Koronarokote ja raskaana?!
Help, en tiedä yhtään mitä kannattaisi tehdä. Olen raskaana 20 viikolla, ja kohta olisi oman ikäryhmän vuoro ottaa rokote. Onko täällä raskaana olevia jotka ovat ottaneet tai aikovat ottaa?
Kommentit (162)
En ota. Laskettuun aikaan on kolme kuukautta. Pääasiassa kotona ja mökillä vietän kesää niin luotan siihen että tartunta on aika epätodennäköinen.
En tiedä vielä. Pelottaa ottaa ja olla ottamatta. Saman raskauden ajalle sattuisi 2x koronarokote ja influenssarokote. En tiedä voiko olla turvallista ottaa kaikki 3
Meillä raskaus suunnitelmissa ja näillä näkymin emme aio kumpikaan (minä tai mies) ottaa rokotetta ihan siitä syystä, ettei mitään tutkittua tietoa rokotteesta ole tarpeeksi vielä tiedossa! Alkuvuonna koimme jo yhden keskenmenon, jolla ei tosin koronan kanssa ollut mitään tekemistä.
Miksi ottaisit riskin vauvan terveydelle ottamalla rokotteen nyt, kun voit ottaa sen myöhemminkin? Koronaa on nyt niin vähän liikkelläkin, että tartuntaa tuskin mistään onnistut saamaan.
Koronavirus on raskaana olevalle vaarallisempi kuin rokote.
Yleensä uusia lääkkeitä ja rokotteita ei suositella raskaana oleville siitä yksinkertaisesta syystä, että raskaana olevat eivät voi osallistua kliinisiin tutkimuksiin. Siksi raskaina olevista ei ole dataa markkinointilupavaiheessa --> ei voida antaa suositusta. Kaikista lääkkeistä ja rokotteista kuitenkin testataan rutiininomaisesti mahdollinen teratogenisuus prekliinisissä kokeissa.
Reaaliaikaisesti tietoa tulee koko ajan lisää, kun enemmän ihmisiä saa rokotuksen. Toistaiseksi ei ole tullut tietoon mitään, miksi raskaana oleva ei voisi ottaa rokotetta. Ainakin Belgiassa, Uudessa Seelannissa ja Australiassa tämä on nyt tullut suositukseksi.
(Huom. ylläoleva koskee mRNA-rokottetta, AZ-rokotteesta en tiedä.)
rrinppa kirjoitti:
Meillä raskaus suunnitelmissa ja näillä näkymin emme aio kumpikaan (minä tai mies) ottaa rokotetta ihan siitä syystä, ettei mitään tutkittua tietoa rokotteesta ole tarpeeksi vielä tiedossa! Alkuvuonna koimme jo yhden keskenmenon, jolla ei tosin koronan kanssa ollut mitään tekemistä.
Tuo väite on yksinkertaisesti väärä.
Amerikkalainen lääkäri rokotteen jälkeen syntymätön lapsi kuoli.
Otin rokotteen toisen kolmanneksen alussa, kun tuli jo runsaasti kokemuksia (kymmeniä/satojatuhansia raskaana olevia rokotettu) ja alustavia tutkimuksia julkisuuteen. Lähtökohtaisesti ei ole syytä epäillä, että koronarokotteilla olisi jotain negatiivisia vaikutuksia raskauteen. Toistaiseksi on löydetty jopa hyötyjä.
Vierailija kirjoitti:
Otin rokotteen toisen kolmanneksen alussa, kun tuli jo runsaasti kokemuksia (kymmeniä/satojatuhansia raskaana olevia rokotettu) ja alustavia tutkimuksia julkisuuteen. Lähtökohtaisesti ei ole syytä epäillä, että koronarokotteilla olisi jotain negatiivisia vaikutuksia raskauteen. Toistaiseksi on löydetty jopa hyötyjä.
Lähtökohtaisesti ,toistaisesti!
Eikö olisi parempi olla varma.
Vierailija kirjoitti:
Eivät suosittele, alkuunhan se kiellettiin kokonaan raskaana olevilta ja lasta lähiaikoina suunnittelevilta.
Tämä. Siksi en itse ota, vaikka nyt alkaisivatkin suositella. Otan vasta, kun olen kohta synnyttänyt ja imettänyt. Siihen asti muun perheen ja lähisuvun rokotteet suojaavat osittain myös meitä vauvan kanssa, ihan kuten influenssarokotteetkin.
Kannattaa muistaa että kaksi rokotusta antaa koronan lisäksi suojan myös karanteenia vastaan.
Eli jos altistut koronalle raskauden aikana, täysin rokotettuna voisit silti käydä neuvolassa ja mennä synnärille täysin normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
En ota. Laskettuun aikaan on kolme kuukautta. Pääasiassa kotona ja mökillä vietän kesää niin luotan siihen että tartunta on aika epätodennäköinen.
Ja synnytätkin kotona tai mökillä vai?
rrinppa kirjoitti:
Miksi ihmeessä ette hoitaisi rokotuksia ensin kuntoon ja vasta sen jälkeen rupeaisi yrittämään raskautta?
Itse en uskaltaisi ottaa raskaana, mutta jokainen joutuu tekemään oman riskiarvion. Varmaan riippuu siitäkin, miten todennäköisesti saat asuinalueellasi/työssäsi tartunnan. Nyt kun imetän, ajattelin käydä ottamassa.
Minulla myös rv 20 nyt menossa, enkä todellakaan aio ottaa rokotetta. Onneksi mieheni + muu lähipiiri sen ottaa.
En itse varmaan ottaisi. Kun itse odotin lasta oli kokoajan koronatilanne päällä, vauva on nyt 4 kk. Ei tullut tartuntaa eikä tarvi nyt pohtia jälkeenpäin mahdollisia rokotteen seurauksia.
Olet varmaan joo itse ihan turvassa jos olet vain kotona ja mökillä, mutta mitä jos käy niin että miehesi saa tartunnan jostain? Sitten sinäkin olet karanteenissa vaikka pysyisitkin terveenä, eikä karanteenia voi lyhentää testillä.
Huonompi homma jos karanteeni tulee juuri samoihin aikoihin kuin laskettu aika, ja vielä huonompi jos satut sairastumaan sen aikana.
Kyllä muakin epäilyttää, vaikka haluaisin luottaa viranomiaten ohjeistukseen. Olen nyt viikolla kuusi raskaana ja ajattelin lykätä ainakin ekan kolmannekaen yli. Rokotteesta on sikäli vähän tietoa, että alkuraskauden aikana rokotettujen vauvat eivät ole vielä edes syntyneet. Nythän on uutena raportoitu kuukautishäiriöitä naisilla, mikä ei alkujaan ollut sivuvaikutteiden listalla. Joten ei varmasti ole tiedossa kaikki vaikutukset, joita voi tulla, vaan tieto kertyy vähitellen.
Ei kannata ottaa, yleistäen. Olethan terve, ja lapsi syntyy ennen flunssakautta.
Lääkärin kanssa olen keskustellut ja päätös on oma, nyt ollaan jo sitä mieltä että on turvallista ottaa. Itse aion ottaa, koska olemme menossa Viroon elokuussa. Pitkään mietittiin puolison kanssa, mutta tähän päädyttiin yhdessä. Korona raskaana ollessa kuulostaa kauhealta ja potentiaalisesti vaarallisemmalta kuin rokote.