Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?
Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.
Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.
Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?
Kommentit (835)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko Ap sen ikäinen, että voisit hakra vuorotteluvapaan sijaisuutta? Muistaakseni yli 55v pitää olla. Ehkä sitä kautta saisit puolen vuoden pestin muualta ja "hyväksyttävän" syyn muuttaa.
Ei tarvitse olla yli 55v ja sijaisuuksiin on yleensä paljon ehdokkaita (tai työnantajalla jo joku valmiiksi tiedossa). Vuorotteluvapaasijaisuutta ei saa sen helpommin kuin muutakaan työtä.
Ei niihin oteta ketä vaan. Uhdestä ilmoituksesta: "Vuorotteluvapaan ajaksi palkattavan sijaisen tulee olla työtön työnhakija, joka täyttää vähintään yhden seuraavista edellytyksistä: 1) ollut työttömänä työnhakijana yhdenjaksoisesti tai osissa vähintään 90 kalenteripäivää vuorotteluvapaan alkamista edeltäneiden 14 kuukauden aikana; 2)alle 30-vuotias työtön työnhakija, jonka ammatti- tai korkeakoulututkinnon suorittamisesta on kulunut enintään yksi vuosi; 3) työtön työnhakija, joka vuorotteluvapaan alkaessa on alle 25-vuotias tai yli 55-vuotias"
Ei niin, tiedän tuon mitä lainasit, mutta en jaksanut kirjoittaa kaikkea. Pointti oli se, että moni täyttää sijaisuuden ehdot.
Toki. Mutta moni ei myöskään täytä kriteerejä. Ap täyttää, joten hänellä on mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti, miksei aloittaja jo ole aikaa hankkinut hygieniapassia? Se vaaditaan aika moneen työhön. Uskon, että hyvin perustelemalla pitkäaikaistyötön sen jopa saisi työkkärin tai Kelan maksamana.
Ei ole vaikea homma suorittaa (noin terävälle ihmiselle).
Passin puute sulkee tosi monia työpaikan ovia.eikä tarvitse edes perustella hyvin, riittää, että sanoo, että uskoo, että se parantaa työnsaantimahdollisuuksia
Olen jo suorittanut kaksi koulutusta työkkärin luvalla, totta puhuen. Hygieniapassia ei ole ollut tarpeen harkita, koska sen takana oleviin työpaikkoihin on tulossa paljon ihmisiä, joilla muu koulutus ja kokemus on kohdallaan.
Ap
Kelan sivulla on ihan selkeästi eri alueiden vuokrarajat.
Kyllä ne saa selville ihan helposti jos tosiaan "viitsii" katsoa, tyhmempikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin täällä ei tiedetä tilannettasi?
Itse jo otsikossa kerroit olevasi köyhä pitkäaikaistyötön. Jatkoinformaatiosa selvisi, että olet niin sairas selästäsi, että tuskin rakentamia pääset töihin.
Asut jossain asuntolassa ja olet jäämässä asunnottomaksi. Kaikki tavarat on jossain varastossa josta ei voi purkaa eikä löytää mitään, esimerkiksi sukkia, kun on niin piukassa ja sekaisin.
Joku vanhaklassikkoauto seisonnassa jossain, et ole kertonut missä.
Kaikki tavara ja omaisuus on niin suunnattoman arvokasta ja erikoista sekä tunnearvokasta, että viet jopa sen auton hautaan.
Mistään et voi luopua.
Lisäksi sinulla luottotiedot menneet mikä vaikeuttaa asunnon sääntöä uudessa paikassa.Tämän kaiken ja paljon muuta olet ihan itse kertonut, emme ole sitä omassa päässämme keksineet.
Luonteestasi emme voi toikeassa elämässä tietää, mutta kommenteistasi täällä voi älykäs ihminen päätellä aika paljon.Miten nyt alat syyttää, ettei mikään nyt pidäkään paikkaansa?
Todellisuudessa oletkin siis niin varakas, että voit itse päättää minne muutat ja kuinka suureen ja kalliiseen asuntoon?
Myös sinulla ei ole luottotiedot menneet, olemme senkin keksineet pahansisuisuuttamme.
Joten sekään ei ole mikään este asunnon saannille?
Vai miten se meni.Höpsistä sinulle, kultapieni. :)
Ap
Hyh miten ylimielistä.
Eikös olekin. Puss och kram! ;)
Ap
Ei hygieniapassista ole haittaakaan.
Miksi ei oma-aloitteisesti parantaisi omaa työllistymistään.
Ei sitä voi etukäteen tietää vaikka eteen tulisi mukava työ, ihan todella yllättävissäkin töissä passi vaaditaan.
Miten voi olla noin vastahakoinen ihan kaikkia ehdotuksia kohtaan, en vain jaksa ymmärtää.
Ei aloittaja ainakaan kovin positiiviselta ihmiseltä vaikuta. Ennakkoluuloista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Esim. Nurmeksessa on halpaa asua, jos hankkii asunnon keskustasta, kun siellähän ei ole joukkoliikennettä. Tosin siellä on työvoimapula matalapalkka-aloille, että työtön ei tarvitse olla, jos ei itse välttämättä halua ja jos työ vaikka ruokakaupassa tai siivoojana kelpaa.
Eipä löytynyt paljon ilmoituksia vapaista asunnoista. Ei myöskään työpaikkoja ruokakaupoista, kun mol:n sivuilta katselin. Että valittakaa työvoimapulaa vain.
Siivoojan paikkoja on muutama, nämä on hauskoja: "Saat olla mukana loihtimassa asukkaillemme viihtyisää kotia" (päihdemuistisairaiden hoivakoti), "Olet etsimämme henkilö, jos iloinen hymysi ja hyvä fiiliksesi välittyy ympärillesi", no niinpä, iloista hymyähän ne pölyt pelästyvät niin että katoavat itsekseen. Jos ei aloittajalla hyvää fiilistä ole (kuten kuulostaa) niin ehkä loihtimaan sitten mieluummin?
kukaan ei käytä nykyisin molin sivuja. monsterissa esimerkiki 65 työpaikkaa sijainnissa Nurmes
Minä katsoin Nurmeksen työpaikat läpi. Kaikkein parhaiten soveltuisin caddiemasterin hommiin. Minulla on green card, mutta ei anniskelu- ja hygieniapassia, joten ehkeivät kuitenkaan ottaisi. Vastaavia töitä hain parin kolmen vuoden ajan jatkuvasti, mutta ei minua haluttu.
Ap
jes kannattaakin luovuttaa ennen kuin edes hakee, sillä lailla saa ihan varmasti työpaikan itselleen
On varma juttu, että ilman anniskelu- ja hygieniapassia ei pääse myymään ja tarjoilemaan alkoholia. Niitä ihmisiä, joilla on nuo passit ja soveltuva koulutus ja työkokemus, on Nurmeksessakin.
Mutta jospa kaivaisin varastosta esille viimeisen päälle komean Cobran driverini ja liittäisin sen kuvan hakemukseeni?
Ap
voi pyhä yksinkertaisuus!!! Kun ne passit voi suorittaa sitten, kun työnantaja sanoo, että voitaisiin ottaa sinut, mutta kun ei ole niitä passeja. SIihen voit sanoa, että katsoin ennen tänne tuloa netistä, että seuraava testi on silloin ja silloin ja selvitin jo vaatimukset ja katsoin sisällön ja uskon selviäväni niistä. Työnantaja toteaa tähän, että hienoa, kirjoitetaan työsopimus alle sitten kun ne on suoritettu. Sitten alat lukemaan niitä. Eivät ole mitään ydinfysiikkaa eivätkä vaikeita hankkia. Eivätkö ole niin kalliita etteikö niiden maksusta selviäisi ja työkkäri ne kustantaa, jos sinulla on työpaikka löytynyt, mutta passeista puute.
Veikkaan, että minun taustallani hygieniapassi suoritetaan ihan lukemattakin. Golfklubin halua palkata juuri minut tuohon tehtävään epäilen kyllä. Pyhä yksinkertaisuus. :)
Ap
no herranen aika, suorita se hygieniapassi sitten niin saat parannettua työnsaantimahdollisuuksiasi vai onko tässä kyse kuitenkin siitä ettet oikeasti edes halua löytää töitä?
Vierailija kirjoitti:
Kelan sivulla on ihan selkeästi eri alueiden vuokrarajat.
Kyllä ne saa selville ihan helposti jos tosiaan "viitsii" katsoa, tyhmempikin.
ja eikös täällä ollut eilen linkkikin taulukkoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jo otsikossa kerroit olevasi köyhä pitkäaikaistyötön. Jatkoinformaatiosa selvisi, että olet niin sairas selästäsi, että tuskin rakentamia pääset töihin.
Asut jossain asuntolassa ja olet jäämässä asunnottomaksi. Kaikki tavarat on jossain varastossa josta ei voi purkaa eikä löytää mitään, esimerkiksi sukkia, kun on niin piukassa ja sekaisin.
Kaikki tavara ja omaisuus on niin suunnattoman arvokasta ja erikoista sekä tunnearvokasta, että viet jopa sen auton hautaan.
Mistään et voi luopua.
Lisäksi sinulla luottotiedot menneet mikä vaikeuttaa asunnon sääntöä uudessa paikassa.Tämän kaiken ja paljon muuta olet ihan itse kertonut, emme ole sitä omassa päässämme keksineet.
Luonteestasi emme voi toikeassa elämässä tietää, mutta kommenteistasi täällä voi älykäs ihminen päätellä aika paljon.Miten nyt alat syyttää, ettei mikään nyt pidäkään paikkaansa?
Todellisuudessa oletkin siis niin varakas, että voit itse päättää minne muutat ja kuinka suureen ja kalliiseen asuntoon?
Myös sinulla ei ole luottotiedot menneet, olemme senkin keksineet pahansisuisuuttamme.
Ap
Hyh miten ylimielistä.
Eikös olekin. Puss och kram! ;)
Ap
Joko loppui lorusi, etkö enää muuhun pysty kuin noihin heittoihin?
Voisit perustella, noihin pystyy kuka tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistään et voi luopua.
Ap
Höpsistä itsellesi. Kerro nyt mikä on muka höpöhöpöä mitä kirjoitin sinun itse kertomastasi tarinasta. Miksi joko selkeästi valehtelit tarinan tai sitten et keksi muuta kuin tuon "höpsistä".
Hauska tarina sinällään ja varmaan saat jotain kiksejä kun ihmiset siihen tarttuivat.
Mutta olen samaa mieltä, on tosi raakaa ja ala-arvoista kirjoitella täällä satuja nimimerkillä " köyhä pitkäaikaistyötön". Ja sitten olla alentuva ja heitellä kalliilla erikoissohvilla ja greengardeilla.
Koska monelle tämä otsikon tilanne on täyttä totta eikä mikään satu.
Olet joko empatiakyvytön tai ihan käsittämätön ihminen.
Minä kirjoittelen ihan mitä sattuu niihin parin viimeisen sivun kommentteihin, joissa jankutetaan samaa asiaa tai ollaan muuten vain älyvapaita. Jos kirjoitan tosissani - kuten jo mainitsin - käytän tekstissä sanoja "totta puhuen". Sinä et nyt tipahtanut siihen kategoriaan, jonka otan tosissani.
Asialliset kommentit saavat asialliset kommentit. Muita trollaan. Kannattaa lähteä tiehensä, jollei kestä kuunnella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti, miksei aloittaja jo ole aikaa hankkinut hygieniapassia? Se vaaditaan aika moneen työhön. Uskon, että hyvin perustelemalla pitkäaikaistyötön sen jopa saisi työkkärin tai Kelan maksamana.
Passin puute sulkee tosi monia työpaikan ovia.eikä tarvitse edes perustella hyvin, riittää, että sanoo, että uskoo, että se parantaa työnsaantimahdollisuuksia
Olen jo suorittanut kaksi koulutusta työkkärin luvalla, totta puhuen. Hygieniapassia ei ole ollut tarpeen harkita, koska sen takana oleviin työpaikkoihin on tulossa paljon ihmisiä, joilla muu koulutus ja kokemus on kohdallaan.
Ap
lapseni tekee helppoa ruokapalvelulähetin työtä palveluasumisen piirissä kuuluville henkilöille pienellä paikkakunnalla ja sielläkin piti olla hygieniapassi suoritettuna vaikka työnhönsä kuuluu vain täyden paketin vieminen paikkaan a ja samasta paikasta tyhjän paketin laittaminen autoon, josta se puretaan sitten ruokapalvelun takaovelle. Älä suhtaudu noin ylimielisesti hygieniapassiin.
sinne viroon mist on tullutkin.
Nyt sain kiinni viimeisen sivun ja ryhdyn perkaamaan siis sivua 28. Jatkan huomenna vastaamista asiallisiin kommentteihin, koska niitä on tuolla matkan varrella. Ehkäpä saadaan aikaan asiallinen keskustelu alkuperäisestä aiheesta tai vaikka jostain muusta, kunhan trollaan nämä sohvafetisistit etsimään mukavampia temmellyskenttiä. Hetken tässä vielä ehtii.
Ap
P.S. Totta puhuen
Eikös aloittaja etsi asuntoa siksi, kun joutuu asunnottomaksi?
Nyt hän siis katseleekin vain huvikseen eikä pystyisi muuttamaankaan terveydentilansa vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Esim. Nurmeksessa on halpaa asua, jos hankkii asunnon keskustasta, kun siellähän ei ole joukkoliikennettä. Tosin siellä on työvoimapula matalapalkka-aloille, että työtön ei tarvitse olla, jos ei itse välttämättä halua ja jos työ vaikka ruokakaupassa tai siivoojana kelpaa.
Eipä löytynyt paljon ilmoituksia vapaista asunnoista. Ei myöskään työpaikkoja ruokakaupoista, kun mol:n sivuilta katselin. Että valittakaa työvoimapulaa vain.
Siivoojan paikkoja on muutama, nämä on hauskoja: "Saat olla mukana loihtimassa asukkaillemme viihtyisää kotia" (päihdemuistisairaiden hoivakoti), "Olet etsimämme henkilö, jos iloinen hymysi ja hyvä fiiliksesi välittyy ympärillesi", no niinpä, iloista hymyähän ne pölyt pelästyvät niin että katoavat itsekseen. Jos ei aloittajalla hyvää fiilistä ole (kuten kuulostaa) niin ehkä loihtimaan sitten mieluummin?
kukaan ei käytä nykyisin molin sivuja. monsterissa esimerkiki 65 työpaikkaa sijainnissa Nurmes
Minä katsoin Nurmeksen työpaikat läpi. Kaikkein parhaiten soveltuisin caddiemasterin hommiin. Minulla on green card, mutta ei anniskelu- ja hygieniapassia, joten ehkeivät kuitenkaan ottaisi. Vastaavia töitä hain parin kolmen vuoden ajan jatkuvasti, mutta ei minua haluttu.
Ap
jes kannattaakin luovuttaa ennen kuin edes hakee, sillä lailla saa ihan varmasti työpaikan itselleen
On varma juttu, että ilman anniskelu- ja hygieniapassia ei pääse myymään ja tarjoilemaan alkoholia. Niitä ihmisiä, joilla on nuo passit ja soveltuva koulutus ja työkokemus, on Nurmeksessakin.
Mutta jospa kaivaisin varastosta esille viimeisen päälle komean Cobran driverini ja liittäisin sen kuvan hakemukseeni?
Ap
voi pyhä yksinkertaisuus!!! Kun ne passit voi suorittaa sitten, kun työnantaja sanoo, että voitaisiin ottaa sinut, mutta kun ei ole niitä passeja. SIihen voit sanoa, että katsoin ennen tänne tuloa netistä, että seuraava testi on silloin ja silloin ja selvitin jo vaatimukset ja katsoin sisällön ja uskon selviäväni niistä. Työnantaja toteaa tähän, että hienoa, kirjoitetaan työsopimus alle sitten kun ne on suoritettu. Sitten alat lukemaan niitä. Eivät ole mitään ydinfysiikkaa eivätkä vaikeita hankkia. Eivätkö ole niin kalliita etteikö niiden maksusta selviäisi ja työkkäri ne kustantaa, jos sinulla on työpaikka löytynyt, mutta passeista puute.
Veikkaan, että minun taustallani hygieniapassi suoritetaan ihan lukemattakin. Golfklubin halua palkata juuri minut tuohon tehtävään epäilen kyllä. Pyhä yksinkertaisuus. :)
Ap
no herranen aika, suorita se hygieniapassi sitten niin saat parannettua työnsaantimahdollisuuksiasi vai onko tässä kyse kuitenkin siitä ettet oikeasti edes halua löytää töitä?
Joo, en halua missään tapauksessa töitä. Tuolla alkumetreillä minua kehotettiin etsimään maalta joku vanhapoika, koska sellaisilla ainoa kriteeri kuulemma on se, että on nainen. Olisiko tarjolla jotakuta vanhaapoikaa? Minun kriteerini valahtivat työnteon pelossa juuri nilkkoihin. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistään et voi luopua.
Ap
Höpsistä itsellesi. Kerro nyt mikä on muka höpöhöpöä mitä kirjoitin sinun itse kertomastasi tarinasta. Miksi joko selkeästi valehtelit tarinan tai sitten et keksi muuta kuin tuon "höpsistä".
Hauska tarina sinällään ja varmaan saat jotain kiksejä kun ihmiset siihen tarttuivat.
Mutta olen samaa mieltä, on tosi raakaa ja ala-arvoista kirjoitella täällä satuja nimimerkillä " köyhä pitkäaikaistyötön". Ja sitten olla alentuva ja heitellä kalliilla erikoissohvilla ja greengardeilla.
Koska monelle tämä otsikon tilanne on täyttä totta eikä mikään satu.
Olet joko empatiakyvytön tai ihan käsittämätön ihminen.Minä kirjoittelen ihan mitä sattuu niihin parin viimeisen sivun kommentteihin, joissa jankutetaan samaa asiaa tai ollaan muuten vain älyvapaita. Jos kirjoitan tosissani - kuten jo mainitsin - käytän tekstissä sanoja "totta puhuen". Sinä et nyt tipahtanut siihen kategoriaan, jonka otan tosissani.
Asialliset kommentit saavat asialliset kommentit. Muita trollaan. Kannattaa lähteä tiehensä, jollei kestä kuunnella.
Ap
Mitä yleensä en kestä on valehtelu ja p....puhuminen. Mutta tämä on jo niin älyvapaata, että en tiedä mitä tämä on oikeastaan. Totta puhuen.
Mutta ihan mielenkiinnolla seuraan, ei ole tarkoitus lähteä mihinkään.
Niin, et missään taopauksessa halua töitä, mutta auto pitää olla jos sattuisi löytymään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös aloittaja etsi asuntoa siksi, kun joutuu asunnottomaksi?
Nyt hän siis katseleekin vain huvikseen eikä pystyisi muuttamaankaan terveydentilansa vuoksi.
hän on niin täydellinen, suorastaan enkeli luonteltaan, jolle me kaikki kantaisimme kahvia ja pullaa jos hänet luonnossa tapaisimme ja kaikissa työpaikoissaan hän on olut niin hyvä, että hänet on laitettu tekemään kaikista vaativimmatkin työt ,mutta jostain syystä nyt vaan ei kukaan halua häntä palkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
lapseni tekee helppoa ruokapalvelulähetin työtä palveluasumisen piirissä kuuluville henkilöille pienellä paikkakunnalla ja sielläkin piti olla hygieniapassi suoritettuna vaikka työnhönsä kuuluu vain täyden paketin vieminen paikkaan a ja samasta paikasta tyhjän paketin laittaminen autoon, josta se puretaan sitten ruokapalvelun takaovelle. Älä suhtaudu noin ylimielisesti hygieniapassiin.
Totta puhuen, en ole ylimielinen. Hygieniapasso ei vain ole ollut yhteydessä niihin aloihin, joilla minä toimin, muuten olisin jo hankkinut sen. Voisin itsekin tehdä kuvailemaasi työtä, mutta fyysisesti en pysty siihen. Reippaita nuoria on riittämiin niihin hommiin, joissa nostellaan ja siirrellään tavaroita.
Ap
Ota suunnaksi Pohjois-Savo ja Rautavaara tai vaikka Vesanto. Mittareilla mitattuna työttömiä, vanhuksia ja köyhiä. Sinne vaan.
Ai Spessuko siellä? Minkä maalainen vaimosi on tänään?
Siihen on kuule syy, ettet saa ketään auttamaan edes muutossa. Eikö se ole kiva luonne.