Torien mansikkamyyjien ja suomalaisten mansikkatilojen myymät mansikat eivät ole olleet peräisin Suomesta
Suomessa myytävien irtomansikoiden alkuperää on pyritty selvittämään laboratoriotutkimuksulla mahdollisten alkuperäväärennösten paljastamiseksi ja testien tulokset ovat yllättäneet tutkijat, vaikka tutkimus on edelleen kesken. Ulkomailla tehdyn vedyn ja hapen usotoopimittaukset viittaisivat Suomessa myytävien tori- ja tilamansikoiden olevan peräisin Suomen ulkopuolelta.
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/laboratorioanalyysi-paljasti…
Kommentit (13)
Hyvä. En koskaan osta suomalaista.
No eikö näissä ulkomaalaisissa marjoissa ole joku listeriavaroitus. Eli ne pitää pestä. Itse luulin että ne olisi kotimaasta. Tuohan on huijaamista.
No jos 17 näytteestä yksi paljastui ei-suomalaiseksi, niin suurin osa myytävistä marjoista on edelleen suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten?
Ulkomaissa mansikoissa on käytetty aika erilaisia torjunta-aineita ja kasteluvesiä kuin Suomessa. Itse en niitä ainakaan tietämättäni haluaisi syödä.
Vierailija kirjoitti:
No eikö näissä ulkomaalaisissa marjoissa ole joku listeriavaroitus. Eli ne pitää pestä. Itse luulin että ne olisi kotimaasta. Tuohan on huijaamista.
Ulkomaisia mansikoita ei saa syödä suoraan vaan aina on sanottu että ne pitää pestä ja keittää enne syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Toivittavasti kuolet siihen listeriaasi...
Ensin paljastui että "suomalainen" hunaja ja mustikka on peräisin ulkomailta ja nyt mansikatkin. Seuraavaksi varmaan "suomalainen" peruna ja kurkut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaisia mansikoita ei saa syödä suoraan vaan aina on sanottu että ne pitää pestä ja keittää enne syömistä.
Minäkin ryöppään. Mulla on pieni retkikeitin aina mukana torilla.
En söisi niitä kotinaisiakaan marjoja ilman keittämällä ryöppäämistä.
Ilmankos noista marjoista mennyt joskus vatsa sekaisin, vaikka kaupattu suomalaisena.
Vierailija kirjoitti:
Se on rikos.
Mitä v*tun väliä sillä on mistä ne ovat?! Joko woke iskee likaisen näppinsä mansikkakojuihinkin?!