Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKSI lihon???

Vierailija
09.06.2021 |

Olen keski-ikäinen opettaja ja kuljen joka päivä töihin pyörällä, matka kestää päivittäin yhteensä noin 40 minuuttia todella reippaasti ajamalla. Muuta urheilua harrastan satunnaisesti.

En mielestäni syö erityisen paljon:
Aamupala
kaurahiutaleita, auringonkukansiemeniä ja mustikoita riisimaidolla ja kahvi
Lounas
Salaatti ja hedelmä tai muutama keksi
Välipala
Smoothie ja joskus voileipä juustolla
Illallinen
Kotiruokaa, mitä milloinkin, pala suklaata (oikeasti yksi tai kaksi palaa, ei enempää)

En napostele aterioiden välissä, en käytä alkoholia enkä polta tupakkaa.

Mistä ihmeestä voi johtua painoni nousu? En ole vielä lihava, mutta paino nousee kilon pari vuodessa enkä jotenkin osaa tehdä asialle mitään. Minusta lihominen on todella kummallista, koska mielestäni syön ihan normaalisti enkä todellakaan liikaa.

Kommentit (126)

Vierailija
121/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aika hämmentynyt joistain vastauksista. Ensinnäkin salaatissani on aina paljon proteiinia, koska se rakentuu aina papujen tai linssien ympärille tai sitten siinä on kananmunaa. Toiseksi en mielestäni syö paljonkaan hiilareita ainakaan verrattuna aikaisempaan. En syö leipää juuri lainkaan, vaan aamulla kaurahiutaleita ja illalla sitten pastaa (juu, se ei ole terveellistä) tai vaikka perunaa.

Mangoa ja banaania syön sen verran, että neljän hengen smoothien tulee yksi mango ja yksi banaani, eli syön neljänneksen kumpaakin lähes päivittäin. Mustikoita enemmän, koska niitä syön sekä aamulla että iltapäivällä.

Ap

Kasvisproteiinilla ei paljon kannata hehkutella, ihmisen elimistö ei sitä pysty hyödyntämään.

Itse keroit syömisesi ja kyllä se näytty olevan suurimmaksi osaksi hllareita ja rasva sekä proteiini puuttuu.

Mutta joo, sä et halua muuttaa ruokavaliota. Ok, mitä se meille sitten kuuluu. Sen kun paisut edelleen =)

Kypsennetty kasviproteiini imeytyy, tosin noiden määrien riittävyyttä epäilen.

Saattaahan se imeytyä, mutta keho ei sitä osaa hyödyntää.

Pseudotiedettä kehiin

Ei sen kummosempaa tiedettä tarvita kun ymmärtää elimistön toiminnan ihmisellä.

Sen uskon ettei tuo huuhaa ole tiedettä. Onhan netti täynnä hörhöjen blogeja.

Ai jaa, elimistön tuntemus on vain hörhöjen blogien kirjoitusta.

Vierailija
122/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen taistellut koko ikäni painoni kanssa. Pudottanut useita satoja kiloja vuosikymmenten aikana. Sanon kokemuksesta: Liikunta ei laihduta. Harrastin maratoneja ja triathlonia normaalipainoisena. Painoon tällä käsittämättömällä (siis aivan käsittämättömällä) treenimäärällä oli hyvin vähän vaikutusta. Alan ammattilaiset tietävät, että liikunta on vain 10% painonhallinnasta.

Voin suositella, että hakeudut laillistetun ravitsemusterapeutin (yliopistotutkinnon suorittanut) juttusille. Netistä ei näitä ravitsemusasiota kannata haeskella. Varo RAVINTOterapeutteja(vailla ammattitutkintoa olevia huuha-ihmisiä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa, ihme fanaatikkoja täällä. Hauskaa iltaa kaikille ja kiitos asiallisista vastauksista!

Ap

Niinno oliko sulla sitä ylipainoa vai ei? 🤷

Itse painan 52kg ja syön tosi reilusti (tosin harvemmin), mutta oikeaa ruokaa josta elimistö saa rakennusaineita, jaksan hyvin eikä ole nälkää juuri ikinä.

Ap kiitti asiallisista eli vääristä vastauksista,lihominen siis jatkuu.

Vierailija
124/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on käynyt samoin. Olen 46 ja viimeisen 3 vuoden aikana tullut 15kg lisäpainoa. Ei minkään maailman logiikan mukaan pitäisi tulla. Nimittäin en herkuttele, syön terveellistä ruokaa, ja urheilen kuin hullu. Juoksen 40km viikossa (5 x 8km) ja käyn salilla ja joogassa. Eli treeniä on joka päivä, yksi lepopäivä on se jooga.

Monilla on ongelma että laihtuu liikaa tällaisella urheilun määrällä, mä vaan lihon.

Lääkärissä käyty, ei mitään löytynyt muita kuin matala ferritiini (10) ja astmaan sitten käytän kortisonia, mutta ei senkään pitäisi noin lihottaa.

Lääkäri sentään sanoi lohduttavasti että ”ihminen ei ole kone, eikä painonhallinta ole matematiikkaa niinkuin usein väärin luullaan”. Tarkoitti siis että joskus stressi, unettomuus, elämäntilanne tms voi aiheuttaa lihomista vaikka ns kaloreita laskien oletkon miinuskaloreilla ja kaiken järjen mukasn pitäisi vaan laihtua.

Kivaa olla nyt ylipaino-punkero vaikka koko ajan urheilen kuin mielipuoli. :(

Terveellinenkin ruoka lihottaa jos annoskoko on liian iso.

Terveellinen ruoka on sellaista, ettei ole tarvetta ylensyöntiin.

Vierailija
125/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeeksi määrään pätkäpaaston esim. jätät iltapalan pois jos kerran syöt isosti esim. kanapastaa kotiruokana eli illallisena. Pasta on muuten sellainen, että sitä ei todellakaan kannata syödä nälkäänsä. Yhdessä lautasellisessa voi olla yli 1000 kaloria. Syöt valtavan usein, sinun ikäiselle riittää 2-3 ateriaa päivässä.

Itse en syö lainkaan aamupalaa, ensimmäinen ateria on lounas. Lounaaksi syön usein tonnikalaleipää (ruis) tai ruisleipää kananmunalla ja kurkulla/kasviksilla ilman voita ja juustoa. Lisänä 10 mantelia. Manteleiden rasva ja proteiini yhdistettynä ruisleipään pitää nälkää todella hyvin. Jos olen oikein nälkäinen syön välipalaksi n. kolmen aikoihin jogurtin ja taas 10 mantelia. Illalliseksi syön myös kotiruokaa, mutta sekin usein salaattia ja kalaa ilman sooseja ja juustoa. Jos syön pastaa otan sitä desin ja salaattia kylkeen. Käyn toki myös esim. mäkissä, mutta silloin skippaan välipalan. 

Valitettava tosiasia on, että jos haluaa pysyä normaalipainossa täytyy todella miettiä syömistä, ellei ole saanut supergeenejä. Olen huomannut että liikunnan määrä on ihan yhdentekevää.

N165/60

Vierailija
126/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen taistellut koko ikäni painoni kanssa. Pudottanut useita satoja kiloja vuosikymmenten aikana. Sanon kokemuksesta: Liikunta ei laihduta. Harrastin maratoneja ja triathlonia normaalipainoisena. Painoon tällä käsittämättömällä (siis aivan käsittämättömällä) treenimäärällä oli hyvin vähän vaikutusta. Alan ammattilaiset tietävät, että liikunta on vain 10% painonhallinnasta.

Voin suositella, että hakeudut laillistetun ravitsemusterapeutin (yliopistotutkinnon suorittanut) juttusille. Netistä ei näitä ravitsemusasiota kannata haeskella. Varo RAVINTOterapeutteja(vailla ammattitutkintoa olevia huuha-ihmisiä).

Juuri näin. Ravitsemusterapeutti osaa myös antaa ohjeita syyllistämättä asiakasta. Kröhöm.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän