Olen vapaaehtoisesti työtön mutta minulla on hyvä selitys. Ymmärrättekö tätä?
Olen yksinhuoltaja ja saan kelan tukia ja ruokkoja yhteensä 1900 eur. kuussa. Lapsen takia en voi ottaa vuorotyötä enkä viikonlopputyötä vastaan. Minulla ei ole mitään järkevää koulutusta. Joten jos ottaisin vastaan vaikka siivoojan tai myyjän työn, palkka ei olisi sen suurempi kuin nykyiset tulot. Joten niin kauan kuin en saa tehdä unelmaduunia en ota mitään duunia vastaan. Olen pahoillani että olen tällainen luuseri, ja en ole ylpeä itsestäni. Mutta tyhmähän olisin jos menisin johonkin matalapalkkaiseen epämiellyttävään työhön. Eikö?
Kommentit (122)
Mun nettopalkka täysipäiväisestä ja raskaasta työstä on 1500€/kk. Käyn parhaillaan kyllä töissä, mutta mietin mitä järkeä tässä on. Ansiopäivärahasta mulla jäisi reilusti enemmän käteen, kun miinustan palkasta bensakulut ja lasten päivähoitomaksut.
En saa muita tukia, koska omistusasunto, puolison tulot ja niin edespäin, mutta jos asuisin vuokralla ilman puolisoa, ja näiden lasten kanssa, niin saisin vielä enemmän käteen. Pelkästään toimeentulotuen perusosat olisivat tuon palkkani verran, lisäksi asuminen maksettaisiin täysin, samoin lääkkeet (minulla menee kahdessa kuukaudessa lääkekatto täyteen, eli tammi ja helmikuussa maksan pienestä palkastani melkein 300€/kk lääkkeitä).
Kyllä tämä saa miettimään kovasti, että kannattaako tehdä raskasta työtä 1500 euron nettopalkalla.
Ei sillä ole minun tilanteessa mitään merkitystä. Työttömyysetuus ei riitä kattamaan sitä mitä maksan itse vuokrasta asumistuen jälkeen sekä sitä perusosaa mikä pitää jäädä kuukautta kohti, joten saan sen päälle vielä toimeentulotukea. Jos jäisin pois työttömyysetuudelta, saisin sen koko määrän perustoimeentulotukea.
Nostin siis työttömyysturvaa tai en, rahamäärä mitä minulle maksetaan tukena on täysin sama. Ja KELA itse asiassa velvoittaa minut hakemaan työttömyysturvaa, toimeentulotukea saa jos ei ole oikeutettu muuhun tukeen.
Olen siis työkkärin listoilla mutta en hae töitä, eikä sieltä ole yhtäkään työtä tarjottu. Enkä kyllä ottaisikaan tällä hetkellä. En koe tekeväni mitään väärää.