Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen vapaaehtoisesti työtön mutta minulla on hyvä selitys. Ymmärrättekö tätä?

Vierailija
02.06.2021 |

Olen yksinhuoltaja ja saan kelan tukia ja ruokkoja yhteensä 1900 eur. kuussa. Lapsen takia en voi ottaa vuorotyötä enkä viikonlopputyötä vastaan. Minulla ei ole mitään järkevää koulutusta. Joten jos ottaisin vastaan vaikka siivoojan tai myyjän työn, palkka ei olisi sen suurempi kuin nykyiset tulot. Joten niin kauan kuin en saa tehdä unelmaduunia en ota mitään duunia vastaan. Olen pahoillani että olen tällainen luuseri, ja en ole ylpeä itsestäni. Mutta tyhmähän olisin jos menisin johonkin matalapalkkaiseen epämiellyttävään työhön. Eikö?

Kommentit (122)

Vierailija
1/122 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin, pähkinänkuoressa koko Suomen elämäntapatyöttömien logiikka.

Vierailija
2/122 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä rauhassa, ja anna innokkaampien tehdä työt.  Kehtaisitko kuitenkin opiskella tai muuten kehittää itseäsi ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/122 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha. Selvä.

Jos Sijaltainen nousisi.

Vierailija
4/122 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elä rauhassa, ja anna innokkaampien tehdä työt.  Kehtaisitko kuitenkin opiskella tai muuten kehittää itseäsi ?

Kehtaisin! Maalaan tauluja ja haaveena olisi että voisin tulevaisuudessa myydä niitä. Siis että tulisin niin hyväksi että joku ostaisi niitä. 

t. ap

Vierailija
5/122 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltti kokoomustrolli, ei aloittajan tilanteessa olisi turha ottaa pienipalkkaista työtä vastaan, sillä kaikki tuet eivät lähtisi pienen palkan takia. Osahan ei lähtisi isommankaan palkan takia.

Yrittäkää nyt pellet enemmän.

Vierailija
6/122 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se "unelmaduuni" sit ois?

Vierailija
7/122 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattas sitten tehdä 45-vuotiaana vielä yksi lapsi niin saat tukia eläkkeelle saakka.

Vierailija
8/122 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi sä et hankkisi järkevää koulutusta?

Vierailija
9/122 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se "unelmaduuni" sit ois?

Taidemaalari. Maalaan noin 3-4 tuntia päivässä. Harrastus on tosin tuore, aloitin maaliskuussa. 

t. ap

Vierailija
10/122 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä äly koulutuksen hankintaan. Haarakonttorin kautta kun saa elatuksen tavalla tai toisella, niin tyhmempikin pärjää.

Vierailija
11/122 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua oikein hyvin, mutta ei tänne kannata kertoa tämmöisiä, saat vaan haukut niskaan, et välttis ymmärrystä tilanteeseen. Monella on sama tilanne että tulot jopa tippuis mennessä siihen ainoaan työhön mitä kykenisi tekemään. En minäkä menisi jos joutuisin tekee 8h/päivä 5päivää/vk ja saisin vähemmän kuin etten tekisi "töitä". 

Voi kuitenkin tehdä jotain hyödyllistä ja tähdätä töihin missä olisi parempi palkka jos haluaa ylipäätään työelämään. 

Monet halukkaatkaan eivät pääse työelämään kiinni vaikka yrittävät kuinka kaikenmaaliman osa-aika juttuja ja kelan koulutuksia yms. 

Minäkin maalaan, toivotaan että saat nimeä taulujen parissä, ystävä myy yllättävän hyvin maalauksilla ja tienaa elantonsa sillä eikä oo enää tarvinnu kelaa tms tukia.

Vierailija
12/122 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole luuseri vaan järkevä. Systeemiä kannattaa käyttää hyväkseen niin paljon kuin voi. Tuo on vielä aika pientä, verrattuna esimerkikiksi rikkaiden kikkailuihin. Keskituloinen ei Suomessa kannata olla jos ei tykkää työnteosta, ennemmin jää työttömäksi.

Vierailija
13/122 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä äly koulutuksen hankintaan. Haarakonttorin kautta kun saa elatuksen tavalla tai toisella, niin tyhmempikin pärjää.

Totta. En ole älykäs. Mutta eipä se minun vikani ole. Keskiarvo ei koskaan ollut kahdeksaa. 

Vierailija
14/122 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehtaisin! Maalaan tauluja ja haaveena olisi että voisin tulevaisuudessa myydä niitä. Siis että tulisin niin hyväksi että joku ostaisi niitä. 

t. ap

Milloin ja millä rahalla ajattelit opiskella maalaustaidetta?

Ihan oikeasti: kukaan ei maksa taviksen maalaamista tauluista. Ei kukaan.

Vierailija
15/122 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa muutenkaan kannata töitä tehdä. Liian alhainen palkkataso ja liian suuret elinkustannukset.

Vierailija
16/122 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole luuseri vaan järkevä. Systeemiä kannattaa käyttää hyväkseen niin paljon kuin voi. Tuo on vielä aika pientä, verrattuna esimerkikiksi rikkaiden kikkailuihin. Keskituloinen ei Suomessa kannata olla jos ei tykkää työnteosta, ennemmin jää työttömäksi.

Aika ankeaa tuollainen elämä kuitenkin on. Ei koskaan huoletonta oloa, varaa harrastaa, matkustella, tilata pizzaa hetken mielijohteesta, käydä kahviloissa monta kertaa viikossa, hankkia uusia kodinkoneita jos vanha menee rikki (sellaisia jotka eivät kuulu vuokra-asuntoon) jne jne.

En vaihtaisi omaani tuollaiseen elämään.

Vierailija
17/122 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän sinua.

Minä teen työtä. Se ei ole miellyttävää, eikä korkeasti palkattua. Mikä säälittävää, työhöni tarvitaan silti myös AMK-koulutus, joten maksan pienestä palkastani opintolainaa. Palkkani ei mitenkään riittäisi asumiseen kasvukeskuksissa, joten maksan (onneksi maltillista) asuntolainaa asunnosta, jonka arvo tippuu joka vuosi täällä skutsissa. Yritän raapia rahaa kasaan, sillä katto- ja kylppäriremontti on pakko tehdä 3-7-vuoden sisällä. Täällä ei ole julkista liikennettä, joten maksan autolainaa halvasta autostani. Vuoden sisällä olen korjannut kotteroani 1200e arvosta, että pääsisin töihin. Maksan päivähoitomaksut kahdesta lapsestani. Uskon, että sinulle jää enemmän rahaa käyttöön tuistasi, kuin minulle palkastani kaiken edellä mainitun ja normaalin elämisen sijaan. Joskus en jaksa tehdä eväitä töihin ja sorrun työpaikan lounasravintolaan 8,40e. Silloin sätin itseäni ja yritän syödä tosi paljon, että se olisi pois loppupäivän syömisistä. Koen huonoa omaatuntoa, sillä kaikesta tästä väsyneenä en jaksa käydä niin usein iäkkäisen vanhempien luona, kuin he toivoisivat.

Mutta en usko elämään, enkä yhteiskuntaan, jossa ei tehdä työtä. Voisin ehkä lopettaa tämän kaiken, mutta miten enää kehtaan katsoa ketään silmiin. En pysty perustelemaan sitä itselleni, lapsilleni, enkä kenellekään muulle, miksi jonkun muun pitäisi minut elättää, kun en ole sairas. Olen vain väsynyt, tympääntynyt, epämotivointunut ja pienipalkkainen. Siis ihan tavallinen ihminen, millaisia tämä maa on pullollaan. Vaikka haluaisin, en pysty keksimään itselleni sellaista oikeutusta, miksi muiden pitäisi tehdä minunkin osuuteni, vaikka olenkin väsynyt ja kettuuntunut. 

Enkä minä halua halua elättää sinua. Haluan, että sinä menet töihin, että minun taakkani olisi vähän pienempi. Haluaisin pari kymppiä enemmän palkkaa, että voisin syödä silloin tällöin lounasruokalassa ilman huonoa omaatuntoa. Ymmärrätkö minua, ap?

Vierailija
18/122 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sua oikein hyvin, mutta ei tänne kannata kertoa tämmöisiä, saat vaan haukut niskaan, et välttis ymmärrystä tilanteeseen. Monella on sama tilanne että tulot jopa tippuis mennessä siihen ainoaan työhön mitä kykenisi tekemään. En minäkä menisi jos joutuisin tekee 8h/päivä 5päivää/vk ja saisin vähemmän kuin etten tekisi "töitä". 

Voi kuitenkin tehdä jotain hyödyllistä ja tähdätä töihin missä olisi parempi palkka jos haluaa ylipäätään työelämään. 

Monet halukkaatkaan eivät pääse työelämään kiinni vaikka yrittävät kuinka kaikenmaaliman osa-aika juttuja ja kelan koulutuksia yms. 

Minäkin maalaan, toivotaan että saat nimeä taulujen parissä, ystävä myy yllättävän hyvin maalauksilla ja tienaa elantonsa sillä eikä oo enää tarvinnu kelaa tms tukia.

Kiitos. Lämmitti mieltä tuo. 

t.ap

Vierailija
19/122 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa monilla aloilla palkat ovat niin huonot ja yksinhuoltajana on usein vaikea ottaa vastaan vuorotyötä tai muuta epäsäännöllistä työtä, koska lapsen saaminen ympärivuorokautiseen päiväkotiin on melko mahdotonta.

Joten ymmärrän hyvin tilanteesi. Taloudellisen tilanteesi takia on selvä että priorisoit säännölliset kohtuullisen tulot sekä sen että vietät enemmän aikaa lapsesi kanssa. Ei tämä ole huono diili yhteiskunnankaan kannalta, koska jos saisit matalapalkkatyötä tuon saman summan, maksaisit vähemmän veroa ja lapsesi tulisi paljon kalliimmaksi yhteiskunnalle.

Toki tilanne muuttuu lapsen kasvaessa ja itsesi takia kannattaisi jollakin tavalla parantaa omaa työmarkkina-asemaa sillä välin.

Vierailija
20/122 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä minä halua halua elättää sinua. Haluan, että sinä menet töihin, että minun taakkani olisi vähän pienempi. Haluaisin pari kymppiä enemmän palkkaa, että voisin syödä silloin tällöin lounasruokalassa ilman huonoa omaatuntoa. Ymmärrätkö minua, ap?

Vaikka AP menisi töihin ja hänen saamansa tuet lisättäisiin jokaisen suomalaisen liksaan jotka veroja maksavat, sinä et saisi vuodessa edes yhtä senttiä enempää palkkaa.

AP, ei tarvitse mennä töihin jos ei halua. En minäkään käy töissä, on tällä hetkellä parempaa tekemistä. Ammatti minulla jo on, ja menen varmaan joskus takaisin töihin. Mutta nyt kiinnostaa muut asiat ja elän tuilla ihan semi mukavasti.