Jos myy tontin ja purkukuntoisen talon, mitä huomioitava ettei joudu pulaan?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Minä myin 30 0000e purkukuntoisen talon ilman ongelmia. Vielä 3v vastuuaikaa jäljellä mutta en usko ongelmia tulevan.
En usko: 300000€ purkukuntoisesta! Taisi olla merenrantatontti Porvoossa.
Minä puolestani ostin 30000€:lla ei-purkukuntoisen vanhan talon. Ihmettelin vähän, että myyjä uskalsi näin myydä. Tontin arvo ehkä n. 5000€ eli tönölle oli laskettu ihan hyvä hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myin 30 0000e purkukuntoisen talon ilman ongelmia. Vielä 3v vastuuaikaa jäljellä mutta en usko ongelmia tulevan.
Minä puolestani ostin 30000€:lla ei-purkukuntoisen vanhan talon. Ihmettelin vähän, että myyjä uskalsi näin myydä. Tontin arvo ehkä n. 5000€ eli tönölle oli laskettu ihan hyvä hinta.
Tarkoitin nimenomaan 30 000e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää ollaselkeästi ilmoitettu että rakennukset myydään purkukuntoisina ja koko homman saa tontin hinnalla.
Kyllä purettava talo on iso rasite tontille. Pitää se näkyä hinnassa. Tai itse en ainakaan maksaisi täyttä tontin hintaa jos siinä seisoisi purettava talo.
Ei purkukuntoisena myytävä talo ole yhtä, kuin talo, joka on pakko purkaa.
Itse asun tässä purkukuntoisena ostetussa talossa, jossa ei siis oo muuta vikaa, kuin ettei edellinen omistaja mitenkään voisi olla vastuussa talon kunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo riippuu paljon sijainnista ja onko asemakaava-alueella ja erityisesti rakennusoikeudesta. Esim. Pääkaupunki alueella 1500 neliön tontti 0.25 tehokkuus kerroin, niin hinta helposti 300000-500000. Ostajia riittää. 3 määräalaa kukin 500neliötä. Yhden hinta 150000 ja menee käsistä ainakin helsinki espoo alueella.
Pitää myydä maapohja, missä purku kuntoiset rakennukset. Eli Maapohjana myy, niin jää vastuu pois rakennusten kunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää ollaselkeästi ilmoitettu että rakennukset myydään purkukuntoisina ja koko homman saa tontin hinnalla.
Kyllä purettava talo on iso rasite tontille. Pitää se näkyä hinnassa. Tai itse en ainakaan maksaisi täyttä tontin hintaa jos siinä seisoisi purettava talo.
Niin? En en sanonutkaan että kukaan maksaisi täyttä hintaa vaan että se ilmoituksessa oleva hinta (jonka myyjä asettaa) kattaa sen tontin ja rakennukset ovat purkukuntoisia. Ostajaehdokkaat sitten miettivät ovatko valmiita siitä maksamaan. Luetunymmärtäminen?
Mutta jos se on tarjouskauppakohde eli eniten tarjonnut voittaa?
Ja kuka on vastuussa jos ulosmitattu kiinteistö myydään purkukuntoisena,kihlakunnanvirastoko?
Varmista ettei tontilla ole mitään piilossa olevia yllätyksiä aikaisemman omistajan toimesta. Jos sieltä löytyy asbestikätkö, sinä vastaat siitä ensisijaisesti, ellet pysty osoittamaan jotain toista syylliseksi. Jos öljylämmitys, säiliön kunto kannattaa tarkistaa/tarkistuttaa, jos vuotanut maaperään, olet vastuussa kuluista myös myynnin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se nyt on ihan ostajasta kiinni. Minä myyn purkukuntoista taloa tontteineen hintaan x. Ostaja päättää, haluaako hän maksaa kiinteistöstä pyytämäni hinnan.
Kauppakirjaan kirjataan, että talo on asumiskelvoton ja tai purkukuntoinen ja siinä se. Ei siitä minulle voi vastuita jälkikäteen tulla.
Veljeni myi talon purkukuntoisena tontin hinnalla. Ostaja teki taloon remontin ja asuu siinä jo kymmenettä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen myi talonsa purkukuntoisena. Iso tontti Espoossa, siihen voi kaavoittaa 3 taloa omilla tonteilla. Sai liki 400000.
Taloa ei ole purettu eikä tonttia lohkottu. Ostaja asuu itse siinä. Korjauksia kyllä on tehnyt taloon. Ei talo minustakaan purkukunnossa ollut. Mutta iäkäs rouva ei halunnut alkaa kosteusvaurioista jälkikäteen tappelemaan
Vierailija kirjoitti:
Ok, siis lahotkoon paikoilleen. Ei mitään järkeä ottaa riskiä ja myydä.
Jos myyt järkevään hintaan (kuten täällä jo moneen kertaan neuvottu), et joudu pulaan.
Ja jos ihan varman päälle haluaa pelata, niin se myyntihinta kannattaa pitää säästössä sen vastuuajan ajan. Jos esimerkiksi kiinteistön hinnaksi jää vaikkapa 10 000 euroa, niin vaikka mikä tulisi, niin et voi joutua korvaamaan ostajalle enempää kuin tuon 10 000e. Eli varmin tapa on pitää tuo raha säästössä sen 5 vuoden ajan.
Joka tapauksessa pointti on se, että purkukuntoisella talolla ei voi olla arvoa (paitsi miinumerkkinen), sitä kun ei tässä tilanteessa myydä, vaan sitä tonttia liittymineen.
Jos rakennukset myydään purkukuntoisena, pitää hinnan vastata purkukuntoisen rakennuksen hintaa. Jos rakennukset myydään purkukuntoisena, mutta kuitenkin kauppahinta on asuttavan talon hintainen, ei maininta purkukuntoisuudesta poistakaan myyjän vastuuta. Toisin sanoen pelkästään kauppakirjassa oleva maininta rakennusten purkukuntoisuudesta ei poista myyjän vastuuta kiinteistöstä, jos muut olosuhteet ja kaupan ehdot näyttävät sen, että todellisuudessa rakennus on tarkoitettu myytäväksi asuinkäyttöön. Kauppahinnankin siis pitää vastata purkukuntoisen kiinteistön hintaa, jotta myyjä vapautuu vastuusta laatuvirheiden osalta. Tämä estää sen, että myyjä voisi rajoittaa vastuutaan kiinteistöstä vaatimalla kauppakirjaan mainintaa purkukuntoisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Öljysäiliö tyhjätty ja sinetöity, eli siitä ei huolta. Eikä muitakaan ympäristö juttuja huolena. Paljonko tuo purku kustantaisi about? Rintamamiestalo.
Siinä tontissa ja rakennuksessa on sähkö ja vesiliittymät voipa olla kaapeli tv ym liittymiä jotka pitää kans ilnetä kauppakirjasta. Unohtanatta mahdollista yksityistie osuutta ha ilmoittamusta tiekunnalle. Kiinteistön rasitteista hs velvoitteista rasitustodistus tulee olla. Rakennusvalvonnan selvitys rakennustenpurkamisesta jne.
Voiko purkukuntoisena myydä alle verotushinnan?
Kiinteistölle voi olla sähkö-, vesi- ja viemäriliittymät (tai oma pienpuhdistamo).
Nämä ovat arvokkaita, vaikka rakennus itsessään olisi asumiskelvoton.
Purettavaksi myytävä ei siis välttämättä ole arvoltaan 'tontin hinta miinus purkukulut'. Jos liittymät siirtyvät ostajalle, niiden arvo hyvinkin kattaa purkukustannukset.