Muita naisia, joita v*tuttaa oletus, että olet joku ehtoinen leipuriemäntä?
Leipominen ja emännöinti ei ole mun juttu. Ei kiinnosta. Käytän sen ajan mieluummin muuten.
Vituttaa, jos kutsun kavereita oluelle niin eivät oikein innostu, vaan mieluummin pitäisi kotisohvalla kahvitella pullaa mussutellen. Muttakun minua ei kiinnosta leipoa sitä pullaa... argh.
Kommentit (488)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla vanha nainen? Ei nuoret naiset ainakaan tuollaisiin oletuksiin törmää.
Tai sitten asuu joko EteläPohjanmaalla tai Itä-Suomen peräkylillä.
Pohjois-Pohjanmaalla näkee samaa. Erityisesti monilapsisissa perheissä.
Vierailija kirjoitti:
Multa onnistuu leivonta ja oluen juominen, mutta mä olenkin erityinen.
Me too ja onnistuu pullan syönti oluen kanssa , mutta mie oonkin jo super.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun ainakin tekee mieli antaa huomiota ja gutaa naisille, joilta onnistuu ruoanlaitto alusta loppuun ja etenkin jälkiruoat ja leivokset, pullat yms. Se on jotenkin niin perustavanlaatuista naista joka vetoaa miehisiin miehiin.
Se on jalo taito naisella iästä riippumatta. Vielä jos osaa neuloa villasukat maakuntaväreillä niin she's a keeper this one! Naisen tulisi olla ylpeä jostain perinteisestä osaamisesta, aivan kuten miestenkin jossain omassa jutussaan...
Oletko nähnyt niitä villasukkamalleja, joissa on esim. joistain tutuista karkkipusseista otettu mallia? Tytär neuloi minulle sellaiset Kettukarkkien väriset villasukat. Todella söpöt.
Minä tykkään nallekuviosta villasukissa.
Mie neulon sulle semmoset.
Mieheni kaveripiirissä yhdellä miehellä on vaimo, joka tykkää emännöidä ja tarjota tällä koko porukalle ruokaa. Itsellä on tullut vaivaantunut olo, kun (miehistä koostuva) kaveripiiri ei koskaan tee vastapalvelusta tälle naiselle, esim edes tarjoa ravintolassa. Kyselin mieheltä, että pitäisikö joskus ehkä kutsua hänet ravintolaan ja tarjota vastapalvelukseksi ja sain hölmistyneen vastauksen. "Mutta hänhän tykkää tuollaisesta!"
No varmasti tykkääkin ja mukava että tykkää, tekee todella hyvää ruokaa! Mutta jotenkin tässä taas tapaus, jossa naisen emännöinti otetaan minun mielestäni liian itsestäänselvyytenä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tasa-arvon ongelmista on, että naiset uhriutuvat ja syyttävät yhteiskuntaa asioista, jotka ovat oman pään sisällä.
Siinä mielessä olet oikeassa, että usein naiset ovat epätasa-arvoisia muita naisia kohtaan ja luovat paineet tietynlaiseen naiseuteen. Yhteiskunta ei tarkoita miehiä, vaan ihan molempia sukupuolia. Yhteiskunnan syyttely voi siis tarkoittaa ihan niiden muiden naisten asenteiden syyttelyä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne sosiaaliset paineet ovat tosiaan olemassa ja on kurja, kun rooli on itselle hyvin vieras ja toisilta tuntuu sujuvan niin luonnostaan. Leipoisin vaikka armeijalle, se ei ole ongelma, mutta en osaa luoda mukavaa ilmapiiriä ympärilleni, muuta kuin kaikkein läheisimmilleni. Läheisilleni olen juuri sellainen pullantuoksuinen "mamma", jolla on aina jotain liedellä tai uunissa. Muille en osaa sellainen olla.
Olen tuntenut vähän alemmuutta asian tiimoilta, mutta se helpotti, kun lakkasin emännöimästä. Ikävä kyllä kesti parikymmentä vuotta päästä tähän vaiheeseen, eli nyt kun kaikki lapset on lakitettu, ei ole enää mitään pakollista.
Tämä mukavan ilmapiirin luominen luontevasti on minullakin osa ongelmaa. Jossain "neutraalilla maaperällä" minulla on toki myös oma osani yhteisen ilmapiirin luomisesta, mutta emännän roolissa siihen on paljon suuremmat paineet. Koen todella epämukavaksi, ja koen alemmuuttakin kun niin monilta se tulee niin luonnostaan. Ap
Mua ärsyttää myös emännöinti. Ap on ajattelultaan todella joustava ihminen joka hyväksyy että muunlaisiakin ihmisiä on. Itse ymmärrän että on, mutta kyllä mua vituttaa myös muiden emännöinti :D Etenkin kun usein asetelma on se että vierailulla/juhlissa miehet makaa perseellään sohvalla ja keskustelee samalla kun naiset puurtaa hiki hatussa keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla vanha nainen? Ei nuoret naiset ainakaan tuollaisiin oletuksiin törmää.
Pohjois-Pohjanmaalla näkee samaa. Erityisesti monilapsisissa perheissä.
Joo. Menkääpä kertomaan lestadiolaisperheiden vanhimmille tyttärille että ongelma on vain heidän päässään!
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää myös emännöinti. Ap on ajattelultaan todella joustava ihminen joka hyväksyy että muunlaisiakin ihmisiä on. Itse ymmärrän että on, mutta kyllä mua vituttaa myös muiden emännöinti :D Etenkin kun usein asetelma on se että vierailulla/juhlissa miehet makaa perseellään sohvalla ja keskustelee samalla kun naiset puurtaa hiki hatussa keittiössä.
Mulla tämä sama! Enkä edes ajattele että se on heidän oma asiansa jos tykkäävät sellaisesta. Ajattelen, että he luovat muille naisille samalla painetta toimia samoin! Vaikka tottakai heillä oikeasti on oikeus tehdä miten tekevät ja osa varmasti nauttiikin osastaan. Silti ärsyttää! Ja jos anoppi on kyseessä, ärsyttää, koska hän näyttää omalle miehelleni tuollaista naisen mallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tarkoitus, että tässä ketjussa keskusteltaisiin vain nuorten koulutettujen kaupunkulaisten näkökulmasta? Onko peräkylien asukkaiden näkökulmasta kirjoitetut avaukset jotenkin väärää todellisuutta? Miksi sinulla on tuollainen tarve leimata ja toiseuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä ärsytyksen. Yritän itse vain ajatella että he ovat aikuisia, ja tekevät itse miten haluavat eikä ole minun asiani tuomita heitä, vaan nauttia vieraana vieraanvaraisuudesta. Ja varmasti voi olla, että perheen mies on puolestaan hoitanut jonkun muun homman. Joskus aiemmin olen kyllä asiasta välillä kovastikin ärsyyntynyt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tarkoitus, että tässä ketjussa keskusteltaisiin vain nuorten koulutettujen kaupunkulaisten näkökulmasta? Onko peräkylien asukkaiden näkökulmasta kirjoitetut avaukset jotenkin väärää todellisuutta? Miksi sinulla on tuollainen tarve leimata ja toiseuttaa?
Nuoret koulutetut kaupunkilaiset suvaitsevat ja ymmärtävät kaikkia muita, paitsi oman maansa maaseudun ihmisiä. (Lisäksi saamelaisten ja romanien asiat eivät tietenkään kiinnosta, kun blm on mediaseksikkäämpi) <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ihan ahdistusta aiheuttaisi, niin välttelisin varmaan koko tilannetta. Nykyään otan etäisyyttä kaikkeen vähänkin ahdistusta aiheuttavaan, aion keskittyä omaan hyvinvointiini ja tehdä asioita, joista nautin. Toivottavasti löydät seuraa oluelle.
Se on kyllä viisasta. Toivon oikein nautinnollista ja hyvinvoivaa kesää sinulle! Ap
Kiitos samoin sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Minusta (olen siis huono emäntä) taas näyttää aina siltä, että naiset onnistuvat juttelemaan luontevasti vieraiden kanssa ja olemaan kauniita korkeissa koroissaan ja samalla taikomaan hienoja luomuksia pöytään ilman hikipisaraakaan. He ovat taikureita.
Tässä keskustelussa näkyy erityisen hyvin, miten Suomessa eletään eri todellisuuksissa. Ja miten näille "moderneille, suvaitseville ja vapaamielisille" kaupunkilaisille tämä on vaikea tosiasia myöntää. Tai jos myöntävät, niin suhtautuvat halveksuvasti maaseudun ihmisiin. On se varmaan mukavaa kuvitella olevansa avarakatseinen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta (olen siis huono emäntä) taas näyttää aina siltä, että naiset onnistuvat juttelemaan luontevasti vieraiden kanssa ja olemaan kauniita korkeissa koroissaan ja samalla taikomaan hienoja luomuksia pöytään ilman hikipisaraakaan. He ovat taikureita.
Heh, tämä huomio on kyllä totta tiettyjen naisten kohdalla. Heistä tulisi puhua Emäntinä isolla E:llä ja pelonsekaisella kunnioituksella. Eräänlainen taiteenlaji, tekevät mahdottomasta mahdollista ja niin helpon näköisesti sen vieläpä tekevät. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tasa-arvon ongelmista on, että naiset uhriutuvat ja syyttävät yhteiskuntaa asioista, jotka ovat oman pään sisällä.
Siinä mielessä olet oikeassa, että usein naiset ovat epätasa-arvoisia muita naisia kohtaan ja luovat paineet tietynlaiseen naiseuteen. Yhteiskunta ei tarkoita miehiä, vaan ihan molempia sukupuolia. Yhteiskunnan syyttely voi siis tarkoittaa ihan niiden muiden naisten asenteiden syyttelyä.
Miten se, että Pirjo Tampereella leipoo pullaa, vaikuttaa sinuun?
Ihan sama kuin miehet itkisivät kuinka Seppo Keravalla on lihaksikas, ja miehillä on kamalat paineet niskassaan Sepon takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama kuin miehet itkisivät kuinka Seppo Keravalla on lihaksikas, ja miehillä on kamalat paineet niskassaan Sepon takia?
Kuka on puhunut Pirjosta Tampereella? Oma äiti, omat tädit, oma isoäiti, naapurit, opettajat, julkkikset, elokuvat, tv-ohjelmien käsikirjoittajat, mainosten tekijät... heistä tässä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on puhunut Pirjosta Tampereella? Oma äiti, omat tädit, oma isoäiti, naapurit, opettajat, julkkikset, elokuvat, tv-ohjelmien käsikirjoittajat, mainosten tekijät... heistä tässä puhutaan.
Ja nämä kaikkiko vaati sinulta pullaa?
Ihan omia harhojanne nämä paineet ovat
Miehesi on se joka ei osaa, kuten kerroit, normaaleja taitoja.