Ihmisten käytös Tori.fi:ssä, en tiedä itkeäkö vai nauraa!
Olen tässä kesälomalla ollessani tehnyt kämpän raivausta ja laittanut paljon tavaraa Toriin myyntiin. Edullisin hinnoin, kunhan saan pois nurkista ja jonkun pienen korvauksen hyväkuntoisesta tavarasta.
Ihmisten käytös tuolla Torissa on suorastaan ällistyttävää. Vai mitä te olette mieltä näistä:
- Saan paljon viestejä, joissa tingataan jo entuudestaan halpaa hintaa. 10e tuotetta tingataan 8 euroon, 5e tuotetta 3 euroon jne. Oikeasti, jos haluat sen tuotteen ja löydät sen Torista jo valmiiksi noin 1/5 hinnalla todellisesta arvostaan, niin mitä väliä on maksatko siitä 8e vai 10e? Tuollainen pikkurahan tinkaus kiristää vain hermoja ja postilaatikko täyttyy turhista viesteistä. Minusta tinkaaminen voi olla aiheellista kun puhutaan kalliimmista tuotteista, ja tällöinkin vähän järkeä siihen, millaista hintaa havittelee.
- Edelliseen viitaten, kalleimpana tavarana myimme vanhan ruokapöytämme hintaan 100 e. Tähän tuli useita tarjouksia, joista nuukimmissa tarjottiin pöydästä 20 e...? Lisäksi pari kyselijää tarjosi pöydästä alle 100 e ja kysyi voimmeko siihen hintaan sisältyen kuljettaa pöydän heidän kotiinsa. Öö, anteeksi mutta ei. Onneksi näihin ei tarvinnut paljoa kiinnittää huomiota, koska pöytä meni nopeasti kaupaksi pyytämällämme hinnalla ja ostaja tuli asiallisesti sen itse noutamaan.
- Säännöllisesti tulee viestejä, joissa toisella paikkakunnalla asuva henkilö haluaisi ostaa jonkun tavaran ja kyselee voinko postittaa ilmaiseksi. Minulta on haluttu ostaa 5 e tuote, jos postit sisältyvät hintaan. Tavaran postitus olisi maksanut 5,90 e + laatikon hinta. Että jep jep.
- Säännöllisesti kysellään myös kaikenlaisia palveluksia, voitko tuoda tuotteen sinne ja tänne jne. Viimeksi tänään sain viestin 10 e hintaiseen tuotteeseen: "Voitko tuoda tämän *kaupunginosaan X* tämän päivän aikana?". Mainittakoon, että kaupunginosa X on aivan toisella puolella tätä kaupungia ja ajaisin sinne puoli tuntia per suunta. Ja vieläpä tarkka vaatimus että tämän päivän aikana 😅
Oikeasti, mitä tämä porukka oikein on jotka näitä viestejä lähettävät? Mitä ihmettä he ajattelevat? Eikö heitä nolota yhtään oma käytöksensä? 😄 Tavaroista ollaan kiinnostuneita, mutta ne pitäisi saada suurin piirtein ilmaiseksi ja kotiovelle kuljetettuina. Mieluiten myyjä voisi vielä vaikka antaa vähän rahaa ostajalle siitä että tämä ottaa tavaran vastaan 🙄 En kehtaisi itse ikinä esittää yllä listattuja vaatimuksia, tahditonta ja huonoa käytöstä mielestäni. Jos itse löydän tarvitsemani tuotteen hyvällä diilillä Torista, niin maksan mitä siitä pyydetään ja haen tavaran sovitulla ajalla.
Enkä siis halua sanoa että torissa kaikki ostajat ovat älyttömiä. Myös sujuvia kauppoja tulee paljon tehtyä. Yllättävän paljon tulee kuitenkin myös näitä täysiä ajanhukkayhteydenottoja, sanoisin että aikalailla 50-50. Onko teillä samoja kokemuksia? Tai oletko kenties itse tinkaava ostaja ja voisit avata vähän ajattelumaailmaasi? 😄
Kommentit (539)
Vierailija kirjoitti:
Mietityttää sekin, että miksi kohteita katsotaan toistuvasti kymmeniä kertoja, mutta ei mitään viestejä eikä tarjouksia eikä yhteydenottoja. Tosi outoa. Jos on kiinnostusta, niin luulisi, että kiinnostunut laittaisi myös viestiä. Sama huutonetissä. Kysykää ihmiset ja ostakaa!
Klikkaamatta ei kay ilmi esim kengistä koko. Jos se on väärä, tuote ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö myyjillä tue edes mieleen, tai että vähän katsoisi karttaa kun niitä pakettejaan lähettelee??
Nimittäin joku ärtä-paketti on yhteensä tommonen 3 tunnin matkan päässä!
Ja melkein yhtä kaukana on matkahuolto.
Että jos vähän olis asiakaslähtöisempää.
Melkein joka kylässä on kuitenkin joku lähikauppa ja sillä postin palvelu.
Jooniin ja vielä: joku pakettiautomaatti on lähimmässä taajamassa, tunnin per suunta on matkaa.
Vinkkinä vaan sanon.Juu tulee mieleen, mutta multa ostetaankin mun säännöillä tai ollaan ilman.
Ärräpaketti maksaa saman kuin Postin kautta lähetys, mutta postin paketti pitää vielä ostaa erikseen ja maksaa verkossa etukäteen. Eli paketti pitäisi olla jotenkin omasta takaa, että hinta olisi sama. R-kioskilla on tosi hyvä systeemi, myyjälle helpoin ja paras. Ärräpaketti siis sisältää sen paketin, joka postilla pitää ostaa erikseen ja hintaa sillä on jotain yli 3e ja mitä isompi, sen kalliimpi.
Juu ja sitten kun ilmotuksessa lukee posti (joka on vieressa)niin posti tarkottaakintyjan mukaan matkahuoltoa(joka kaukana)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota samaa se on jos antaa ilmaiseksi. Eivät sentään tingi, mutta kuskata pitäisi ja mittailla ja ottaa lisäkuvia joka suunnasta pitää varattuna viikon. Juu ei.
Jep - laitoin ilmoituksen "annetaan" eteisen lipasto ja kahvipakettia vastaan voi noutaa niin sitä tultiin noutamaan ja kun kyselin kahvipakettia niin "ainiin, pitikö olla sellainen". Sinne lähti hyvän lipaston kanssa. Tsiisus mitä sakkia!
Just. Nämä "annetaan" osiossa pyörivät, joiden puolesta pitää käydä kaupassa, jotta saa vastapalvelukseksi sen tavaran "ilmaiseksi". Eikö kelpaa, että annan rahaa sen verran, että voit sen kahvipakettisi käydä itse ostamassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myynyt Torissa muutaman viime vuoden aikana tosi paljon kun ollaan, muutettu, rempattu, pari lastakin lähtenyt omilleen.
Lähes poikkeuksetta kaikki on sujunut hyvin, mukavasti ja asiallisesti. Tavarat on lähteneet kiertoon, koska en itse niitä enää tarvitse ja hinta on ollut sen mukainen eli edullinen. Olen myös antanut kaikki kodinkoneet, kun en ole halunnut ottaa niskoilleni jos lopettaa viikon päästä toiminnan. Pyytämättä on tuotu kahvipaketti, suklaalevy ja kerran nippu pioneja hakijan omasta pihasta.
Hyvin on kaikki mennyt kaupaksi, harvassa on ne, jotka ovat jättäneet tulematta. Aikataulut on saatu aina sovitettua. Niin kiireistä elämää ei onneksi vietetä, etteikö autolla voida viedä tavaraa perille jos on jotain asiaa samalle suunnalle. Ja autottomille opiskelijoille ja nuorille perheille ollaan lähdetty ihan varta vasten viemään tavaraa. Turha istuttaa ihmisiä bussissa ja junassa toista tuntia kun pihassa seisoo auto ja sillä tehdään isommat kauppareissut.
Tulee niitä tinkaajiakin, ja jos on asiattomia, en vastaa ja poistan viestin sen kummemmin loukkaantumatta. Asiaillisille tinkaajille vastaan.
Meitä on erilaisia ihmisiä ja jos aikoo muista ihmisistä ihan kauheasti ärsyyntyä tai hermostua, saa varautua aika ankeaan elämään.
Olette kyllä poikkeuksellisen altruistista porukkaa, jos hymyssä suin "varta vasten lähdette viemään tavaraa" (jopa ilmaiseksi antamianne kodinkoneita?) ihmisille. Eikä mihinkään ihan lähiseudulle, jos etäisyys on bussilla tai junalla toista tuntia.
Itsellä halukkuus tällaiseen hyväntekeväisyyteen on aikalailla lopahtanut kun olen pistänyt merkille, että ne tavarat ja lahjoitukset eivät yleensä päädy eniten tarvitseville, vaan ahneimmille. Voisin hyvinkin lähteä viemään vaikka vaatteita tai lasten tarvikkeita tai ruokakassin köyhälle pulassa olevalle perheelle, vaan mistä heidät löytää? Ne ilmaisten tavaroiden kärkkyjät, jotka supervauhtia vastaavat ilmoituksiin, eivät ole näitä.
Vanhojen kodinkoneiden vieminen sorttiasemalle tai vastaavalle maksaa.
Eikö maksa. Myyjön on otettava vanhat hävitettäväksi.
Olen tyhjentänyt kämppää ja laittanut paljon tavaraa annetaan palstalle ja sama ihminen on laittanut pitkän viestin kuinka hän on pyörätuolissa eikä pääse täältä hakemaan ja rahatkin on vähissä ja niin ikävää että jää tämän takia asioita saamatta, jos voisin Vantaan Jumbon paikaille tuoda niin olisi kiva. En ole Vantaalla tai edes pk-seudulla, täältä on noin 40KM matkaa sinne, en tuo.
Monet muutkin ovat sanoneet ottavansa ilmaisia tavaroita vastaan jos tuon ne milloin minnekin 2 tai 50 kilometrin päähän.
Postittaa voisin ilmaiseksi noiden ihmisten mielestä ja jos voisin varata jonnekin ensi joulun paikkeile koska silloin ehkä saattaisi olla asiaa tänne päin.
Tai sitten joku tuttu tai sukulainen asuu tällä ja voisi hakea. Paitsi että ne kaikki tutut ja sukulaiset ovatkin lomalla jossain muualla.
Olen vuosia myynyt tavaraa torilla ja melkein kaikki kaupat ovat sujuneet hyvin ja nopeasti, haettuna tai postitettuna, mutta nyt on kyllä ihmeellistä väkeä ja vaatimuksia noita ilmaiseksi annetaan tavaroita haluamassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen tyhjentänyt kämppää ja laittanut paljon tavaraa annetaan palstalle ja sama ihminen on laittanut pitkän viestin kuinka hän on pyörätuolissa eikä pääse täältä hakemaan ja rahatkin on vähissä ja niin ikävää että jää tämän takia asioita saamatta, jos voisin Vantaan Jumbon paikaille tuoda niin olisi kiva. En ole Vantaalla tai edes pk-seudulla, täältä on noin 40KM matkaa sinne, en tuo.
Monet muutkin ovat sanoneet ottavansa ilmaisia tavaroita vastaan jos tuon ne milloin minnekin 2 tai 50 kilometrin päähän.
Postittaa voisin ilmaiseksi noiden ihmisten mielestä ja jos voisin varata jonnekin ensi joulun paikkeile koska silloin ehkä saattaisi olla asiaa tänne päin.
Tai sitten joku tuttu tai sukulainen asuu tällä ja voisi hakea. Paitsi että ne kaikki tutut ja sukulaiset ovatkin lomalla jossain muualla.
Olen vuosia myynyt tavaraa torilla ja melkein kaikki kaupat ovat sujuneet hyvin ja nopeasti, haettuna tai postitettuna, mutta nyt on kyllä ihmeellistä väkeä ja vaatimuksia noita ilmaiseksi annetaan tavaroita haluamassa.
Tuo pyörätuolissa oleva on lähettänyt mullekin viestejä tosi paljon aikoinaan. Silloin ennen ärsytti kun häntä ei voinut blokata, mutta nykyään torissa on onneksi tämä blokkaus mahdollinen.
Ja mulla ei ollut annetaan-puolella mitään vaan ihan myydään-puolella. Kaikki olisi pitänyt antaa ilmaiseksi ja kuljettaa hänen kotiinsa.
[/quote]
Eikö maksa. Myyjön on otettava vanhat hävitettäväksi.[/quote]
Paino sanalla "otettava".
Saat viedä vanhat kodinkoneet ja elektroniikkaromun sortti-asemalle jonka pitää "ottaa" ne ilmaiseksi vastaan.
Kukaan ei pakota myyjää kuljettamaan edes sitä uutta kodinkonetta kotiovellesi puhumattakaan että kuljettelisi sinun romujasi mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Saat viedä vanhat kodinkoneet ja elektroniikkaromun sortti-asemalle jonka pitää "ottaa" ne ilmaiseksi vastaan.
Kukaan ei pakota myyjää kuljettamaan edes sitä uutta kodinkonetta kotiovellesi puhumattakaan että kuljettelisi sinun romujasi mihinkään.
Ymmärsin, että myyjällä tarkoitetaan kodinkoneliikettä.
Jos liike myy tiskikoneita niin sen täytyy ottaa vanha myös vastaan. Tämä kierrätysvelvollisuus ei tietenkään koske yksityisiä ihmisiä ja heidän välistä kaupankäyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin, että myyjällä tarkoitetaan kodinkoneliikettä.
Jos liike myy tiskikoneita niin sen täytyy ottaa vanha myös vastaan. Tämä kierrätysvelvollisuus ei tietenkään koske yksityisiä ihmisiä ja heidän välistä kaupankäyntiä.
Elektroniikkaromun saa viedä myös kaatopaikalle ilmaiseksi.
Ihmeellisimpiä on nämä, jotka kysyy onko tavara vielä saatavilla, ja jos vastaa, että on, "kiinnostunut" häviää kuin pieru saharaan. En tiedä onko niillä vain tylsää ja viestivät aikansa kuluksi.
Kyllä on ihmisillä pieni sielu ja sietokyky, kun vauva-palstalla pitää päivitellä tori-ostajien käytöstä. Ihmiset nyt vaan on sellaisia, eikä niistä pidä provosoitua eikä mitään muutakaan. Pitäkää myyjinä omat ehtonne, hintanne, ja vastatkaa vain asiallisiin kysymyksiin. Sopikaa järkevät noutoaikataulut. Jos ei noutajaa näy, niin ei kun tavara uudelleen myyntiin. Älä jää mitään turhia odottelemaan. Siksi ajaksi kannattaa laittaa laittaa ilmoitukseen teksti "varattu".
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ihmisillä pieni sielu ja sietokyky, kun vauva-palstalla pitää päivitellä tori-ostajien käytöstä. Ihmiset nyt vaan on sellaisia, eikä niistä pidä provosoitua eikä mitään muutakaan. Pitäkää myyjinä omat ehtonne, hintanne, ja vastatkaa vain asiallisiin kysymyksiin. Sopikaa järkevät noutoaikataulut. Jos ei noutajaa näy, niin ei kun tavara uudelleen myyntiin. Älä jää mitään turhia odottelemaan. Siksi ajaksi kannattaa laittaa laittaa ilmoitukseen teksti "varattu".
No miten pieni sielu pitää olla, että päivittelee päivittelijöiden käytöstä? ;-)
Vierailija kirjoitti:
Mietityttää sekin, että miksi kohteita katsotaan toistuvasti kymmeniä kertoja, mutta ei mitään viestejä eikä tarjouksia eikä yhteydenottoja. Tosi outoa. Jos on kiinnostusta, niin luulisi, että kiinnostunut laittaisi myös viestiä. Sama huutonetissä. Kysykää ihmiset ja ostakaa!
Hei, mulla ainakin toi kuvien katselu toimii puhelimessa jotenkin oudosti. Jos klikkaan kuvan suuremmaksi, siitä tilasta poistuessa palaan aina ensimmäiseen kuvaan. Kuvia pitää siis taas selata eteenpäin.
Tämä varmaankin lisää katselukertoja potenssiin.
Muutenkin selaan samankaltaisia muitakin tuotteita ja palaan vertaamaan, millainen se toinen olikaan. En tässä vaiheessa vielä kysele mitään myyjältä.
Myin vauvan turvakaukaloa ja hinta oli 10€. Joku nainen varasi sen ja noutopöivänä alkoi kyselemään voisinko tuoda sen Järvenpäästä Vantaalle kun hänellä ei ole autoa. No en vienyt
Vierailija kirjoitti:
Olen ilmoituksissa sanonut selkeästi, että saa joko noutaa tai voin postittaa. Postikulut ilmoitettu tarkasti. Jopa erikseen hinta jos noutaa ja hinta postikulujen kanssa, jotta ostajan ei tarvitse tehdä itse tätä vaativaa laskutoimitusta. Kerron aina myös tuotteen kunnon ilmoituksissa. Taas on viimeisen viikon aikana käyty parikin tällaista keskustelua.
- Postitatko?
- Kyllä postitan. Tässä tilinumeroni jne. jne.
(menee pari päivää)
- Onko postikuluja?
- Kyllä, ne ovat x euroa eli yhteensä x euroa.
(menee pari päivää)
- Onko tuote hyvässä kunnossa?
- On kyllä, erinomaisessa.
(menee pari päivää)
- Okei voin maksaa ensi viikolla.
- ... okei...Ja tavara joku seitsemän euron hintainen. 🤦 Välillä mietin miksi vaivaudun. 😂
Mikset tee asiaa itse helpommaksi.
-Postitatko?
-Kyllä, voit maksaa tililleni 12345678 ja nimeni on Unelma Myyjä.
Hinta postikuluineen on xx.xx€. Mihin postin automaattiin lähetän vai haluatko postiin?
Laitoin pitkästä aikaa toriin merkkituotteita ns kirppishinnoin. Ei olisi pitänyt. Ostajat eivät halua maksaa postikuluja, vingutaan että enkö nyt vaan voisi postittaa kirjeenä (vaikka tuote ei edes mahdu kirjeenä), ja kysellään, että eihän tässä varmasti ole mitään käytönjälkiä. Jos myyn satojen eurojen laukun hintaan 20€, niin millainen ihminen olettaa että mitään käytönjälkeä ei ole? Tuntuu että liikeellä on todella pihiä yksinkertaista porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Myin vauvan turvakaukaloa ja hinta oli 10€. Joku nainen varasi sen ja noutopöivänä alkoi kyselemään voisinko tuoda sen Järvenpäästä Vantaalle kun hänellä ei ole autoa. No en vienyt
Osalla tosiaan pokkaa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävän pitkä vuodatus oikeasti 0€ arvoisesta rojusta jota olit heittämässä roskiin mutta kuvittelet jostain syystä säästäväsi jätemaksuissa kun torin käyttäjillä on suoranainen velvollisuus maksaa tasan se hinta jonka pyydät ja tulla ihan kotiovelta noutamaan Romusi arvo on se summa jonka joku on siitä valmis maksamaan ja se on voivoi jos sinun päiväunissasi lompakkoon vilahti paljon enemmän.
Tässä yksi heistä jotka ostavat romusi jos annat sen ilmaiseksi, tuot kotiin ja annat vielä suklaalevyn kaupanpäälle. Olethan kuitenkin myyjänä lähtökohtaisesti persaukinen, iditootti, huijari ja muutenkin arvoton.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisimpiä on nämä, jotka kysyy onko tavara vielä saatavilla, ja jos vastaa, että on, "kiinnostunut" häviää kuin pieru saharaan. En tiedä onko niillä vain tylsää ja viestivät aikansa kuluksi.
Joku eukko lähetteli minulle säännöllisesti noita viestejä, lopulta estin.
Vanhojen kodinkoneiden vieminen sorttiasemalle tai vastaavalle maksaa.