Mielestäsi sopiva ikä nuorelle muuttaa pois lapsuudenkodista?
Oma 16v tytär haluaisi lähteä omilleen, vuokraisi koulunsa läheltä jonkin ok-talon vinttihuoneiston. Vuokra 400€ kuukaudessa.
Tälläkin hetkellä koulumatka vain 10 km.
Mielestäni hän on vielä aivan nuori.
Voiko tuon ikäinen saada jotain asumistukea?
Riita saatiin tästäkin aikaiseksi. En tiedä kuka vuokran maksaisi...
Kommentit (59)
19-21v
16 on hyvin nuori. Itse olin 17v ja jos kotiolot olisi olleet jotenkin normaalit, olisin mielelläni ollut vielä pari vuotta.
Laita laskemaan kuukausittaiset kulut ja miettimään millä ne maksaa. Minä itse en tukisi tytön omilleen muuttoa ennen kuin lukio/amis on suoritettu loppuun, jos kerta kotoa päin on mahdollista käydä koulua.
Jos yhtään vetoa päihteisiin tai depressio- tms taipumusta, aikaisin kotoa muutto on riski.
20v. On mielestäni sopiva ikä. Kun toinen aste on käyty läpi on myös hyvä asia muuttamisen kannalta.
Miksi hän haluaa muuttaa pois kotoa? Miten koulumatkat hoituvat tällä hetkellä? Jos asiat kotona ovat kunnossa ja opiskelupaikka on lähellä niin mielestäni ei tarvitse muuttaa minnekään vielä tuon ikäisenä.
Itse muutin 16-vuotiaana. Olin normaali aikuistuva nuori. Omani muuttivat vasta lukion/intin jälkeen.
Mä olen aina ajatellut, että opiskelujen jälkeen. Mutta lähtivät sitten lukion jälkeen... Toisaalta mä olen jäävi sanomaan, kun asun aina vaan lapsuudenkodissani.
N53
16-18 Itse muutin Helsinkiin aikoinaan 15-vuotiaana, eli heti yläasteen jälkeen eepeeltä eli noin 400km päähän, ilman puhelinta. Ja pärjäsin, koska olin esikoinen ja kasvanut itsenäiseksi. Osasin hoitaa asiani, kouluun menon, opintolainan hakemisen, asunnon etsimisen, liikkumisen jne. Viimeistään 18-vuotiaana on syytä olla sen verran vanhemmat opettaneet ja jo omaa haluakin, että lähtee omilleen. Toki noin nuorena joutuu ottamaan opintolainaa jos vanhemmat ei maksa ylimääräisiä asumiskuluja. 17-vuotias saa asumislisän kanssa noin 330€/kk, jos asuu kämppiksen kanssa edullisesti, voi jotenkin pärjätä ja pitää olla kesätöitä jos ei ota sitä lainaa. 18-vuotiaana saa sitten jo reilu 500€.
se on kun se on. niin olin minäkin kypsä 3sisaruksen kanssa pienessä kerrostalo kämpässä. kuinkas ne lapsilisät lakkaa juoksemasta ? kyllä asumistukeen pitäs olla oikeutettu ja pankista saa opintolainaa
Vierailija kirjoitti:
Laita laskemaan kuukausittaiset kulut ja miettimään millä ne maksaa. Minä itse en tukisi tytön omilleen muuttoa ennen kuin lukio/amis on suoritettu loppuun, jos kerta kotoa päin on mahdollista käydä koulua.
eipä tuo näytä tukee tarviivan. mitä sitten mikä on mahdollista? oma elämä tässä on kysessä eikä se mikä äitin mielestä on järkevintä
18-20v. Meillä molemmat lapset muuttaneet 20 vuotiaina
Sitten omilleen, kun on tarve josta syystä tai viimeistään kun on jo ammatti. Omillaan tietysti pitää toimeen tulla. Itse olin 18v lukiolainen, kun muutin.
Omat lapset muutti parikymppisinä armeijan jälkeen, kun vuorossa oli opiskelemaan lähtö. Se oli kaikille paras aika, niin pojille kuin vanhemmille.
Kun on varaa maksaa. Ajatus laitetaan muut maksamaan, ei saa lupaa muuttaa
Faktat eteen nuorelle. Millä maksaa vuokran, ruoan, puhelimen, vakuutuksen, liikkumisen, vaatteet ja huvitukset? Riita loppuu siihen, kun huomaa ettei ole mahdollista.
Se olis siinä viidenkympin korvilla ap sunkin lähdettävä jo pois äipän helmoista.
Itse muutin vasta 22-23-vuotiaana, kun pääsin opiskeluiden aikana palkalliseen harjoitteluun. Se oli hyvä hetki.
Vaikea sanoa. Olen 66 ja koko ikäni asunut lapsuudenkodissani. Äidin kanssa 35-vuotiaaksi, viimeiset 31 vuotta yksin.
Intin jälkeen.