Koronarokote ja raskaana?!
Help, en tiedä yhtään mitä kannattaisi tehdä. Olen raskaana 20 viikolla, ja kohta olisi oman ikäryhmän vuoro ottaa rokote. Onko täällä raskaana olevia jotka ovat ottaneet tai aikovat ottaa?
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronarokotteen piikkiproteiini kulkeutuu äidinmaidon mukana lapsen elimistöön. Tästä paljon haittavaikutuksia tiedossa jo mm. Amerikasta. Ei missään nimessä rokotetta raskaanaolevalle tai imettäville äidille!
Eikö se ole nimenomaan niin päin että haittoja ei ole havaittu? Joten lähteitä kehiin!
Jep. Piikkiproteiinihan ei mihinkään mene vaan sen tunnistava vasta-aine ja tämä vasta-aine suojaa lasta koronalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin rokotteen toisen kolmanneksen alussa, kun tuli jo runsaasti kokemuksia (kymmeniä/satojatuhansia raskaana olevia rokotettu) ja alustavia tutkimuksia julkisuuteen. Lähtökohtaisesti ei ole syytä epäillä, että koronarokotteilla olisi jotain negatiivisia vaikutuksia raskauteen. Toistaiseksi on löydetty jopa hyötyjä.
Lähtökohtaisesti ,toistaisesti!
Eikö olisi parempi olla varma.
Mikään ei ole varmaa. Aina on niitä poikkeuksia, joille ei jokin rokote tai lääke sovi. Jos ymmärtäisit tutkimuksesta yhtään mitään, niin tähän mennessä saadut tulokset ovat erittäin hyviä ja rokote on turvallinen raskaana oleville.
Onko se turvallinen myös sikiölle?
Sairastin keskiraskaudessa koronan, aika lievin oirein. Rokotetta en ota, ennenkuin vauva on syntynyt ja mahdollinen imetys loppunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin rokotteen toisen kolmanneksen alussa, kun tuli jo runsaasti kokemuksia (kymmeniä/satojatuhansia raskaana olevia rokotettu) ja alustavia tutkimuksia julkisuuteen. Lähtökohtaisesti ei ole syytä epäillä, että koronarokotteilla olisi jotain negatiivisia vaikutuksia raskauteen. Toistaiseksi on löydetty jopa hyötyjä.
Mikään ei ole varmaa. Aina on niitä poikkeuksia, joille ei jokin rokote tai lääke sovi. Jos ymmärtäisit tutkimuksesta yhtään mitään, niin tähän mennessä saadut tulokset ovat erittäin hyviä ja rokote on turvallinen raskaana oleville.
Niin Talidomidiakin suositeltiin raskaana oleville, mutta sikiövaurioita tuli.
Niin ja tupakointi rauhoitti raskaana olevan hermoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan joo itse ihan turvassa jos olet vain kotona ja mökillä, mutta mitä jos käy niin että miehesi saa tartunnan jostain? Sitten sinäkin olet karanteenissa vaikka pysyisitkin terveenä, eikä karanteenia voi lyhentää testillä.
Huonompi homma jos karanteeni tulee juuri samoihin aikoihin kuin laskettu aika, ja vielä huonompi jos satut sairastumaan sen aikana.Alkuraskaudesta menee kesken iso osa muutenkin, niin tuosta ei voi millään päätellä, että syynä olisi ollut rokote.
Mikään ei ole koskaan rokotteen syytä.
Vierailija kirjoitti:
Sairastin keskiraskaudessa koronan, aika lievin oirein. Rokotetta en ota, ennenkuin vauva on syntynyt ja mahdollinen imetys loppunut.
No eihän sun kannatakkaan ottaa jos sulla kerran on jo immuniteetti ainakin vuodeksi.
En ota nyt raskauden aikana enkä imettäessä. Missä tutkimustulokset rokotteen pitkäaikaisvaikutuksista vauvaan?
En todellakaan suosittele ottamaan edes imettäessä.
Tutustu mitä Kirsi Kautiainen kertoo k-rokotteesta raskaana olevalle ja imettäville. Ei!
Vierailija kirjoitti:
Kamalan hankala tilanne. Itse opetustyön puolesta olen niin paljon kontakteissa, että sairastumisen riski on suurehko. Laskettu aika joulukuussa. Vielä olen rokotteen ottamista pitkittänyt, vaikka rokotevastainen en olekaan. Näin vain erikoislääkärini totesi, että rokotteen ”voit ottaa”. Olisi helpompaa, jos joku vaan sanoisi, että ota tai älä ota... ei tarvitsisi itseään syyttää, jos jotain menee pieleen teki niin tai näin.
Ai kauhee. Jos joku käskisi minun ottaa rokotteen ja sitten raskaus menisi kesken niin en kyllä syyttäisi sitä joka käski vaan itseäni että otin.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin kanssa olen keskustellut ja päätös on oma, nyt ollaan jo sitä mieltä että on turvallista ottaa. Itse aion ottaa, koska olemme menossa Viroon elokuussa. Pitkään mietittiin puolison kanssa, mutta tähän päädyttiin yhdessä. Korona raskaana ollessa kuulostaa kauhealta ja potentiaalisesti vaarallisemmalta kuin rokote.
Ai nyt jo ollaan sitä mieltä, että on turvallista ottaa? Montako koronarokotevauvaa on jo ehtinyt syntyä ja mahdolliset vaikutukset huomata, että tähän johtopäätökseen on päästy??
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin kanssa olen keskustellut ja päätös on oma, nyt ollaan jo sitä mieltä että on turvallista ottaa. Itse aion ottaa, koska olemme menossa Viroon elokuussa. Pitkään mietittiin puolison kanssa, mutta tähän päädyttiin yhdessä. Korona raskaana ollessa kuulostaa kauhealta ja potentiaalisesti vaarallisemmalta kuin rokote.
Miinukset minulta Viroon menosta raskaana korona-aikana. Toivottavasti ehdit edes saada kaksi rokotetta ennen reissua. Yksi rokote ei riitä suojaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin Talidomidiakin suositeltiin raskaana oleville, mutta sikiövaurioita tuli.
Niin ja tupakointi rauhoitti raskaana olevan hermoja.
Alkoholiakin oli ihan turvallista ottaa, ei silloin ollut tietoa mistään FAS-syndroomasta.
Ja mitenkäs kauan muuten raskaana oleville naisille määrättiin roaccutan -lääkettä akneen, kunnes tajuttiin sen aiheuttavan vakavia epämuodostumia lukuisille vauvoille?
Ai niin, mutta eihän noikaan raskauteen vaikuttanut. Tulivat ilmi vasta, kun vauva oli jo syntynyt. Jep, asia kunnossa! Ota vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muakin epäilyttää, vaikka haluaisin luottaa viranomiaten ohjeistukseen. Olen nyt viikolla kuusi raskaana ja ajattelin lykätä ainakin ekan kolmannekaen yli. Rokotteesta on sikäli vähän tietoa, että alkuraskauden aikana rokotettujen vauvat eivät ole vielä edes syntyneet. Nythän on uutena raportoitu kuukautishäiriöitä naisilla, mikä ei alkujaan ollut sivuvaikutteiden listalla. Joten ei varmasti ole tiedossa kaikki vaikutukset, joita voi tulla, vaan tieto kertyy vähitellen.
Kuukautishäitiöstä raportoitiin usassa jo maaliskuussa. Yleensäkin kannattaa seurata uutisointia myös ulkomalta ja maista, joissa on rokotettu massiivisemmin kuin Suomessa.
Mullle sanoi lääkäri viime kuussa, että ei ottaisi rokotetta itse ensimmäisellä kolmanneksella. Hän sanoi, että silloin muutenkin tapahtuu paljon keskenmenoja ja itselle voisi jäädä tunne, että se johtui rokotteesta, vaikka niin ei ehkä olekaan.
Kaverin kaverille oli Usassa sanottu, ettei Pfizeria kannata ottaa ekalla kolmanneksella. Netistä en ole löytänyt tällaista tietoa.
Itse olen nyt 7.viikolla ja en aio ainakaan ekalla kolmanneksella ottaa.
Etsikää tosiaan keskusteluja noista pitkittyneistä kuukautisvuodoista joista rokotetut naiset valittelee ympäri maailmaa.
https://www.reddit.com/r/CovidVaccinated/comments/ocetg0/update_heavy_a…
"Following up on my post here. I am 30sF, have been experiencing continuous bleeding since first vaccine dose of Pfizer."
Ap, nyt ei ole flunssakausi joten riski siihen, että sikiön hermosto infektoituisi viruksesta ja kehitys sen vuoksi häiriintyisi, on pieni. Saattaa olla, että lapsi ehtii syntyä jouluun mennessä, ennen kevään epidemiaa ja kenties jopa ennen syksyn (talvikaudessa on yleensä kaksi epidemiapiikkiä). Sen sijaan rokote on varma riski - puolustusjärjestelmä joutuu joka tapauksessa taisteluun - mitä tahansa se riski sitten tarkoittaakin.
En suoralta lonkalta kehottaisi raskaana olevia osallistumaan tähän kokeeseen. On niin monta muutakin tapaa pitää itsensä terveenä.
Mutta jos koet itsesi huonokuntoiseksi, pyydä ainakin kolmen eri lääkärin arvio, jotta asia ei jää yhden ihmisen mielipiteen varaan. Mitään varmaa tietoa et mitenkään voi saada, sitä ei vielä ole. Ja sitäpaitsi jokainen tapaus on yksilöllinen. Pelkäätkö enemmän, ettet sinä tai lapsi kestä tautia, vai sitä että ette kestä uuden rokotuksen mahdollisia haittavaikutuksia? Se on viime kädessä sinun tunteesiisi perustuva mutu-arvio. Sinä olet vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muakin epäilyttää, vaikka haluaisin luottaa viranomiaten ohjeistukseen. Olen nyt viikolla kuusi raskaana ja ajattelin lykätä ainakin ekan kolmannekaen yli. Rokotteesta on sikäli vähän tietoa, että alkuraskauden aikana rokotettujen vauvat eivät ole vielä edes syntyneet. Nythän on uutena raportoitu kuukautishäiriöitä naisilla, mikä ei alkujaan ollut sivuvaikutteiden listalla. Joten ei varmasti ole tiedossa kaikki vaikutukset, joita voi tulla, vaan tieto kertyy vähitellen.
Kuukautishäitiöstä raportoitiin usassa jo maaliskuussa. Yleensäkin kannattaa seurata uutisointia myös ulkomalta ja maista, joissa on rokotettu massiivisemmin kuin Suomessa.
Ai JO maaliskuussa? Niin onhan siitä JO 4 kk aikaa....
Eli jos vaikuttaa kuukautiskiertoon, hedelmällisyyteen, on aika laajamittainen neurologinen vaikutus... Entä itse tauti, aiheuttaako se tuollaista rytmin sekoilua?
Aiheuttaako influenssa tai influenssarokote tuollaista biologisten rytmien sekoilua?
Siellä facebookissa kukaan ei uskalla kyseenalaistaa rokotetta koska heti tulee qanon leima otsaan ja haukutaan venäjäntrolliksi. Mietippä hetki vielä uudestaan miksi vain nimettömästi rokotteita moititaan.