Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielestäsi sopiva ikä nuorelle muuttaa pois lapsuudenkodista?

Vierailija
18.01.2026 |

Oma 16v tytär haluaisi lähteä omilleen, vuokraisi koulunsa läheltä jonkin ok-talon vinttihuoneiston. Vuokra 400€ kuukaudessa. 

Tälläkin hetkellä koulumatka vain 10 km. 

Mielestäni hän on vielä aivan nuori. 

Voiko tuon ikäinen saada jotain asumistukea? 

Riita saatiin tästäkin aikaiseksi. En tiedä kuka vuokran maksaisi... 

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intin jälkeen.

Vierailija
2/59 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

19v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

19-21v

16 on hyvin nuori. Itse olin 17v ja jos kotiolot olisi olleet jotenkin normaalit, olisin mielelläni ollut vielä pari vuotta.

Vierailija
4/59 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita laskemaan kuukausittaiset kulut ja miettimään millä ne maksaa. Minä itse en tukisi tytön omilleen muuttoa ennen kuin lukio/amis on suoritettu loppuun, jos kerta kotoa päin on mahdollista käydä koulua. 

Vierailija
5/59 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään vetoa päihteisiin tai depressio- tms taipumusta, aikaisin kotoa muutto on riski.

Vierailija
6/59 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

20v. On mielestäni sopiva ikä. Kun toinen aste on käyty läpi on myös hyvä asia muuttamisen kannalta. 

Vierailija
7/59 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hän haluaa muuttaa pois kotoa? Miten koulumatkat hoituvat tällä hetkellä? Jos asiat kotona ovat kunnossa ja opiskelupaikka on lähellä niin mielestäni ei tarvitse muuttaa minnekään vielä tuon ikäisenä.

Vierailija
8/59 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin 16-vuotiaana. Olin normaali aikuistuva nuori. Omani muuttivat vasta lukion/intin jälkeen.

Vierailija
9/59 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ajatellut, että opiskelujen jälkeen. Mutta lähtivät sitten lukion jälkeen... Toisaalta mä olen jäävi sanomaan, kun asun aina vaan lapsuudenkodissani.

N53

Vierailija
10/59 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

16-18 Itse muutin Helsinkiin aikoinaan 15-vuotiaana, eli heti yläasteen jälkeen eepeeltä eli noin 400km päähän, ilman puhelinta. Ja pärjäsin, koska olin esikoinen ja kasvanut itsenäiseksi. Osasin hoitaa asiani, kouluun menon, opintolainan hakemisen, asunnon etsimisen, liikkumisen jne. Viimeistään 18-vuotiaana on syytä olla sen verran vanhemmat opettaneet ja jo omaa haluakin, että lähtee omilleen. Toki noin nuorena joutuu ottamaan opintolainaa jos vanhemmat ei maksa ylimääräisiä asumiskuluja. 17-vuotias saa asumislisän kanssa noin 330€/kk, jos asuu kämppiksen kanssa edullisesti, voi jotenkin pärjätä ja pitää olla kesätöitä jos ei ota sitä lainaa. 18-vuotiaana saa sitten jo reilu 500€.

Vierailija
11/59 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on kun se on. niin olin minäkin kypsä 3sisaruksen kanssa pienessä kerrostalo kämpässä. kuinkas ne lapsilisät lakkaa juoksemasta ? kyllä asumistukeen pitäs olla oikeutettu ja pankista saa opintolainaa

Vierailija
12/59 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita laskemaan kuukausittaiset kulut ja miettimään millä ne maksaa. Minä itse en tukisi tytön omilleen muuttoa ennen kuin lukio/amis on suoritettu loppuun, jos kerta kotoa päin on mahdollista käydä koulua. 

eipä tuo näytä tukee tarviivan. mitä sitten mikä on mahdollista? oma elämä tässä on kysessä eikä se mikä äitin mielestä on järkevintä

Vierailija
13/59 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-20v. Meillä molemmat lapset muuttaneet 20 vuotiaina

Vierailija
14/59 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten omilleen, kun on tarve josta syystä tai viimeistään kun on jo ammatti. Omillaan tietysti pitää toimeen tulla. Itse olin 18v lukiolainen, kun muutin. 

Vierailija
15/59 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset muutti parikymppisinä armeijan jälkeen, kun vuorossa oli opiskelemaan lähtö. Se oli kaikille paras aika, niin pojille kuin vanhemmille.

Vierailija
16/59 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on varaa maksaa. Ajatus laitetaan muut maksamaan, ei saa lupaa muuttaa

Vierailija
17/59 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktat eteen nuorelle. Millä maksaa vuokran, ruoan, puhelimen, vakuutuksen, liikkumisen, vaatteet ja huvitukset? Riita loppuu siihen, kun huomaa ettei ole mahdollista. 

Vierailija
18/59 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olis siinä viidenkympin korvilla ap sunkin lähdettävä jo pois äipän helmoista.

Vierailija
19/59 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin vasta 22-23-vuotiaana, kun pääsin opiskeluiden aikana palkalliseen harjoitteluun. Se oli hyvä hetki.

Vierailija
20/59 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Olen 66 ja koko ikäni asunut lapsuudenkodissani. Äidin kanssa 35-vuotiaaksi, viimeiset 31 vuotta yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän