Ihmisten käytös Tori.fi:ssä, en tiedä itkeäkö vai nauraa!
Olen tässä kesälomalla ollessani tehnyt kämpän raivausta ja laittanut paljon tavaraa Toriin myyntiin. Edullisin hinnoin, kunhan saan pois nurkista ja jonkun pienen korvauksen hyväkuntoisesta tavarasta.
Ihmisten käytös tuolla Torissa on suorastaan ällistyttävää. Vai mitä te olette mieltä näistä:
- Saan paljon viestejä, joissa tingataan jo entuudestaan halpaa hintaa. 10e tuotetta tingataan 8 euroon, 5e tuotetta 3 euroon jne. Oikeasti, jos haluat sen tuotteen ja löydät sen Torista jo valmiiksi noin 1/5 hinnalla todellisesta arvostaan, niin mitä väliä on maksatko siitä 8e vai 10e? Tuollainen pikkurahan tinkaus kiristää vain hermoja ja postilaatikko täyttyy turhista viesteistä. Minusta tinkaaminen voi olla aiheellista kun puhutaan kalliimmista tuotteista, ja tällöinkin vähän järkeä siihen, millaista hintaa havittelee.
- Edelliseen viitaten, kalleimpana tavarana myimme vanhan ruokapöytämme hintaan 100 e. Tähän tuli useita tarjouksia, joista nuukimmissa tarjottiin pöydästä 20 e...? Lisäksi pari kyselijää tarjosi pöydästä alle 100 e ja kysyi voimmeko siihen hintaan sisältyen kuljettaa pöydän heidän kotiinsa. Öö, anteeksi mutta ei. Onneksi näihin ei tarvinnut paljoa kiinnittää huomiota, koska pöytä meni nopeasti kaupaksi pyytämällämme hinnalla ja ostaja tuli asiallisesti sen itse noutamaan.
- Säännöllisesti tulee viestejä, joissa toisella paikkakunnalla asuva henkilö haluaisi ostaa jonkun tavaran ja kyselee voinko postittaa ilmaiseksi. Minulta on haluttu ostaa 5 e tuote, jos postit sisältyvät hintaan. Tavaran postitus olisi maksanut 5,90 e + laatikon hinta. Että jep jep.
- Säännöllisesti kysellään myös kaikenlaisia palveluksia, voitko tuoda tuotteen sinne ja tänne jne. Viimeksi tänään sain viestin 10 e hintaiseen tuotteeseen: "Voitko tuoda tämän *kaupunginosaan X* tämän päivän aikana?". Mainittakoon, että kaupunginosa X on aivan toisella puolella tätä kaupungia ja ajaisin sinne puoli tuntia per suunta. Ja vieläpä tarkka vaatimus että tämän päivän aikana 😅
Oikeasti, mitä tämä porukka oikein on jotka näitä viestejä lähettävät? Mitä ihmettä he ajattelevat? Eikö heitä nolota yhtään oma käytöksensä? 😄 Tavaroista ollaan kiinnostuneita, mutta ne pitäisi saada suurin piirtein ilmaiseksi ja kotiovelle kuljetettuina. Mieluiten myyjä voisi vielä vaikka antaa vähän rahaa ostajalle siitä että tämä ottaa tavaran vastaan 🙄 En kehtaisi itse ikinä esittää yllä listattuja vaatimuksia, tahditonta ja huonoa käytöstä mielestäni. Jos itse löydän tarvitsemani tuotteen hyvällä diilillä Torista, niin maksan mitä siitä pyydetään ja haen tavaran sovitulla ajalla.
Enkä siis halua sanoa että torissa kaikki ostajat ovat älyttömiä. Myös sujuvia kauppoja tulee paljon tehtyä. Yllättävän paljon tulee kuitenkin myös näitä täysiä ajanhukkayhteydenottoja, sanoisin että aikalailla 50-50. Onko teillä samoja kokemuksia? Tai oletko kenties itse tinkaava ostaja ja voisit avata vähän ajattelumaailmaasi? 😄
Kommentit (539)
Myyn kenkiä ja vaatteita torissa, edullisesti. Usein tulee viestejä, että voisin tulla illalla sovittamaan. Ei, et voi tulla, en päästä vieraita ihmisiä kotiini.
Päästääkö muut sovittamaan vaikka kenkiä?
Vierailija kirjoitti:
Myyn kenkiä ja vaatteita torissa, edullisesti. Usein tulee viestejä, että voisin tulla illalla sovittamaan. Ei, et voi tulla, en päästä vieraita ihmisiä kotiini.
Ei kannata päästää kotiin ketään! Oikeasti. Yhdessä fb-ryhmässä on paljon kertomuksia miten joku mies "ostaisi tyttärelleen" ja pyytää lisäkuvia. Oikeasti se on joku pervo, joka haluaa kuvia naisista. Voin vaan kuvitella, miten joku tollainen tunkisi myyjän kotiin...
Viime vuonna kävi useamman kerran niin, että sovin noudon oikein asiallisen ihmisen kanssa (lastenvaatteista). Hetki ennen noutoa tuli viesti, että ainiin olen koronassa/karanteenissa, ei kai se haittaa. Haittaa se kyllä aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Tota samaa se on jos antaa ilmaiseksi. Eivät sentään tingi, mutta kuskata pitäisi ja mittailla ja ottaa lisäkuvia joka suunnasta pitää varattuna viikon. Juu ei.
Mittaminen on kohteliasta, sillä yhtä lailla outoa on odottaa että potenttiaalinen ostaja tulee hakemaan tavaraa, mittaa sen ja joutuu sanomaan ei mahdu mihin ajattelin /piironki tms kääntyy ympäri jne.
Lampunkuvu halkaisija tms on myös ihan oleellinen tieto. Keskelle olohuonetta tuskin kukaan haluaa lamppua jossa 15cm halkaisija jne.
Vierailija kirjoitti:
Kenkiä annan tietenkin sovittaa jos ostaja haluaa ja vaikuttaa ihan asialliselta. Viimeksi tein kaupat kengistä tosi nopeasti ja asiallisesti, ostaja sovitti kengät rappukäytävässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen antanut paljon toimivaa ja kallistakin tavaraa ilmaiseksi. Olen lahjoittanut mikroaaltouunin, pyykin- ja astianpesukoneen, polkupyöriä, auton jne. Inhoan kaikkea nettikaupankäyntiin liittyvää vekslaamista, mutta nyt en enää halua edes lahjoittaa mitään. Ihan samaa edestakaista vekslaamista ja toivomuslistojen lähettelyä vaikka antaisi tavaran ilmaiseksi.
Seuraava lasti lähtee suoraan kaatopaikalle (jos kierrätyskeskus ei ota vastaan meidän sohvia, sohvapöytää ja paria sänkyä).
Hyvä sinä! Siis vilpittömästi. :D
Itse en ole saanut vielä edes myytyä mitään, paljon olisi kyllä hyvää tavaraa myytävänä, kun vain saisi aikaiseksi. Mulla vain jo nyt mennyt hermoon kaikkiin tuollaisiin. Alkanut yhä useammin olla mielessä, että "helvetti, ostakoot itse uutena kaiken". Oikeasti, mites sitten suunsa panevat, jos ei joku päivä enää käytettyä saa? Täytyis vain kaikkien tehdä sama. Ei lahjoiteta mitään, eikä myydä halvalla! Raju hintojen nosto vaan kaikelle käytetylle tavaralle.
Englannissa oli usein garage sale, eli omalle etupihalle oli koottu kaikenlaista (usein pari perhettä yhdessä möi) myytävää, ja tien päihin kyltit (en tiedä saako suomessa kylttejä laittaa) että tämmöinen on tän viikonlopun. Jos on leipuri talossa, oli myös kakkuja jne myynnissä. Kauppa kävi, loput haki ns. kierrätys tms maanantaina.
Aika hiljaista on ollut torissa viime viikot. Tulisipa edes jotain yhteydenottoja! Ostakaa myymäni tuotteet, kiitos :o)
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jos on oleellista, ulkona voi sovittaa ja talossa suojaisampaakin paikkaa ilman että tarvitsee tulla kotiin.
Mietityttää sekin, että miksi kohteita katsotaan toistuvasti kymmeniä kertoja, mutta ei mitään viestejä eikä tarjouksia eikä yhteydenottoja. Tosi outoa. Jos on kiinnostusta, niin luulisi, että kiinnostunut laittaisi myös viestiä. Sama huutonetissä. Kysykää ihmiset ja ostakaa!
No odottakaapa kun syksyn tullen kaikki taas kallistuu ja kunnolla. Rupeaa käytetty tavarakin kiinnostamaan ihan eri tavalla.
Tykkään torissa jos myyjä on selkeästi ilmoittanut postitusvaihtoehdon ja kulut tälle. Ei tarvitse kaikkea kysellä erikseen.
Samoin mitä selkeämpi kuvaus kohteesta, mitat yms. niin auttaa ostajaa. Ehdottomasti.
Ymmärrän täysin, että ei haluta vieraita ihmisiä kotiovelle saati kotiin. En minäkään haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli ilmaiseksi aika kaunis antiikkilipasto. Ostaja ei sitten ilmaantunut, sen illan olisin voinut käyttää muutoinkin. Otin sitten koko lipaston pois markkinoilta, tästä lähtien kaikki menee konttiin ja sitten sorttiin. Jostain syystä nää unohtelijat on aina nuoria naisia. Tosi epäkunnioittavaa.
Kannattaa aina ottaa jonoon pari ottajaa, yleensä joku ilmaantuu..
Mä en jää enää säätämään kenenkään kanssa päiväkausiksi. Nopeasti huomaa, ketkä ovat tosissaan ja ketkä eivät. Selityksiä piisaa, ja jos antaa periksi yhdelle selitykselle, niin luvassa on lisää. Pidän tuotetta varattuna vain siinä tapauksessa, että maksu hoituu samantien tilille. Ei ole enää ongelmia.
Valitsen myös itse, kenelle myyn. Jos on jono, jossa kolme ekaa selittelevät ja säätävät, myyn sille neljännelle, joka tulee oitis hakemaan tai maksaa heti. Mitkään av:t, kysyn mieheltä, yms ei kiinnosta.
Ostajana ihmettelen myyjien haluttomuutta tehdä kauppaa. Viesteihin ei vastata ja jos vastataan, ei lähetetä tavaraa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota samaa se on jos antaa ilmaiseksi. Eivät sentään tingi, mutta kuskata pitäisi ja mittailla ja ottaa lisäkuvia joka suunnasta pitää varattuna viikon. Juu ei.
Jep - laitoin ilmoituksen "annetaan" eteisen lipasto ja kahvipakettia vastaan voi noutaa niin sitä tultiin noutamaan ja kun kyselin kahvipakettia niin "ainiin, pitikö olla sellainen". Sinne lähti hyvän lipaston kanssa. Tsiisus mitä sakkia!
Jos annat jotain niin et pyydä vastinetta, ei se kahvipaketti ilmainen ole. Ja mikset pyydä sitä rahaa samantien, niitä kahvipaketteja kun on hyllymetreittäin tummaa ja vaaleaa, suodatita ja pannua... pyydä se 6.50€ rahaa ihan suoraan, vai etkö kehtaa?
Vierailija kirjoitti:
Ostajana ihmettelen myyjien haluttomuutta tehdä kauppaa. Viesteihin ei vastata ja jos vastataan, ei lähetetä tavaraa jne.
Minä olen sen verran "dinosaurus", että hoidan torit ja huudot ainoastaan läppärillä. Näin ollen saan viestit vasta kun olen koneella. Tämän takia voi tulla vähän viivettä, mutta vastaan kyllä aina ja lähetys on itselleni mukavampi vaihtoehto kuin nouto joten todellakin lähetän aina kaupat pakettina hyvin mielelläni postimaksun hinnalla. Paketoinnista en ota ekstrakuluja.
Vierailija kirjoitti:
Aika hiljaista on ollut torissa viime viikot. Tulisipa edes jotain yhteydenottoja! Ostakaa myymäni tuotteet, kiitos :o)
Vastaa viesteihin, joita sinulle lähetetään tuotteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaa viesteihin, joita sinulle lähetetään tuotteista.
Nyt tykitit väärään kohteeseen. Vastaan AINA viesteihin. Vaan kun niitä ei tule. Katsojakertoja kyllä ropisee.
Hellepäivät ovat oivaa aikaa selailla toria ja tehdä löytöjä.
Hyvä sinä! Siis vilpittömästi. :D
Itse en ole saanut vielä edes myytyä mitään, paljon olisi kyllä hyvää tavaraa myytävänä, kun vain saisi aikaiseksi. Mulla vain jo nyt mennyt hermoon kaikkiin tuollaisiin. Alkanut yhä useammin olla mielessä, että "helvetti, ostakoot itse uutena kaiken". Oikeasti, mites sitten suunsa panevat, jos ei joku päivä enää käytettyä saa? Täytyis vain kaikkien tehdä sama. Ei lahjoiteta mitään, eikä myydä halvalla! Raju hintojen nosto vaan kaikelle käytetylle tavaralle.