Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vävy voi periä

hävytön vävy
15.06.2021 |

Olen leski oltuani naimisissa 50v. Minulla on tytär joka on eroamassa. Nyt vävy väittää että hänelle kuuluu neljännes asunnostani. Hänen mukaansa minä omistan puolet, tyttäreni neljäsosan ja vävyni neljäsosan. Tämä on kallisasunto Lauttasaaressa, hinta noin 600 000e. Jos tytär eroaa vävyn tulee saada 150 000e. Minulla ei ole tuota rahaa. Pitääkö myydä.

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periihän tytärkin sitten appiukkonsa ja appensa?

Perikö leski jo omat anoppinsa?

Vierailija
22/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa. Asuntomme arvo on 598 000 e. Tuntuu että vävy saa ilman omaa työtä ison lahjan. 150 000e. Luulen että myyn koko asunnon ja muutan pieneen asuntoon Espooseen mikä ei ole näin kallis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla tai vanhemmillasi on iso omaisuus, muista hoitaa nämä ennen naimisiin menoa:

1) avioehto

2) ositus

3) osituskirja

Muuten erotessa ex voi olla oikeutettu perintöösi tai omaisuuteesi. Pätee osin myös avopuolisoon. Asumusero ei suojaa myöskään perintöäsi.

Käytännössä ei koskaan koske avopuolisoa! Ei edes oikeudessa riitautettuna.

Vierailija
24/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoliso ei peri, mutta ilman avioehtoa puolisolla on avio-oikeus jakamattomaan kuolinpesään, joka otetaan osituksessa huomioon.

Jos miehesi on kuollut tyttäresi ollessa naimisissa ja muita rintaperillisiä ei ole, niin tyttäresi laskennallinen perintö on 1/4 isänsä omaisuudesta, josta vävyn avio-osuus on 1/8. 

Ehei, avioliitto ei tuo mitään oikeutta toisen omaisuuteen, ei edes avioliiton aikana perittyyn. Sen sijaan erotilanteessa vävylle saattaa syntyä oikeus puolisonsa omaisuuden arvoon, ei itse omaisuuteen.

Voi hyvä jumala sentään minkälaisella tietämyksellä täällä puhutaan täyttä sontaa.

Googlaa avio-oikeus.

Vierailija
25/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa. Asuntomme arvo on 598 000 e. Tuntuu että vävy saa ilman omaa työtä ison lahjan. 150 000e. Luulen että myyn koko asunnon ja muutan pieneen asuntoon Espooseen mikä ei ole näin kallis.

Miksi tekisit noin? Sinulla on oikeus asua siinä asunnossasi, vävy ei voi vaatia sinua muuttamaan.

Vierailija
26/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu jos tytär kieltäytyy perinnöstä? Mies jää nuolemaan näppejään?

Vierailija
27/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä ei ole avioehtoa, leski perii puolet ja tyttäresi toisen puolet. Jollei nuorella parilla ole avioehtoa vövysi todella perii 25 % asunnostasi.

Keskellä on asumisoikeus. En tiedä miten vävysi saa rahansa jos asut siinä. Äitini myi vastaavassa tilanteessa ja muutti yksiöön. Vövvy sai osuutensa

Ei vävy mitään peri, mutta avioerossa tehdään ositus. Jos siis tyttärellä ja vävyllä ei ole avioehtoa, erossa heidän omaistensa jaetaan puoliksi. Tyttäresi joutuu maksamaan ex-puolisolleen tasinkoa, jos hän omistaa enemmän.

Avioleskenä sinulla asumisoikeus asuntoon, joten sinun altasi sitä ei voi myydä. Tyttären tosin pitää jostain kaivaa asunnon puolikasta vastaava rahasumma ex-miehelleen tasinkoa (olettaen että kummallakaan ei ole muuta omaisuutta.)

Vierailija
28/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko erikoisvävy? Erikoisvävyt perivät jokaisen ympäriltään menettäen lopulta kaiken.

Vierailija
29/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

21. Vastaus. Ap jatkaa. Omat anoppini ja appeni olivat köyhiä.Uskon että vövyn on osannut suojata tilanteensa. Hän aina sanoi että minun ei tarvitse tehdä mitään. Hänellä on nyt uusi nainen ja siihen tarvitsee rahaa. Tyttäreni on katkera.

Vierailija
30/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoliso ei peri, mutta ilman avioehtoa puolisolla on avio-oikeus jakamattomaan kuolinpesään, joka otetaan osituksessa huomioon.

Jos miehesi on kuollut tyttäresi ollessa naimisissa ja muita rintaperillisiä ei ole, niin tyttäresi laskennallinen perintö on 1/4 isänsä omaisuudesta, josta vävyn avio-osuus on 1/8. 

Ehei, avioliitto ei tuo mitään oikeutta toisen omaisuuteen, ei edes avioliiton aikana perittyyn. Sen sijaan erotilanteessa vävylle saattaa syntyä oikeus puolisonsa omaisuuden arvoon, ei itse omaisuuteen.

Voi hyvä jumala sentään minkälaisella tietämyksellä täällä puhutaan täyttä sontaa.

Googlaa avio-oikeus.

Googlaapa itse. Laissa on nimenomaan omaisuuden arvo, ei omaisuus esineenä, kiinteistönä jne. Ei erossa jaetaan omaisuutta, erossa jaetaan omaisuuden arvo ja kumpikin pitää ensisijaisesti sen, jonka voi todistaa omistavansa. Jos olen autoni omistaja, ei puoliso sitä autoa  kahtia sahaa vedoten omistusoikeuteensa.

Vierailija
31/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on tyttäresi homma kaivaa kuvetta, ei sinun.

Vierailija
32/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ollut noin tyhmä kuin ap, on ihan oikein että häviää.

Vierailija
33/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa avio-oikeus.

Ei kukaan voi erossa ottaa toisen omaisuutta! Älä luulekaan, että voit sanoa miehelle, että pidä sinä autosi, minä otan kesämökkisi, myydään velkainen talo ja pannaan rahat puoliksi.

Vierailija
34/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu jos tytär kieltäytyy perinnöstä? Mies jää nuolemaan näppejään?

Tytär ei enää jälkikäteen voi kieltäytyä perinnöstä, jos isänsä kuolemasta on aikaa ja perukirjoitus on jo tehty. Silloin hän jo omistaa kuolinpesän osakkaana puolet asunnosta.

Vierailija
35/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä ei ole avioehtoa, leski perii puolet ja tyttäresi toisen puolet. Jollei nuorella parilla ole avioehtoa vövysi todella perii 25 % asunnostasi.

Keskellä on asumisoikeus. En tiedä miten vävysi saa rahansa jos asut siinä. Äitini myi vastaavassa tilanteessa ja muutti yksiöön. Vövvy sai osuutensa

Vävy ei saa yhtään mitään mistään. Hän ei peri mitään eikä ole oikeutettu mihinkään erossa. Toki, jos tekee kuten te, että oikein erikseen jaetaan pesä niin, että asunto myydään ja erokassaan halutaan laittaa rahaa jaettavaksi, niin tokihan sieltä sitä rahaakin saattaa vävylle lirua.

Vierailija
36/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Vävylle odottaa joku parikymppinen lasta. Tämä oli ollut vövyllekin yllätys tyttäreni mukaan. Heillä kun ei ole lapsia. Tyttäreni vaatii että vävy vaatii isyystestiä. Tähän projektiin vävy siis tarvitsee rahaa.

Tyttäreni miettii jos kieltäytyy perinnöstä. Ei vövylään saa rahoja.

Vierailija
37/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leski saa osituksessa puolet ja tytär perii toisen puolen omaisuudesta. Leskellä on asumisoikeus ja hän saa  asua asunnossa vaikka kuolemaansa asti. Koska tytär on kuolinpesän osakas, voi vävy vaatia osuutensa siitä tyttären ja vävyn välisessä osituksessa. Se ei kyllä kaiken järjen mukaan voi mennä lesken asumisoikeuden yli, eli asuntoa ei tarvitse myydä. Eikä leskellä tosiaankaan ole mitään velvollisuutta maksaa vävylle! Jos niikseen on, niin voihan asunto-osakkeista osan merkitä vävyn nimiin. Se ei selvinnyt, mitä muuta omaisuutta kuolinpesässä on.

Tosiaankin, on parempi ottaa lakimieheen yhteyttä, vaikka se maksaakin. Tulee sitten kaikki selväksi kerralla.

Vierailija
38/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vävy mitään peri, mutta avioerossa tehdään ositus. Jos siis tyttärellä ja vävyllä ei ole avioehtoa, erossa heidän omaistensa jaetaan puoliksi. Tyttäresi joutuu maksamaan ex-puolisolleen tasinkoa, jos hän omistaa enemmän.

Avioleskenä sinulla asumisoikeus asuntoon, joten sinun altasi sitä ei voi myydä. Tyttären tosin pitää jostain kaivaa asunnon puolikasta vastaava rahasumma ex-miehelleen tasinkoa (olettaen että kummallakaan ei ole muuta omaisuutta.)

No ei joudu 🤦‍♀️ Miten ihmiset voi olla perintöasioista näin pihalla?

Vierailija
39/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreltä perinnöstä kieltäytyminen, jolloin perit asunnon kokonaan ja sen eron jälkeen annat asunnon tyttärelle lahjaksi, mutta pidät itselläsi aumisoikeuden siihen niin kauan, kun olet elossa.

Vierailija
40/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

21. Vastaus. Ap jatkaa. Omat anoppini ja appeni olivat köyhiä.Uskon että vövyn on osannut suojata tilanteensa. Hän aina sanoi että minun ei tarvitse tehdä mitään. Hänellä on nyt uusi nainen ja siihen tarvitsee rahaa. Tyttäreni on katkera.

Ja juuri tällaisten tilanteiden varalta olisi erittäin tärkeää, että kaikki tekevät testamentin oman lapsensa suojaksi. Se, että perintö suljetaan avio-oikeuden ulkopuolelle ei mitenkään estä sitä, etteikö lapsi voisi silti käyttää perintöä koko perheensä hyväksi tai jopa lahjoittaa puolisolle osan. Mutta se suojaa lasta juuri tällaisessa tilanteessa, jossa sukset menevät ristiin ja puoliso ottaa hatkat. 

Meidän lapsi meni nuorena naimisiin ja itsekin olemme vasta viisikymppisiä. Mutta varuiksi teimme silti testamentin kaiken varalta. Meiltä jää miljoonaperintö emmekä halua sen valuvan miehelle, joka hylkää tyttäremme. Tai vaikka tytär olisikin se joka hylkää, hän pitäköön silti perintönsä itsellään. 

Jos käy niin, että tytär kuolee perinnön saatuaan lapsettomana, niin sitten on meille se ja sama vaikka menisikin vävylle. Ja niin se meneekin, koska emme toisin määränneet.