Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MIKSI lihon???

Vierailija
09.06.2021 |

Olen keski-ikäinen opettaja ja kuljen joka päivä töihin pyörällä, matka kestää päivittäin yhteensä noin 40 minuuttia todella reippaasti ajamalla. Muuta urheilua harrastan satunnaisesti.

En mielestäni syö erityisen paljon:
Aamupala
kaurahiutaleita, auringonkukansiemeniä ja mustikoita riisimaidolla ja kahvi
Lounas
Salaatti ja hedelmä tai muutama keksi
Välipala
Smoothie ja joskus voileipä juustolla
Illallinen
Kotiruokaa, mitä milloinkin, pala suklaata (oikeasti yksi tai kaksi palaa, ei enempää)

En napostele aterioiden välissä, en käytä alkoholia enkä polta tupakkaa.

Mistä ihmeestä voi johtua painoni nousu? En ole vielä lihava, mutta paino nousee kilon pari vuodessa enkä jotenkin osaa tehdä asialle mitään. Minusta lihominen on todella kummallista, koska mielestäni syön ihan normaalisti enkä todellakaan liikaa.

Kommentit (126)

Vierailija
21/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt liikaa. Painonhallinnassa 90% on syömistä ja 10% liikuntaa.

Vierailija
22/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiruoka voi olla mitä vaan, siihen en kiinnitä sen enempää huomiota. Joskus se on kevyttä eli salaatti tai keitto, joskus raskaampaa kuten kanapasta tjsp. Vaihtelee erittäin paljon.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, täsmennä vielä "salaatti", "välipala", "smoothie" ja "kotiruoka". Näissä voi olla 700 tai 2500 kcal sisällöstä riippuen...

Kuten sanoin, välipala on smoothie ja smoothiessa on yleensä mangoa, mustikkaa ja banaania sekä riisimaitoa. Juon sitä pari kolme desiä eli lasillisen.

Lounassalaatti on pelkkiä kasviksia, joskus myös munaa. Yleensä siinä on jotain papuja ja sitten kasviksia sen mukaan mitä kotona on: porkkanaa, tomaattia, kurkkua, punajuuret, maissia jne. Loraus oliiviöljyä ja suolaa.

Ap

Ja vielä ihmettelet, miksi lihot. 

Vierailija
24/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt liikaa ja liikut liian vähän, luultavasti.

Vierailija
25/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenvaihdunta hidastuu iän myötä. 40 min pyöräilyä ei vie kuin muutama sata kcal riippuen painostasi jne. Kalorit pitää laskea tarkasti koska annoskoko vaikuttaa. Minulla paino pysyy kurissa siten että saan syödä edes jollain lailla säällisesti siten että harrastan keskimäärin 10 tuntia liikuntaa viikossa. Onneksi tykkään liikunnasta nykyään.  Jos haluaisin vähemmällä liikunnalla pitää painoni kurissa niin olisi koko ajan nälkä.

Vierailija
26/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää tulee, aineenvaihdunta hidastuu, hormonit.. se on valitettavasti vaan niin että vaikka kuinka sitä pyörää poliisit ja söisit fiksusti, ikä alkaa näkymään.

Vierailija
27/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kiva" että on joku kohtalotoveri. Ihme juttu tämä. Uskoisin, että mulla myös saattaa olla raudan puutetta ja stressi ja unettomuus vaivaavat kyllä, mutta muuta lihomisen syytä ei ole.

Olet muuten kova juoksemaan, arvostusta! Itselläni ei ole siihen tarpeeksi itsekuria, siksi harrastan työmatkaliikuntaa.

Ap

Stressi pois ja uni kuntoon. Kun koronan myötä siirryttiin kotitoimistoon, aloin nukkua 8-9h entisen 6h sijaan. Laihduin 5kg kuukaudessa tekemättä muita muutoksia.

Vierailija
28/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikää tulee, aineenvaihdunta hidastuu, hormonit.. se on valitettavasti vaan niin että vaikka kuinka sitä pyörää poliisit ja söisit fiksusti, ikä alkaa näkymään.

Ruuan koostumusta muuttamalla voi sen lihomisen estää.

Vierailija
29/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräily kuluttaa noin 200 kaloria/30min. Jos siinä on kaikki liikunta, se on aika vähän. Lisää päivittäin vielä 30min kävelyä ja tarkista annoskoko.. syöt päivällä todella vähän, tuleeko siis illalla laitettua lautanen liian täyteen?

Pyöräilen n. 200 minuuttia viikossa. Enemmänkin voisin liikkua ja pitäisikin, mutta onhan tuo jo jotain. Lisäksi töissä en koskaan istu, vaan seison ja liikun koko ajan.

Se voi kyllä olla, että päivällä pitäisi syödä enemmän, mutta meillä ei töissä ole mahdollisuutta lämmittää ruokaa ja siksi tuo salaatti. Toisaalta olen päivällä ihan kylläinen, mutta töistä palatessa on nälkä ja joskus otan siis smoothien kaveriksi juustoleivän.

Keksejä syön oikeasti tosi vähän ja harvoin, nyt mulla on kaksi viikkoa kulkenut laukussa sellainen mukaterveyskeksipaketti, jossa täysjyväkeksejä rusinoilla.

Ap

Vierailija
30/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nollaat pyöräilyn kulutetut kalorit niillä kekseillä ja suklaalla. Iän myötä aineenvaihdunta hidastuu luonnostaan, ja ylimääräisellä rasvalla keho suojelee rapistuvia luita.

Vierailija
31/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kiva" että on joku kohtalotoveri. Ihme juttu tämä. Uskoisin, että mulla myös saattaa olla raudan puutetta ja stressi ja unettomuus vaivaavat kyllä, mutta muuta lihomisen syytä ei ole.

Olet muuten kova juoksemaan, arvostusta! Itselläni ei ole siihen tarpeeksi itsekuria, siksi harrastan työmatkaliikuntaa.

Ap

Stressi pois ja uni kuntoon. Kun koronan myötä siirryttiin kotitoimistoon, aloin nukkua 8-9h entisen 6h sijaan. Laihduin 5kg kuukaudessa tekemättä muita muutoksia.

Oikeasti? Itse nukun juuri tuon 6 tuntia yössä, enemmän ei onnistu, koska heräilen enkä saa enää nukuttua. Olen menossa unilääkärille.

Ap

Vierailija
32/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, täsmennä vielä "salaatti", "välipala", "smoothie" ja "kotiruoka". Näissä voi olla 700 tai 2500 kcal sisällöstä riippuen...

Kuten sanoin, välipala on smoothie ja smoothiessa on yleensä mangoa, mustikkaa ja banaania sekä riisimaitoa. Juon sitä pari kolme desiä eli lasillisen.

Lounassalaatti on pelkkiä kasviksia, joskus myös munaa. Yleensä siinä on jotain papuja ja sitten kasviksia sen mukaan mitä kotona on: porkkanaa, tomaattia, kurkkua, punajuuret, maissia jne. Loraus oliiviöljyä ja suolaa.

Ap

Ja vielä ihmettelet, miksi lihot. 

Aivan ja siksi kysyn apua täältä. Sinä ilmeisesti osaisit auttaa, mutta haluat vain kettuilla?

Ap

Vierailija
33/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän sama juttu, olen 41. Otin tämän asian puheeksi kun viimeksi kävin sairauteni takia kontrollikäynnillä, kun mietin josko noissa lääkkeissäni on joku, joka saattaa aiheuttaa lihomista. Lääkäri vaan huitaisi kädellään ja sanoi, että "kuule, meillä kaikilla keski-ikäisillä naisilla käy niin" ja sen enempää ei asiasta keskusteltu.

Vierailija
34/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onhan siinä kai tullut muitakin muutoksia, esimerkiksi syömisen ja liikunnan suhteen? Raskaat lounaat jäi pois?

Vierailija
35/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko aloittanut jonkin uuden lääkityksen? Voi nostaa painoa.

Mikään lääkitys ei lihota.

No voi kyllä lihottaa! Ainakin kolmella mekanismilla: hidastaa aineenvaihduntaa, kerryttää nestettä ja lisää ruokahalua. Pidempiaikainen kortisoni suun kautta ja monet psyykenlääkkeet esim.

Ei ne lääkkeet silti lihota. Kortisoni kerää nestettä, se ei ole lihomista.

Suosittelen kokeilemaan rankkaa kortikosteroidikuuria, kun olet noin varma. Lihoin 10kg kuussa vaikka voin huonosti ja ruoka ei maistunut. Lisäksi kilot tulivat aivan omituisiin paikkoihin: olen aina ollut päärynä, nyt tuli rintojen alle ja yläselkään makkarat sekä käsivarret tuplaantuivat. Eikä ollut nestettä, ihan laihduttamalla piti seuraavien kuukausien aikana työstää ne kilot pois.

Vierailija
36/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista määrät.

Terveelliselläkin ruokavaliolla kyllä lihoo, kun syö liikaa.

Mitä enemmän ikää tulee, huolehtisin myös riittävästä proteiinin saannista.

Myös tarpeeksi nestettä olisi hyvä saada.

Jos muuta vikaa ei ole, jättäisin ne herkut kokonaan pois. Vanhemmiten painoa kertyy muutenkin helpommin ja lähtee pois hankalammin.

Vierailija
37/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onhan siinä kai tullut muitakin muutoksia, esimerkiksi syömisen ja liikunnan suhteen? Raskaat lounaat jäi pois?

Ei muutoksia syömiseen, en harrastanut mitään raskaita lounaita. Liikunta muuttui joo, eli väheni kun ei ollut työmatkoja enää :D. Uni on oikeasti yksi painonhallinnan kulmakiviä.

Vierailija
38/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oikeasti? Itse nukun juuri tuon 6 tuntia yössä, enemmän ei onnistu, koska heräilen enkä saa enää nukuttua. Olen menossa unilääkärille.

Ap

Kyllä, oikeasti. Suosittelen lämpimästi keskittymään unen laadun ja määrän lisäämiseen. Stressi estää laihtumisen erittäin tehokkaasti.

Vierailija
39/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa joskus laskea ne kalorit jotka syö ja kuluttaa. Samalla voi tsekata, että saa mm. hyviä rasvoja tarpeeksi, jotta kroppa toimii. Otin itse oliiviöljyn käyttöön, kun pehmeää rasvaa tuli ravinnosta liian vähän. Lisään salaattiin noin 10g 1-2x päivässä. 

Vierailija
40/126 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkista määrät.

Terveelliselläkin ruokavaliolla kyllä lihoo, kun syö liikaa.

Mitä enemmän ikää tulee, huolehtisin myös riittävästä proteiinin saannista.

Myös tarpeeksi nestettä olisi hyvä saada.

Jos muuta vikaa ei ole, jättäisin ne herkut kokonaan pois. Vanhemmiten painoa kertyy muutenkin helpommin ja lähtee pois hankalammin.

Näin se varmaan on, että moni pieni asia vaikuttaa. Uni ja stressi kuntoon, vähän enemmän liikuntaa ja vähän pienemmät annokset, ehkä se on se avain. Kiitos kanssamietinnästä!

Ap