Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko liiton lakimiehistä teille ollut hyötyä? (Yt-neuvotteluasia)

Vierailija
15.06.2021 |

En nyt tarkemmin ala selittämään kaikkea asiaan liittyvää, mutta lyhyesti kuvan työnantaja haluaa siirtää työpaikkani 240km päähän nykyisestä. Koskee kahta muutakin ihmistä jotka tekee samassa tiimissä töitä.
Lakimies liitosta on passiivinen, antaa ”hymistely-lauselmia”, mutta ei ohjeita eikä halua olla yhteydessä työnantajaan. Mun pitää siis itse puolustaa itseäni ja selvittää itse oikeuksiani, kun liiton lakimies ei halua vuorovaikuttaa kuin vain minun kanssani.

Onko kaikissa liitoissa tällaista? Oletko tarvinut apua? Onko sinua autettu? Ihmeissäni luin jostain vanhasta ketjusta että liiton lakimies otti yhteyttä työantajaan ja neuvotteli suoraan. Ei täällä vaan… mietin jo että pitääkö palkata oma. En haluaisi muuttaa työpaikan perässä, ja siksi haluaisin ehdottaa että tekisin muuta työtä kuin nykyistä. Mutta koska olen yt:n kohteena niin tarvitsisin siis lakiapua.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tilanne. Itsekään en saanut apua, vaikka työpaikalla olin myös kiusattukin, ja osaltaan nämä työpaikan olosuhteetkin veivät terveydenkin, kun ei sieltä oikein poiskaan päässyt. Joiltain toisilta se onnistui, ennen kuin oli liian myöhäistä. Nykyään tilanne työpaikalla voi olla muuttunutkin. Tämä ei taas liity sinun tilanteeseen kuin osittain, eli liitolta saaman avun suhteen. Muuta apua, koulutusta ja tukea on kyllä saanut liitolta, mutta ei nimenomaiseen asiaan konkreettisesti, ja tämä tilanne ei ihan ratkennut muutakaan kautta, eli työterveyshuollon kautta.

Eli ilmeisesti toisaalla ja toiset saavat apua, mutta jostain syystä ei kaikki. Toivottavasti saat edes jostain apua tai saat oman liittosi vielä auttamaan sinua. Jos on kavereita, sukulaisia tai joitain muita ihmisiä, niin jos saisit jonkun tai jotkut heistä mukaasi ajamaan näitä asioita sinun vierelläsi.

Vierailija
2/18 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen ei liitto voi vasta. Esim. YT-neuvotteluissa voi periaatteessa ilmoittaa itsesi lähtevien joukkoon, mutta tätä tietoa jos päätyy TE-toimistolle, niin saat karenssin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teillä on YT neuvottelut koko toimipisteen siirrosta 240 km päähän, vai sinun ja tiimin tehtävät on päätetty tehtävän sieltä, ja rooleja on teille tarjottu? Eihän tuossa ole mitään laitonta, näin voi toimia. Toki jos teitä samaa työtä tekeviä on 10 ja vaan kahden työntekemispaikka siirretään on siinä jotain. 

Vierailija
4/18 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtaisesti voin sanoa, ettei liiton lakimiehestä ole mitään hyötyä. Omassa tilanteessani pahin työpaikkakiusaaja oli itse juurikin "luottamusmies". Tämä tietenkin hyvää pataa sen liiton lakimiehen kanssa.

Vierailija
5/18 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista työssäkäynti alueesi. Työmatkaan saa kulua kumminkin yhteensä max. 3 tuntia/päivä. Jos yli niin ei tule karenssia.

Työsuojelupiiri hoitaa myös kun yleensä liitoissa unnukoita.

Vierailija
6/18 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on työnantajan peruste työpisteen siirrolle? Lopetetaanko sinun yksikkösi/toimenkuvasi nykyisellä paikkakunnalla kokonaan, vai onko tässä muut syyt? Jos ensin mainittu, työnantajaa voi olla mahdotonta saada muuttamaan mieltään. Liiton lakimiehistä vielä: riippuu aika paljon liitosta, miten pitkälle heillä on mahdollisuus katsoa yksittäisen asiakkaan etua. Matalapalkkaisen toimialan liitossa ehkä keskimäärin heikompi palvelutaso eli tässäkin monet talks. Tsemppiä ongelmanratkaisuun. Tuo on sen verran iso asia, että ei ole yhtään huono ratkaisu pyytää konsultointia lakimieheltä omaan laskuun.

Vierailija
7/18 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kyse lomarahoista, ja liitosta käskettiin vain ottaa yhteys poliisiin?

Vierailija
8/18 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistat vaan, että lakitoimistojen taksat on suuria, jos semmosen päädyt palkkaamaan. Täytyy olla melko varma, että jokin on laitonta, ennen kuin ite uskaltaisin. Ja voithan mahdollisia ennakkotapauksia etsiä itsekin...

Vierailija
9/18 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiton lakimiehet ei yleensä ole niitä penaalin terävimpiä kyniä. Jos olisi, miksi tyytyisivät sellaiseen duuniin.

Mulla auttoi oma työsuhdejuristi, kova ja kuuluisa maineeltaan. Niinpä kuulun enää kassaan.

Vierailija
10/18 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja voi päättää siirtää toimintonsa johonkin toiseen paikkaan. Tällöin henkilöille, joita siirto koskee, pitää tarjota työpaikka uudesta yksiköstä. Jos ei halua lähteä, on ainakin hyvä tapa tarjota muuta osaamista vastaavaa työtä. Jos sellaista ei löydy/ei halua sitä hyväksyä, työnantaja voi irtisanoa henkilön.

Ehdotan että laitat faktat paperille, ostat tunnin konsultaatiota osaavalta työoikeuden tuntevalta lakimieheltä ja kuuntele mitkä ovat vaihtoehtosi. Se on hyvin käytetty 200 euroa, kävi miten hyvänsä.

Vierailija
11/18 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan ap hyvin tavallist yt:ssa.

Työnantaja tarjoaa sinulle työtä, eikä sano sinua irti yt-neuvotteluissa.

Jos työ ei kelpaa sinulle tai et halua muuttaa, niin  eihän silloin muuta mahdollisuutta ole kuin lähteä firmasta kokonaan lätkimään.

Näin on käynyt myös monissa suurissa yt:ssa.   Jos yrityksellä on tehtaita tai toimipisteitä muillakin paikkakunnilla, niin se tarjoaa osasta henkilökuntaa töistä sieltä.

Jotkut lähtevätkin, mikäli se vain on mahdollista.

Yt-neuvottelut tarkoittavat sitä että yrityksessä on tulossa suuria muutoksia ja / tai yritys vähentää henkilökuntaa.

Suomessa ei ole lakia, joka kieltää vähentämästä henkilökuntaa ja yritystä lopettamasta toimintaansa.

Mitään apua tuohon ei kukaan lakimies pysty sinulle antamaan.

Vierailija
12/18 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei kuulu liiton lakimiehelle, tuo on luottamusmiesjuttu. Lisäksi en nyt keksi, mikä ihmeen oikeus sinulla olisi estää työnantajaa siirtämässä toimiaan haluamaansa paikkaan eli lakimies ei voi puuttua elinkeinovapauteen.

Sinua ei olla siirtämässä, tehtäväsi siirtyvät. Sinä itse päätät, siirrytkö tehtävien myötä vai et.

Vierailija
13/18 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs firma siirti helpparinsa Suomesta Viroon joku vuosi sitten. Suomen pään helpparihenkilöille tarjottiin työtä Virosta paikallisella palkkatasolla (n. 25% Suomen palkoista, tjsp). Joku otti, useimmat ei. Siirto toteutui. Muut sai kenkää. Kaikki meni lakien mukaan. Oliko se sitten ihan oikein, on eri asia.

Vierailija
14/18 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut irtisanottiin ilman, että tarjottiin mitään. Eipä mitään, sanoin, että näin saatte tehdä, hei ja hei hei.

Sitten minut olisikin haluttu ottaa takaisin. Kuvittelivat, että takaisinottovelvollisuus tarkoittaa sitä, että minulla on velvollisuus tulla takaisin.

Ei ollut, en tullut.

Toivottavasti ap sinäkin löydät jonkun toisen työpaikan.

Vierailija
15/18 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan oli hyötyä, toisaalta olin aika pettynyt liiton lakimiesten toimitaan.

Kyseessä oli viran pätkittäminen ja muutaman vuoden jälkeen irtisanominen (tarjottiin kyllä freelance-pohjalta samaa työtä niin paljon kuin haluaisin). 

Liitosta osoitettiin minulle lakimies, joka hoiti prosessin alkuun, vaikkakin aika vastentahtoisen oloisesti. Parin kuukauden kuluttua minuun otti yhteyttä toinen lakimies, jolle juttu oli siirretty. Taas meni aikaa, ja kolmas lakimies otti minuun yhteyttä ja toimitti minulle entisen työnantajani laatiman monisivuisen asiakirjan, jossa annettiin syitä irtisanomiselle (oli muhkea lista pelkkiä valheita - tunsin tyylistä, kuka ex-kollegani oli listan laatinut) ja johon lakimiehen piti vastata. Kirjoitin jokaiseen väitteeseen vastauksen, ja lakimies lähetti sen tuskin luettuaan takaisin käsittelyyn. Tarvittiin vielä neljäs lakimies - tasan yhtä välinpitämätön kuin edellisetkin - muodollisuuksien hoitamiseen loppuun. Kyse ei siis ollut siitä, että minulla olisi ollut neljä lakimiestä auttamassa, vaan siitä, että lakimiehet siirsivät juttuni omalta pöydältään aina jollekulle toiselle lakimiehelle, joka myöskään ei halunnut sitä hoitaa.

Työnantajani oli maksettava minulle korvaukset laittomasta irtisanomisesta. Käytännössä työnantaja ilmoitti, paljonko se halusi maksaa. Maallikonkin silmin maksuperuste oli väärä, mutta lakimiestä ei enää kiinnostanut, koskapa hän ei vastannut sähköposteihin eikö puhelimeensa, eikä häntä saanut vaihteenkaan kautta kiinni. Korvaukset jäivät siis murto-osaan siitä, mitä samantyylisistä mutta vähemmän räikeistä tapauksista maksetaan.

Liitto oli Akavan Erityisalat. Liitto teki vielä toisenkin tempun, jonka vuoksi lopulta erosin siitä.

Vierailija
16/18 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkeen ei liitto voi vasta. Esim. YT-neuvotteluissa voi periaatteessa ilmoittaa itsesi lähtevien joukkoon, mutta tätä tietoa jos päätyy TE-toimistolle, niin saat karenssin.

Tasan ei tule jos vaan ilmoittautuu vapaaehtoiseksi.

Vierailija
17/18 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Sanottiinko irti vai täytyykö siirtyä. Irtisanomisajan palkka riippuu kauanko olet ollut. Miksi olisi aiheeton.

Onko edes aihetta lakimieheen

Vierailija
18/18 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kysyin että onko mahdollista vaihtaa määräaikaisesta työpaikasta toiseen, jos työn kuva ei vastaa sovittua. eikä koe aikaa ole. Sain copypastatun vastauksen lakitekstistä että määräaikainen on sitova ja "muistathan, että voit saada karenssin, jos lopetat työsuhteen". Eli en saanut lainkaan vastausta siihen mitä kysyin, vaan vastattiin asioihin, mitä en kysynyt. Olisivat edes myöntäneet että eivät tiedä, enkä tiedä miksi tuo työttömyysitsestäänselvyys piti tuoda siihen vastaukseen, kun työttömäksi en ollut jäämässä. No lopulta kärvistelin sen määräajan loppuun, mutta en jatkanut sopimusta vaikka olisin saanut, vaan aloitin uuden työn.