Suututtaa kun kaverini säästää toimeentulotuesta! Ilmiantaisitteko te?
Hän saa siis sen perusosan kuukaudessa, joka on noin 500 euroa...Mutta hän on onnistunut säästämään tuosta summasta joka kuukausi 150-200 euroa, ja nyt hänellä on kasassa jo 4000 euroa käteisenä! Kun kysyn miksi säästää, niin pahan päivän varalle kuulemma, jos vaikka pesukone hajoaa tai tulee terveysongelmia.
Kertoo aina miten on onnistunut saalistamaan hyviä tarjouksia ja taas säästänyt pitkän pennin.
Eihän toimeentulotuesta kuuluisi pystyä säästämään? Eikö silloin toimeentulotuki ole ylimitoitettu, jos se onnistuu??
Ja eihän kaverini saisi hakea toimeentulotukea kun hänellä on nuo 4000 euron käteisvarat...Suututtaa kun hän kertoo miten paljon onnistui taas missäkin kuussa säästämään.
Ilmiantaisitteko te tällaisen kaverin, tai oletteko kenties ilmiantaneet?
Kommentit (402)
Ymmärrän, että toimeentulotuesta ei ole tarkoitus pystyä säästämään, mutta ei sekään ole oikein, että jos joku pystyy siihen, niin siitäkin rangaistaan. Neuvoksi: älä näytä niitä rahoja kavereille. Muutenkin suosittelen, että jos joutuu tilanteeseen, että saa toimeentulotukea, niin pitää jonkin verran käteisvaraa yllättäviä tilanteita varten. Muuten joutuu hirveään ja uusiin ongelmiin. Itse en ole saanut koskaan toimeentulotukea.
Kaverisi tekee parempia valintoja elämässään, koska hänellä on säästöjä. Silloin on muutakin mielessä kuin raha. oma köyhyys muihin nähden ja tilanteen toivottomuus. Tästä on tutkimusta. Toivon että sinäkin haluat kaverillesi parempaa elämää. Ei kai vain ole käynyt niin, että sinulla on vähemmän säästöjä, vaikka käyt töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain on kyllä täysin pielessä tässä suomalaisessa yhteiskunnassa, kun pelkkiä tukia nostamalla voi ylläpitää parempaa elintasoa, kuin kokopäiväistä työtä matalapalkkaisella alalla tekevä henkilö.
Ei ole yhtäkään työtä matalapalkkaisella alalla jota KOKOpäiväisesti tekemällä olisi sama elintaso kuin tt-tuen saajalla..jos on niin se on laitonta sitten, sekä tes:in vastaista.
No eihän kaikilla aloilla edes ole tessiä. Suomessa ei ole minimipalkkaa, joten laitonta ei pienikään palkka ole, jos kerran ala tai työpaikka ei ole Tessin piirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain on kyllä täysin pielessä tässä suomalaisessa yhteiskunnassa, kun pelkkiä tukia nostamalla voi ylläpitää parempaa elintasoa, kuin kokopäiväistä työtä matalapalkkaisella alalla tekevä henkilö.
Ei ole yhtäkään työtä matalapalkkaisella alalla jota KOKOpäiväisesti tekemällä olisi sama elintaso kuin tt-tuen saajalla..jos on niin se on laitonta sitten, sekä tes:in vastaista.
Mä teen joka päivä (myös viikonloppuisin) töitä 6-7h ja saan nettona 500e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin 1000e arvoisen asian toimeentulotuesta säästämilläni rahoilla. En maininnut kelalle ikinä mitään käteissäästöistäni, olisi varmasti tullut jotain ongelmia.
Joku täällä sanoi, että saa säästää, jos pystyy osoittamaan, että toimeentulotuesta säästetty. En luottaisi tuohon, vaikka joku virallinen taho noin sanoisikin. Miten sen edes pystyy osoittamaan? Ja jos vaikka pystyisikin niin kauhea homma alkaa käymään vuoden tiliotteita läpi ja osoittaa sieltä, että tuossa nostin rahaa ja laitoin sen sukanvarteen ja sitten tuossa kohtaa myös jne
Toimeentulotukea haetaan aina uudelleen, eli sitä ei myönnetä automaattisesti. Jokaisella kerralla tehdään tarkistukset tuloista, omaisuudesta ja säästöistä, kuten pankin tiliotteiden toimitus. Jos tilillä näkyy jotain muuta kuin 0e, aivan varmasti sitä vastaava summa nipistetään toimeentulotuesta. Ihan sama onko entistä toimeentulotukea tai jotain muuta. Kaikki yli 0e lasketaan "tuloksi".
Väärin. Alle 50 e ei huomioida laskelmalla.
Välillä rasittaa kun ihmiset olettavat että saan toimeentulotukea, koska olen työtön.
Tiedoksi, että en muuten saa, en ole edes hakenut.
Pakko tulla vaan sanomaan, että kyllä opiskelijatkin hengissä pysyvät vaikka opintoraha on pienempi kuin tt-tuki. Moni oppii supersäästäjäksi varsinkin jos ei käy töissä. Joo, opiskelija saa halvempia matkalippuja ja ruokia, mutta todellinen säästö ei ole päätähuimaava ja verrattuna hävikkiruokien saaminrn/ruoka-avun hakeminen on halvempaa (=ilmaista) kuin opiskelijaravintolat.
Tämän tarkoitus ei ole dissata ketään tai sanoa ettei apn kaveri osaisi säästää. En itsekään näin opintojen jälkeen enää pystyisi tai haluaisikaan elää kituutellen. Mutta kyllähän se pikkusummistakin säästäminen on ihan mahdollista ja monen (ei tietenkään kaikkien) ulottuvilla, se vain vaatii sen ettei yritäkään elää herroiksi kun siihen ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Välillä rasittaa kun ihmiset olettavat että saan toimeentulotukea, koska olen työtön.
Ei sitä saada, sitä joudutaan hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et saa? Ovatko nykyiset asumismenosi niin alhaiset, että työmarkkinatuki kattaa koko laskennallisen toimeentulotuen perusosuuden? Itselläni oli kun asuin nimellistä korvausta vastaan kaverin vierashuoneessa väliaikaisesti. Jos et saa toimeentulotukea, koska asumismenosi ovat niin alhaiset, ei todellinen taloudellinen tilanteesti poikkea lainkaan siitä, mitä se olisi markkinahintaisessa vuokrakämpässä asuvalla toimeentulotukilaisella.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että toimeentulotuesta ei ole tarkoitus pystyä säästämään, mutta ei sekään ole oikein, että jos joku pystyy siihen, niin siitäkin rangaistaan. Neuvoksi: älä näytä niitä rahoja kavereille. Muutenkin suosittelen, että jos joutuu tilanteeseen, että saa toimeentulotukea, niin pitää jonkin verran käteisvaraa yllättäviä tilanteita varten. Muuten joutuu hirveään ja uusiin ongelmiin. Itse en ole saanut koskaan toimeentulotukea.
Hirveään byrokratiarumbaan, piti kirjoittaa.
Se on kaikkien etu vähentää noita byrokratiarumbia, koska virkailijoiden työaikakin on kallista, ja veronmaksajat sen maksavat sitten.
AP kuulunee itse siihen ihmisryhmään, jolle on tärkeä panna aina tili heti sileäksi. Kun se paha päivä sitten tulee, niin vingutaan, että yhteiskunnan pitää tulla apuun, kun pesukone tms. prakasi. Juuri katselin itse eläketiliäni ja totesin, että on varaa uuteen pesukoneeseen, kun entinen vetelee viimeisiään ja pitää outoa meteliä. Eikä ihme, sillä ikää koneella on jo neljännesvuosisata, mutta on tähän kevääseen asti toiminut erinomaisesti.
Tää on just tätä epämotivoivaa Köyhän pitää pysyä köyhänä -öyhötystä . Jos multa vietäisiin tuet siksi että olisin säästänyt, siitä lähtien menisin aina loppukuusta baariin ja käyttäisin tilin nollille niin että tiliotteessa näkyy. Siitäkö sitten jengi ois tyytyväisiä? Hyvä että en säästänyt ja pyrkinyt johonkin parempaan vaan join rahani niin kuin kuuluu.
noin saa tehdä ja kukaan ei auta sinua käräyttämään mitään
vaikka mihin soittelisit työksesi. Sellainen reikäjuusto on nykysuomi
hah hah teille, kunnon kansalaiset
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläkin lapsilisä menee säästöön => osakkeisiin. Hankitaan kylläkin joka kuukausi 1000€ lapselle, pienempiä eriä kun ei kannata kerralla ostaa. Tuleepahan vähän isompi potti tytölle kun aikuisena saa varat käyttöönsä.
Ja miten tämä liittyy keskustelun aiheeseen?
Mä oon työtön ja mulla on silti kädessä käteisellä maksettu Samsung Galaxy S21 Ultra 5G puhelin ja tilillä 3300e jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon työtön ja mulla on silti kädessä käteisellä maksettu Samsung Galaxy S21 Ultra 5G puhelin ja tilillä 3300e jäljellä.
Asutko kenties ilmaiseksi ja äiti tuo aina tupperware laatikossa ruokaa? Vai onko tulot tienattu kryptoilla tms. muuta epäsuoraa kautta? Perintö? Toimeentulotukilainen tuskin olet jos tilillä pidät tuollaisia summia.
Asun yksin mutta mun mutsi ostaa mulle ruoat, mulla jää rahaa säãstöön, ei perintojä eikä mitään muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Asun yksin mutta mun mutsi ostaa mulle ruoat, mulla jää rahaa säãstöön, ei perintojä eikä mitään muutakaan.
Ymmärrän. Ruokakulujen poistaminen yksinään tuo jo senverran helpotusta menoihin että helpostihan sitä rahaa jää säästöön tuistakin. Vähän on vaan vanhempien ja tukien hyväksikäytön makua, kyllä APn kaveri vie tässä vielä pidemmän korren jos on "omavaraisena" onnistunut tuista säästämään, eikä muiden siivillä.
Rikkaat? Oletko nyt aivan tosissasi? Toimeentulotukilaskelmissa jokaisella on oikeus asumismenojen jälkeen samaan perusosaan, se kuinka sen käytät on itsestäsi kiinni. Yksi toimeentulotukilainen elää yksinkertaisesti ilman välttämättömistä poikkeavia kuluja ja laittaa rahaa sukanvarteen, toinen röökaa, dokaa, pitää eläimiä, harrastaa ja käy ulkona ja saa kaiken palamaan joka kuu. En syyllistä kumpaakaan, valintoja kaikki. Neljän tonnin säästöt toimeentulotuista edellyttävät kyllä jo vähintään parin vuoden ankaraa säästämistä ja valtavaa itsekuria (sekä tuuria välttää yllättäviä menoja), valtaosan elämäntavat eivät tälläisiä säästöjä näin pienistä tuloista mahdollista, eivätkä ole elämänlaadustaan valmiita pitkäaikaisesti tinkimään niin, mitä tämänkaltainen säästäminen edellyttää. Onnittelut APn kaverille hyvästä taloushallinnasta ja rautaisesta itsekurista, ottakaa esimerkkiä.