Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?
Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.
Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.
Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?
Kommentit (835)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Esim. Nurmeksessa on halpaa asua, jos hankkii asunnon keskustasta, kun siellähän ei ole joukkoliikennettä. Tosin siellä on työvoimapula matalapalkka-aloille, että työtön ei tarvitse olla, jos ei itse välttämättä halua ja jos työ vaikka ruokakaupassa tai siivoojana kelpaa.
Eipä löytynyt paljon ilmoituksia vapaista asunnoista. Ei myöskään työpaikkoja ruokakaupoista, kun mol:n sivuilta katselin. Että valittakaa työvoimapulaa vain.
Siivoojan paikkoja on muutama, nämä on hauskoja: "Saat olla mukana loihtimassa asukkaillemme viihtyisää kotia" (päihdemuistisairaiden hoivakoti), "Olet etsimämme henkilö, jos iloinen hymysi ja hyvä fiiliksesi välittyy ympärillesi", no niinpä, iloista hymyähän ne pölyt pelästyvät niin että katoavat itsekseen. Jos ei aloittajalla hyvää fiilistä ole (kuten kuulostaa) niin ehkä loihtimaan sitten mieluummin?
kukaan ei käytä nykyisin molin sivuja. monsterissa esimerkiki 65 työpaikkaa sijainnissa Nurmes
Minä katsoin Nurmeksen työpaikat läpi. Kaikkein parhaiten soveltuisin caddiemasterin hommiin. Minulla on green card, mutta ei anniskelu- ja hygieniapassia, joten ehkeivät kuitenkaan ottaisi. Vastaavia töitä hain parin kolmen vuoden ajan jatkuvasti, mutta ei minua haluttu.
Ap
jes kannattaakin luovuttaa ennen kuin edes hakee, sillä lailla saa ihan varmasti työpaikan itselleen
On varma juttu, että ilman anniskelu- ja hygieniapassia ei pääse myymään ja tarjoilemaan alkoholia. Niitä ihmisiä, joilla on nuo passit ja soveltuva koulutus ja työkokemus, on Nurmeksessakin.
Mutta jospa kaivaisin varastosta esille viimeisen päälle komean Cobran driverini ja liittäisin sen kuvan hakemukseeni?
Ap
voi pyhä yksinkertaisuus!!! Kun ne passit voi suorittaa sitten, kun työnantaja sanoo, että voitaisiin ottaa sinut, mutta kun ei ole niitä passeja. SIihen voit sanoa, että katsoin ennen tänne tuloa netistä, että seuraava testi on silloin ja silloin ja selvitin jo vaatimukset ja katsoin sisällön ja uskon selviäväni niistä. Työnantaja toteaa tähän, että hienoa, kirjoitetaan työsopimus alle sitten kun ne on suoritettu. Sitten alat lukemaan niitä. Eivät ole mitään ydinfysiikkaa eivätkä vaikeita hankkia. Eivätkö ole niin kalliita etteikö niiden maksusta selviäisi ja työkkäri ne kustantaa, jos sinulla on työpaikka löytynyt, mutta passeista puute.
Voi pyhä yksinkertaisuus! Miksi ihmeessä ei sitä passia voi hankkia jo valmiiksi? Tosi monessa hakemuksessa lukee: hygieniapassi vaaditaan.
Kun olet pitkäaikaistyötön niin jo ihan aikansa kuluksi olisi luullut tuon hankkivan.
Työnantajat tietenkin ottavat ensisijaisesti sen työntekijän jolla passi on jo hankittuna. Ei ne ala mitään odottelemaan jos työ pitää aloittaa heti. En minäkään, ottaisin sen joka täyttäisi hakuehdot.
Ymmärrätkö, sinä et täytä hakuehtoja ja olet ulkona jo kättelyssä.
Esimerkiksi jos työ alkaisi niin pian kuin mahdollista, eli heti.
Kun näitä heti työn aloittajia on pilvin pimein niin miksi ihmeessä joku ottaisi aloittajan kaltaisen passittoman ihmisen, lisäksi pitkäaikaistyöttömän, joka ei muutenkaa ole mieleisintä työntekijämateriaalia.
Aloittajalla on liian ruusuinen kuva elämästä ja työnhausta näköjään.
Hän haluaa joka asian tehdä vain omilla ehdoillaan ja omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Esim. Nurmeksessa on halpaa asua, jos hankkii asunnon keskustasta, kun siellähän ei ole joukkoliikennettä. Tosin siellä on työvoimapula matalapalkka-aloille, että työtön ei tarvitse olla, jos ei itse välttämättä halua ja jos työ vaikka ruokakaupassa tai siivoojana kelpaa.
Eipä löytynyt paljon ilmoituksia vapaista asunnoista. Ei myöskään työpaikkoja ruokakaupoista, kun mol:n sivuilta katselin. Että valittakaa työvoimapulaa vain.
Siivoojan paikkoja on muutama, nämä on hauskoja: "Saat olla mukana loihtimassa asukkaillemme viihtyisää kotia" (päihdemuistisairaiden hoivakoti), "Olet etsimämme henkilö, jos iloinen hymysi ja hyvä fiiliksesi välittyy ympärillesi", no niinpä, iloista hymyähän ne pölyt pelästyvät niin että katoavat itsekseen. Jos ei aloittajalla hyvää fiilistä ole (kuten kuulostaa) niin ehkä loihtimaan sitten mieluummin?
kukaan ei käytä nykyisin molin sivuja. monsterissa esimerkiki 65 työpaikkaa sijainnissa Nurmes
Minä katsoin Nurmeksen työpaikat läpi. Kaikkein parhaiten soveltuisin caddiemasterin hommiin. Minulla on green card, mutta ei anniskelu- ja hygieniapassia, joten ehkeivät kuitenkaan ottaisi. Vastaavia töitä hain parin kolmen vuoden ajan jatkuvasti, mutta ei minua haluttu.
Ap
jes kannattaakin luovuttaa ennen kuin edes hakee, sillä lailla saa ihan varmasti työpaikan itselleen
On varma juttu, että ilman anniskelu- ja hygieniapassia ei pääse myymään ja tarjoilemaan alkoholia. Niitä ihmisiä, joilla on nuo passit ja soveltuva koulutus ja työkokemus, on Nurmeksessakin.
Mutta jospa kaivaisin varastosta esille viimeisen päälle komean Cobran driverini ja liittäisin sen kuvan hakemukseeni?
Ap
voi pyhä yksinkertaisuus!!! Kun ne passit voi suorittaa sitten, kun työnantaja sanoo, että voitaisiin ottaa sinut, mutta kun ei ole niitä passeja. SIihen voit sanoa, että katsoin ennen tänne tuloa netistä, että seuraava testi on silloin ja silloin ja selvitin jo vaatimukset ja katsoin sisällön ja uskon selviäväni niistä. Työnantaja toteaa tähän, että hienoa, kirjoitetaan työsopimus alle sitten kun ne on suoritettu. Sitten alat lukemaan niitä. Eivät ole mitään ydinfysiikkaa eivätkä vaikeita hankkia. Eivätkö ole niin kalliita etteikö niiden maksusta selviäisi ja työkkäri ne kustantaa, jos sinulla on työpaikka löytynyt, mutta passeista puute.
Voi pyhä yksinkertaisuus! Miksi ihmeessä ei sitä passia voi hankkia jo valmiiksi? Tosi monessa hakemuksessa lukee: hygieniapassi vaaditaan.
Kun olet pitkäaikaistyötön niin jo ihan aikansa kuluksi olisi luullut tuon hankkivan.
Työnantajat tietenkin ottavat ensisijaisesti sen työntekijän jolla passi on jo hankittuna. Ei ne ala mitään odottelemaan jos työ pitää aloittaa heti. En minäkään, ottaisin sen joka täyttäisi hakuehdot.
Ymmärrätkö, sinä et täytä hakuehtoja ja olet ulkona jo kättelyssä.Esimerkiksi jos työ alkaisi niin pian kuin mahdollista, eli heti.
Kun näitä heti työn aloittajia on pilvin pimein niin miksi ihmeessä joku ottaisi aloittajan kaltaisen passittoman ihmisen, lisäksi pitkäaikaistyöttömän, joka ei muutenkaa ole mieleisintä työntekijämateriaalia.Aloittajalla on liian ruusuinen kuva elämästä ja työnhausta näköjään.
Hän haluaa joka asian tehdä vain omilla ehdoillaan ja omalla tavallaan.
no voi hankkia ja kannataisikin, mutta jos olisin sitä ehdottanut, ap olisi kirjoittanut että kun en pääse, koska x ja y.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan vielä maininnut Facebookin auttamisryhmiä? Siellä voi ottaa ylläpitäjiin yhteyttä ja kuvailla tilanne. He sitten nimettömänä kuvailevat sen ja ihmiset lahjottavat melko helposti rahaa esim. tässä tapauksessa muuttoon.
Tämä olisi muuten hyvä idea, totta puhuen, mutta rahan pyytäminen tuntemattomilta on hyvin vieras ajatus. En tarvitse muuta kuin asunnon jostain rauhallisesta kolkasta. Sitä asuntoakaan en täällä varsinaisesti ole etsimässä, vaan kartoittamassa paikkakuntia.
Kiitos ajatuksesta kuitenkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko Ap sen ikäinen, että voisit hakra vuorotteluvapaan sijaisuutta? Muistaakseni yli 55v pitää olla. Ehkä sitä kautta saisit puolen vuoden pestin muualta ja "hyväksyttävän" syyn muuttaa.
Ei tarvitse olla yli 55v ja sijaisuuksiin on yleensä paljon ehdokkaita (tai työnantajalla jo joku valmiiksi tiedossa). Vuorotteluvapaasijaisuutta ei saa sen helpommin kuin muutakaan työtä.
Ei niihin oteta ketä vaan. Uhdestä ilmoituksesta: "Vuorotteluvapaan ajaksi palkattavan sijaisen tulee olla työtön työnhakija, joka täyttää vähintään yhden seuraavista edellytyksistä: 1) ollut työttömänä työnhakijana yhdenjaksoisesti tai osissa vähintään 90 kalenteripäivää vuorotteluvapaan alkamista edeltäneiden 14 kuukauden aikana; 2)alle 30-vuotias työtön työnhakija, jonka ammatti- tai korkeakoulututkinnon suorittamisesta on kulunut enintään yksi vuosi; 3) työtön työnhakija, joka vuorotteluvapaan alkaessa on alle 25-vuotias tai yli 55-vuotias"
juuri laitoin hakemukset viiteen määräaikaiseen pestiin, jossa ihan erikseen mainittiin, että ei haittaa jos tulet muualta, voimme auttaa sopivan asunnon löytämisessä. Kyseessä toki ei ollut mikään kaupan kassan työ, mutta unohda ap kaikki selitykset mikset hae jotain työtä, jota perustelet sitten menneisyydellä vuonna sirppi ja kuokka. hae niitä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoista asuntoa etsit, montako neliötä min?
Minkälaista vuokraa pystyt maksamaan max?
Vuokran yläraja on kiinni paikkakunnasta, joten en osaa sanoa varmasti. Totta puhuen, en ole painanut tarkkoja summia mieleeni, koska en vielä ole edes etsinyt asuntoa terveydentilani vuoksi. Tämänkin keskustelun piti koskea ihan vain sitä, millaista missäkin päin maata on.
Ehkä ottaisin selvää ja kertoisin, mutta tässä ketjussa on jo yritetty saada selville minun nykyistä asuinpaikkaani. Se menee jo tietyn rajan yli niin, että tälle ainekselle ei pidä antaa aihetta riehaantumiseen edes virtuaalisesti.
Vilkaisin oikotieasuntoja ja löysin ensi silmäyksellä veden rannalla olevasta kaupungista rivitalokaksion, johon summa melko varmasti riittäisi. Eivät ne niin mahdottomia toiveita taidakaan olla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten niin täällä ei tiedetä tilannettasi?
Itse jo otsikossa kerroit olevasi köyhä pitkäaikaistyötön. Jatkoinformaatiosa selvisi, että olet niin sairas selästäsi, että tuskin rakentamia pääset töihin.
Asut jossain asuntolassa ja olet jäämässä asunnottomaksi. Kaikki tavarat on jossain varastossa josta ei voi purkaa eikä löytää mitään, esimerkiksi sukkia, kun on niin piukassa ja sekaisin.
Joku vanhaklassikkoauto seisonnassa jossain, et ole kertonut missä.
Kaikki tavara ja omaisuus on niin suunnattoman arvokasta ja erikoista sekä tunnearvokasta, että viet jopa sen auton hautaan.
Mistään et voi luopua.
Lisäksi sinulla luottotiedot menneet mikä vaikeuttaa asunnon sääntöä uudessa paikassa.Tämän kaiken ja paljon muuta olet ihan itse kertonut, emme ole sitä omassa päässämme keksineet.
Luonteestasi emme voi toikeassa elämässä tietää, mutta kommenteistasi täällä voi älykäs ihminen päätellä aika paljon.Miten nyt alat syyttää, ettei mikään nyt pidäkään paikkaansa?
Todellisuudessa oletkin siis niin varakas, että voit itse päättää minne muutat ja kuinka suureen ja kalliiseen asuntoon?
Myös sinulla ei ole luottotiedot menneet, olemme senkin keksineet pahansisuisuuttamme.
Joten sekään ei ole mikään este asunnon saannille?
Vai miten se meni.
Höpsistä sinulle, kultapieni. :)
Ap
Ap, olet selvästikin älykäs henkilö ja sinulla on sana mukavalla tavalla hallussa. Mitä jos lähettäisit avoimen hakemuksen eri kuntiin, jossa kertoisit tilanteestasi, osaamisestasi ja kiinnostuksista työtä ajatellen, sekä rajoitteista? Luulisi, että jossain on pikkupaikka, joka ilahtuu uudesta asukkaasta. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset hae siivoomaan? Monen paikkakunnan keskussairaaloissa on suorastaan huutava pula laitoshuoltajista, sinne otetaan kuka tahansa joka pystyy kävelemään, moppi pysyy kädessä ja osaa edes auttavasti Suomea. Kouluttavat talossa ja palkka juoksee koko ajan. 1900 brutto + lisät.
Moppi pysyi nuoressa kädessä aikoinaan ja pysyisi edelleenkin, mutta selkä ei kestä. Jos pystyisin tekemään fyysisesti raskasta työtä, olisin ollut nämä vuodet vaikka siivoamassa tai hyllyttämässä, enkä edes ajattelisi kotiseudultani lähtemistä. Töitä pystyn edelleen tekemään ympäri vuorokauden, mutta vain istuen.
Olen pattitilanteessa, jossa minun on pakko olla maan kalleimmalla seudulla maan pienimmillä tuloilla. Tämä ei ole kivaa.
Ap
Etkö pystyisi lainaamaan rahaa muuttokustannuksiin, jos tuosta Kelan avustuksesta on kiinni? Eikö ole sukulaisia tai ystäviä jotka voisivat auttaa muutossa? Kun itse muutin Jyväskylästä Turkuun, niin koko lysti maksoi reilusti alle 200e - siis pakun vuokran ja bensojen verran. Tietysti jos muuttofirma on ainoa vaihtoehto, niin kalliiksi tulee.
Valitettavasti olen käyttänyt jo kaiken hyvän tahdon, joka on ollut saatavilla, ja ihmissuhteetkin ovat katkenneet tämän tilanteen vuoksi. Tarvitaan vähintään 30 kuution muuttoauto, siihen kuljettaja ja riittävästi kantajia - jo kirjoja on ainakin kuutio. Minä en pysty kantamaan mitään, koska vaivanani on pitkäaikaiseksi äitynyt noidannuoli, joka osaa yllättää ja tehdä minusta liikuntakyvyttömän yhdellä iskulla. Samasta syystä en voi tehdä esimerkiksi siivoustyötä, jolla olisin pystynyt jatkamaan elämistä entiseen malliin.
Työttömyys on saat*nasta.
Ap
Jos vähävaraisena muutetaan niin ylimääräiset tavarat laitetaan pois ennen muuttoa. Huonekaluja myöten kaikki pois, otat mukaan sen mitä autoon mahtuu (jos sellainen on), ainakin astiat ja patja alkuun että on jotain mistä syödä ja missä nukkua. Kohteessa alat metsästämään uusia huonekaluja Tori.fi ja FB roskalava. Tulee huomattavasti halvemmaksi.
Sinulla on ehkä hieman epärealistinen kuva työssäkäyvien tulotasosta. Ei tavan työssäkäyvätkään pysty usein tonneja laittamaan mihinkään muuttorekkaan ja kantajiin.
Ostat junalipun sinne mihin menet, niin saat kuskattua junassa matkatavarana tosi paljon kirjoja ja tavaroita. On paljon halvempaa matkatavarana kuin rahtina. Muut myyt pois ja hankit uudet tilalle kirppikseltä. Ei mitään vanhoja honekaluja tai patjoja kannata kuskata.
Apropos, en mene junalla mihinkään enkä asu kirppistavaran keskellä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmillista. Pidin aloituksesta ja olisin mielelläni jutellut ja7 vaihtanut ajatuksia aiheesta ja aiheen vierestä aloittajan kanssa, mutta valitettavasti tämä palsta on aivan väärä paikka siihen. Täällä kerääntyy se "tuppukylien kerma", joka tietää kaikesta kaiken ja vaihtaa mielipidettä ketjusta ketjuun sen mukaan, että saa vain olla vittumaista vastamieltä, oli aihe mikä tahansa. Ihmisluonto parhaimmillaan.
Aloittajalle toivon kaikkea hyvää. Teksteistäsi välittyy selvästi, että olet älykäs, nähnyt ja kokenut sekä omaat aivan toisen luokan sivistystä kuin valtaosa keskusteluun osallistuneista. Se on se avainsana, mikä saa tietyissä persoonissa aikaan tuon turhautuneen raivon ja pätemisen tarpeen ("kun minä sanon mitä sinun pitää tehdä mutta sinä et tottele"). Kukaan muu ei tiedä mikä tilanteesi on ja mitä siinä tilanteessa pitäisi tehdä. Kukaan ei myöskään tiedä mitä tulet tekemään. Se onkin se paras juttu. Tsemppiä!
Hehheh. Ap itse.
Sitäpä sinä et tiedäkään. Harmittaako? :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain yksiöitä 200e/kk vuokralla?
Joo, kyllähän tuolla rahalla jo saa yksiön ihan kaupungistakin, mm. Oulusta.
Mutta kun ap on liian iso yksiöön, ei mahdu ei.
No niin, alkavathan ne tosiasiat upota kovempaankin kalloon. ;)
Ap
Suomessa todella saa valita asuinkuntansa. Hiljainen ja rauhallinen lähellä palveluita: Mikkelin Rantakylä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, joka muuten osaa koota moduulikirjahyllyn
kaikki sen osaavat koota.
Eivät kaikki, koska on olemassa poropeukaloita. Ja laiskimuksia, jotka eivät viitsi edes yrittää.
Viittaus moduulikirjahyllyyn muuten liittyy siihen, että tuo juttukaverini jossitteli tällä tavalla:
"Jos joku kirjajylly on niin valtava, että vie koko seinällisen tilaa on epätodennäköistä, että se sama hylly sopii siihen muuttamaasi asuntoon. Asunnossa ei ehkä ole yhtään kokonaista vapaata seinää tms."
Ap
Oli moduuli tai ei, se on nyt sivuseikka.
Mutta jos asunnossa on vapaata seinää pieni alue ja tämä modulihylly on isokoinen ei se modulointi lisää asunnon kokoa yhtään.
Iso hylly on iso hylly ja pieni asunto on pieni asunto.
Et voi asentaa liian isoa hyllyä pieneen asuntoon, joudut laittamaan taas ylimääräiset (kalliilla sinne raahaamasi) osat jonnekin varastoon. Kun siihen asuntoo pitää mahtua muutakin kuin kirjahylly.
Kun kerroit, että tavaroilla on ollut omat määrätyt paikkansa näitä samoja omia määrättyinä paikkoja ei enää ole.Huonekalut sun muut joutuu aina uudessa asunnossa mittaamaan määrittelemään uudelleen. Ja aika monesta joutuu luopumaan. Että saa asunnosta järkevän. Ei ole järkeä, että asunnossa on esimerkiksi suuri (moduli)kirjahylly ja runsaat harrastustavarat, mutta ei esimerkiksi tilaa sängylle.
Edelleen, kyse ei ole taidosta koota se hylly vaan pieni asunto.
Tätä ajoin takaa.
Yli kahdenkymmenen muuton kokemuksella, totta puhuen, en tarvitse tuosta aiheesta oppitunteja. Kiitos vaivannäöstä kuitenkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kemijärvi: poimit marjat ja kalaisat vedet
Yksityinenkin voi vuokrataan kun ei oo tungosta kämpissä. Auto pakko olla
Kemijärvikään, totta puhuen, ei ole mikään mahdottomuus. Jotenkin nuo vedet vain vetävät puoleensa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmillista. Pidin aloituksesta ja olisin mielelläni jutellut ja vaihtanut ajatuksia aiheesta ja aiheen vierestä aloittajan kanssa, mutta valitettavasti tämä palsta on aivan väärä paikka siihen. Täällä kerääntyy se "tuppukylien kerma", joka tietää kaikesta kaiken ja vaihtaa mielipidettä ketjusta ketjuun sen mukaan, että saa vain olla vittumaista vastamieltä, oli aihe mikä tahansa. Ihmisluonto parhaimmillaan.
Aloittajalle toivon kaikkea hyvää. Teksteistäsi välittyy selvästi, että olet älykäs, nähnyt ja kokenut sekä omaat aivan toisen luokan sivistystä kuin valtaosa keskusteluun osallistuneista. Se on se avainsana, mikä saa tietyissä persoonissa aikaan tuon turhautuneen raivon ja pätemisen tarpeen ("kun minä sanon mitä sinun pitää tehdä mutta sinä et tottele"). Kukaan muu ei tiedä mikä tilanteesi on ja mitä siinä tilanteessa pitäisi tehdä. Kukaan ei myöskään tiedä mitä tulet tekemään. Se onkin se paras juttu. Tsemppiä!
Kiitos tsemppauksesta. Kiteytit hyvin sen, minkä aloittaessani melkein tiesin olevan tuloksena, mutta toivoin osoittautuvan vääräksi tiedoksi.
"Vittumaista vastamieltä" on erinomainen ilmaus.
Lukuisat työvoima- ja sosiaalitädit (setiäkin on pari näkynyt) näkevät minussa niin paljon mahdollisuuksia, että he eivät anna periksi. Minä olen monta kertaa jo antanut periksi; yksinyrittäjällä ja yksin yrittäjällä on rajansa, eikä kukaan kestä ilman apua kovin monta vuotta. Kun on liian monella tavalla väliinputoaja, saattaa joutua tällaiseenkin tilanteeseen. Järjenvastaisesti jopa lisäkoulutus huonontaa työllistymismahdollisuuksia.
Retorinen kysymys: jos olisin jättänyt mainitsematta autoni, nahkasohvani, kirjahyllyni ja yrittäjätaustani, olisiko keskustelu jaksanut pysyä aiheessaan? Ehkä nuo olisi pitänyt kuvailla niin tarkasti, ettei hienostoalueen leskirouvasta kertova taru olisi päässyt syntymään. Kun veri on haistettu, on jahtimestarin turha puhallella torveen.
Olen saanut tarpeekseni asioiden oikomisesta, joten mitään, mitä tästedes kirjoitan, ei pidä ottaa liian tosissaan. Paitsi jos aloitan sanoilla "totta puhuen"; sitten tarkoitan sanomaani.
Parhain terveisin,
Ap :)
Jos sinulla ei olisi nahkasohvaa, autoa ja kirjahyllyä, mahtuisit asumaan yksiössä, joita kaikilta paikkakunnilta löytyy edullisesti. Myös muutto olisi mahdollinen ilman näitä, siksi ne liittyvät tähän aiheeseen aika oleellisesti. Vaikea pysyä aiheessa, kun nämä pienimuotoiset ongelmat itse toit esiin.
Yleisellä tasolla on helppo vastata, köyhä pitkäaikaistyötön voi muuttaa mihin vaan. Kaikilla paikkakunnilla asuu työttömiä, usko tai älä.
Totta puhuen nyt, minä en mahdu yksiöön. Miten sitä on niin vaikea käsittää?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jo otsikossa kerroit olevasi köyhä pitkäaikaistyötön. Jatkoinformaatiosa selvisi, että olet niin sairas selästäsi, että tuskin rakentamia pääset töihin.
Asut jossain asuntolassa ja olet jäämässä asunnottomaksi. Kaikki tavarat on jossain varastossa josta ei voi purkaa eikä löytää mitään, esimerkiksi sukkia, kun on niin piukassa ja sekaisin.
Kaikki tavara ja omaisuus on niin suunnattoman arvokasta ja erikoista sekä tunnearvokasta, että viet jopa sen auton hautaan.
Mistään et voi luopua.
Lisäksi sinulla luottotiedot menneet mikä vaikeuttaa asunnon sääntöä uudessa paikassa.Tämän kaiken ja paljon muuta olet ihan itse kertonut, emme ole sitä omassa päässämme keksineet.
Luonteestasi emme voi toikeassa elämässä tietää, mutta kommenteistasi täällä voi älykäs ihminen päätellä aika paljon.Miten nyt alat syyttää, ettei mikään nyt pidäkään paikkaansa?
Todellisuudessa oletkin siis niin varakas, että voit itse päättää minne muutat ja kuinka suureen ja kalliiseen asuntoon?
Myös sinulla ei ole luottotiedot menneet, olemme senkin keksineet pahansisuisuuttamme.
Vai miten se meni.Höpsistä sinulle, kultapieni. :)
Ap
Hyh miten ylimielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko Ap sen ikäinen, että voisit hakra vuorotteluvapaan sijaisuutta? Muistaakseni yli 55v pitää olla. Ehkä sitä kautta saisit puolen vuoden pestin muualta ja "hyväksyttävän" syyn muuttaa.
Ei tarvitse olla yli 55v ja sijaisuuksiin on yleensä paljon ehdokkaita (tai työnantajalla jo joku valmiiksi tiedossa). Vuorotteluvapaasijaisuutta ei saa sen helpommin kuin muutakaan työtä.
Ei niihin oteta ketä vaan. Uhdestä ilmoituksesta: "Vuorotteluvapaan ajaksi palkattavan sijaisen tulee olla työtön työnhakija, joka täyttää vähintään yhden seuraavista edellytyksistä: 1) ollut työttömänä työnhakijana yhdenjaksoisesti tai osissa vähintään 90 kalenteripäivää vuorotteluvapaan alkamista edeltäneiden 14 kuukauden aikana; 2)alle 30-vuotias työtön työnhakija, jonka ammatti- tai korkeakoulututkinnon suorittamisesta on kulunut enintään yksi vuosi; 3) työtön työnhakija, joka vuorotteluvapaan alkaessa on alle 25-vuotias tai yli 55-vuotias"
Ei niin, tiedän tuon mitä lainasit, mutta en jaksanut kirjoittaa kaikkea. Pointti oli se, että moni täyttää sijaisuuden ehdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Ap
Ap
Veikkaan, että minun taustallani hygieniapassi suoritetaan ihan lukemattakin. Golfklubin halua palkata juuri minut tuohon tehtävään epäilen kyllä. Pyhä yksinkertaisuus. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistään et voi luopua.
Vai miten se meni.Höpsistä sinulle, kultapieni. :)
Ap
Höpsistä itsellesi. Kerro nyt mikä on muka höpöhöpöä mitä kirjoitin sinun itse kertomastasi tarinasta. Miksi joko selkeästi valehtelit tarinan tai sitten et keksi muuta kuin tuon "höpsistä".
Hauska tarina sinällään ja varmaan saat jotain kiksejä kun ihmiset siihen tarttuivat.
Mutta olen samaa mieltä, on tosi raakaa ja ala-arvoista kirjoitella täällä satuja nimimerkillä " köyhä pitkäaikaistyötön". Ja sitten olla alentuva ja heitellä kalliilla erikoissohvilla ja greengardeilla.
Koska monelle tämä otsikon tilanne on täyttä totta eikä mikään satu.
Olet joko empatiakyvytön tai ihan käsittämätön ihminen.
Sievi voisi olla hyvä valinta. Sijaitsee eteläisellä Pohjois-Pohjanmaalla liki Kalajokea ja sen hiekkarantoja. Tosin itse luen Sievin kuuluvaksi Keski-Pohjanmaahan, josta se "väkivalloin" irrotettiin jokin aika sitten.
Sievi on kärsinyt väkiluvun laskusta viime vuodet, eikä sille loppua näy. Kuntapäättäjät ovat asiasta jo hieman hädissään ja pelkäänkìn, että he tekevät hätäpäissään huonoja ratkaisuja. Jokainen muuttaja otetaan ilolla vastaan, luulen. Väkilukutilastot kohenisivat ja kuntapäättäjät rauhoittuisivat, eikä enää ole olisi niin suuri vaara kalliiksi käyvistä hätäratkaisuista.