Onko kaikilla keski-ikäisillä oikeasti kymppitonneja säästössä?
Olen nelikymppinen, ja mulla on säästötilillä n.6000 e, ja tämänkin summan kerryttäminen on ollut työlästä.
Ei vaan yksinkertaisesti jää kovin paljon ylimääräistä rahaa, josta säästää.
Asuntolainaa on makseltu n.10 vuotta, joten seinissä on toki kiinni sitten hieman enemmän.
Tuli vaan mieleen toisesta ketjusta, jossa todettiin että 20 000e säästöt on vaatimaton summa nelikymppiselle. Itse saan vaan haaveilla tuosta - ehkä eläkkeeseen mennessä on saman verran säästössä!
Kommentit (326)
Ei ole tilillä kymppitonneja täälläkään. Usein ihmiset laskee näissä nettikeskusteluissa ”säästön” määrään mukaan myös sen jo lyhennetyn asuntolainan osuuden, eli omaisuuden arvon mikä on kiinni siinä asunnossa. Itellä ei ole tuota periaatetta kun eihän se asunnon arvo realisoidu kuin vasta myydessä, hinnat ja olosuhteet muuttuilee joten ei se reaaliarvo välttämättä ole se mitä siihen on laitettu.
Itellä on tileillä ja rahastoissa noin 15000€ muut on kiinni talossa ja muussa omaisuudessa. Ja olen 42-v.
Vierailija kirjoitti:
No tarkoitin kyllä säästöillä myös noita sijoitusrahastoja ja muita, en mitään säästötiliä pelkästään.
Eli näistä vastauksista päätellen, siis on.
En ymmärrä. Ihan normaalia elämää elän, eli matkustelen, syön hyvin, ostan tarpeeseen. Ihmettelen, miten muut tekee kaikkea tätä ja silti jää säästöön.
Toki asunto on nettovarallisuutta, mutta en laske sitä nyt tähän.
Osa sijoituksista lasketaan säästöiksi, ja osa ei? Ei ne rahastoosuudetkaan mitään valuuttaa ole, vaan sijoitusinstrumenttejä, aivan kuin asuntosi. Arvo voi nousta tai laskea, ja arvon määrittää ostaja. Vauvapalstaa lukiessa sitä monesti ihmettelee, minkälaisille junteille tuotaa rahaa tuntuu aina kertyvän.
Vierailija kirjoitti:
No tarkoitin kyllä säästöillä myös noita sijoitusrahastoja ja muita, en mitään säästötiliä pelkästään.
En ymmärrä. Ihan normaalia elämää elän, eli matkustelen, syön hyvin, ostan tarpeeseen. Ihmettelen, miten muut tekee kaikkea tätä ja silti jää säästöön.
No me on otettu helkkarin pitkä asuntolaina (ollaan pitkälti eläkkeellä, ennen kuin asunto maksettu), jolloin kuukausilyhennys on pienempi, mutta säästetty se mikä pienemmässä lyhennyksessä jää säästöön. Jäähän siinä keski-ikäiseksi mennessä kymppitonneja jemmaan, vaikka oikeasti varallisuutta ei ole yhtään enempää kuin jos oltaisiin maksettu lainaa pois ripeämmin. Hassua vaan, että jotkut ovat kateita näistä meidän pienistä säästöistä tajuamatta että oikeasti ne ovat asuntolainaa, jota ei vaan olla vielä maksettu pankille.
Tilillä on muutama tonni. Sijoituslainaan menee joka kuukausi sen verran ettei paljon pääse kertymään käyttötilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole asuntoa, mutta ison kaupungin kaksion verran on euroja sijoitettuna. Olen sinkku ja muutan pienelle paikkakunnalle taloudellisesti riippumatonta elämää viettämään, kun koossa on 400 000 euroa.
Ikinä et ole matkustanut Tukholmaa pidemmälle 😂🤣
No sovitaan niin. Matkailu ei kyllä olekaan lempipuuhaani. Jos en Suomessa viihtyisi, jossain halvassa maassa elelisi tuon irtioton tehtyään mukavasti myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on esim. 20ke ? Ilmoitetaanko kaikki rahaa koskevat kryptoina? Valaiskaa tyhmää pirkanmaalta.
20k€ = 20 kiloeuroa, kilo = 1000 eli siis 20000 euroa.
Ai, että on rankkaa kirjoittaa kolme nollaa.
Tuollainen merkintä on kyllä oma keksimä... ”1ke”.
Oikein sekava.
Jotenkin myös ylimielinen.
Siehän olet oikea pellehermanni, tuo on kyllä käytössä ihan yleisesti ympäri maailman, mutta sinä olet sivistymätön elämämkoululainen
Minulla nettovarallisuus n. 600k. Terveisin 46v valkoinen heteromies
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tilillä kymppitonneja täälläkään. Usein ihmiset laskee näissä nettikeskusteluissa ”säästön” määrään mukaan myös sen jo lyhennetyn asuntolainan osuuden, eli omaisuuden arvon mikä on kiinni siinä asunnossa. Itellä ei ole tuota periaatetta kun eihän se asunnon arvo realisoidu kuin vasta myydessä, hinnat ja olosuhteet muuttuilee joten ei se reaaliarvo välttämättä ole se mitä siihen on laitettu.
Itellä on tileillä ja rahastoissa noin 15000€ muut on kiinni talossa ja muussa omaisuudessa. Ja olen 42-v.
Rahastojen arvoko ei voi alentua? Ja ne osakkeet joita rahaston hoitaja on ostanut, niihin ei vaikuta ostajien maksukyky ja -halukkuus? Ei se rahasto ole asuntoa kummempi sijoitus. Kai tämän tyhmäkin tajuaa. Laitat rahaa johonkin kohteeseen X, koska toivot nettovarallisuutesi olevan sen avulla suurempi joidenkin vuosien päästä. X:n arvo voi kuitenkin muuttua sekä ylös, että alaspäin. Tietenkin asunnon arvo on osa henkilön omaisuutta/säästöjä. Ihan kuin rahastot, osakkeet tai vaikka bitcoinit ja keräilyautot.
Vierailija kirjoitti:
Kakkua ei voi syödä ja säästää.
Eivät nämä säästäjät uskalla elää.
Kyllä minä ja perheeni ollaan aina "eletty", vaikka on siirretty säästöön 10% tuloista. Meillä yhteiset nettotulot ovat nykyisin n.5000€/kk(aiemmin paljon pienemmät) ja se tarkoittaa 500 euroa säästötilille ja lisäksi kummankin rahastoon 250 euroa eli 1000 euroa menee säästöön ja 4000 jää käyttöön. Asuntolaina on maksettu ja lapset on autettu omistusasumisen uraan pienellä alkupääomalla.
Olen 40 v. Käyttötilillä 15k €, asuntolainaa jäljellä vielä n. 170 k€, maksettuna 50 k€. Lisäksi olen perikunnan osakas ja perikunnalla on mm. kesämökki.
Sijoituksia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahastojen arvoko ei voi alentua? Ja ne osakkeet joita rahaston hoitaja on ostanut, niihin ei vaikuta ostajien maksukyky ja -halukkuus? Ei se rahasto ole asuntoa kummempi sijoitus. Kai tämän tyhmäkin tajuaa. Laitat rahaa johonkin kohteeseen X, koska toivot nettovarallisuutesi olevan sen avulla suurempi joidenkin vuosien päästä. X:n arvo voi kuitenkin muuttua sekä ylös, että alaspäin. Tietenkin asunnon arvo on osa henkilön omaisuutta/säästöjä. Ihan kuin rahastot, osakkeet tai vaikka bitcoinit ja keräilyautot.
No periaatteessa indeksirahasto ei voi alentua, eikä ole vielä ikinä alentunut, vaan kasvaa 7% vuosikeskiarviolla hamaan tappiin asti. Jotta arvo alenisi koko maailman ihmisten tuli köyhtyä reippaasti ja teollisuuden haarojen lakata olemasta. Silloin olisikin sitten ihan muita ongelmia ja vielä suuremmalla todennäköisyydellä kaikki käteinen varallisuutesi olisi arvotonta.
Osakkeissa 80.000 €, käyttötilillä 7000 €, asuntolainaa jäljellä 31.000 M55
Kyllä minulla on ainakin satoja tonneja säästössä. Olen 25 vuotta tehnyt rakennusinsinöörin hommia eikä ole lapsia joten ei liene yllätys että on kassa kunnossa. Vaikka en todellakaan ole säästellyt. Matkustelen paljon ja ostan kaiken mitä haluan. Ei vaan kulu kaiken minkä tienaan. Eläkkeelle tulen jäämään noin kymmenen vuotta ennen virallista eläkeikää joten pystyn vielä nauttimaankin siitä eläkkeestä.
Yhä useammall on, jos on seurannut eläkekertymää ja laskeskellut että eläkkeellä jää tyhjä arpa käteen.
Mulla on osakesalkussa 100000€, säästötilillä 80000 ja kaksi sijoitusasuntoa plus oma asunto (velkaa vielä 100000€) ja velqton mökki. Ikää 42v
Vierailija kirjoitti:
Ikää 41. Eikä ole mitään säästötiliä, sehän puhdasta idiotismia. Sijoitusvarallisuutta sen sijaan on, karkeasti arvioiden ehkä noin 200k€. Toki varallisuus on yhdessä puolison kanssa kartutettua.
Kannattaa kuitenkin ajatella että arvo on esim. 50-100k. Arvoksihan voi ajatella vaikka miljoona mutta sitten se vasta selviää kun myydään.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos on käynyt koulut kunnolla ja hankkinut sellaisen ammatin missä tienaa enemmän kuin kuluu vaikka ei säästäkään. Näin minä olen tehnyt. Jostain syystä persaukiset eivät tunnu ymmärtävän että kaikki ei ole persaukisia.
Kattoremontti (n.20ke) maksetaan tililtä, jonka jälkeen itselle jää jemmaan noin 14ke, miehelle hieman vähemmän. Asuntolainaa omakotitalosta jäljellä n.190ke, maksettuna n.70ke. Ihan "tavallisia" työssäkäyviä ollaan, ei pihejä mutta ei mitään överituhlureitakaan.
N34
Vierailija kirjoitti:
Minulla säästösumma on sellainen, että en oikeasti huomaa sen puuttumista. Ja itse näen, että ne säästöt ovat paljon arvokkaampia silloin, kun palkkatuloja ei ole. Eli tarkoitukseni on tosiaankin elää, ihan koko elämäni, eikä vain tätä seuraavaa 15 vuotta.
Ja kyllä nuo säästöt tuovat elämänlaatua nytkin. Jos tulee yllättävä meno, ei tarvitse heti ruveta säätämään kuukausibudjettia, että saa sen katettua.
Ai, että on rankkaa kirjoittaa kolme nollaa.
Tuollainen merkintä on kyllä oma keksimä... ”1ke”.
Oikein sekava.
Jotenkin myös ylimielinen.