Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?
Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.
Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.
Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?
Kommentit (835)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Esim. Nurmeksessa on halpaa asua, jos hankkii asunnon keskustasta, kun siellähän ei ole joukkoliikennettä. Tosin siellä on työvoimapula matalapalkka-aloille, että työtön ei tarvitse olla, jos ei itse välttämättä halua ja jos työ vaikka ruokakaupassa tai siivoojana kelpaa.
Eipä löytynyt paljon ilmoituksia vapaista asunnoista. Ei myöskään työpaikkoja ruokakaupoista, kun mol:n sivuilta katselin. Että valittakaa työvoimapulaa vain.
Siivoojan paikkoja on muutama, nämä on hauskoja: "Saat olla mukana loihtimassa asukkaillemme viihtyisää kotia" (päihdemuistisairaiden hoivakoti), "Olet etsimämme henkilö, jos iloinen hymysi ja hyvä fiiliksesi välittyy ympärillesi", no niinpä, iloista hymyähän ne pölyt pelästyvät niin että katoavat itsekseen. Jos ei aloittajalla hyvää fiilistä ole (kuten kuulostaa) niin ehkä loihtimaan sitten mieluummin?
kukaan ei käytä nykyisin molin sivuja. monsterissa esimerkiki 65 työpaikkaa sijainnissa Nurmes
Minä katsoin Nurmeksen työpaikat läpi. Kaikkein parhaiten soveltuisin caddiemasterin hommiin. Minulla on green card, mutta ei anniskelu- ja hygieniapassia, joten ehkeivät kuitenkaan ottaisi. Vastaavia töitä hain parin kolmen vuoden ajan jatkuvasti, mutta ei minua haluttu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sillä ole väliä, millainen autosi on. Pointti on se, että sinulla on auto, ja myymällä sen saat rahaa, joko vähän tai sitten enemmän, emme voi tietää kun et kerro autosi arvoa. Rahalla pääsee muuttamaan.
On kyllä mennyt maku tästä ketjusta ap:n kiukuttelun takia, ehkä pitäisi aloittaa uusi ketju aiheesta yleisellä tasolla, olisi paljon hyödyllisempi niille köyhille, jotka oikeasti suunnittelevat paikkakunnan vaihtoa.
Mikä sinusta olisi sopiva summa minun autostani, oi oraakkeli?
ApVaikea sanoa kun en autoasi ole nähnyt, mutta köyhälle kymppikin on rahaa. Sen voi laittaa säästöön tulevaa muuttoa varten. Luulen kuitenkin, että saat siitä vähän enemmän kuin kympin.
Olet siis täysin oman olettamuksesti varassa.
Oletetaanpa, että minun autostani saisi vaikka satasen. Oletetaanpa, että minulle tarjotaan työpaikkaa, jossa tarvitaan autoa (kuten työurallani on tarvittu 25 vuoden ajan). Tai että löydän asunnon julkisen liikenteen ulottumattomista. Mitä ajatuksia nousee?
Ap
Ihan samoja ajatuksia kuin vastaavissa tilanteissa omassa elämässäni. Sellaista se elämä on meille köyhille.
Eihän sinulla pitänyt olla enää toivoakaan työpaikasta.
Kerro niistä vastaavista tilanteista.
Juu, en näe koskaan pääseväni töihin, mutta maalla saatan joskus asua. Olisi järjetöntä kaventaa mahdollisuuksiaan päästämällä käsistään sellaista, jota ei koskaan saa takaisin.
Ap
Juuh, järkevämpää on haaveilla muutosta maalle vähintään kaksioon tietäen, ettei ole rahaa muuttaa eikä asua muualla kuin yksiössä, ja samaan aikaan kuitenkin kieltäytyä vähentämästä tavaran määrää ja mahdollisuudesta saada niistä rahaa, jolla pääsisi toteuttamaan haaveensa. Mikäpä siinä sitten.
Mitä kerrottavaa niissä vastaavissa tilanteissa on? Muutan sinne, minne elämäntilanteeni sallii ja haen työtä, johon pääsen kulkemaan tai muutan työpaikan luokse (jolloin Kela tukee muutossa). Sellaisia ajatuksia. Mennään minne elämä vie. Miksi itkeä menneisyyden perään, ei sitä saa takaisin.
Tuolla juuri kerrottiin, että kaksioita on. Ja muutenkin on kuulemma maaseutu täynnä tyhjää asumistilaa.
Sinulla ei ole kerrottavanasi vastaavia tilanteita kuin minulla tuon auton kanssa. Jos olisi, sinä kertoisit niistä, kun kerran olet edelleen tässä juttelemassa.
Ap
sinulle on myös kerrottu ettei maaseudulle kannata muuttaa, koska siellä pitää osata olla ihmisiksi, siis käyttäytyä.
Tunnemmeko me toisemme? Mistä sinä uskot tietäväsi, miten minä käyttäydyn?
Ap
näkeehän sen tästä ketjusta
Vai niin. No, jos kerran keskustelupalstan kirjoituksista voi tehdä luonneanalyysejä, tehdään kaikin mokomin. Sinä puolestasi olet livenäkin varsin epäkohtelias ihminen, joka ei osaa eikä halua perustella väitteitään, ei hahmota lukemaansa oikeastaan ollenkaan, eikä tiedä, että välimerkkejä on olemassa ja että niiden käytöllä on syynsä. Vai mitä? :)
Ap
noniin, siinähän se taas tuli se tosiluonne sinulta esiin
Mistä kohdasta sinun juttujasi pitäisi päätellä toisin?
Nyt muuten neuvo kaikille niille, jotka lukevat ja kirjoittavat kännykän kautta: kännykät pois ja naama tietokoneen ruudun eteen. Näin mittavaa keskustelua ei mitenkään pysty seuraamaan kännykän näytöllä ja teknologialla. Ja sen muuten huomaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuit harrastusvälineistä jotka täyttävät koko huoneen jos ne levittää.
Koska olet käyttänyt näitä harrastusvälineitä viimeksi. Mitähän nämä kaikoi ovat. Kerroit, että selkä on niin kipeä, ettei välillä liiku kuin silmät ja keuhkot.
Miten on mahdollista silloin harrastaa jotain niin ahkerasti, että harrastusvälineitä on koko huoneellinen.
Onko siis todellisuudessa niille koskaan enää käyttöä.Jos joku kirjajylly on niin valtava, että vie koko seinällisen tilaa on epätodennäköistä, että se sama hylly sopii siihen muuttamaasi asuntoon. Asunnossa ei ehkä ole yhtään kokonaista vapaata seinää tms.
Kerroit, että huonekaluilla ja tavaroilla on ollut oma paikkansa. Käsitätkö, että se oli ennen. Et voi palata täsmälleen samanlaiseen elämään vaikka kuinka haluaisitkin.
Ymmärräthän, että sitä tarkalleen samankokoista " omaa paikkaa" ei löydy toisesta asunnosta.
Oletatko siis, että kun muutat niin kaikki ne säilömäsi tavarat sitten asettuvat ja mahtuvat kuin taikaiskusta uuteen asuntoon. Löydät jostainpäin Suomea täsmälleen samanlaisen asunnon kuin entinen. Ja sisustat sen aivan samoin kuin entinen.Nämä jutut ovat niin epärealistisia ja mahdottomia käytännössä, että en löydä sanoja.
Sinä et nyt selvästi ymmärrä, mistä on kysymys. Minulla on ison kaksion tavarat. Onko niin, että maaseudulta ja pikkupaikkakunnilla ei ole asuntoja, joihin ison kaksion tavarat mahtuvat?
On aivan yhdentekevää, milloin minä olen mitäkin tavaraa käyttänyt ja miten usein. On yhdentekevää, mitä ne tavarat ovat. Ne muuttavat minun kanssani, koska muu ei ole monestakaan syystä mahdollista.
Ap, joka muuten osaa koota moduulikirjahyllyn
Mutta sinulle ei makseta tukia isoon kaksioon. Sinä saat pienen asunnon kyläraitin ainoasta kunnan vuokrakerrostalosta. Talosta, jossa ei ole hissiä. Hyvällä onnella kylästä, josta ei ole vielä lakkautettu kauppaa. Sinä et pääse töihin, vaan työkkäri pistää sinut kuntouttavaan työtoimintaan, johon kuljet bussilla. Joudut anomaan kaikki rahasi kelalta ja tekemään selvityksen kaikista menoista joka kuukausi. Autoa sinulla ei ole varaa pitää, koska kela ei maksa sinulle siitä toimeentulotukea. Joudut kylän silmätikuksi, jos sinut havaitaan hankalaksi.
Tällaista se köyhän elämä voi olla pikkupaikkakunnalla. Että mietipä vielä.
juuri näin. jos pikkukylillä on samanlainen vastarannan kiiski kuin täällä ja inttää joka helvatan asiaan vastaan ja kuvittelee kaikessa olevan itseensä suunnattuja piikkejä, joita pitää sitten omasta mielestä töykeydellä ajaa pois, niin hyvin pian huomaa, että siellä pikkupaikkakunnalla ei välttämättä se sossukaan enää hymyile ja silitä päätä, vaan kaikki toitovat, että ihminen muuttaa pois mahdollisimman pian. Pikkukylillä kun on pakko olla yhteistyökykyinen toisten kanssa eikä saa olla liian ylpeä tai kukkoileva. muuten saa kokea kylmiä seiniä siellä sun täällä eikä kukaan tule auttamaan, kun apua tarvitse.
Siinä kaksistanne hekumoitte.
Minä olen oikeasti töissä tosi herttainen ihminen. Minä olen urani alusta lähtien ollut se ihminen, joka lähetetään vaativimpiin tilanteisiin, koska hän selviää niistä todennäköisimmin. Minua on toisaalta myös tarvittu silloin, kun vastassa on ihminen, jolla on huonoja kokemuksia tai joka muuten vain arastelee uutta tilannetta.
Nimettömässä nettikirjoittelussa, jossa osa kirjoittajista sotkee tahallaan asioita ja osalla vain ei ole eväitä käydä kirjallista keskustelua, kukaan ei anna itsestään todellista kuvaa. Ei edes halutessaan. Te kaksi jutustelijaa olette luoneet minusta mielikuvan omien mieltymystenne mukaan ja nimenomaan haluatte nähdä minut ilkeänä, yhteistyökyvyttömänä ja töykeänä, vaikka tosielämässä todennäköisesti pitäisitte minusta kovasti ja toisitte minulle kahvia ja pullaa. Pyytämättä. :)
Siviilissä kukaan ei tiedä, millainen minä olen, koska kaihdan ihmisiä. Siitä toki lähtevät juorut liikkeelle, mutta se ei ole minun vikani.
Ap
Mistäs päättelet, että vain kaksi?
t. kolmas, joka alussa yritti auttaa, mutta sittemmin on huomannut yhteistyökyvyttömyytesi ja töykeytesi
Miten olisi henkilökohtaisen avustajan työ? Kaikki avustettavat eivät tarvitse nostajaa tms fyysistä apua.
Mikään kunta ei halua loisia elätettäväksi, parempi pysyä siellä missä olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olet käyttänyt näitä harrastusvälineitä viimeksi. Mitähän nämä kaikoi ovat. Kerroit, että selkä on niin kipeä, ettei välillä liiku kuin silmät ja keuhkot.
Miten on mahdollista silloin harrastaa jotain niin ahkerasti, että harrastusvälineitä on koko huoneellinen.
Onko siis todellisuudessa niille koskaan enää käyttöä.Jos joku kirjajylly on niin valtava, että vie koko seinällisen tilaa on epätodennäköistä, että se sama hylly sopii siihen muuttamaasi asuntoon. Asunnossa ei ehkä ole yhtään kokonaista vapaata seinää tms.
Kerroit, että huonekaluilla ja tavaroilla on ollut oma paikkansa. Käsitätkö, että se oli ennen. Et voi palata täsmälleen samanlaiseen elämään vaikka kuinka haluaisitkin.
Ymmärräthän, että sitä tarkalleen samankokoista " omaa paikkaa" ei löydy toisesta asunnosta.
Oletatko siis, että kun muutat niin kaikki ne säilömäsi tavarat sitten asettuvat ja mahtuvat kuin taikaiskusta uuteen asuntoon. Löydät jostainpäin Suomea täsmälleen samanlaisen asunnon kuin entinen. Ja sisustat sen aivan samoin kuin entinen.Nämä jutut ovat niin epärealistisia ja mahdottomia käytännössä, että en löydä sanoja.
Sinä et nyt selvästi ymmärrä, mistä on kysymys. Minulla on ison kaksion tavarat. Onko niin, että maaseudulta ja pikkupaikkakunnilla ei ole asuntoja, joihin ison kaksion tavarat mahtuvat?
On aivan yhdentekevää, milloin minä olen mitäkin tavaraa käyttänyt ja miten usein. On yhdentekevää, mitä ne tavarat ovat. Ne muuttavat minun kanssani, koska muu ei ole monestakaan syystä mahdollista.
Mutta sinulle ei makseta tukia isoon kaksioon. Sinä saat pienen asunnon kyläraitin ainoasta kunnan vuokrakerrostalosta. Talosta, jossa ei ole hissiä. Hyvällä onnella kylästä, josta ei ole vielä lakkautettu kauppaa. Sinä et pääse töihin, vaan työkkäri pistää sinut kuntouttavaan työtoimintaan, johon kuljet bussilla. Joudut anomaan kaikki rahasi kelalta ja tekemään selvityksen kaikista menoista joka kuukausi. Autoa sinulla ei ole varaa pitää, koska kela ei maksa sinulle siitä toimeentulotukea. Joudut kylän silmätikuksi, jos sinut havaitaan hankalaksi.
Mietipä mitä? Miten tuo kaikki liittyy minuun?
Ap
Eihän se liitykään.
Ihan jo seuraavassa viestissä joku ilmoittaa sinulle vuokraavansa sinulle kauniin kartanon rauhallisesta ympäristöstä. Muuttoauton ja kantoapua saat ihan vaan siksi, että olet niin mukava ihminen ja kaikkien kaveri. Vuokrakin aivan olematon ja siivous ja muu ylläpito kuuluu vuokraan. Kartanon suuriin huoneisiin mahtuu mittatilausnahkasohvasi ja moduulikirjahyllysi ynnä kaikki muukin harrastusvälineistösi. Paikkakunnan väki tulee innoissaan tarjoamaan sinulle hyväpalkkaisia töitä, joista voit valita mieleisesi. Klassikkoautollasi kurvaat sitten täyttämään vastuullisia toimiasi kylän väen katsellessa kiitollisina ohiajoasi. Että meidän paikkakuntaa lykästi, kun saimme tällaisen aarteen tänne asumaan!
Tämänhän sinä haluat kuulla.
Ei siis liity mihinkään, mutta silti katsoit aiheelliseksi kirjoittaa sen?
Sarkasmi on muuten tosi vaikea taiteenlaji. Sinulla on vielä pitkä matka siihen, että sinun kannattaa kokeilla sitä julkisesti toistamiseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Esim. Nurmeksessa on halpaa asua, jos hankkii asunnon keskustasta, kun siellähän ei ole joukkoliikennettä. Tosin siellä on työvoimapula matalapalkka-aloille, että työtön ei tarvitse olla, jos ei itse välttämättä halua ja jos työ vaikka ruokakaupassa tai siivoojana kelpaa.
Eipä löytynyt paljon ilmoituksia vapaista asunnoista. Ei myöskään työpaikkoja ruokakaupoista, kun mol:n sivuilta katselin. Että valittakaa työvoimapulaa vain.
Siivoojan paikkoja on muutama, nämä on hauskoja: "Saat olla mukana loihtimassa asukkaillemme viihtyisää kotia" (päihdemuistisairaiden hoivakoti), "Olet etsimämme henkilö, jos iloinen hymysi ja hyvä fiiliksesi välittyy ympärillesi", no niinpä, iloista hymyähän ne pölyt pelästyvät niin että katoavat itsekseen. Jos ei aloittajalla hyvää fiilistä ole (kuten kuulostaa) niin ehkä loihtimaan sitten mieluummin?
kukaan ei käytä nykyisin molin sivuja. monsterissa esimerkiki 65 työpaikkaa sijainnissa Nurmes
Minä katsoin Nurmeksen työpaikat läpi. Kaikkein parhaiten soveltuisin caddiemasterin hommiin. Minulla on green card, mutta ei anniskelu- ja hygieniapassia, joten ehkeivät kuitenkaan ottaisi. Vastaavia töitä hain parin kolmen vuoden ajan jatkuvasti, mutta ei minua haluttu.
Ap
jes kannattaakin luovuttaa ennen kuin edes hakee, sillä lailla saa ihan varmasti työpaikan itselleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juuri näin. jos pikkukylillä on samanlainen vastarannan kiiski kuin täällä ja inttää joka helvatan asiaan vastaan ja kuvittelee kaikessa olevan itseensä suunnattuja piikkejä, joita pitää sitten omasta mielestä töykeydellä ajaa pois, niin hyvin pian huomaa, että siellä pikkupaikkakunnalla ei välttämättä se sossukaan enää hymyile ja silitä päätä, vaan kaikki toitovat, että ihminen muuttaa pois mahdollisimman pian. Pikkukylillä kun on pakko olla yhteistyökykyinen toisten kanssa eikä saa olla liian ylpeä tai kukkoileva. muuten saa kokea kylmiä seiniä siellä sun täällä eikä kukaan tule auttamaan, kun apua tarvitse.
Minä olen oikeasti töissä tosi herttainen ihminen. Minä olen urani alusta lähtien ollut se ihminen, joka lähetetään vaativimpiin tilanteisiin, koska hän selviää niistä todennäköisimmin. Minua on toisaalta myös tarvittu silloin, kun vastassa on ihminen, jolla on huonoja kokemuksia tai joka muuten vain arastelee uutta tilannetta.
Nimettömässä nettikirjoittelussa, jossa osa kirjoittajista sotkee tahallaan asioita ja osalla vain ei ole eväitä käydä kirjallista keskustelua, kukaan ei anna itsestään todellista kuvaa. Ei edes halutessaan. Te kaksi jutustelijaa olette luoneet minusta mielikuvan omien mieltymystenne mukaan ja nimenomaan haluatte nähdä minut ilkeänä, yhteistyökyvyttömänä ja töykeänä, vaikka tosielämässä todennäköisesti pitäisitte minusta kovasti ja toisitte minulle kahvia ja pullaa. Pyytämättä. :)
Siviilissä kukaan ei tiedä, millainen minä olen, koska kaihdan ihmisiä. Siitä toki lähtevät juorut liikkeelle, mutta se ei ole minun vikani.
Ap
t. kolmas, joka alussa yritti auttaa, mutta sittemmin on huomannut yhteistyökyvyttömyytesi ja töykeytesi
ja täällä neljäs
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nuo kaksi, jotka tuossa lainatussa pätkässä tekevät minusta luonneanalyysiä.
Missä asiassa yritit minua auttaa? Koskiko se paikkakuntaa vai jotakin muuta asiaa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikään kunta ei halua loisia elätettäväksi, parempi pysyä siellä missä olet.
Joo. Kivat meille vaan. T. Helsinkiläinen
No eihän tarvitse mennä kauas Helsingistä kun on jo ihan kohtuuhintaista. Koska sulla varmaan on siellä Helsingissä kavereita niin monen vuoden jälkeen? Katselisin Hämeenlinnaa ja Lahtea ja Turun suuntaan, junalla pääsee sitten alle tunnissa Hkiin jos haluaa. Näiden kaupunkien keskustojen ulkopuolella on tosi edullista.
Onko jossain yksiöitä 200e/kk vuokralla?
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltajista ei Lahdessa ole pulaa kun ei niihin hommiin pääse.Muilta paikkakunnilta varmaan löytyy noita hommia.Voisit sitten saada muuttoavustustakin.
Siinähän pitää olla ihan älyttömän ahkera työntekijäkin. Sit vielä pitää herätä yleensä tosi aikaisin ja koulut ei ainakaan opeta aikaisin heräämiseen.
Onko kukaan vielä maininnut Facebookin auttamisryhmiä? Siellä voi ottaa ylläpitäjiin yhteyttä ja kuvailla tilanne. He sitten nimettömänä kuvailevat sen ja ihmiset lahjottavat melko helposti rahaa esim. tässä tapauksessa muuttoon.
Muuttaisin tossa tilanteessa ehkä Kemiin. Siellä on tosi halpaa asua ja rento meininki. Ilmastokaan ei Länsi-Lapissa ole niin julma kuin Itä-Lapissa, meri vaikuttaa siihen että talvet on leudompia. Onhan se aika kaukana, jos Helsingistä katsoo, mutta Ruotsin rajalle on lyhyt matka, ja jos Helsinkiin haluaa, niin lentokoneet lentää ja junat kulkee. Töitä sieltä Kemistä nyt tuskin kovin hyvin saa, jos ei ole Helsingistäkään löytynyt.
Oletko Ap sen ikäinen, että voisit hakra vuorotteluvapaan sijaisuutta? Muistaakseni yli 55v pitää olla. Ehkä sitä kautta saisit puolen vuoden pestin muualta ja "hyväksyttävän" syyn muuttaa.
Minkä kokoista asuntoa etsit, montako neliötä min?
Minkälaista vuokraa pystyt maksamaan max?
Miten niin täällä ei tiedetä tilannettasi?
Itse jo otsikossa kerroit olevasi köyhä pitkäaikaistyötön. Jatkoinformaatiosa selvisi, että olet niin sairas selästäsi, että tuskin rakentamia pääset töihin.
Asut jossain asuntolassa ja olet jäämässä asunnottomaksi. Kaikki tavarat on jossain varastossa josta ei voi purkaa eikä löytää mitään, esimerkiksi sukkia, kun on niin piukassa ja sekaisin.
Joku vanhaklassikkoauto seisonnassa jossain, et ole kertonut missä.
Kaikki tavara ja omaisuus on niin suunnattoman arvokasta ja erikoista sekä tunnearvokasta, että viet jopa sen auton hautaan.
Mistään et voi luopua.
Lisäksi sinulla luottotiedot menneet mikä vaikeuttaa asunnon sääntöä uudessa paikassa.
Tämän kaiken ja paljon muuta olet ihan itse kertonut, emme ole sitä omassa päässämme keksineet.
Luonteestasi emme voi toikeassa elämässä tietää, mutta kommenteistasi täällä voi älykäs ihminen päätellä aika paljon.
Miten nyt alat syyttää, ettei mikään nyt pidäkään paikkaansa?
Todellisuudessa oletkin siis niin varakas, että voit itse päättää minne muutat ja kuinka suureen ja kalliiseen asuntoon?
Myös sinulla ei ole luottotiedot menneet, olemme senkin keksineet pahansisuisuuttamme.
Joten sekään ei ole mikään este asunnon saannille?
Vai miten se meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset hae siivoomaan? Monen paikkakunnan keskussairaaloissa on suorastaan huutava pula laitoshuoltajista, sinne otetaan kuka tahansa joka pystyy kävelemään, moppi pysyy kädessä ja osaa edes auttavasti Suomea. Kouluttavat talossa ja palkka juoksee koko ajan. 1900 brutto + lisät.
Moppi pysyi nuoressa kädessä aikoinaan ja pysyisi edelleenkin, mutta selkä ei kestä. Jos pystyisin tekemään fyysisesti raskasta työtä, olisin ollut nämä vuodet vaikka siivoamassa tai hyllyttämässä, enkä edes ajattelisi kotiseudultani lähtemistä. Töitä pystyn edelleen tekemään ympäri vuorokauden, mutta vain istuen.
Olen pattitilanteessa, jossa minun on pakko olla maan kalleimmalla seudulla maan pienimmillä tuloilla. Tämä ei ole kivaa.
Ap
Etkö pystyisi lainaamaan rahaa muuttokustannuksiin, jos tuosta Kelan avustuksesta on kiinni? Eikö ole sukulaisia tai ystäviä jotka voisivat auttaa muutossa? Kun itse muutin Jyväskylästä Turkuun, niin koko lysti maksoi reilusti alle 200e - siis pakun vuokran ja bensojen verran. Tietysti jos muuttofirma on ainoa vaihtoehto, niin kalliiksi tulee.
Valitettavasti olen käyttänyt jo kaiken hyvän tahdon, joka on ollut saatavilla, ja ihmissuhteetkin ovat katkenneet tämän tilanteen vuoksi. Tarvitaan vähintään 30 kuution muuttoauto, siihen kuljettaja ja riittävästi kantajia - jo kirjoja on ainakin kuutio. Minä en pysty kantamaan mitään, koska vaivanani on pitkäaikaiseksi äitynyt noidannuoli, joka osaa yllättää ja tehdä minusta liikuntakyvyttömän yhdellä iskulla. Samasta syystä en voi tehdä esimerkiksi siivoustyötä, jolla olisin pystynyt jatkamaan elämistä entiseen malliin.
Työttömyys on saat*nasta.
Ap
Jos vähävaraisena muutetaan niin ylimääräiset tavarat laitetaan pois ennen muuttoa. Huonekaluja myöten kaikki pois, otat mukaan sen mitä autoon mahtuu (jos sellainen on), ainakin astiat ja patja alkuun että on jotain mistä syödä ja missä nukkua. Kohteessa alat metsästämään uusia huonekaluja Tori.fi ja FB roskalava. Tulee huomattavasti halvemmaksi.
Sinulla on ehkä hieman epärealistinen kuva työssäkäyvien tulotasosta. Ei tavan työssäkäyvätkään pysty usein tonneja laittamaan mihinkään muuttorekkaan ja kantajiin.
Ostat junalipun sinne mihin menet, niin saat kuskattua junassa matkatavarana tosi paljon kirjoja ja tavaroita. On paljon halvempaa matkatavarana kuin rahtina. Muut myyt pois ja hankit uudet tilalle kirppikseltä. Ei mitään vanhoja honekaluja tai patjoja kannata kuskata.
Niemi mainostaa parhaillaan kaksion muutto 290eur