Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MIKSI lihon???

Vierailija
09.06.2021 |

Olen keski-ikäinen opettaja ja kuljen joka päivä töihin pyörällä, matka kestää päivittäin yhteensä noin 40 minuuttia todella reippaasti ajamalla. Muuta urheilua harrastan satunnaisesti.

En mielestäni syö erityisen paljon:
Aamupala
kaurahiutaleita, auringonkukansiemeniä ja mustikoita riisimaidolla ja kahvi
Lounas
Salaatti ja hedelmä tai muutama keksi
Välipala
Smoothie ja joskus voileipä juustolla
Illallinen
Kotiruokaa, mitä milloinkin, pala suklaata (oikeasti yksi tai kaksi palaa, ei enempää)

En napostele aterioiden välissä, en käytä alkoholia enkä polta tupakkaa.

Mistä ihmeestä voi johtua painoni nousu? En ole vielä lihava, mutta paino nousee kilon pari vuodessa enkä jotenkin osaa tehdä asialle mitään. Minusta lihominen on todella kummallista, koska mielestäni syön ihan normaalisti enkä todellakaan liikaa.

Kommentit (126)

Vierailija
41/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urautunut.

Pitää vaihdella sitä liikuntaa.

Polje rauhallisemmin.

Tee kolmen tunnin lenkki rauhallisesti polkien kerran viikossa. Sillä aineenvaihdunta löhtee.

Rupea tekemään intervalliharjoitteita.

Tee muuta liikuntaa.

Vierailija
42/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, täsmennä vielä "salaatti", "välipala", "smoothie" ja "kotiruoka". Näissä voi olla 700 tai 2500 kcal sisällöstä riippuen...

Kuten sanoin, välipala on smoothie ja smoothiessa on yleensä mangoa, mustikkaa ja banaania sekä riisimaitoa. Juon sitä pari kolme desiä eli lasillisen.

Lounassalaatti on pelkkiä kasviksia, joskus myös munaa. Yleensä siinä on jotain papuja ja sitten kasviksia sen mukaan mitä kotona on: porkkanaa, tomaattia, kurkkua, punajuuret, maissia jne. Loraus oliiviöljyä ja suolaa.

Ap

Ja vielä ihmettelet, miksi lihot. 

Aivan ja siksi kysyn apua täältä. Sinä ilmeisesti osaisit auttaa, mutta haluat vain kettuilla?

Ap

En kettuile, olen jo sanonut, että ruuan sisältöä muuttamalla voit pysäyttää lihomisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaa'an kautta johonkin sovellukseen, joka laskee paljon kaloreita menee oikeasti. Liikunta on oikeasti aika vähän kuluttavaa, joten siihen ei voi tukeutua täysin.

Vierailija
44/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö mitään lääkkeitä ja olen ihan perusterve. Verenpaine oikein hyvä jne. En voi ymmärtää.

Ap

AP,ai että tänään olet opettaja ja huomenna ties mitä.

En voi muuta kuin nauraa noille sun jutuille.

L O L

Vierailija
45/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko aloittanut jonkin uuden lääkityksen? Voi nostaa painoa.

Mikään lääkitys ei lihota.

Mielialalääkkeet ainakin lihottavat. Toki, lisäävät ruokahalua.

Vierailija
46/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen vastaus on se perinteinen fakta, että syöt enemmän kuin kulutat. Nyt pitäisi vain selvittää, kulutatko syystä tai toisesta poikkeuksellisen vähän vai syötkö kuitenkin poikkeuksellisen paljon:

Aamupala

kaurahiutaleita, auringonkukansiemeniä ja mustikoita riisimaidolla ja kahvi 

Paljonko kaurahiutaleita, paljonko siemeniä, paljonko riisimaitoa?

Lounas

Salaatti ja hedelmä tai muutama keksi

Pelkkää salaatinlehteäkö syöt vai mitä tuo salaattisi sisältää? Mutuama Mariekeksi vai muutama 10 cm halkaisijan suklaa-kookos-cookie?

Välipala

Smoothie ja joskus voileipä juustolla

Mitä ja miten paljo tuo smoothie sisältää? Banaania, avocadoa, kauramaitoa, pähkinää, proteiinijauhetta? Vai mustikkaa, mansikkaa ja vettä?

Illallinen

Kotiruokaa, mitä milloinkin, pala suklaata (oikeasti yksi tai kaksi palaa, ei enempää)

Mitä tuo mitä milloinkin on ja etenkin miten iso annos sitä mitä milloinkin tulee syötyä?

Mikä on sinun todella reippaasti ajamisesi eli kuinka pitkän matkan poljet tuossa 40 minuutissa ja kuinka haastavaa maastoa? Miten aktiivinen olet muun päivän aikana vai meneekö muu aika käytännössä istuen?

Vierailija
47/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sinulla nyt tökkii aineenvaihdunnassa tai muussa. Olisikohan Kaisa Jaakkolan hormonidieetti-kirjasta apua?

Vierailija
48/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihomisesi voi olla epigeneettistä. Jos äitisi on sinua odottaessaan nähnyt nälkää, syönyt muuten huonosti tai sairastanut paljon, sinun fysiologiasi on "varautunut" tähän siten, että kehosi varastoi helposti rasvaa. Tähän voi liittyä lyhytkasvuisuutta.

Vierailija
49/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kiva" että on joku kohtalotoveri. Ihme juttu tämä. Uskoisin, että mulla myös saattaa olla raudan puutetta ja stressi ja unettomuus vaivaavat kyllä, mutta muuta lihomisen syytä ei ole.

Olet muuten kova juoksemaan, arvostusta! Itselläni ei ole siihen tarpeeksi itsekuria, siksi harrastan työmatkaliikuntaa.

Ap

Stressi pois ja uni kuntoon. Kun koronan myötä siirryttiin kotitoimistoon, aloin nukkua 8-9h entisen 6h sijaan. Laihduin 5kg kuukaudessa tekemättä muita muutoksia.

Oikeasti? Itse nukun juuri tuon 6 tuntia yössä, enemmän ei onnistu, koska heräilen enkä saa enää nukuttua. Olen menossa unilääkärille.

Ap

Kyllä, oikeasti. Suosittelen lämpimästi keskittymään unen laadun ja määrän lisäämiseen. Stressi estää laihtumisen erittäin tehokkaasti.

Stressiä ei vaan voi aina itse poistaa. Mulla ollut 1,5v järkyttävä stressitilanne, tähän liittyy kaikkea, asunto meni, rahat meni, työ meni ja nyt uutta työtä etsiessä stressi vaan jatkuu. Ei auta meditaatio tai syvähengitys silloin kun on oikeasti hätä.

Vierailija
50/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vähän unta ja liian paljon ruutuaikaa?

Unenlaatu pitäisi saada kuntoon ensimmäisenä. Väsymyksen ja stressin ensioire on vaivihkaa kasvava annoskoko.

Vierailija
51/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihominen johtuu liiallisesta hiilihydraattien puputtamisesta. Ei mistään muusta.

Vierailija
52/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi joka ei käytä sokeria, ei maitotuotteita, ei herkkuja ja hiilareita rajoitan, ja dieetillä ollut melkoisen pitkään. Olin jo varma, että nyt on pari kiloa lähtenyt, niin mitä sitä pskaa, samat kilot vaa'assa.  Liikunta ja ruuan määrät + koostumus kunnossa, aiemmin olen laihtunut tällä. Ai niin ja olen myös pätkäpaastolla ollut pitkään, se sopii mun aineenvaihdunnalle tai vatsa ei sitten turvottele niin. Mutta joku mättää. Uni on yksi mitä ei varmasti ole riittävästi. Voisin nukkua heittämällä ainakin viikon jos olisi mahdollisuus.

Vierailija
53/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen ei tarvitse välipaloja, joten 2-3 kolme ateriaa riittää. Syö aterioilla runsaasti kasviksia, hyvälaatuista proteiinia ja rasvaa. Juo 2 litraa vettä päivässä.

Vierailija
54/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt liikaa. Painonhallinnassa 90% on syömistä ja 10% liikuntaa.

Tai syö ihan väärin. Lisäksi pitkä miinuskaloreilla oleminen tekee sen, että kroppa kerää vielä herkemmin ihan kaiken energian talteen. Eli yksi herkuttelupäivä tekee sen ilmiön, että kaikki enenrgia varastoituu kroppaan.

Vierailija
55/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihominen johtuu liiallisesta hiilihydraattien puputtamisesta. Ei mistään muusta.

Hiilaireita tarvitaan varsinkin, jos liikkuu reippaasti. 

Vierailija
56/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile kuukausi olla ilman riisimaitoa. Vaihda se vaikka veteen tai kauramaitoon. Vesi olisi parempi.

Vierailija
57/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 5 kk pätkäpaastolla eli 16:8 ja harrastin liikuntaa monta kertaa viikossa, ei herkkuja.

Ei tippunut kiloakaan. Siis grammaakaan. Mies oli samalla dieetillä ja söi enemmän, samassa ajassa tippui siltä 12kg.

Elimistö ei ole todellakaan ”matematiikkakone”.

Jotain tapahtuu tosiaan kun tulee 40mittariin.

Vierailija
58/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaanpa, että hiilaripitoinen ruokavalio aiheuttaa sulle insuliiniresistenssiä ja muuta ongelmaa. Kroppasi on täysin hiilari-, ei rasvapolttoinen, ja pahemmat asiaa syömällä hiilaria usein.

Vierailija
59/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko aloittanut jonkin uuden lääkityksen? Voi nostaa painoa.

Mikään lääkitys ei lihota.

No voi kyllä lihottaa! Ainakin kolmella mekanismilla: hidastaa aineenvaihduntaa, kerryttää nestettä ja lisää ruokahalua. Pidempiaikainen kortisoni suun kautta ja monet psyykenlääkkeet esim.

Ei ne lääkkeet silti lihota. Kortisoni kerää nestettä, se ei ole lihomista.

"

Miksi kortisoni lihottaa?

Voiteena kortisoni ei lihota. Kortisoni muuttaa rasvan paikkaa elimistössä: se kasvattaa rasvakudosta etenkin keskivartalolla ja niska-hartiaseudulla. Se myös lisää ruokahalua. Tämä johtuu lisämunuaisen tuottaman kortisonihormonin luontaisesta tehtävästä turvata energiansaanti kovassakin rasituksessa."

Eli lisää myös rasvakudosta ilman lisäenergian saamistakin. Ne jotka väittävät muuta, eivät ole syöneet kortisonia puolivuotta.

Vierailija
60/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset monesti takertuvat muutamaan keksiin tai pullaan. Oikeasti aikuiset ihmiset! Jos ruokavalio ja liikunta on kunnossa niin muutamat keksit/pari pullaa viikossa eivät vaikuta lopputulokseen. Syyt ovat jossain muualla.