Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?

Vierailija
15.06.2021 |

Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.

Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.

Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?

Kommentit (835)

Vierailija
501/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmillista. Pidin aloituksesta ja olisin mielelläni jutellut ja vaihtanut ajatuksia aiheesta ja aiheen vierestä aloittajan kanssa, mutta valitettavasti tämä palsta on aivan väärä paikka siihen. Täällä kerääntyy se "tuppukylien kerma", joka tietää kaikesta kaiken ja vaihtaa mielipidettä ketjusta ketjuun sen mukaan, että saa vain olla vittumaista vastamieltä, oli aihe mikä tahansa. Ihmisluonto parhaimmillaan.

Aloittajalle toivon kaikkea hyvää. Teksteistäsi välittyy selvästi, että olet älykäs, nähnyt ja kokenut sekä omaat aivan toisen luokan sivistystä kuin valtaosa keskusteluun osallistuneista. Se on se avainsana, mikä saa tietyissä persoonissa aikaan tuon turhautuneen raivon ja pätemisen tarpeen ("kun minä sanon mitä sinun pitää tehdä mutta sinä et tottele"). Kukaan muu ei tiedä mikä tilanteesi on ja mitä siinä tilanteessa pitäisi tehdä. Kukaan ei myöskään tiedä mitä tulet tekemään. Se onkin se paras juttu. Tsemppiä!

Kiitos tsemppauksesta. Kiteytit hyvin sen, minkä aloittaessani melkein tiesin olevan tuloksena, mutta toivoin osoittautuvan vääräksi tiedoksi.

"Vittumaista vastamieltä" on erinomainen ilmaus.

Lukuisat työvoima- ja sosiaalitädit (setiäkin on pari näkynyt) näkevät minussa niin paljon mahdollisuuksia, että he eivät anna periksi. Minä olen monta kertaa jo antanut periksi; yksinyrittäjällä ja yksin yrittäjällä on rajansa, eikä kukaan kestä ilman apua kovin monta vuotta. Kun on liian monella tavalla väliinputoaja, saattaa joutua tällaiseenkin tilanteeseen. Järjenvastaisesti jopa lisäkoulutus huonontaa työllistymismahdollisuuksia.

Retorinen kysymys: jos olisin jättänyt mainitsematta autoni, nahkasohvani, kirjahyllyni ja yrittäjätaustani, olisiko keskustelu jaksanut pysyä aiheessaan? Ehkä nuo olisi pitänyt kuvailla niin tarkasti, ettei hienostoalueen leskirouvasta kertova taru olisi päässyt syntymään. Kun veri on haistettu, on jahtimestarin turha puhallella torveen.

Olen saanut tarpeekseni asioiden oikomisesta, joten mitään, mitä tästedes kirjoitan, ei pidä ottaa liian tosissaan. Paitsi jos aloitan sanoilla "totta puhuen"; sitten tarkoitan sanomaani.

Parhain terveisin,

Ap :)

Vierailija
502/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään kunta ei halua loisia elätettäväksi, parempi pysyä siellä missä olet.

:)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmillista. Pidin aloituksesta ja olisin mielelläni jutellut ja7 vaihtanut ajatuksia aiheesta ja aiheen vierestä aloittajan kanssa, mutta valitettavasti tämä palsta on aivan väärä paikka siihen. Täällä kerääntyy se "tuppukylien kerma", joka tietää kaikesta kaiken ja vaihtaa mielipidettä ketjusta ketjuun sen mukaan, että saa vain olla vittumaista vastamieltä, oli aihe mikä tahansa. Ihmisluonto parhaimmillaan.

Aloittajalle toivon kaikkea hyvää. Teksteistäsi välittyy selvästi, että olet älykäs, nähnyt ja kokenut sekä omaat aivan toisen luokan sivistystä kuin valtaosa keskusteluun osallistuneista. Se on se avainsana, mikä saa tietyissä persoonissa aikaan tuon turhautuneen raivon ja pätemisen tarpeen ("kun minä sanon mitä sinun pitää tehdä mutta sinä et tottele"). Kukaan muu ei tiedä mikä tilanteesi on ja mitä siinä tilanteessa pitäisi tehdä. Kukaan ei myöskään tiedä mitä tulet tekemään. Se onkin se paras juttu. Tsemppiä!

Hehheh. Ap itse.

Vierailija
504/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otanmaki Kajaanin lahella voisi olla sinun paikka. Melkein ilmaisia asuntoja ja maauimala.

Vierailija
505/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jossain yksiöitä 200e/kk vuokralla?

Joo, kyllähän tuolla rahalla jo saa yksiön ihan kaupungistakin, mm. Oulusta. 

Vierailija
506/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Esim. Nurmeksessa on halpaa asua, jos hankkii asunnon keskustasta, kun siellähän ei ole joukkoliikennettä. Tosin siellä on työvoimapula matalapalkka-aloille, että työtön ei tarvitse olla, jos ei itse välttämättä halua ja jos työ vaikka ruokakaupassa tai siivoojana kelpaa.

Eipä löytynyt paljon ilmoituksia vapaista asunnoista. Ei myöskään työpaikkoja ruokakaupoista, kun mol:n sivuilta katselin. Että valittakaa työvoimapulaa vain.

Siivoojan paikkoja on muutama, nämä on hauskoja: "Saat olla mukana loihtimassa asukkaillemme viihtyisää kotia" (päihdemuistisairaiden hoivakoti), "Olet etsimämme henkilö, jos iloinen hymysi ja hyvä fiiliksesi välittyy ympärillesi", no niinpä, iloista hymyähän ne pölyt pelästyvät niin että katoavat itsekseen. Jos ei aloittajalla hyvää fiilistä ole (kuten kuulostaa) niin ehkä loihtimaan sitten mieluummin?

kukaan ei käytä nykyisin molin sivuja. monsterissa esimerkiki 65 työpaikkaa sijainnissa Nurmes

Minä katsoin Nurmeksen työpaikat läpi. Kaikkein parhaiten soveltuisin caddiemasterin hommiin. Minulla on green card, mutta ei anniskelu- ja hygieniapassia, joten ehkeivät kuitenkaan ottaisi. Vastaavia töitä hain parin kolmen vuoden ajan jatkuvasti, mutta ei minua haluttu.

Ap

Hanki se hygieniapassi. Ei luulisi noilla taidoilla olevan vaikeaa.

Vierailija
507/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jossain yksiöitä 200e/kk vuokralla?

Joo, kyllähän tuolla rahalla jo saa yksiön ihan kaupungistakin, mm. Oulusta. 

Mutta kun ap on liian iso yksiöön, ei mahdu ei.

Vierailija
508/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelson vankilan lähialueet. saa olla varmasti rauhassa ja sitä varmasti valvotaan myös kameroilla siltä varalta jos joku päättää karata valtion ilmaismajoituksesta

Vierailija
509/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, joka muuten osaa koota moduulikirjahyllyn

kaikki sen osaavat koota.

Eivät kaikki, koska on olemassa poropeukaloita. Ja laiskimuksia, jotka eivät viitsi edes yrittää.

Viittaus moduulikirjahyllyyn muuten liittyy siihen, että tuo juttukaverini jossitteli tällä tavalla:

"Jos joku kirjajylly on niin valtava, että vie koko seinällisen tilaa on epätodennäköistä, että se sama hylly sopii siihen muuttamaasi asuntoon. Asunnossa ei ehkä ole yhtään kokonaista vapaata seinää tms."

Ap

Oli moduuli tai ei, se on nyt sivuseikka.

Mutta jos asunnossa on vapaata seinää pieni alue ja tämä modulihylly on isokoinen ei se modulointi lisää asunnon kokoa yhtään.

Iso hylly on iso hylly ja pieni asunto on pieni asunto.

Et voi asentaa liian isoa hyllyä pieneen asuntoon, joudut laittamaan taas ylimääräiset (kalliilla sinne raahaamasi) osat jonnekin varastoon. Kun siihen asuntoo pitää mahtua muutakin kuin kirjahylly.

Kun kerroit, että tavaroilla on ollut omat määrätyt paikkansa näitä samoja omia määrättyinä paikkoja ei enää ole.

Huonekalut sun muut joutuu aina uudessa asunnossa mittaamaan määrittelemään uudelleen. Ja aika monesta joutuu luopumaan. Että saa asunnosta järkevän. Ei ole järkeä, että asunnossa on esimerkiksi suuri (moduli)kirjahylly ja runsaat harrastustavarat, mutta ei esimerkiksi tilaa sängylle.

Edelleen, kyse ei ole taidosta koota se hylly vaan pieni asunto.

Tätä ajoin takaa.

Vierailija
510/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Esim. Nurmeksessa on halpaa asua, jos hankkii asunnon keskustasta, kun siellähän ei ole joukkoliikennettä. Tosin siellä on työvoimapula matalapalkka-aloille, että työtön ei tarvitse olla, jos ei itse välttämättä halua ja jos työ vaikka ruokakaupassa tai siivoojana kelpaa.

Eipä löytynyt paljon ilmoituksia vapaista asunnoista. Ei myöskään työpaikkoja ruokakaupoista, kun mol:n sivuilta katselin. Että valittakaa työvoimapulaa vain.

Siivoojan paikkoja on muutama, nämä on hauskoja: "Saat olla mukana loihtimassa asukkaillemme viihtyisää kotia" (päihdemuistisairaiden hoivakoti), "Olet etsimämme henkilö, jos iloinen hymysi ja hyvä fiiliksesi välittyy ympärillesi", no niinpä, iloista hymyähän ne pölyt pelästyvät niin että katoavat itsekseen. Jos ei aloittajalla hyvää fiilistä ole (kuten kuulostaa) niin ehkä loihtimaan sitten mieluummin?

kukaan ei käytä nykyisin molin sivuja. monsterissa esimerkiki 65 työpaikkaa sijainnissa Nurmes

Minä katsoin Nurmeksen työpaikat läpi. Kaikkein parhaiten soveltuisin caddiemasterin hommiin. Minulla on green card, mutta ei anniskelu- ja hygieniapassia, joten ehkeivät kuitenkaan ottaisi. Vastaavia töitä hain parin kolmen vuoden ajan jatkuvasti, mutta ei minua haluttu.

Ap

jes kannattaakin luovuttaa ennen kuin edes hakee, sillä lailla saa ihan varmasti työpaikan itselleen

On varma juttu, että ilman anniskelu- ja hygieniapassia ei pääse myymään ja tarjoilemaan alkoholia. Niitä ihmisiä, joilla on nuo passit ja soveltuva koulutus ja työkokemus, on Nurmeksessakin.

Mutta jospa kaivaisin varastosta esille viimeisen päälle komean Cobran driverini ja liittäisin sen kuvan hakemukseeni?

Ap

Vierailija
511/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemijärvi: poimit marjat ja kalaisat vedet

Yksityinenkin voi vuokrataan kun ei oo tungosta kämpissä. Auto pakko olla

Vierailija
512/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmillista. Pidin aloituksesta ja olisin mielelläni jutellut ja vaihtanut ajatuksia aiheesta ja aiheen vierestä aloittajan kanssa, mutta valitettavasti tämä palsta on aivan väärä paikka siihen. Täällä kerääntyy se "tuppukylien kerma", joka tietää kaikesta kaiken ja vaihtaa mielipidettä ketjusta ketjuun sen mukaan, että saa vain olla vittumaista vastamieltä, oli aihe mikä tahansa. Ihmisluonto parhaimmillaan.

Kiitos tsemppauksesta. Kiteytit hyvin sen, minkä aloittaessani melkein tiesin olevan tuloksena, mutta toivoin osoittautuvan vääräksi tiedoksi.

"Vittumaista vastamieltä" on erinomainen ilmaus.

Lukuisat työvoima- ja sosiaalitädit (setiäkin on pari näkynyt) näkevät minussa niin paljon mahdollisuuksia, että he eivät anna periksi. Minä olen monta kertaa jo antanut periksi; yksinyrittäjällä ja yksin yrittäjällä on rajansa, eikä kukaan kestä ilman apua kovin monta vuotta. Kun on liian monella tavalla väliinputoaja, saattaa joutua tällaiseenkin tilanteeseen. Järjenvastaisesti jopa lisäkoulutus huonontaa työllistymismahdollisuuksia.

Retorinen kysymys: jos olisin jättänyt mainitsematta autoni, nahkasohvani, kirjahyllyni ja yrittäjätaustani, olisiko keskustelu jaksanut pysyä aiheessaan? Ehkä nuo olisi pitänyt kuvailla niin tarkasti, ettei hienostoalueen leskirouvasta kertova taru olisi päässyt syntymään. Kun veri on haistettu, on jahtimestarin turha puhallella torveen.

Olen saanut tarpeekseni asioiden oikomisesta, joten mitään, mitä tästedes kirjoitan, ei pidä ottaa liian tosissaan. Paitsi jos aloitan sanoilla "totta puhuen"; sitten tarkoitan sanomaani.

Parhain terveisin,

Ap :)

Jos sinulla ei olisi nahkasohvaa, autoa ja kirjahyllyä, mahtuisit asumaan yksiössä, joita kaikilta paikkakunnilta löytyy edullisesti. Myös muutto olisi mahdollinen ilman näitä, siksi ne liittyvät tähän aiheeseen aika oleellisesti. Vaikea pysyä aiheessa, kun nämä pienimuotoiset ongelmat itse toit esiin.

Yleisellä tasolla on helppo vastata, köyhä pitkäaikaistyötön voi muuttaa mihin vaan. Kaikilla paikkakunnilla asuu työttömiä, usko tai älä.

Vierailija
513/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rovaniemi city

Vierailija
514/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Ap

jes kannattaakin luovuttaa ennen kuin edes hakee, sillä lailla saa ihan varmasti työpaikan itselleen

On varma juttu, että ilman anniskelu- ja hygieniapassia ei pääse myymään ja tarjoilemaan alkoholia. Niitä ihmisiä, joilla on nuo passit ja soveltuva koulutus ja työkokemus, on Nurmeksessakin.

Mutta jospa kaivaisin varastosta esille viimeisen päälle komean Cobran driverini ja liittäisin sen kuvan hakemukseeni?

Ap

voi pyhä yksinkertaisuus!!! Kun ne passit voi suorittaa sitten, kun työnantaja sanoo, että voitaisiin ottaa sinut, mutta kun ei ole niitä passeja. SIihen voit sanoa, että katsoin ennen tänne tuloa netistä, että seuraava testi on silloin ja silloin ja selvitin jo vaatimukset ja katsoin sisällön ja uskon selviäväni niistä. Työnantaja toteaa tähän, että hienoa,  kirjoitetaan työsopimus alle sitten kun ne on suoritettu. Sitten alat lukemaan niitä. Eivät ole mitään ydinfysiikkaa eivätkä vaikeita hankkia. Eivätkö ole niin kalliita etteikö niiden maksusta selviäisi ja työkkäri ne kustantaa, jos sinulla on työpaikka löytynyt, mutta passeista puute.

Vierailija
515/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko Ap sen ikäinen, että voisit hakra vuorotteluvapaan sijaisuutta? Muistaakseni yli 55v pitää olla. Ehkä sitä kautta saisit puolen vuoden pestin muualta ja "hyväksyttävän" syyn muuttaa.

Ei tarvitse olla yli 55v ja sijaisuuksiin on yleensä paljon ehdokkaita (tai työnantajalla jo joku valmiiksi tiedossa). Vuorotteluvapaasijaisuutta ei saa sen helpommin kuin muutakaan työtä.

Vierailija
516/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, miksei aloittaja jo ole aikaa hankkinut hygieniapassia? Se vaaditaan aika moneen työhön. Uskon, että hyvin perustelemalla pitkäaikaistyötön sen jopa saisi työkkärin tai Kelan maksamana.

Ei ole vaikea homma suorittaa (noin terävälle ihmiselle).

Passin puute sulkee tosi monia työpaikan ovia.

Vierailija
517/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti, miksei aloittaja jo ole aikaa hankkinut hygieniapassia? Se vaaditaan aika moneen työhön. Uskon, että hyvin perustelemalla pitkäaikaistyötön sen jopa saisi työkkärin tai Kelan maksamana.

Ei ole vaikea homma suorittaa (noin terävälle ihmiselle).

Passin puute sulkee tosi monia työpaikan ovia.

eikä tarvitse edes perustella hyvin, riittää, että sanoo, että uskoo, että se parantaa työnsaantimahdollisuuksia

Vierailija
518/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kiva ja merkittävä ihminen varmasti omaa suuren ystäväjoukon, jotka tulevat auttamaan muuttoon ja tietävät kivoja asuinpaikkojakin. Eikö?

Vierailija
519/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko Ap sen ikäinen, että voisit hakra vuorotteluvapaan sijaisuutta? Muistaakseni yli 55v pitää olla. Ehkä sitä kautta saisit puolen vuoden pestin muualta ja "hyväksyttävän" syyn muuttaa.

Totta puhuen nipin napin täytän vaatimukset, mutta täytänpä kuitenkin. Määräaikaisiin pesteihin ei oikein haluta kaukaa tulevia ihmisiä, joilla ei ole mitään muuta syytä tulla paikkakunnalle, sukua tai harrastuksia. Hain työttömyyden alkutaipaleella kaikenpituisia ja -laatuisia työpaikkoja ja olin valmis tarvittaessa pitkäänkin työmatkaan tai väliaikaiskortteeriin, ja jos olisin jotakin löytänyt, en olisi tässä tilanteessa. Kampaan koko maan työpaikat edelleen muutaman päivän välein, ja tietoni ovat olleet rekrytointipalveluiden rekistereissä jo vuosia.

Ap

Vierailija
520/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää ap on niin trolli

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi