Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmisten käytös Tori.fi:ssä, en tiedä itkeäkö vai nauraa!

Vierailija
11.06.2021 |

Olen tässä kesälomalla ollessani tehnyt kämpän raivausta ja laittanut paljon tavaraa Toriin myyntiin. Edullisin hinnoin, kunhan saan pois nurkista ja jonkun pienen korvauksen hyväkuntoisesta tavarasta.

Ihmisten käytös tuolla Torissa on suorastaan ällistyttävää. Vai mitä te olette mieltä näistä:

- Saan paljon viestejä, joissa tingataan jo entuudestaan halpaa hintaa. 10e tuotetta tingataan 8 euroon, 5e tuotetta 3 euroon jne. Oikeasti, jos haluat sen tuotteen ja löydät sen Torista jo valmiiksi noin 1/5 hinnalla todellisesta arvostaan, niin mitä väliä on maksatko siitä 8e vai 10e? Tuollainen pikkurahan tinkaus kiristää vain hermoja ja postilaatikko täyttyy turhista viesteistä. Minusta tinkaaminen voi olla aiheellista kun puhutaan kalliimmista tuotteista, ja tällöinkin vähän järkeä siihen, millaista hintaa havittelee.

- Edelliseen viitaten, kalleimpana tavarana myimme vanhan ruokapöytämme hintaan 100 e. Tähän tuli useita tarjouksia, joista nuukimmissa tarjottiin pöydästä 20 e...? Lisäksi pari kyselijää tarjosi pöydästä alle 100 e ja kysyi voimmeko siihen hintaan sisältyen kuljettaa pöydän heidän kotiinsa. Öö, anteeksi mutta ei. Onneksi näihin ei tarvinnut paljoa kiinnittää huomiota, koska pöytä meni nopeasti kaupaksi pyytämällämme hinnalla ja ostaja tuli asiallisesti sen itse noutamaan.

- Säännöllisesti tulee viestejä, joissa toisella paikkakunnalla asuva henkilö haluaisi ostaa jonkun tavaran ja kyselee voinko postittaa ilmaiseksi. Minulta on haluttu ostaa 5 e tuote, jos postit sisältyvät hintaan. Tavaran postitus olisi maksanut 5,90 e + laatikon hinta. Että jep jep.

- Säännöllisesti kysellään myös kaikenlaisia palveluksia, voitko tuoda tuotteen sinne ja tänne jne. Viimeksi tänään sain viestin 10 e hintaiseen tuotteeseen: "Voitko tuoda tämän *kaupunginosaan X* tämän päivän aikana?". Mainittakoon, että kaupunginosa X on aivan toisella puolella tätä kaupungia ja ajaisin sinne puoli tuntia per suunta. Ja vieläpä tarkka vaatimus että tämän päivän aikana 😅

Oikeasti, mitä tämä porukka oikein on jotka näitä viestejä lähettävät? Mitä ihmettä he ajattelevat? Eikö heitä nolota yhtään oma käytöksensä? 😄 Tavaroista ollaan kiinnostuneita, mutta ne pitäisi saada suurin piirtein ilmaiseksi ja kotiovelle kuljetettuina. Mieluiten myyjä voisi vielä vaikka antaa vähän rahaa ostajalle siitä että tämä ottaa tavaran vastaan 🙄 En kehtaisi itse ikinä esittää yllä listattuja vaatimuksia, tahditonta ja huonoa käytöstä mielestäni. Jos itse löydän tarvitsemani tuotteen hyvällä diilillä Torista, niin maksan mitä siitä pyydetään ja haen tavaran sovitulla ajalla.

Enkä siis halua sanoa että torissa kaikki ostajat ovat älyttömiä. Myös sujuvia kauppoja tulee paljon tehtyä. Yllättävän paljon tulee kuitenkin myös näitä täysiä ajanhukkayhteydenottoja, sanoisin että aikalailla 50-50. Onko teillä samoja kokemuksia? Tai oletko kenties itse tinkaava ostaja ja voisit avata vähän ajattelumaailmaasi? 😄

Kommentit (539)

Vierailija
481/539 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää jotka kyselevät ja sitten eivät lue tai enää vastaa viesteihin taitavat olla itänaapurin trolleja. Tämä ilmiö alkoi tiettyyn aikaan. Estoon vaan, älkää antako osoitteita ennen kuin saatte puhnron.

Vierailija
482/539 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan selvästi ilmoitettu, mutta sitten on niitä jotka eivät huomaa ilmoitusta tehdessään ottaa raksia pois kohdasta "olen valmis lähettämään tuotteen". Näin ilmoituksessa lukee, että lähetys! Sitten kun laitat viestiä ostosta ja lähetyksestä, tulee vastaus "en lähetä". Ilmoituksen laadinnassa kannattaa katsoa kaikki kohdat tarkasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/539 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lemppari on se kun kysytään postitusta vaikka olen ihan kirjoittanut ilmoitukseen vain nouto. Ymmärrän kyselyt jos asia olisi epäselvä, mutta kun siinä lukee vain nouto se tarkoittaa että vain nouto.

Tähän viestiin siis viittasin.

Vierailija
484/539 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten nämä jotka lähettää vain viestin: "olen kiinnostunut tästä". Niin en vastaa heille mitään. Jos haluavat tehdä kaupat niin aika pian tulee kyllä jatkoviestiä kun huomaavat et olen lukenut viestin mut en vastaa. 

No nämä juuri on niin outoja!

Yhdelle vastasinkin, että hyvä kun kiinnostaa, oletko ostamassa vai kerrotko vain että kiinnostaa ja mitä mä tällä tiedolla teen? 

Siis eikö teille kelpaa mikään normaali keskustelunavaus? Ei "hei, onko tämä vielä myynnissä", ei "olisin kiinnostunut tästä", ei mikään muu kuin "moikka tulen kello se ja se hakemaan"?

Miks tarttee edes lisäillä sitä "jos on vapaa vielä" ja "onko vielä myynnissä". Riittää kun kirjoittaa, että hei haluan ostaa tämän, milloin sopii hakea? Jos se tuote ei ole enää saatavilla, sitä ei varmaankaan myydä. Haloo järki päähän. 

Vierailija
485/539 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan selvästi ilmoitettu, mutta sitten on niitä jotka eivät huomaa ilmoitusta tehdessään ottaa raksia pois kohdasta "olen valmis lähettämään tuotteen". Näin ilmoituksessa lukee, että lähetys! Sitten kun laitat viestiä ostosta ja lähetyksestä, tulee vastaus "en lähetä". Ilmoituksen laadinnassa kannattaa katsoa kaikki kohdat tarkasti.

Se rasti tulee nykyään ilmoitukseen valmiiksi täytettynä ja se pitää tajuta itse ottaa pois. Aika outoa, että muutettiin noin. Ennen se piti itse rastittaa jos halusi postitusmahdollisuuden. 

Vierailija
486/539 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kyselevät kyllä ahkerasti liikkuuko tämä sinne ja sinne. Ajelevatko ihmiset muka autolla huvikseen niin paljon edestakaisin, että on mitenkään realistista ajatella jonkun liikkuvan jossain 50-70 kilometrin päässä? Varsinkin jos kysymys on jostain sen suuntaisesta matkasta mikä ei ole yleinen työmatka tai muuta. Jos mulla oikeasti olisi asiaa jonnekin noin kauas en tuhlaisi aikaani siellä viedäkseni jollekin jonkin helposti postitettavan pikkutavaran ottaen huomioon miten paljon nykyään on oharien tekijöitä. 

Vierailija
487/539 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ruksia ei pidäkään tai ei voikaan ottaa pois, koska se ei ole valmiiksi täpättynä. Se on täpättävä erikseen. 

Vierailija
488/539 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Miksi niin moni lukee viestin, mutta ei vastaa siihen? Viestini ovat aina muotoa: "jos tämä on vielä jäljellä, ostan tämän, pääsen noutamaan esimerkiksi x tai y" taikka "onko tämä vielä jäljellä, ost

Taas tuo täysin turha "jos on vielä jäljellä". Laittaisit vaan suoraan että Ostan ja voin hakea tuolloin ja tuolloin, sopiiko päivä ja aika? 

Vierailija
489/539 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusin suosikkini on ostajat, jotka luennoivat miten paketti pakataan sitten hyvin. Nyt on ollut kaksi tällaista enkä ole aikaisemmin moiseen törmännyt. 

Ihan ymmärrettävää. Kaikki myyjät ei osaa paketoida hyvin. Esim. särkyviä tuotteita pakataan ilman pehmusteita.

Eikä ole.

Jonkun pellen takia ei tarvi alkaa rangaista kaikkia muita. Ihan hyvin voi vaikka PYYTÄÄ, että "pakkaathan pehmusteisiin, kiitos, ja pyydän tätä siksi kun pari muuta lähettäjää pakkasivat heikosti ja tavarat oli rikki. Varmistan siis, että saan ostokseni ehjänä." 

Jos pyytämättä alkaa neuvoa, se on todella rasittavaa. 

Vierailija
490/539 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tinkaaminen: on täysin ok tingata kohtuudella, mutta esim. itse myyn 200 euron design-tuotetta ja siitä on tarjottu 100 euroa. Miten edes jaksat lähteä yrittämään kepillä jäätä noin pahasti?

No ei ole ok tingata. Ja tuo 100e designtuotteesta on ihan hyvä hinta. Vai sinäkö määräät kuka saa tingata ja minkä verran? 

Vierailija
491/539 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritetään tinkiä hinnasta. Jos vastaa, että hinnassa ei tinkivaraa, niin sitten ostaja perustelee että "tämä tulisi lapselle". Mitä sillä on väliä vaikka tulisi isomummolle. Jos hinnassa ei ole tinkivaraa, niin sitten ei ole.

Sitten ärsyttää nämä 3 euron tavaran ostajat, jotka ostaa JOS tuon tavaran niille kotiin asti. Nämä menee automaattisesti estolistalle.

Vierailija
492/539 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten ärsyttää nämä 3 euron tavaran ostajat, jotka ostaa JOS tuon tavaran niille kotiin asti. Nämä menee automaattisesti estolistalle.

Nämä kuljetusta pyytävät ovat muuten aina noiden parin euron tavaroiden perässä. Haluatko lähteä tuomaan 45 min ajomatkan päähän jonkun t-paidan? No tottahan toki. Heti laitan auton lämpiämään. 

Vierailija
493/539 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ruksia ei pidäkään tai ei voikaan ottaa pois, koska se ei ole valmiiksi täpättynä. Se on täpättävä erikseen. 

Mulla se on valmiiksi täpättynä, sekä sovelluksessa että tietokoneella. Pitää ottaa erikseen pois jos ei halua lähettää. Ennen se oli toisin päin.

Vierailija
494/539 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myin vaahtomuovipatjan ja ilmoitukseen kirjoitin että se on napakka. Ostaja tinkasi ja sai sen halvalla. Laittoi seuraavana päivänä viestiä että ei tunnu napakalta kun painaa polvella. Aargh... No

a) patjaa ei paineta polvella vaan siinä nukutaan koko kropalla jolloin paino jakaantuu

b) vaahtomuovi tuskin koskaan on samalla tavalla napakka kuin joustinpatja

c) yleensä patjan päälle tulee vielä sijauspayja tms, harvemmin niitä pelkästään käytetään

d) olisin myynyt sen sille toiselle kyselijälle joka tarjosi jopa pyyntiä enemmän siitä jos olisin tiennyt että alat vinkua. Olin kuitenkin reilu ja myin sen sulle koska lupasin...

Reiluudesta ja halvasta patjasta sain jonkun vikisijän riesakseni. Seuraavan patjan lahjoitan lemmikkien turvakotiin....

Vierailija
495/539 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä kuljetusta pyytävät ovat muuten aina noiden parin euron tavaroiden perässä. Haluatko lähteä tuomaan 45 min ajomatkan päähän jonkun t-paidan? No tottahan toki. Heti laitan auton lämpiämään. 

Kiva! Oletkin jo kohta täällä. Ajattelin lähteä tyttisten kanssa shöppaileen että odotathan siinä ovella kun tullaan takaisin. Käydään vielä trendikahvilassa kotimatkalla että mulla onkin niiiin ihanat ragenne kynnet

Vierailija
496/539 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaa vain siihen ilmoitukseen ne ehdot. Ei asiasta pidä tehdä vaikeaa. Mulla ei ole ollut ongelmaa muutenkaan. Ehkä se johtuu siisteistä kuvista jne.

Suomessa on unohdettu kaupanteon sosiaalinen puoli. Ennen sentään osattiin tingata.

Vierailija
497/539 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myin vaahtomuovipatjan ja ilmoitukseen kirjoitin että se on napakka. Ostaja tinkasi ja sai sen halvalla. Laittoi seuraavana päivänä viestiä että ei tunnu napakalta kun painaa polvella. Aargh... No

a) patjaa ei paineta polvella vaan siinä nukutaan koko kropalla jolloin paino jakaantuu

b) vaahtomuovi tuskin koskaan on samalla tavalla napakka kuin joustinpatja

c) yleensä patjan päälle tulee vielä sijauspayja tms, harvemmin niitä pelkästään käytetään

d) olisin myynyt sen sille toiselle kyselijälle joka tarjosi jopa pyyntiä enemmän siitä jos olisin tiennyt että alat vinkua. Olin kuitenkin reilu ja myin sen sulle koska lupasin...

Reiluudesta ja halvasta patjasta sain jonkun vikisijän riesakseni. Seuraavan patjan lahjoitan lemmikkien turvakotiin....

Sen vinkujan voi laittaa estoon myös kaupanteon jälkeen.

Vierailija
498/539 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys: Ei sulla olis Helsinkiin asiaa lähipäivinä...

Vastaus: Luojan kiitos, ei ole eikä tule!

Vierailija
499/539 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tinkaaminen: on täysin ok tingata kohtuudella, mutta esim. itse myyn 200 euron design-tuotetta ja siitä on tarjottu 100 euroa. Miten edes jaksat lähteä yrittämään kepillä jäätä noin pahasti?

No ei ole ok tingata. Ja tuo 100e designtuotteesta on ihan hyvä hinta. Vai sinäkö määräät kuka saa tingata ja minkä verran? 

Kyllä määrään.

100 e on ok pikkiriikkisestä kökkäreestä, mutta ei tästä isosta käyttöesineestä, jonka arvo on 700 e.

Tässä on kyseessä yritys myydä tuote edelleen voitolla. Mulla ei ole kiire eikä rahasta pulaa, joten en heidän toimintaansa ala tukemaan. Sekös sinua kiukuttaa :)

Vierailija
500/539 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys: Ei sulla olis Helsinkiin asiaa lähipäivinä...

Vastaus: Luojan kiitos, ei ole eikä tule!

Multa kysytään myös onko kukaan kavereista tai muista läheisistä ajelemassa sinne tai tänne paikkaan lähiaikoina. 🙄 Että pitäisi vielä kavereitakin vaivata sen kahden euron paidan tai kirjan takia.