Millainen ihminen ei pidä matkailusta?
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman nyt yleistäen sanoisin että ainakin arat ihmiset, jotka eivät muutenkaan tykkää kokeilla uusia asioita. He tykkäävät pysyä siellä omalla mukavuusalueellaan ja kaikki uusi ja ennalta-arvaamaton koetaan pelottavana. Matkustella taas tykkäväät enemmän sellaiset elämyskeskeiset ihmiset.
Sellaiset elämyskeskeiset ihmiset ovat rasittavaa seuraa. Eivät myöskään ole koskaan onnellisia. Aina pitäisi olla jotain erikoista ja ilotulitusta, muutoin kyllästyvät.
Näitä tuntuu olevan erityisen paljon asukkaisiin nähden Helsingissä. Siellä ei tunnuta viihtyvän yhtään, aina pitää lentää jonnekin vähän fantsumpaan paikkaan, kun ollaan niin maailmankansalaisia. Suomesta ei tunneta kuin Lapin hiihtokeskukset ja Helsinki, mutta ollaan niiiiiin kosmopoliittia että.
Buahahaha. Säälittävää sakkia nämä oman elämänsä pähkinä-miikat ja belörffit.No vaikka tykkääkin siitä Helsingistä niin mitä pahaa on siinä, että haluaa nähdä muitakin maita ja kulttuureita? Mitä pahaa on siinä, että haluaa elämyksiä? Ja miksi pitäisi koluta jokainen hornantuutti Suomessa?
Elämyksiä saa pienistäkin asioista, jos haluaa. Toiset ovat tyytyväisiä rauhalliseen arkeen, toiset eivät ole koskaan, vaikka mitä tekisivät.
Sellainen, joka tykkää tehdä asioita itse eikä vain katsella, kun muut tekevät. Minä tykkään remontoida hirsitaloa, purjehtia, nikkaroida venettäni, tehdä puutarhatöitä, marjastaa, sienestää, kalastaa, soittaa musiikkia ja piirtää. Matkalla alkaa ahdistaa, kun tuntuu, että katselen vain ulkopuolisena muiden elämää, johon en liity millään lailla.
Työn puolesta joudun matkustamaan, mutta vapaa-aikaa en enää keski-ikäisenä siihen viitsi käyttää. Uusia näkökulmia oppii parhaiten lukemalla laajasti. Omasta mielestäni matkailu ei erityisemmin avarra ajattelua, vaan lähinnä vahvistaa jo olemassaolevia mielipiteitä ja asenteita.
Minusta on vähän tuhlausta matkustaa ulkomaille ja olla yhdessä kohteessa joku hikinen viikko-pari. Eihän siinä edes ehdi tutustua koko paikkaan. Itse viipyisin mieluummin pidemmän aikaa yhdessä paikassa että oppisin kulttuurin, eikä mitään pelkkää turistielämää jne.
Kotona viihtyvä mukavuudenhaluinen introvertti kuten minä. Nuorena vanhemmat raahasi meitä lapsia pakolla lomamatkoille ja mielestäni se oli sekä tappavan tylsää että vaivalloista. Istua lentokoneessa/ autossa/ laivassa tunteja/ vuorokausia vain sen vuoksi että pääsee fyysisesti jonnekin paikkaan jossa on paljon ikävämpää ja hankalampaa kuin kotona. Mieluummin luen matkakirjoja tai katson matkustusohjelmia, joissa joku muu kokee kaikki matkusteluun vaivat.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kotona kilometrejä pehmeää hiekkarantaa, eksoottisia puutarhoja ja vieraita kulttuureja?
Ne jotka on nähneet vain kodin ja kirkonkylän, eivät edes tiedä miten paljosta jäävät paitsi.
Toki kotona on paras elää, mutta matkustaminen oikeasti muuttaa maailmankuvaa ja opettaa viisautta. Poislukien ne matkat, joissa matkustetaan uusiin kuppiloihin paikallisräkälän sijaan, mutta ne on poikkeuksia.
Mulle riittää 300 m hiekkarantaa oman mökin edustalla puhtaan erämaajärven rannalla. Eipä oli turisteja örveltämässä lähimailla.
Olen ulkomaiset hiekkarannat aikoinaan nähnyt eikä enää mikään mahti saisi sinne menemään.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, joka tykkää tehdä asioita itse eikä vain katsella, kun muut tekevät. Minä tykkään remontoida hirsitaloa, purjehtia, nikkaroida venettäni, tehdä puutarhatöitä, marjastaa, sienestää, kalastaa, soittaa musiikkia ja piirtää. Matkalla alkaa ahdistaa, kun tuntuu, että katselen vain ulkopuolisena muiden elämää, johon en liity millään lailla.
Työn puolesta joudun matkustamaan, mutta vapaa-aikaa en enää keski-ikäisenä siihen viitsi käyttää. Uusia näkökulmia oppii parhaiten lukemalla laajasti. Omasta mielestäni matkailu ei erityisemmin avarra ajattelua, vaan lähinnä vahvistaa jo olemassaolevia mielipiteitä ja asenteita.
Sama täällä. Olen huomannut myös, että mitä enemmän näen televisiosta ohjelmia erilaisista paikoista, sitä vähemmän haluan ne itse nähdä tai kokea. Moni asia on mielestäni äärettömän tylsää, esimerkiksi shoppailu. Sama juttu on turistipaikkojen kanssa. Olen ollut turistina mm. Venetsiassa, Roomassa, Lontoossa, Amsterdamissa, Kanarian saarilla, Karibialla, San Franciscossa, New Yorkissa, Tunisiassa ja ties missä, mutta aika vähäinen niissä oli silti se anti, joka jäi mieleen. Turistina turistien joukossa oleminen on tylsää ja se ei ole minun juttuni. Minun juttuni on nyt esimerkiksi oman kasvimaan hoitaminen ja sadon syöminen, kalastaminen ja vanhojen vanhempieni auttaminen arjessa.
Kuinka hän moni lomamatka jäisi tekemättä, jos kohteessa ei saisi ottaa valokuvia eikä elämystä saisi hehkuttaa somessa saati taukohuoneessa? Että jos kokemuksen hienous olisi kokijan itsensä sisässä - henkilökohtaisina muistoina ja kokemuksina? Kuinka suuri osa matkustelun auvoa on jälkikäteen esitellyt valokuvat, muille hehkutetut matkamuistot ja se huomion määrä, kun pystyy kertomaan jonkin hassun tarinan ulkomailta?
Onko matkailun ihanuus muutama päivä kohteessa vai kaikki se huomio, jota saa raaskiessaan matkustella?
FM, ranskan kieli pääaineena, lapseton, sinkku, kaupunkilainen koko aikuisiän. Mitä muuta haluat tietää?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka hän moni lomamatka jäisi tekemättä, jos kohteessa ei saisi ottaa valokuvia eikä elämystä saisi hehkuttaa somessa saati taukohuoneessa? Että jos kokemuksen hienous olisi kokijan itsensä sisässä - henkilökohtaisina muistoina ja kokemuksina? Kuinka suuri osa matkustelun auvoa on jälkikäteen esitellyt valokuvat, muille hehkutetut matkamuistot ja se huomion määrä, kun pystyy kertomaan jonkin hassun tarinan ulkomailta?
Onko matkailun ihanuus muutama päivä kohteessa vai kaikki se huomio, jota saa raaskiessaan matkustella?
Suurimman osan matkustamisistani olen tehnyt filmikameroiden aikana. Olemme ottaneet siis kuvia, mutta muistaakseni kahden viikon Karibian lomalla otimme kuvia vain kaksi 36 kuvan filmirullaa ja en ole ihan varma onko niitä kuvia näytetty kenellekään. Lähettämistämme postikorteistakaan ei yksikään tullut perille.
Siellä saatuja kokemuksia olenmme vaihtaneet eteenpäin, sillä kaikki kokemukset eivät olleet hyviä, mm. kun meidät yritettiin ryöstää syrjäisellä hiekkarannalla tai kun meitä yritettiin saada väkisillä väärään bussiin, jossa ainoa asia oli turistien ryöstäminen. Tai kuinka kävelimme hotellilta hieman sivutielle ja näimme kamalia aaltopeltikattoisia räyskämajoja, paikallisten koteja, ja siellä joku iso rakki yritti hyökätä päällemme. Oli se mukava matka...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, joka viihtyy parhaiten omassa kodissaan. Sellainen kuin minä, joka ei halua tuhlata minuuttiakaan elämästään poissa kotoa, jos se vain on mahdollista.
Eli todella rutinoitunut ihminen, joka ei halua koskaan mitään uutta?
Eikös se matkustaminen, joka lomalla ole aika rutinoitunutta touhua? Robottina varataan aina uusi lomamatka.
Miten niin robottina? Voi välillä matkustaa hetken mielijohteesta, välillä suunnittelee matkaa pari vuotta, välillä ei matkusta ollenkaan, välillä tekee lähimatkailua jne. Minusta tuo on vaihtelevaa elämää, eikä mitään joko-tai.
"Eikös se matkustaminen, joka lomalla ole aika rutinoitunutta touhua?"
opettele lukemaan
Kuka on väittänyt, että täytyy matkustaa joka lomalla tai sitten ei ollenkaan?? Opettele ajattelemaan, äläkä rutinoidu siellä kotonasi.
Ei kukaan. Opettele olemaan vetämättä hiekkaa pildeen noin helpolla. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, joka viihtyy parhaiten omassa kodissaan. Sellainen kuin minä, joka ei halua tuhlata minuuttiakaan elämästään poissa kotoa, jos se vain on mahdollista.
Miksi ihmisen pitäisi haluta jotain uutta koko ajan, jos on onnellinen elämässään sellaisena kuin se on? Eivät kaikki ihmiset halua uusia kokemuksia. Rauhallinen, rentouttava oleminen omassa kodissani on parasta mitä tiedän. En halua olla poissa kotoa, tuhlata aikaa jossain matkoilla ja koko ajan miettiä, koska taas pääsen omaan rakkaaseen kotiini.
Ei pidä halutakaan uutta kokoajan. Välillä voi mieltä virkistää käydä muutaman päivän ajan jossain tai jopa viikon. Saa uutta näkökulmaa ja kokemuksia. Ehtii siellä kotona olemaan 360 päivää sitten vuodessa taas.
Mä saan päivttäin kotona uusia näkökulmia. Ei mun tarvitse lähteä johonkin Dubaihin shoppailemaan muiden tyhjäpäiden kanssa ja esittää kuinka matkailu avartaa. :D
Huomaan, ettei sulla ole mitään käsitystä matkailusta, eikä sinulla ole mielikuvitusta, jos kuvittelet, että Dubai on ainoa tapa matkustaa.
Hehee. Rauhoitu. Tällä hetkellä Dubai vaan sattuu olemaan se kohde, jonne tietty väki suuntaa avartamaan maailmankuvaansa. Joitakin vuosia sitten se oli Thaimaa. Minkä mä muotikohteille voin.
Vierailija kirjoitti:
Ankea, itara, ja aika tyhmä. Sellainen jonka mielestä matkailu tarkoittaa Kanariansaaria, ja possujuhlat on pakolliset.
Maailmalla on valtavasti mielenkiintoista nähtävää, tylsät ihmiset ei tajua.
Haluan osoittaa sinulle kiitoksen ilmastonmuutoksen edistämisestä, jota matkailusi aiheuttaa.
Esim. isoista joukoista ahdistuva.
Millainen ihminen matkustaa ja silti on todella rajoittunut maailmankuvassaan ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se matkustaminen, joka lomalla ole aika rutinoitunutta touhua? Robottina varataan aina uusi lomamatka.
Miten niin robottina? Voi välillä matkustaa hetken mielijohteesta, välillä suunnittelee matkaa pari vuotta, välillä ei matkusta ollenkaan, välillä tekee lähimatkailua jne. Minusta tuo on vaihtelevaa elämää, eikä mitään joko-tai.
"Eikös se matkustaminen, joka lomalla ole aika rutinoitunutta touhua?"
opettele lukemaan
En nyt sanoisi. Voi mennä vaikka yhtenä kesänä kaupunkilomalle Lontooseen ja seuraavana kesänä Etelä-Ranskaan maaseudulle. Eivät ole kohteina ollenkaan samanlaisia. Sitä paitsi jokainen matkakokemus samaankin paikkaan on usein hyvin uniikki, kaikilta kommellusilta ja hauskoilta sattumilta on hankala välttyä.
Sä matkustat kommelluksien vuoksi? Jos haluut kommeltaa, niin mene Suomessa vaikka arpomalla väärään bussiin, niin ei tarvii ulkomaille lähteä noita kokemuksia hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ankea, itara, ja aika tyhmä. Sellainen jonka mielestä matkailu tarkoittaa Kanariansaaria, ja possujuhlat on pakolliset.
Maailmalla on valtavasti mielenkiintoista nähtävää, tylsät ihmiset ei tajua.
Olipa rajoittunut kommentti. Luuletko, että sellaiset ihmiset, jotka eivät matkusta, tiedä, mitä matkustaminen tarkoittaa ja kuinka paljon erilaisia paikkoja maailmassa on? Meillä on internet ja TVn matkaohjelmat. Niiden avulla pystyy muodostamaan aika hyvän kuvan siitä, kuinka paljon maailmassa on nähtävää. Jos haluaa nähdä erilaisia paikkoja ja saa siitä nautintoa. Miksi ihmisten on niin vaikea ymmärtää, että toiset ihmiset eivät nauti sanoista asioista kuin he, eivätkä saa samoista asioista uusia elämyksiä? Minä en halua matkustaa, rakastan olemista kotonani. Mutta saan suurta nautintoa käydessänin kotikaupunkini taidemuseoissa ja konserteissa. Matkustamaan minua ei saa sitten millään. Mutta en ole ankea, itara enkä tyhmä.
Ihan mielenkiinnosta kysyn. Onko niin, ettei muutaman päivän reissu johonkin Keski-Euroopan maahan, ja siellä taidemuseoissa käynti tai konsertissa käynti, olisi sinulle millään tavalla hyvä kokemus?
Ei olisi. Mitä uutta se antaisi, että matkustaisin johonkin muuhun paikkaan kuuntelemaan jotain konserttia tai katsomaan taideteoksia, kun voin käydä taidenäyttelyissä ja konserteissa kotikaupungissani, miksi minun sen takia tarvitsisi matkustaa yhtään mihinkään ja tuhlata siihen aikaa ja rahaa? Internetistä katselen kuvia taideteoksista ja konsertteja ympäri maailmaa - ihan omalta kotisohvaltani omassa rakkaassa kodissani. Niin helppoa ja mukavaa eikä tarvitse stressata matkustamisesta ja matkatavaroiden katoamisesta matkalla.
Tässä joitain eroja. Eri kaupunki, eri arkkitehtuuri, erilaiset museot, erilainen tunnelma, eri kieli, erilaiset ihmiset, ravintolat, ilmasto, irtautuminen täysin tutusta.
En sano, että sinun kuuluu nauttia kaikista noista, mutta sanoinpahan vain, miten paljon erilaisuutta sitä näkee, kun käy muualla.
Ja tuhlaa kallisarvoista aikaansa ja elämäänsä matkustamisella noihin kohteisiin. Kun henkilö kerran ei pidä matkustamisesta ja ajan tuhlaamisesta siihen, niin ei siinä paljon ehdi arkkitehtuuria katsella, jos matkustaa vain sitä varten, että pikaisesti käy konsertissa tai museossa. Jos ihminen kerran ei halua tuhlata aikaansa ja olla poissa kotoa, hän ei todennäköisesti halua käydä ravintoloissa tai ihmetellä ilmastoa niissä kaupungeissa, joihin menisi pistäytymään konserteissa tai taidemuseoissa.
Tuhlaa kallisarvoista aikaansa. Selvä. Taitaa pipo kiristää päätä vähän liikaa. 😅
Sinulla taitaa olla merkittäviä haasteita ymmärtää sitä, että ihmisillä on erilaisia mielenkiinnonkohteita ja jokainen saa päättää itse, minkä kokee olevan ajanhukkaa. 😅 😅 😅 😅
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kotona kilometrejä pehmeää hiekkarantaa, eksoottisia puutarhoja ja vieraita kulttuureja?
Ne jotka on nähneet vain kodin ja kirkonkylän, eivät edes tiedä miten paljosta jäävät paitsi.
Toki kotona on paras elää, mutta matkustaminen oikeasti muuttaa maailmankuvaa ja opettaa viisautta. Poislukien ne matkat, joissa matkustetaan uusiin kuppiloihin paikallisräkälän sijaan, mutta ne on poikkeuksia.
En ole koskaan ollut erityisen kiinnostunut hiekasta tai kasveista. Mun ei tarvii matkustaa, ku noin 4 km tässä kotikaupungissani, että pääsen kokemaan useampaa vierasta kulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa.
Osui ja upposi :)
Ei kannattaisi kuvitella niin paljon mitä se matkustaminen on, sen sijaan että eläisi. Tapaisi uusia ihmisiä, saisi uusia vaikutteita. Lähtisi sieltä betonikuutiosta tai äidin kotoa, voisi löytyä se nainenkin kun sinussa olisi jotakin kiinnostavaa. Voisi vaikka saada vähän itsetuntoa ja itseluottamusta.
Mutta et uskalla, tiedetään.
Sun kaltaiset ihmiset on just se syy, miksi en ole vielä muuttanut pois äidin luota.
Voisin tykätä matkailusta, jos olisin miljonääri. Yksityiskoneita tai ainakin lentokoneen ykkösluokka, jokin ylellinen yksityissaari tai muu yksityinen luksuskohde vain minun ja mieheni käyttöön. Tungos ahdistaa, enkä kestä kovaäänistä porukkaa noin muutenkaan. Suomessa sama juttu, johonkin korpeen mutta kaikki palvelut taattuina tehokkaalla mutta lähes näkymättömällä palveluskunnalla.
Mutta koska en ole miljonääri, en matkailusta välitä. Ja se on kai etuoikeuteni eikä sitä tarvitse muille puolustella.
Ehei, olen 44. vastaaja ja aika reilusti matkustellut liki viisikymppinen nainen. Olen siis asunut useita vuosia ulkomailla ja matkustellut eri tavoin niin Suomessa kuin ulkomaillakin, mutta ulkomaille lähteminen ei enää oikein nappaa.
Siinä vastaavassa aiheeseen liittyvässä keskustelussa kyselin, minkä verran ulkomailla alati matkustavat ovat nähneet Suomea, mutta vastauksia ei tainnut tulla. Oletko esimerkiksi sinä melonut kajakilla Saimaalla ja vaikka Päijänteellä? Entä oletko veneillyt Saimaalla matkaveneellä, yöpynyt asumattomilla saarilla tai purjehtinut perheesi kanssa saaristomerellä syyskuussa? Entä vaeltanut lapissa telttaillen, hiihtänyt tuntureilla tai kalastanut Inarilla keskiyön auringossa? Tuollaisetkin reissut kotimaassa ovat erittäin silmiä avaavia upeita kokemuksia. Aina ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan, vaan jo retki lähikansallispuistoon voi olla todella mielenkiintoinen.