Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinnostaiskoko teitä vaihtoehtoiset asumismuodot, esim tinyhouset, konttitalot, veneet, autot jne?

Vierailija
14.06.2021 |

Suomessa on aika perinteisiä nämä asumisvaihtoehdot, eli joko asut omakotitalossa, tai kerrostalossa, no jonkun verran myös rivareissa ja paritaloissa, mutta siinäpä ne.

Tinyhouse kulttuuri ei meille ole juurikaan rantautunut, vaikka parista tapauksesta on joskus jotain juttua ollutkin, mutta nekin lienee olleet enempi väliaiaisratkaisuja, kuin ympärivuotiseen asumiseen tehtyjä.

Autossa asumistakin Suomessa kovasti vähän. vaikka muuten Suomessa taitaa olla eniten matkailuautoja asukasta kohti maailmassa. Veneessä asujiakaan ei taida Suomesta montaa löytyä. Konttitaloja, jotka saaneet virallisen rakennusluvan, taitaa Suomessa olla edelleenkin tasan yksi ja toinen, joka saanut väliaikaisluvan.

Itseäni kiinnostaisi ainakin tiny houset kovasti. Kyllähän mä tällasessa asuisin kovasti mielelläni:

Noi jenkkilän asuntoautoiksi muutetut skooliet on myös upeita. Kyllä mä tässäkin asuisin:

Tai sitten brittilän kanavapaatit. Mikäpä olisi vaikka tällaisessa asua:

Kommentit (345)

Vierailija
241/345 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta, ei sitten yhtään.

Vierailija
242/345 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Van life kiinnostais kyllä kovasti, mutta oon vaan melko kädetön eikä kyllä ole paikkaakaan missä unelmien vanini rakentaisin. Valmiit taas niin kalliita, ettei niihin rahat riitä ja ne halvimmat rötisköt niin hirveitä, ettei niitä voi edes harkita ja silti niilläkin hirveästi hintaa.

Tää buumi on tehnyt nyt sen, että itse pitäis rakentaa, tai sitten olla paljon ylimääräistä rahaa, jota minulla siis ei ole. Tosin tämä buumi on tehnyt myös sen, että käytettyjen pakettiautojen hinnatkin ovat nousseet, eikä järkevän hintasia tahdo löytyä oikein mistään, ei edes ulkomailta, sillä vanibuumi on nyt päällä kaikkialla maailmassa.

Eniten itseäni siinä rakentamisessa pelottaa se, että vaikka tarkoilla netistä kopsatuilla ohjeilla saisinkin projektin käyntiin, niin en ehkä jaksaisikaan viedä sitä loppuun asti, vaan homma jäisi kesken.

Noi youtuben rakennusprojektit kyllä näyttää helpoilta, mutta sieltähän on tietenkin leikelty ne tunaamiset ja aikaa vievät valmistelut pois, joten tuollaisen projektin loppuunvieminen ei todellakaan ole mikään pikkujuttu, vaan vaatii aikaa ja pitkää pinnaa ja tietty sitä osaamista myös.

Youtubessakin on ainakin parilla suomalaisella homma jäänyt kesken, vaikka molemmat innolla alkuun hommaan lähtivätkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/345 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on täynnä noita tiny houseja jo ihan itsessään. Eli ei kiinnosta, tuo rikkaiden jenkkihipsterien pelleilyä, kun asuivat lapsuuden 800m2 talossaan ja nyt sitten leikitään minikotia kun ollaan 20 vee.

Jep, katsoin juuri sivusilmällä sitä Sisarvaimot-sarjaa, jossa yksi näistä vaimoista hankki itselleen YKSIN talon, jossa oli kaksi "master bedroomia" ja hissi. Yhdelle ihmiselle tämä. Että kyllä meidän kotoisat 100-150m2 talot/kämpät viidelle hengelle on ihan tätä tinyhousea jenkkimittakaavassa. 

Mutta siis mitä tulee kysymykseen, niin ehkä väliaikasasuntona / kesämökkinä voisi joku tuollainen olla kiva ratkaisu. Vähän niinku siirtolapuutarha, mutta ei kuitenkaan. Muuten tykkään ihan tavallisesta tilavasta kerrostaloasunnostani.

Mitä ihmeen master bedroomeja? Onko siellä myös slave bedroomeja?

Vierailija
244/345 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut 12m2 neliön asunnossa ja pärjäsin hyvin. Nykyisin pienessä (80m2) omakotitalossa. 

En kaipaa isoa asuntoa/taloa, sikäli kiinnostavat. Ulkorakennukset ja oma mahdollisimman iso tontti sen sijaan ovat ykkösasia...

Vierailija
245/345 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen tuota vanin rakentamista pohdiskellut, mutta tosiaan se hieman arveluttaa, että olisiko minusta siihen. Periaatteessa mulla kyllä löytyis jonkun verran jo tavaraakin sen rakentamiseen, esimerkiksi paneelia ja matkajääkaappikin, tai siis kylmälaukku, mutta siis kompuralla toimiva, eli ei mikään muutaman kympin lelu vaan melekin 500 maksanut vehje.

Sitä vaan pelkään, että jaksaisinko tehdä sen loppuun asti, vai loppuisiko into johonkin vastoinkäymiseen.

Mutta joo, paljon olen minäkin noita rakennusprojekteja tubesta katsellut ja pikkuhiljaa on alkanut hahmottumaan, minkälaisen siitä haluaisin.

Vierailija
246/345 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo kaikki kiinnostavat kovasti. Ainoastaan askarruttaa kylppäri ja pyykin pesu. Vettä pitää tulla on mennä riittävästi. Mitkään parvi ratkaisut tai viritelmät eivät kiinnosta. Vanhat honeiset vaunut eivät myöskään kiinnosta. Uudet ja huippu ratkaisut kiinnostavat.

Vierailija
247/345 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kabe kirjoitti:

Kyllä nuo kaikki kiinnostavat kovasti. Ainoastaan askarruttaa kylppäri ja pyykin pesu. Vettä pitää tulla on mennä riittävästi. Mitkään parvi ratkaisut tai viritelmät eivät kiinnosta. Vanhat honeiset vaunut eivät myöskään kiinnosta. Uudet ja huippu ratkaisut kiinnostavat.

Mitä ne sellaiset huippuratkaisut ovat?

Vierailija
248/345 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanit kyllä kiinnostaa. Olen kanssa tuota jo pidempään pohdiskellut, mutta mun budjetilla on kyllä turha mistään valmiista edes unelmoida, joten rakentaminen olisi kyllä ainut mahdollinen ratkaisu. Joku kymppitonni autoineen ja kaikkine tilpehööreineen olis kyllä ehdoton maksimi. Eli 5-6 tonnia autoon ja loput rakentamiseen. Sillä pitäis saada sellanen vehje jolla vois lähteä vaikka Etelä-Eurooppaan jahka tää kurimus joskus helpottaa. EU:n ulkopuolelle en kuitenkaan lähtisi.

Vierailija
249/345 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jodsain asuntoautossa on joko liian kuuma tai kylmä.

Ideoissanne on se ongelma, että eristykset liian huonot.

Vierailija
250/345 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta. Mulle ei ole mahdollista.

Vierailija
251/345 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veneet kalliita ainakin,mutta jos ei rahasta kii niin mikä ettei. Veneen kyllä pitäs olla viimesen päälle varusteltu, ilmastointi,lämmitys ,vesi yms.

Vierailija
252/345 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei taida niin helposti saada liikenteeseen tuollaista siirrettävää taloa, autot joilla sitä voi siirtää maksaa älyttömiä, ei välttämättä saa rekisteröidyksikään ja sitten vielä pitäisi mahdollisesti olla D-kortti. Miehen kanssa on kyllä paljon puhuttu, kun ei olla mitään erityisemmin puutarhaihmisiä, mutta ollaan ulkoilmaihmisiä, miten kesällä olisi kätevä siirtyä paikasta toiseen. Talveksi riittäisi joku halpa puutaloyksiö varalle, niitä tässä kaupungissa on tarjolla pilvin pimein. Meillä se olisi ratkaisu käydä ahtaassa lapsuudenkodissa, missä pihassa kuitenkin on tilaa, Lapissa ja Norjassa kesällä ja sitten asua jossain rannalla ja vaihtaa paikkaa - jos siis olisi luvallista. Me ei olla kiinnostunteita mistään yhteisöistä eli ei haluta karavaanareihin vaan mennä ihan kaksin tai muutaman läheisen kanssa. 

Vierailija
253/345 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa.

Vierailija
254/345 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jodsain asuntoautossa on joko liian kuuma tai kylmä.

Ideoissanne on se ongelma, että eristykset liian huonot.

Uudemmissa autoissa hyvät eritykset,voit ihan itse päättää lämpötilan.

Lämmityksiäkin monenlaisia. Ilmastointeja myös.

Vierailija
255/345 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konttitalo ts. talovaunu voisi olla kätevä ja sellainen englantilaistyyliin sisustettu.

Vierailija
256/345 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kovin paljoa sioitus paikkoja Tiny houseille , puhumattakaan asuinveneille.Mietippä mikä rahallinen

etu olis jos sais venepaikan stadin rannoilta,vuokra muutaman satasen kuukausi,mutta menepä ostamaan

asunto meren rannalta se maksaakin jo muutaman satatuhatta.

Vierailija
257/345 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta. Kai tuo ideologia on lähtenyt sieltä liikenteeseen missä maapläntti on kallista/mahdotonta saada vrt suomi jossa maa rakentamiseen on verrattain halpaa.

Kaupunkiasunto ja mökki on paras kombinaatio ainakin meidän pesueelle (2 + 2).

-M34

Vierailija
258/345 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on asunut 18 neliössä tinyhouse ei oikein kiinnosta. Jenkeille kaikki alle 300 neliötä ovat pikkuruisia asuntoja.

Tämä on niin totta. Kun muutin nykyiseen asuntooni (pieni kaksio, n. 40 neliötä), ihastelin miten paljon enemmän oli tilaa verrattuna edelliseen (30 neliötä), yhdelle amerikkalaiselle kaverilleni, joka hieman häpeillen tunnnusti että heidän autotallinsa on isompi. Olen siitä lähin sitten kiusoitellut heitä "ökykartanossa" (luxury mansion) elämisestä... XD

Vierailija
259/345 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnostaisi.

Vierailija
260/345 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autot? AUTOT?!? Kuka haluis asuu autossa... Jotain rajaa nyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi