennen. Et voi palata täsmälleen samanlaiseen elämään vaikka kuinka haluaisitkin.

Ymmärräthän, että sitä tarkalleen samankokoista " omaa paikkaa" ei löydy toisesta asunnosta.

Oletatko siis, että kun muutat niin kaikki ne säilömäsi tavarat sitten asettuvat ja mahtuvat kuin taikaiskusta uuteen asuntoon. Löydät jostainpäin Suomea täsmälleen samanlaisen asunnon kuin entinen. Ja sisustat sen aivan samoin kuin entinen.

Nämä jutut ovat niin epärealistisia ja mahdottomia käytännössä, että en löydä sanoja.

Sinä et nyt selvästi ymmärrä, mistä on kysymys. Minulla on ison kaksion tavarat. Onko niin, että maaseudulta ja pikkupaikkakunnilla ei ole asuntoja, joihin ison kaksion tavarat mahtuvat?

On aivan yhdentekevää, milloin minä olen mitäkin tavaraa käyttänyt ja miten usein. On yhdentekevää, mitä ne tavarat ovat. Ne muuttavat minun kanssani, koska muu ei ole monestakaan syystä mahdollista.

Ap, joka muuten osaa koota moduulikirjahyllyn

Mutta sinulle ei makseta tukia isoon kaksioon. Sinä saat pienen asunnon kyläraitin ainoasta kunnan vuokrakerrostalosta. Talosta, jossa ei ole hissiä. Hyvällä onnella kylästä, josta ei ole vielä lakkautettu kauppaa. Sinä et pääse töihin, vaan työkkäri pistää sinut kuntouttavaan työtoimintaan, johon kuljet bussilla. Joudut anomaan kaikki rahasi kelalta ja tekemään selvityksen kaikista menoista joka kuukausi. Autoa sinulla ei ole varaa pitää, koska kela ei maksa sinulle siitä toimeentulotukea. Joudut kylän silmätikuksi, jos sinut havaitaan hankalaksi.

Tällaista se köyhän elämä voi olla pikkupaikkakunnalla. Että mietipä vielä.

juuri näin. jos pikkukylillä on samanlainen vastarannan kiiski kuin täällä ja inttää joka helvatan asiaan vastaan ja kuvittelee kaikessa olevan itseensä suunnattuja piikkejä, joita pitää sitten omasta mielestä töykeydellä ajaa pois, niin hyvin pian huomaa, että siellä pikkupaikkakunnalla ei välttämättä se sossukaan enää hymyile ja silitä päätä, vaan kaikki toitovat, että ihminen muuttaa pois mahdollisimman pian. Pikkukylillä kun on pakko olla yhteistyökykyinen toisten kanssa eikä saa olla liian ylpeä tai kukkoileva. muuten saa kokea kylmiä seiniä siellä sun täällä eikä kukaan tule auttamaan, kun apua tarvitse.

Siinä kaksistanne hekumoitte.

Minä olen oikeasti töissä tosi herttainen ihminen. Minä olen urani alusta lähtien ollut se ihminen, joka lähetetään vaativimpiin tilanteisiin, koska hän selviää niistä todennäköisimmin. Minua on toisaalta myös tarvittu silloin, kun vastassa on ihminen, jolla on huonoja kokemuksia tai joka muuten vain arastelee uutta tilannetta.

Nimettömässä nettikirjoittelussa, jossa osa kirjoittajista sotkee tahallaan asioita ja osalla vain ei ole eväitä käydä kirjallista keskustelua, kukaan ei anna itsestään todellista kuvaa. Ei edes halutessaan. Te kaksi jutustelijaa olette luoneet minusta mielikuvan omien mieltymystenne mukaan ja nimenomaan haluatte nähdä minut ilkeänä, yhteistyökyvyttömänä ja töykeänä, vaikka tosielämässä todennäköisesti pitäisitte minusta kovasti ja toisitte minulle kahvia ja pullaa. Pyytämättä. :)

Siviilissä kukaan ei tiedä, millainen minä olen, koska kaihdan ihmisiä. Siitä toki lähtevät juorut liikkeelle, mutta se ei ole minun vikani.

Ap

Mistäs päättelet, että vain kaksi?

t. kolmas, joka alussa yritti auttaa, mutta sittemmin on huomannut yhteistyökyvyttömyytesi ja töykeytesi

ja täällä neljäs

Täällä viides

Vierailija
565/835 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti, miksei aloittaja jo ole aikaa hankkinut hygieniapassia? Se vaaditaan aika moneen työhön. Uskon, että hyvin perustelemalla pitkäaikaistyötön sen jopa saisi työkkärin tai Kelan maksamana.

Ei ole vaikea homma suorittaa (noin terävälle ihmiselle).

Passin puute sulkee tosi monia työpaikan ovia.

eikä tarvitse edes perustella hyvin, riittää, että sanoo, että uskoo, että se parantaa työnsaantimahdollisuuksia

Olen jo suorittanut kaksi koulutusta työkkärin luvalla, totta puhuen. Hygieniapassia ei ole ollut tarpeen harkita, koska sen takana oleviin työpaikkoihin on tulossa paljon ihmisiä, joilla muu koulutus ja kokemus on kohdallaan.

Ap

lapseni tekee helppoa ruokapalvelulähetin työtä palveluasumisen piirissä kuuluville henkilöille pienellä paikkakunnalla ja sielläkin piti olla hygieniapassi suoritettuna vaikka työnhönsä  kuuluu vain täyden paketin vieminen paikkaan a ja samasta paikasta tyhjän paketin laittaminen autoon, josta se puretaan sitten ruokapalvelun takaovelle. Älä suhtaudu noin ylimielisesti hygieniapassiin.

Totta puhuen, en ole ylimielinen. Hygieniapasso ei vain ole ollut yhteydessä niihin aloihin, joilla minä toimin, muuten olisin jo hankkinut sen. Voisin itsekin tehdä kuvailemaasi työtä, mutta fyysisesti en pysty siihen. Reippaita nuoria on riittämiin niihin hommiin, joissa nostellaan ja siirrellään tavaroita.

Ap

Hygieniapasso?

Vierailija
566/835 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttamassa ulkomailta Suomeen, enkä lähde enää töihin. Eläkeikään olisi vielä matkaa 10v, mutta koulutus vanheni ym. Tienviitaksi en lähde. Olen ajatellut tulla Helsinkiin. Minkähänlaisia asuntoja minulle tarjotaan? 

Vierailija
567/835 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten rahattomalla ap:lla on varaa maksaa varaston vuokraa? Vai oliko kyse vielä varastoista? Ap vakuuttaa, että on ihan yksin eikä kukaan voi auttaa. Ilmaisvarastoa siis tuskin on.

Vierailija
568/835 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi miten ilkeitä mikkossyndrooman riivaamia ihmisiä. Onneksi ei olla keskiajalla, kaikkitietävät nyrpistelijät olisivat helmat liehuen torilla kivittämässä koiraa jolle ei perunankuoret kelvanneet.

Opiskelemalla vaikka sosiaalipolitiikkaa tai sosiaalialaa voi avartaa käsitystään siitä miten maailma makaa, millaisia lukemattomia erilaisia tilanteita ja kohtaloita ihmisillä on ja mitä kaikkea siihen yhteiskunnallisesti liittyy . Suvaitsevaisuuden ja maailmankuvan avartaminen ei ole huono harrastus kenellekään, jolla on edes jonkinlainen tarve neuvoa ja auttaa, mutta puutteellinen kyky tunnistaa rajoja itsen ja muiden välillä.

Typan virkailijat ja sosiaalityöntekijät eivät ilmeisesti ole pitäneet hygieniapassia avaimena ap:n maailmanvalloitukseen, vaikka heillä on koulutus ja kokemus ja asemansa kautta periaatteessa myös mahdollisuus pakottaa suorittamaan se? Hoitavatko he siis työnsä huonosti? Hygieniapassi, hammasharja ja matkalippu seuraavaan junaan, niin on kansakunnan työttömyysongelma kertaheitolla ratkaistu!

Aloittaja on hankalassa umpikujassa, mutta ei mielestäni vielä lähelläkään tilannetta, jossa millään ei ole mitään väliä. Niinpä hänellä on täysi oikeus asettaa haluamiaan kriteereitä elämälleen, asuinpaikalleen, sille mitä tekee omaisuudellaan jne. Hänellä ei myöskään ole kiire mihinkään, joten ei ole mitään syytä singota oman elämänsä Niina Mikkosten ”hyvää tarkoittavien neuvojen” mukaan edes kohteliaisuudesta.

Olen varma, että aloittajan tilanne tulee vielä muuttumaan hyvällä tavalla. Siihen ei tarvita kuin yksi sopiva sattuma, josta kerä lähtee aukenemaan. Sen jälkeen onkin sitten samat hyeenat jonossa neuvomassa miten sinun tulisi asua, elää ja tuntea nahkasohvinesi ja museoautoinesi :D

Vierailija
569/835 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylässä halvin soluasunto kaikkine kuluineen tänään torissa 220€. Sisältää sähköt ja kalusteiden vuokrat. Halvin yksiökin 349€.

Ei ole enää kallista. Ja soluasunnossakin saa asua varmaan yksin kunnes korona on ohi ja opiskelijat palaavat kaupunkiin.

Täytyy olla aika arvokasta tavaraa että on varaa maksaa varastovuokria. Myisin tai antaisin kaikki pois niin jäisi sekin kulu pois eikä tarvitsisi miettiä niiden tavaroiden raahaamista mukana. Tärkeimmät matkalaukkuun ja muutto valmiiksi kalustettuun asuntoon. Vapaus roinasta ja uusi alku tyhjältä pöydältä!

Vierailija
570/835 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä sillä ole väliä, millainen autosi on. Pointti on se, että sinulla on auto, ja myymällä sen saat rahaa, joko vähän tai sitten enemmän, emme voi tietää kun et kerro autosi arvoa. Rahalla pääsee muuttamaan.

On kyllä mennyt maku tästä ketjusta ap:n kiukuttelun takia, ehkä pitäisi aloittaa uusi ketju aiheesta yleisellä tasolla, olisi paljon hyödyllisempi niille köyhille, jotka oikeasti suunnittelevat paikkakunnan vaihtoa.

En ole aloittaja, mutta mulla on myös vanha (18 vuotta vanha) ja huono auto (tai no, huononnäköinen, vähän kolhuilla yms. mutta huollettu ja kulkee), joka on töiden takia välttämätön täällä "kehäkolmosen ulkopuolella".

Ihan oikeastiko ihmiset täällä kuvittelevat, että autosta kuin autosta saisi paljon rahaa? Tuosta minun rakkineestani saisin varmaan 200 euroa jos yrittäisin myydä sitä...

Auton voi muuten pistää seisontavakuutukseen, eli silloin siitä ei mene mitään kuluja (ei vakuutusmaksuja tms.) Näin jouduin tekemään itsekin kun olin pidemmän aikaa työttömänä ja rahattomana.

Vierailija
571/835 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten rahattomalla ap:lla on varaa maksaa varaston vuokraa? Vai oliko kyse vielä varastoista? Ap vakuuttaa, että on ihan yksin eikä kukaan voi auttaa. Ilmaisvarastoa siis tuskin on.

Varastovuokrat eivät ole kovin montaa kymppiä kuukaudessa. Itsellänikin on sellainen. Tulee hemmetin paljon halvemmaksi kuin se, että pistäisin kaiken pois ja joutuisin ostamaan sitten kaiken uudestaan itselleni takaisin (täällä hyväätarkoittavien typerysten huuteluista huolimatta).

Vierailija
572/835 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta jollekin paikkakunnalle, joka on Helsingin lähellä.

Pienistä paikkakunnista täytyy tietää se, että ihmiset seuraa siellä sinun tekemisiä, tulemisia ja menemisiä. Asuimme ennen pienellä paikkakunnalla, jossa tuntemattomat ihmiset huolehtivat mm. siitä, minkä verran ruokaa kannoin kaupasta. Mitään et voi tehdä, etteikö joku siitä kiinnostuisi, kyselisi tai kommentoisi, tai puhuisi eteenpäin.

Tampereella olen ollut onnellisin, täällä on hyvä henki ja luontorikkaita kaupunginosia, melkein jokaisen kaupunginosan lähellä on uimaranta. Ikäihmisistä huolehditaan mm. kauppakyydeillä ovelta-ovelle. Täällä saa olla seurallinen tai omissa oloissaan, miten kukin itse haluaa. Vanhoissa kaupunginosissa saattaa olla vanhoja asukkaita, jotka ovat sisäänpäin kääntyneitä ja ennakkoluuloisia vieraita kohtaan, mutta ajan kanssa heidänkin kanssa toimeen tulee. Uusilla alueilla on yleensä nuoria perheitä.

Edullisimmat vuokra-asunnot ovat VTS:llä eli Vuokratalosäätiöllä ja kaupungin asunnoilla TVA. VTS pitää asuntoja yleensä kunnossa remontoimalla ja rakentaa uusiakin. Osa taloista on rauhallisia, osassa on joitakin levottomia asukkaita. Katso vts.fi tai tampereenvuokra-asunnot.fi

Tampereelle on saatu juuri uusi ratikka, joka kulkee osassa kaupunkia.

Jos olet isossa kaupungissa enimmäkseen asunut, voi muutto pienelle paikkakunnalle tai maalle olla kulttuurishokki muutamaksi vuodeksi, koska ihmiset käyttäytyvät siellä eri tavoin. Tampere on pienempi kuin Helsinki ja rikollisuutta ei ole niin paljon, mutta on kuitenkin 3. suurin kaupunki Suomessa. Täällä voi kokea elämän monimuotoisuutta ja rauhallisiakin asuinalueita on kaupungin laidoilla, esim. Teisko on kuin maaseutua, vaikka kuuluu kaupunkiin.

Vierailija
573/835 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa saa vapaasti valita asuinpaikkansa. Voit muttaa aivan minne haluat.

Itse olen asunut työn takia eri puolilla Suomea ja jokaisessa maan kolkassa on mukavia ihmisiä ja kaunista luontoa.

Jotta voi muuttaa, pitää tietysti olla ensin se asunto mihin muuttaa.

Vierailija
574/835 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei maksa varastoinnista.

Vierailija
575/835 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmillista. Pidin aloituksesta ja olisin mielelläni jutellut ja vaihtanut ajatuksia aiheesta ja aiheen vierestä aloittajan kanssa, mutta valitettavasti tämä palsta on aivan väärä paikka siihen. Täällä kerääntyy se "tuppukylien kerma", joka tietää kaikesta kaiken ja vaihtaa mielipidettä ketjusta ketjuun sen mukaan, että saa vain olla vittumaista vastamieltä, oli aihe mikä tahansa. Ihmisluonto parhaimmillaan.

Aloittajalle toivon kaikkea hyvää. Teksteistäsi välittyy selvästi, että olet älykäs, nähnyt ja kokenut sekä omaat aivan toisen luokan sivistystä kuin valtaosa keskusteluun osallistuneista. Se on se avainsana, mikä saa tietyissä persoonissa aikaan tuon turhautuneen raivon ja pätemisen tarpeen ("kun minä sanon mitä sinun pitää tehdä mutta sinä et tottele"). Kukaan muu ei tiedä mikä tilanteesi on ja mitä siinä tilanteessa pitäisi tehdä. Kukaan ei myöskään tiedä mitä tulet tekemään. Se onkin se paras juttu. Tsemppiä!

Kiitos tsemppauksesta. Kiteytit hyvin sen, minkä aloittaessani melkein tiesin olevan tuloksena, mutta toivoin osoittautuvan vääräksi tiedoksi.

"Vittumaista vastamieltä" on erinomainen ilmaus.

Lukuisat työvoima- ja sosiaalitädit (setiäkin on pari näkynyt) näkevät minussa niin paljon mahdollisuuksia, että he eivät anna periksi. Minä olen monta kertaa jo antanut periksi; yksinyrittäjällä ja yksin yrittäjällä on rajansa, eikä kukaan kestä ilman apua kovin monta vuotta. Kun on liian monella tavalla väliinputoaja, saattaa joutua tällaiseenkin tilanteeseen. Järjenvastaisesti jopa lisäkoulutus huonontaa työllistymismahdollisuuksia.

Retorinen kysymys: jos olisin jättänyt mainitsematta autoni, nahkasohvani, kirjahyllyni ja yrittäjätaustani, olisiko keskustelu jaksanut pysyä aiheessaan? Ehkä nuo olisi pitänyt kuvailla niin tarkasti, ettei hienostoalueen leskirouvasta kertova taru olisi päässyt syntymään. Kun veri on haistettu, on jahtimestarin turha puhallella torveen.

Olen saanut tarpeekseni asioiden oikomisesta, joten mitään, mitä tästedes kirjoitan, ei pidä ottaa liian tosissaan. Paitsi jos aloitan sanoilla "totta puhuen"; sitten tarkoitan sanomaani.

Parhain terveisin,

Ap :)

Kysymykseesi vastaus. Maininta nahkasohva sai minut vain ajattelemaan, että olet nostalginen ja vähän epäkäytännöllinen mummeli. Maininta kirjoistasi, että olet vielä ehkä akateemisesti koulutettu höppänä, joka on vähän kaukana käytännöstä. Museoautokin meni samaan, se voisi olla äidiltä peritty kuplavolkkari niin kuin meillä. Yrittäjä taas voi olla vaikka kampaaja, jolta allergia ja selkä on vienyt työkyvyn. Kuvittelin että kysymys on esitetty vilpittömässä hengessä, ja ihan vilpittömässä ja avuliaassa hengessä vastasin. Kunnes aloit itse kuittailla ja olla ylimielinen.

Vierailija
576/835 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylässä halvin soluasunto kaikkine kuluineen tänään torissa 220€. Sisältää sähköt ja kalusteiden vuokrat. Halvin yksiökin 349€.

Ei ole enää kallista. Ja soluasunnossakin saa asua varmaan yksin kunnes korona on ohi ja opiskelijat palaavat kaupunkiin.

Täytyy olla aika arvokasta tavaraa että on varaa maksaa varastovuokria. Myisin tai antaisin kaikki pois niin jäisi sekin kulu pois eikä tarvitsisi miettiä niiden tavaroiden raahaamista mukana. Tärkeimmät matkalaukkuun ja muutto valmiiksi kalustettuun asuntoon. Vapaus roinasta ja uusi alku tyhjältä pöydältä!

ap:lle ei ehkä kannata suositella soluasuntoa.

Vierailija
577/835 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi varmaan valita aika vapaasti tätä nykyä. Monet paikat kun kärsii asukaspulasta, niin niissä on asuntoja helposti saatavilla. Esim jopa joku Porin tapanen kaupunki on kuulemma sellanen. 

>Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella.

Kyllä luottotiedottomat saa yksityiseltäkin asunnon. Ei kaikilta tietysti, mutta monet kyllä vuokraa. APllahan on varma vuokranmaksaja ja jos asia kuin kerroit, niin olet vaan rehellinen. Luottotiedottomissa on paljon ihan puhtaita nistejä ja kusettajia yms joilta ei kukaan usko saavansa ikinä rahaa ja huonossa tapauksessa joutuvat maksaan niille päästäkseen niistä eroon, niin näitä sitten vältellään. Esim Hesessä tietysti helppoa, koska kysyntää riittää.

Vierailija
578/835 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varastovuokrat eivät ole kovin montaa kymppiä kuukaudessa. Itsellänikin on sellainen. Tulee hemmetin paljon halvemmaksi kuin se, että pistäisin kaiken pois ja joutuisin ostamaan sitten kaiken uudestaan itselleni takaisin (täällä hyväätarkoittavien typerysten huuteluista huolimatta).

Riippuu tietysti mitä noissa pitää ja millanen jälleenmyyntiarvo niillä on. Sunkin kopin vuokra on varmaan jotain 30e/kk, joten vuodessa tuohon uppoo 360e. Ton verran sä maksat ihan vaan niiden omistamisesta ja voi hyvin olal ettet tule ikinä enää käyttämään niitä.

Vierailija
579/835 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin lähistöllä on niitä pieniä paikkakuntia jo matkojen suhteen on edullisempaa johonkin niihen muuttaa, Nurmijärvi, Mäntsälä, tai Parainen, Naantali kauniita paikkakuntia jos ison elämänmuutoksen haluaa tehdä tule pohjoista kohti vaikka Kemijärvelle, Posio tai Ranua onhan niitä vaihtoehtoja

Vierailija
580/835 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli ap:n tapainen hamsteri. Mitään ei voinut heittää pois / myydä. Ei ehtinyt saada mitään diagnoosia, vaan kuoli pois. Onni hänelle.

Tavaran pakonomainen keräily on aika usein viite jostain psyykkisestä sairaudesta.