Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikilla keski-ikäisillä oikeasti kymppitonneja säästössä?

Vierailija
08.06.2021 |

Olen nelikymppinen, ja mulla on säästötilillä n.6000 e, ja tämänkin summan kerryttäminen on ollut työlästä.

Ei vaan yksinkertaisesti jää kovin paljon ylimääräistä rahaa, josta säästää.

Asuntolainaa on makseltu n.10 vuotta, joten seinissä on toki kiinni sitten hieman enemmän.

Tuli vaan mieleen toisesta ketjusta, jossa todettiin että 20 000e säästöt on vaatimaton summa nelikymppiselle. Itse saan vaan haaveilla tuosta - ehkä eläkkeeseen mennessä on saman verran säästössä!

Kommentit (326)

Vierailija
41/326 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 2-3 vuotta sitten niin hyväpalkkaisen työn, että siitä jää noin 10 000 säästöön vuosittain. Miehellä jää vielä enemmän. Ollaan 40+.

Vierailija
42/326 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on niin hölmö, että makuuttaa rahaa tilillä? Sen arvo tippuu joka ikinen päivä.

Jaa-a, itselläni on tilin saldo tänään melko tarkkaan 105 000 €. Ei tunnu yhtään hölmöltä. Päinvastoin, olen erittäin tyytyväinen enkä jaksa stressata jostain mitättömästä inflaatiosta. Sellainen vaikuttaa persaukisten puuhastelulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/326 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri katsoin että sijoituset ylittävät nyt nippanappa velat. Piti odottaa siis 48v ikäiseksi että sai edes "minimivapauden", joskin olo olisi vähän rennompi jos sijoitusten määrä olisi se mikä nyt ja velat nolla.

Kyllä ihminen osaa olla typerä kun asettuu vapaaehtoisesti pankin maaorjaksi 20 vuoden ajaksi. 🤬

Vierailija
44/326 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kaikilla mutta monilla. Kun perheessä on kaksi hyvin tienaavaa ja on saatu suvusta jo alkupääomaa molemmilta puolilta (nykyään oikeasti hyvin yleistä) on varallisuutta helppo kerryttää. Mutta meillä kyllä käytetäänkin rahaa. Lapsilla on kaikilla joku parikymmentä tuhatta odottamassa sijoituksissa, mutta meillä vanhemmilla on ollut enimmillään satatuhatta, mutta pari vuotta sitten ostimme käteisellä mökin. Talo on velaton, samoin autot. Mutta jonkin verran puskuria löytyy aina, niin ettei joku kymppitonnin remontti aiheuta mitään yllättävää.

Mutta tiedän että olemme etuoikeutettuja, enkä oleta, että kaikilla samanikäisillä asiat on näin.

Vierailija
45/326 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-aikana on jäänyt rahaa säästöön paljon normaalia enemmän kun matkustaminen on ollut vähän hankalampaa. Normaalitilanteessa teen noin kuusi ulkomaan lomamatkaa vuodessa ja joitain lyhyempiä Euroopan ostosreissuja päälle. Palkasta jää säästöön yrittämättä keskimäärin 2000 € / kk. Velkaa ei ole. Olen 50 vuotias AMK insinööri.

Vierailija
46/326 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, olen 60 ja elän ihan kädestä suuhun. Tosin ihan mukavasti eletään, mutta siis usein joutuu lykkäämään jotain laskua palkkapäivän yli että riittää. Luottovaraa löytyy kortilta ja tililtä.

Tilanne ei ole sikäli paha, että tänä aikana säästetty kiva kämppä ihan Helsingin arvoalueelta ja mökkikin on, hyväkuntoinen eikä liian kaukana. Lisäksi kaikki säästetty itse, perintöä tulossa enemmän kuin velkaa on. Velatkin ehditään maksaa loppuun parissa vuodessa joten eläkkeellä päästään sitten aika laialla samalle nettotulolle kuin nyt. Plus se mahdollinen perintö. Arvopapereita ei ole, nyt alkaa olemaan sen verran lyhyt sijoitushorisontti että merkittävää osakeallokaatiota ei kannata harkita ja lainat taas tuottaa miinusta. Lapsilisät ja vähän päälle on kyllä menneet lasten sijoituksiin, niillä on sitten muutaman kympin salkku kun aikuistuvat.

Vierailija
47/326 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tällä hetkellä aika paljon (~60000€) rahaa säästössä, mutta niillä on selkeä kohde ja parin kuukauden päästä jäljellä ei liene ensimmäistäkään euroa. Vaikka tällä hetkellä ollaan myös velattomia asunnonomistajia, niin työpaikan vaihdon takia pitää hankkia uusi koti kalliimmasta kaupungista, joten pian lienee säästöjen sijaan lainaa vaikka varmaankin nettovarallisuus sinällään tasaisesti kasvaakin.

M40

Vierailija
48/326 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla vanhemmillani, jotka on 58v on yhteensä juuri ja juuri 20k säästössä.

Itselläni on nyt 40k säästössä ja sijoituksissa 28 vuotiaana. Reilut 3v olen ollut kokoaikatyössä. Erona oikeastaan se, että vanhemmat makuuttaa rahoja tilillä, itse laitan sijoituksiin.

Vierailija
49/326 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 37. Aloitin säästämisen vasta viime jouluna parin holtittoman vuosikymmenen taloudenpidon jälkeen. Säästän rahastoihin ja ostelen osakkeita (jotain 500e settejä kerrallaan per kk. joinain kuukausina puputan perunoita ja laitan koko tonnin sivuun). Kasassa nyt 6000e, ja rahastoissa kasvua tullut 200e. Luotto parin kasvuyhtiön osakkeisiin on kova että vähintään tuplaantuu seuraavan vuoden aikana :)

Tästä se lähtee eläkeiän rikastuminen säästäväisen elämäntapamuutoksen myötä. Kulutusluottoja on vielä maksettavana yli kymppitonni, mutta nekään eivät oikeastaan stressaa kun tiedän niiden ajan kuluessa sulavan pois, maltillisesti maksaen.

Tavoitteena olla 100 tonnia taskussa ennen 45v, ihan vain että voi alkaa ottamaan rennommin myöhemmin.

Vierailija
50/326 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, olen 51 v. ja ei ole, ja riippuuhan se säästöjen määrä siitäkin,  mitä työstä maksetaan ja mitkä ne menot on.... Asuntolaina saatiin maksettua 4 vuotta sitten ja mökkilaina 5 vuotta sitten, mutta sen jälkeen olen mm. ostanut oman auton ja mies vaihtoi henkilöautosta pakuun. Ja taloyhtiössäkin remppa, jonka osuus meille oli 5000 euroa, ja maksoimme sen suoraan pois. Lisäksi 2 aikuista lasta kotona, toinen töissä,  toinen ei tienaa mitään, jääkaappia tyhjentävät. Tililläni tällä hetkellä säästössä 1600 euroa, yhteisellä tilillä paritonnia, miehellä on ehkä sen kymppitonni. Oma tilanne tosin kohenee ajan mittaan, vaihdoin tammikuussa työpaikkaa ja palkka parani monta sataa euroa. (..mutta progressiivinen verotus sitten taas nielaisi siitä netosta kivasti..).

Vierailija
51/326 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään kaikilla, vain järkevillä on "pahan päivän" varalle.

Vierailija
52/326 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole eikä kaikki ole pikavippikierteessä.

Vierailija
53/326 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 40v ja säästössä 500e.

Toki oma maksettu talo.

Silloin rahat on hyvin käytetty

Vierailija
54/326 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kukaan ei ole niin pösilö, että makuuttaa nykyisillä koroilla millään tilillä euroakaan.

Vierailija
55/326 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kukaan ei ole niin pösilö, että makuuttaa nykyisillä koroilla millään tilillä euroakaan.

Ja sijoitukset onnistuu aina täydellisesti 😆😆😆

Vierailija
56/326 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloisen lapsiperheen on todella vaikea saada säästöön mitään. Lapsettoman sinkun on paljon helpompaa säästää, ei tarvitse niin suurta asuntoa, ei ehkä tarvitse autoa, eikä tarvitse elättää niitä lapsia.

Oma valinta, tietenkin.

Vierailija
57/326 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

35v, säästössä 31 000€, joista kylläkin 10 000€ meni juuri pihanlaittoon.

Vierailija
58/326 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Möin kotini ja lähdin jatko-opiskelemaan. Muuta mahdollisuutta ei ollut, koska ei ole edes puolison palkkaa käytössä vaan pelkästään omat tuloni. Kymppitonneja on mennyt opiskeluun asuntorahoista.

Harmittaa ja ei harmita. Tylsistyin niin kovasti edellisessä ammatissa, että en olisi sitä tylsyyttä eläkeikään asti jaksanut. Myönnän, että hetkittäin mietin miten paljon helpompaa elämä olisi taloudellisesti, jos olisi ihan tavallinen keskituloinen kumppani. ( Olen ollut pitkässä parisuhteessa ja pystyn vertaamaan taloudellisen eron sinkkuuteen)

Vierailija
59/326 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kenelläkään järkevällä ihmisellä ole pankkitilillä isoja summia, ne pitää sijoittaa. Ihmettelin tuota tämänaamuista uutista "rikkaudesta". Vara-asuntoni arvo pelkästään ylittää rikkauden raja-arvon, mutta en tosiaankaan ole mikään rikas.

Vierailija
60/326 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sijoitukset onnistuu aina täydellisesti 😆😆😆

No pitkällä tähtäimellä jää kyllä aina voitolle. Ja jos sijoittaa indeksiin, niin ei voi puhua onnistumisesta tai epäonnistumisesta, vaan sieltä saa sen markkinatuoton, joka on sitä mitä se on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän