Kiinnostaiskoko teitä vaihtoehtoiset asumismuodot, esim tinyhouset, konttitalot, veneet, autot jne?
Suomessa on aika perinteisiä nämä asumisvaihtoehdot, eli joko asut omakotitalossa, tai kerrostalossa, no jonkun verran myös rivareissa ja paritaloissa, mutta siinäpä ne.
Tinyhouse kulttuuri ei meille ole juurikaan rantautunut, vaikka parista tapauksesta on joskus jotain juttua ollutkin, mutta nekin lienee olleet enempi väliaiaisratkaisuja, kuin ympärivuotiseen asumiseen tehtyjä.
Autossa asumistakin Suomessa kovasti vähän. vaikka muuten Suomessa taitaa olla eniten matkailuautoja asukasta kohti maailmassa. Veneessä asujiakaan ei taida Suomesta montaa löytyä. Konttitaloja, jotka saaneet virallisen rakennusluvan, taitaa Suomessa olla edelleenkin tasan yksi ja toinen, joka saanut väliaikaisluvan.
Itseäni kiinnostaisi ainakin tiny houset kovasti. Kyllähän mä tällasessa asuisin kovasti mielelläni:
Noi jenkkilän asuntoautoiksi muutetut skooliet on myös upeita. Kyllä mä tässäkin asuisin:
Tai sitten brittilän kanavapaatit. Mikäpä olisi vaikka tällaisessa asua:
Kommentit (345)
Tulee mieleen että näillä konttikodeilla yms. halutaan Suomeen jotain slummeja, joissa köyhät sitten asuu. Tulee mieleen trailer parkit Amerikassa. No thanks. Rakennetaan mieluummin kauniita kerrostaloja niitä varten jotka ei halua omakotitaloa/ei voi ostaa omakotitaloa. Se kun ei kaikille ole mahdollista, esim. pienipalkkaiselle sinkulle, mutta hän myös ansaitsee tilavan ja kauniin kodin.
Jostain syystä kiehtoo nuo pienet talot. Jos ne olisi oleellisesti halvempia kuin joku muu asumismuoto niin pariskuntana voisi ehdottomasti miettiä. Ekologista; lämmittäminen ym. vie vähemmän. Taloudellisesti laina olisi maksettu nopeasti ja sen jälkeen olisi ihan omanlainen vapaus töiden suhteen.
Mutta katsoin noita hintoja aiemmista linkeistä ja 80 neliön talo 189 000 euroa? Juu ei. Pysytään mieluummin edullisemmassa rivarissa.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen että näillä konttikodeilla yms. halutaan Suomeen jotain slummeja, joissa köyhät sitten asuu. Tulee mieleen trailer parkit Amerikassa. No thanks. Rakennetaan mieluummin kauniita kerrostaloja niitä varten jotka ei halua omakotitaloa/ei voi ostaa omakotitaloa. Se kun ei kaikille ole mahdollista, esim. pienipalkkaiselle sinkulle, mutta hän myös ansaitsee tilavan ja kauniin kodin.
Hah, ja miten pienipalkkainen sinkku saa tilavan ja kauniin kodin sen enempää kerrostalosta kuin muualtakaan?
Tiny houset eivät mitenkään rajoita esim vuokrakerrostalojen rakentamista, jos sitä pelkäsit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kiinnostellut jo pitkään ja kovasti tuo tiny house -konsepti! Tekisi mieli rakentaa itse, mutta resurssit (osaaminen, aika) eivät riitä. Unelma olisi että kumppanin kanssa olisi omat tiny houset esim. samalla maalla pienen matkan päässä toisistaan - omaa tilaa ja läheisyyttä juuri sopivasti! :D
Hyviä puolia olisi se, että jos vuokraisi tonttia / maata parkkeeraukseen, niin tarvittaessa voi siirtää talonsa muualle. Jos esim. työkuviot muuttuvat, naapurit käyvät liiaksi hermoon, tai uusi sijainti alkaisi muuten vain kiinnostamaan, olisi aika pieni vaiva vaihtaa maisemaa. Versus se, että oma talo pitäisi saada myytyä, pyrkiä saamaan siitä tarpeeksi hyvä hinta, toivoa että uudelle asukkaalle ei tule sisäilmaongelmia tms joista alkaa vaatimaan edelliseltä omistajalta eli sinulta korvauksia, ja vielä löytää uudesta sijainnista riittävän hyvä ja kohtuuhintainen talo ostettavaksi...
Niitä arveluttavia puolia on se, että miltä se kuuden kuukauden marraskuu sitten pikku talossa tuntuisi. XD Vaikka eihän sitä sen enempää tilaa ole pienessä kerrostaloasunnossakaan ja niissäkin ihmiset talven yli kökkivät sankoin joukoin...
Pirkkalassa on kuulemma arkkitehti, joka on suunnitellut tiny house taloja trailerin päälle, ekologisista hengittävistä materiaaleista.
Tässä juttua ekokylästä jota hän on ollut perustamassa.
Meinasitko laittaa jonkun linkin? Ei näy, kiinnostaisi kovasti kyseinen arkkitehti ja juttu!
Vierailija kirjoitti:
Täällä on jo moneen kertaan ratakiskosta väännetty, että tiny houseilla ja tai etenkään konttitaloilla ei ole sitten mitään tekemistä slummien saati trailer parkkien kanssa. Tiny house on ihmisten tietoinen valinta ajatella hieman pienemmin ja kompaktimmin ja varmaan monella on taustalla myös ekologiset kysymykset. Konttitaloista taas voi tehdä ihan minkälaisia tahansa, vain mielikuvitus on rajana.
Tuleeko sinulle tästä slummi mieleen: https://icontainerhome.com/wp-content/uploads/2020/11/Costa-Rica-Luxury…
No okei, tuo edellinen ehkä vähän luksuksempaa konttiasumista, mutta en minä kyllä tässäkään konttitalossa mitään köyhälistöslummin piirteitä havaitse:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kiinnostellut jo pitkään ja kovasti tuo tiny house -konsepti! Tekisi mieli rakentaa itse, mutta resurssit (osaaminen, aika) eivät riitä. Unelma olisi että kumppanin kanssa olisi omat tiny houset esim. samalla maalla pienen matkan päässä toisistaan - omaa tilaa ja läheisyyttä juuri sopivasti! :D
Hyviä puolia olisi se, että jos vuokraisi tonttia / maata parkkeeraukseen, niin tarvittaessa voi siirtää talonsa muualle. Jos esim. työkuviot muuttuvat, naapurit käyvät liiaksi hermoon, tai uusi sijainti alkaisi muuten vain kiinnostamaan, olisi aika pieni vaiva vaihtaa maisemaa. Versus se, että oma talo pitäisi saada myytyä, pyrkiä saamaan siitä tarpeeksi hyvä hinta, toivoa että uudelle asukkaalle ei tule sisäilmaongelmia tms joista alkaa vaatimaan edelliseltä omistajalta eli sinulta korvauksia, ja vielä löytää uudesta sijainnista riittävän hyvä ja kohtuuhintainen talo ostettavaksi...
Niitä arveluttavia puolia on se, että miltä se kuuden kuukauden marraskuu sitten pikku talossa tuntuisi. XD Vaikka eihän sitä sen enempää tilaa ole pienessä kerrostaloasunnossakaan ja niissäkin ihmiset talven yli kökkivät sankoin joukoin...
Pirkkalassa on kuulemma arkkitehti, joka on suunnitellut tiny house taloja trailerin päälle, ekologisista hengittävistä materiaaleista.
Meinasitko laittaa jonkun linkin? Ei näy, kiinnostaisi kovasti kyseinen arkkitehti ja juttu!
Googlella Kangasalan ekokylä löytyi, ja arkkitehti mainittu
En tiedä, onko tässä ketjussa jo mainittu, mutta Tuusulassa on 21,5 neliöisiä erillistaloja:
Kiinnostaa, mutta jos hinnat ovat tosiaan samoissa kuin normaaleissa omakotitaloissakin tontteineen, niin tietystihän silloin valitsee sen normi omakotitalon. Eihän sitä nyt perkele pidä maksaa tyhjästä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Minun vaihtoehtoinen asumismuotoni jossa asumme, on iso talo meren rannalla. Hakkaa kerrostalot, rivarit ja muut tavanomaisuudet
Itse en haluaisi asua meren rannalla syksy- kevät välillä, koska kostea, kylmä, tuulinen. Kesällä olisi kiva. Taloni on maalla ja kesäisin käyn usein yöpymässä asuntoautossani rannalla ja ajelemassa merellä
Vuokrasimme asunnon M2-kodeilta, pian muuton jälkeen täydelliseksi homepommiksi. Jouduimme muuttamaan pikaisesti pois asunnosta ettei sairastuttaisi pahemmin. M2-kodit eivät suostuneet korvaamaan pilalle mennyttä irtaimistoa tai palauttamaan vuokraa. Tehkää itsellenne ja rahoillenne palvelus ja vuokratkaa asunto muualta! Tämä tapahtui pääkaupunkiseudulla.
Voisin muuttaa Tiny Houseen kun lapseni lentää pesästä. Asun tämän jälkeen yksin, joten minulla riittäisi ja saisi oman pienen pihan. Suomessa on aivan liian kallista asua muutenkin. Suomi on rakennettu rikkaille joilla on vakituiset työpaikat ja perinnöt. Itse en kuulu tähän kategoriaan. Suomi ei ole mikään hyvinvointivaltio, joillekin Hannu Hanhille se on, joilla on se vakituinen työpaikka ja perintö. Muut ovat köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Voisin muuttaa Tiny Houseen kun lapseni lentää pesästä. Asun tämän jälkeen yksin, joten minulla riittäisi ja saisi oman pienen pihan. Suomessa on aivan liian kallista asua muutenkin. Suomi on rakennettu rikkaille joilla on vakituiset työpaikat ja perinnöt. Itse en kuulu tähän kategoriaan. Suomi ei ole mikään hyvinvointivaltio, joillekin Hannu Hanhille se on, joilla on se vakituinen työpaikka ja perintö. Muut ovat köyhiä.
Itseasiassa asuminen Suomessa ei tilastollisesti ole mitenkään erityisen kallista.
Olen asunut laivassa. Voisin muuttaa eläkkeelle jäätyäni taas.
Mua ei kiinnosta tiny houset, mutta veneet ja asuntoautot kylläkin. Se on se vapaus, joka kiehtoo. Voi aina vaihtaa maisemaa,,kun siltä rupeaa tuntumaan.
Voisin kuvitella tiny house tyyppisessä asuvani (jos lapsia ei olisi). Tavallaan tietysti asutaankin kun 5 ihmistä ja koira asuu alle 100 neliössä..
En ymmärrä minkä takia sen talon olisi välttämättä pakko olla mahdollisimman pieni. Jotenkin vähän typerältä puuhastelulta tuntuu tehdä mahdollisimman tehokkaita tilaratkaisuja ihan sen takia, että todistaa itsellensä ja muille olevansa niin näppärä ja pystyvänsä asumaan vaikka miten pienesti.
Siis ymmärrän, että avaruusalukseen, veneeseen tai johonkin new Yorkin pikkuyksiöön nuo ovat tarpeellisia ja tosi käteviä juttuja, mutta täällä kun on tilaa rakentaa, niin kyllä ne pari lisäneliötä ja niiden lämmitys on paljon fiksumpaa kuin mahdollisimman tinysti ja kummallisesti asuminen.
Minusta olisi ihana muuttaa luksusasuntovaunuun.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kiinnosta tiny houset, mutta veneet ja asuntoautot kylläkin. Se on se vapaus, joka kiehtoo. Voi aina vaihtaa maisemaa,,kun siltä rupeaa tuntumaan.
Itseasiassa Tiny housen idea on kyllä ihan sama. Tiny houset siis tehdään pyörien päälle ja ovat siten liikuteltavissa. Ovat siis vähän kuin paikalleen rakennettujen ja matkailuautojen/vaunujen välimuoto.