Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vävy voi periä

hävytön vävy
15.06.2021 |

Olen leski oltuani naimisissa 50v. Minulla on tytär joka on eroamassa. Nyt vävy väittää että hänelle kuuluu neljännes asunnostani. Hänen mukaansa minä omistan puolet, tyttäreni neljäsosan ja vävyni neljäsosan. Tämä on kallisasunto Lauttasaaressa, hinta noin 600 000e. Jos tytär eroaa vävyn tulee saada 150 000e. Minulla ei ole tuota rahaa. Pitääkö myydä.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Vävylle odottaa joku parikymppinen lasta. Tämä oli ollut vövyllekin yllätys tyttäreni mukaan. Heillä kun ei ole lapsia. Tyttäreni vaatii että vävy vaatii isyystestiä. Tähän projektiin vävy siis tarvitsee rahaa.

Tyttäreni miettii jos kieltäytyy perinnöstä. Ei vövylään saa rahoja.

Kuinka kauan miehesi kuolemasta on? Onko perunkirjoitus jo tehty? Tytär voi kieltäytyä perinnöstä vain, jos ei ole vielä ryhtynyt perintöön eli käytännössä perunkirjoitusta ei vielä ole tehty.

Onko tyttärellä ja vävyllä muuta omaisuutta tai velkaa? Ne jaetaan myös osituksessa.

Vierailija
42/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Vävylle odottaa joku parikymppinen lasta. Tämä oli ollut vövyllekin yllätys tyttäreni mukaan. Heillä kun ei ole lapsia. Tyttäreni vaatii että vävy vaatii isyystestiä. Tähän projektiin vävy siis tarvitsee rahaa.

Tyttäreni miettii jos kieltäytyy perinnöstä. Ei vövylään saa rahoja.

Tämä vävy alkaa yhä enemmän kuulostaa satuolennolta ja asuntokin taitaa olla Lauttasaaren sijaan Porvoossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pässinlihaa. Tyttäresi in perinyt puolet asunnosta miehesi kuoltua. Kun he eroavat, menee omaisuutensa puoliksi ilman avioehtoa, ja silloin vövysi saa puolet tyttäresi osuudesta eli neljänneksen asunnosta.

Sinun ei tarvitse tehdä mitään, asuntoa ei tarvitse myydä. Lesken oikeudella asut siinä hamaan tappiin. Tyttäresi maksaa tuon neljänneksen erossa muulla rahalla.

Vierailija
44/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä ei ole avioehtoa, leski perii puolet ja tyttäresi toisen puolet. Jollei nuorella parilla ole avioehtoa vövysi todella perii 25 % asunnostasi.

Keskellä on asumisoikeus. En tiedä miten vävysi saa rahansa jos asut siinä. Äitini myi vastaavassa tilanteessa ja muutti yksiöön. Vövvy sai osuutensa

Ei vävy mitään peri, mutta avioerossa tehdään ositus. Jos siis tyttärellä ja vävyllä ei ole avioehtoa, erossa heidän omaistensa jaetaan puoliksi. Tyttäresi joutuu maksamaan ex-puolisolleen tasinkoa, jos hän omistaa enemmän.

Avioleskenä sinulla asumisoikeus asuntoon, joten sinun altasi sitä ei voi myydä. Tyttären tosin pitää jostain kaivaa asunnon puolikasta vastaava rahasumma ex-miehelleen tasinkoa (olettaen että kummallakaan ei ole muuta omaisuutta.)

No ei joudu 🤦‍♀️ Miten ihmiset voi olla perintöasioista näin pihalla?

Olen hoitanut oman eronneen vanhempani perunkirjoituksen, joten olen perintökuvioista hyvinkin perillä.

Vierailija
45/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoliso ei peri, mutta ilman avioehtoa puolisolla on avio-oikeus jakamattomaan kuolinpesään, joka otetaan osituksessa huomioon.

Jos miehesi on kuollut tyttäresi ollessa naimisissa ja muita rintaperillisiä ei ole, niin tyttäresi laskennallinen perintö on 1/4 isänsä omaisuudesta, josta vävyn avio-osuus on 1/8. 

Ehei, avioliitto ei tuo mitään oikeutta toisen omaisuuteen, ei edes avioliiton aikana perittyyn. Sen sijaan erotilanteessa vävylle saattaa syntyä oikeus puolisonsa omaisuuden arvoon, ei itse omaisuuteen.

Voi hyvä jumala sentään minkälaisella tietämyksellä täällä puhutaan täyttä sontaa.

Googlaa avio-oikeus.

Googlaapa itse. Laissa on nimenomaan omaisuuden arvo, ei omaisuus esineenä, kiinteistönä jne. Ei erossa jaetaan omaisuutta, erossa jaetaan omaisuuden arvo ja kumpikin pitää ensisijaisesti sen, jonka voi todistaa omistavansa. Jos olen autoni omistaja, ei puoliso sitä autoa  kahtia sahaa vedoten omistusoikeuteensa.

No voi lässyn lässyn. Googlaa ositus ja tasinko.

Vierailija
46/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu jos tytär kieltäytyy perinnöstä? Mies jää nuolemaan näppejään?

Olisi vain pitänyt kieltäytyä viimeistään isänsä perunkirjoituksessa.

Vierailija
47/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä ei ole avioehtoa, leski perii puolet ja tyttäresi toisen puolet. Jollei nuorella parilla ole avioehtoa vövysi todella perii 25 % asunnostasi.

Keskellä on asumisoikeus. En tiedä miten vävysi saa rahansa jos asut siinä. Äitini myi vastaavassa tilanteessa ja muutti yksiöön. Vövvy sai osuutensa

Ei vävy mitään peri, mutta avioerossa tehdään ositus. Jos siis tyttärellä ja vävyllä ei ole avioehtoa, erossa heidän omaistensa jaetaan puoliksi. Tyttäresi joutuu maksamaan ex-puolisolleen tasinkoa, jos hän omistaa enemmän.

Avioleskenä sinulla asumisoikeus asuntoon, joten sinun altasi sitä ei voi myydä. Tyttären tosin pitää jostain kaivaa asunnon puolikasta vastaava rahasumma ex-miehelleen tasinkoa (olettaen että kummallakaan ei ole muuta omaisuutta.)

Olen hoitanut oman eronneen vanhempani perunkirjoituksen, joten olen perintökuvioista hyvinkin perillä.

Tarkennuksena eli siis tyttären pitää maksaa rahana puolet omistamansa asunto-osuuden arvosta osituksessa (jos vävy siis on varaton eikä muuta omaisuutta ole.)

Vierailija
48/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkennuksena eli siis tyttären pitää maksaa rahana puolet omistamansa asunto-osuuden arvosta osituksessa (jos vävy siis on varaton eikä muuta omaisuutta ole.)

Ei pidä.  Tasingon maksaja eron jälkeen tehtävässä osituksessa, päättää itse, missä muodossa hän tasingon toiselle maksaa.

Missään ei ole sanottu, että se pitäisi maksaa rahana.

Vierailija
49/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset voi olla näin tyhmiä.

Vierailija
50/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitään peri vaan saa erossa omaisuutta avio-oikeuden nojalla. Tämä on hyvä esimerkki siitä kun julistetaan suureen ääneen että ei tarvita avioehtoa, meillä on kaikki yhteistä. No niinpä on nyt yhteistä myös osuus kuolinpesään :D 

Vierailija
51/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär on eroamassa. Jos saisi eron heti, vävy olis ulkona.

Vierailija
52/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vävyhän ei tässä peri, tytär on perinyt jo ja vävy saa osituksessa puolet tyttären perinnöstä. Olettaen, ettei muuta omaisuutta ole.

Ihmiset. Tehkää avioehto. Tehkää testamentti.

Vierailija
53/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vävy ei tosiaan peri, mutta hänellä voi olla avio-oikeus vaimonsa omaisuuteen, jos vaimo on perinyt isänsä ilman että isällä oli testamenttia, jossa tyttären puolison avio-oikeus on suljettu pois (ja mielellään myös perintöoikeus, mikä usein unohdetaan ja on merkityksellinen, jos aikanaan tyttären kuollessa hänellä ei ole rintaperillisiä ja/tai omaa testamenttia) ja jos tyttärellä ja tämän miehellä ei ole avioehtoa (niitäkin on erilaisia, ihan miten sovitaan), niin tyttären isänperintö todellakin kuuluu avio-oikeuden piiriin. Riippuu sitten aivan tyttären ja toisaalta hänen miehensä omaisuuksien ja velkojen arvosta, kuinka paljon tytär joutuu tasiankoa miehelleen maksamaan, korkeintaan se voi olla puolet tyttären omaisuuden (mukaan lukien isältä tullut perintö) arvosta. Aivan, arvosta, tytär itse päättää mitä hän antaa (joko rahaa tai osuuden avio-oikeuden alaisesta omaisuudestaan).

Tyttären äiti saa kuitenkin aviolesken oikeudella asua asunnossa rauhassa ellei hän itse omista muuta hänelle sopivaa asuntoa, vävyllä ei siis ole oikeutta vaatia sitä asuntoa myytäväksi tai ex-vaimoaan muuten maksamaan siihen asuntoon sitoutunutta osuutta tasingosta, ev-vävy joutuu odottamaan kunnes entinen anoppinsa on kuollut tai muuten luopuu asumisoikeudestaan.

Vierailija
54/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oikeutta jos tyttäresi ei ole vaatinut ositusta. Lainaus: Perintökaaressa on erityiset säännökset lesken suojaamiseksi. Leskellä on oikeus pitää kuolinpesä jakamattomana, ellei rintaperillinen vaadi jakoa tai testamentista muuta johdu. Jakovaateesta huolimatta leskellä on aina oikeus pitää perheen yhteisenä kotina käytetty asunto ja koti-irtaimisto jakamattomana, jollei leskellä ole muuta asunnoksi sopivaa varallisuutta.

Osuus jakamattomasta kuolinpesästä lasketaan osituksessa tyttären omaisuudeksi ja vaikuttaa siihen miten paljon tasinkoa hänen pitää maksaa miehelle. 

Vierailija
55/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tyttärellä ja vävyllä muuta omaisuutta?Ositukseen otetaan mukaan kaikki molempien omaisuus eli jos löytyy asunnot, autot, moottoripyörät ym. Varakkaampi sitten maksaa vähävaraiselle ja päättää itse hoitaako sen rahalla vai muulla omaisuudella.

Vierailija
56/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintötrolli on ollut ahkerana!!!

Vierailija
57/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vävy ei tosiaan peri, mutta hänellä voi olla avio-oikeus vaimonsa omaisuuteen, jos vaimo on perinyt isänsä ilman että isällä oli testamenttia, jossa tyttären puolison avio-oikeus on suljettu pois (ja mielellään myös perintöoikeus, mikä usein unohdetaan ja on merkityksellinen, jos aikanaan tyttären kuollessa hänellä ei ole rintaperillisiä ja/tai omaa testamenttia) ja jos tyttärellä ja tämän miehellä ei ole avioehtoa (niitäkin on erilaisia, ihan miten sovitaan), niin tyttären isänperintö todellakin kuuluu avio-oikeuden piiriin. Riippuu sitten aivan tyttären ja toisaalta hänen miehensä omaisuuksien ja velkojen arvosta, kuinka paljon tytär joutuu tasiankoa miehelleen maksamaan, korkeintaan se voi olla puolet tyttären omaisuuden (mukaan lukien isältä tullut perintö) arvosta. Aivan, arvosta, tytär itse päättää mitä hän antaa (joko rahaa tai osuuden avio-oikeuden alaisesta omaisuudestaan).

Tyttären äiti saa kuitenkin aviolesken oikeudella asua asunnossa rauhassa ellei hän itse omista muuta hänelle sopivaa asuntoa, vävyllä ei siis ole oikeutta vaatia sitä asuntoa myytäväksi tai ex-vaimoaan muuten maksamaan siihen asuntoon sitoutunutta osuutta tasingosta, ev-vävy joutuu odottamaan kunnes entinen anoppinsa on kuollut tai muuten luopuu asumisoikeudestaan.

Hänellä ei ole minkäänlaista oikeutta vaimonsa perintöön nyt eikä myöhemmin. Ja tämä on täysin selvä asia.

Kun avioliitto päättyy, toimitetaan omaisuuden ositus. Osituksessa puolisoiden avio-oikeuden alainen omaisuus lasketaan yhteen ja jaetaan kahtia puolisoiden kesken. Jos puolisoilla on kaikkea omaisuuttaan koskeva avioehtosopimus, osituksen sijaan toimitetaan omaisuuden erottelu, jossa kumpikin osapuoli pitää omissa nimisään olevan omaisuuden.

Avio-oikeus voidaan sulkea pois kaiken omaisuuden sijaan myös vain osasta omaisuutta. Puolisoilla saattaa olla myös sellaista omaisuutta, kuten perintönä tai lahjana saatua omaisuutta, johon toisella puolisolla ei ole avio-oikeutta. Tämä omaisuus jätetään osituslaskelman ulkopuolelle.

Vierailija
58/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on testamentti, jossa maininta, että peritty omaisuus ei kuulu tyttären eikä pojan aviopuolisoille.

Siihen on ihan virallinen lauseke, jonka tarkkaa muotoa en nyt muista.

Vierailija
59/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oikeutta jos tyttäresi ei ole vaatinut ositusta. Lainaus: Perintökaaressa on erityiset säännökset lesken suojaamiseksi. Leskellä on oikeus pitää kuolinpesä jakamattomana, ellei rintaperillinen vaadi jakoa tai testamentista muuta johdu. Jakovaateesta huolimatta leskellä on aina oikeus pitää perheen yhteisenä kotina käytetty asunto ja koti-irtaimisto jakamattomana, jollei leskellä ole muuta asunnoksi sopivaa varallisuutta.

Osuus jakamattomasta kuolinpesästä lasketaan osituksessa tyttären omaisuudeksi ja vaikuttaa siihen miten paljon tasinkoa hänen pitää maksaa miehelle. 

Kyllä, koska tytär on perinyt isänsä tämän kuolinhetkellä. Tytär voi kyllä luopua perinnöstään, eikä sitä tarvitse perunkirjoituksessa tehdä, kunhan hän ei tosiasiallisesti ota perintöä vastaan ja kunhan luopuminen tapahtuu puolen vuoden sisällä isänsä kuolemasta (tai siitä kun hän sai tietää testamentista, jos sellainen olisi ollut).

Vierailija
60/93 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vävyllä on oikeus tasinkoon ja sitä laskettaessa huomioidaan hänen osuutensa asunnosta. Asuntoa ei tarvitse myydä, mutta siinä tapauksessa asunnon puolikas katsotaan tyttäresi omaisuudeksi ja tasinko lasketaan heidän omaisuudesta.