Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä iän tuomia muutoksia olette havainneet itsessänne?

Vierailija
02.06.2021 |

Aloitan. Harmaita suortuvia. En ole värjännyt koska ei haittaa.
Naururyppyjä silmäkulmissa, ja otsassa vaakasuoria ryppyjä.
Olkapäät tuntuu välillä raskailta jos joutuu nostaa käsivarret.
Polvissa välillä tuntemuksia. Ihan uus juttu. Kuluma tulossa? Mitenköhän vois välttää?
Oon siis 47.

Kommentit (772)

Vierailija
721/772 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoista kimmoisuus hävinnyt, leukalinja valahtanut, sivuprofiilista huomaa. N43

Vierailija
722/772 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, miten kauheasti pelkäsin kolmekymppisenä nelikymppisyyttä ja sen tuomia muutoksia. Näin 45-vuotiaana olen vain jotenkin mekko tyynesti ottanut muutokset vastaan. Lähinnä kiitollinen siitä, että olen elossa.

Iho on veltostunut huomattavasti. Kasvot roikkuu ja vatsaa tullut. Koko yleisilme väsyneempi päivä päivältä. Mutta silti eteenpäin elämää ihan tyytyväisenä. :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/772 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moneen tässä ketjussa lueteltuun ikääntymisoireeseen auttaisi liikunta. Lihaksia kehiin, niin ei ole niin raihnainen olo. Ei se kaikkea ratkaise, mutta hiukkasen helpottaa.

Vierailija
724/772 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääosin henkisiä muutoksia:

- muut ihmiset eivät juuri enää kiinnosta

- en enää miellytä muita. Nuorempana sieti liikaa huonoa käytöstä ja vääränlaisia ihmisiä koska piti olla kohtelias.

- haluan olla pääosin kotosalla/mökillä (tehdä etätöitä jne.) tai metsässä/luonnon keskellä

- haluan käyttää oman energian omien unelmien ja omannäköisen elämän toteuttamiseen, ei draamailuun tai valittamisen kuunteluun mitä ihmissuuhteet yleensä ovat pahimmassa tapauksessa

- ymmärrän elämän rajallisuuden (liittyy ajan- ja energiankäyttöön)

- tunteet vähän latistuneet, ei saa asioista (kirjat, leffat, sarjat jne) enää samanlaisia kiksejä kuin ennen.

- kiinnitän enemmän huomita oman terveyden vaalimiseen (liikunta, ravitsemus jne.)

- arvostan itseäni ihmisenä.  

- haluan enemmän laatua kaikessa (ruoka, vaatteet, ihmissuhteet, huonekalut)

Varmaan tuli näppäilyvirhe iässä?

Vierailija
725/772 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla virhe toi 32

Vierailija
726/772 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän pinnallisuutta, arvojen syvenemistä. 

Sekä että, suomalaiset tuulipukukansaa

Missä sitä tuulipukukansaa oikein on? Ei ainakaan täällä Etelä- Hämeessä, laivoilla olen kulkenut satoja kertoja ja aina kaikilla siistit vaatteet päällä...

Ok ikä... 60v. ja mies. Paikat, selkä kipeytyy herkästi rasituksesta ja käsivarretkin. Unen tarve on lähes olematon. Ulkonäkö on tietysti harmaantunut ja ryppyyntynyt. Suhtautuminen asioihin on ymmärtäväisempää, ei ole niin jyrkkiä mielipiteitä kuin nuorena, Tosin kunnioitusta vaadin. Avarakatseisuutta ja suvaitsevaisuutta on ilmaantunut, johtunee kokemuksesta ja ymmärryksestä. Eikä pikkuasiat haittaa, ainakaan ne joihin ei voi vaikuttaa. Huoleton elämänasenne, kaikki aina järjestyy lopulta.

Vierailija
727/772 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen N47, enkä huomaa oikeastaan muuta fyysistä muutosta kuin ikänäön. Totta kai näytän eriltä kuin 8-vuotiaana tai 28-vuotiaana, mutta se kai on normaalia? Silmäkulmissa on naururyppyjä, on ollut jo kolmekymppisestä. Nenästä suupieliin menevät juonteet on voimistuneet. 

Hiuksissa ei ole harmaata, kasvavat alaselkään asti ja pidän niistä vaikka eivät ole koskaan olleet superpaksut. Ei ole ylipainoa, kolotuksia eikä sairauksia. Vartalon mitat on samat kuin parikymppisenä.

Henkisellä puolella toivottavasti on tapahtunut muutosta. Moni sanoo, että oli nuorena ehdottomampi. Mäkin varmaan joissain asioissa, mutta pääsääntöisesti olin sellainen toisaalta, toisaalta -ihminen joka yritti ymmärtää kaikkia ja kaikkea. Nykyään tiedän ja uskallan sanoa, jos jokin asia on mielestäni oikein tai väärin. En pelkää ihmisiä tai mitään, ujous ja epävarmuus on poissa. Seksissä olen täysin estoton. En ole katkeroitunut mistään. Olen nykyään iloisempi kuin nuorena, jolloin ajattelin että kyynisyys on aikuismaista ja älykästä.

Se on kyllä yksi muutos, että aika tuntuu kulkevan ihan järkyttävän nopeasti. Kuukausi menee hujauksessa.

Vierailija
728/772 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäkö tietysti, näkeehän sen että ei ihan nuoria olla. Ja se näkö, lukulaseja tarvii pienellä painetun lukemiseen. Samoin kauempana olevien vastaantulevien autojen valojen ympärille muodostuu joku aura. Selkä ja jalat ja kädet kipeytyy raskaissa töissä. Kuntoa ja voimaa on mutta paikat ei tykkää. Kakskymppisen hommia jos tekis nyt niin ihan rikki olis seuraavat pari viikkoa. Joskus jalat ei pidä, sen laitan eräiden lääkkeiden piikkiin, huimaa ja jalat menee alta, pari kertaa on tapahtunut kuumalla säällä. Olut maistuu entistäkin paremmalta, ehkä siksi että sitä tulee käytettyä harvemmin nykyään. Potenssi on pysynyt yllä ja kaikki naiset kiinnostaa edelleen. Alkoa otetaan välillä ja reissussa käydessä etenkin mutta kohtuullisemmin kuin nuorena. Sitä osaa nauttia enemmän hyvästä seurasta ja yhdessäolosta, paikoista, tapahtumista ym, ja tietysti seksistä. M 60+

Vierailija
729/772 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon samoja vaivoja kuin muillakin, ikää vaan on 30 ja risat enemmän. Johtuisiko myöhäsyntyisyys siitä, että menkat loppuivat kertarysäyksellä kun olin täyttänyt jo 60. Ei vaihdevuosivaivoja. Gynekin ihmetteli.

Vierailija
730/772 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kärsivällisyyttä yhtään mihinkään sosiaaliseen teatteriin

Vierailija
731/772 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moneen tässä ketjussa lueteltuun ikääntymisoireeseen auttaisi liikunta. Lihaksia kehiin, niin ei ole niin raihnainen olo. Ei se kaikkea ratkaise, mutta hiukkasen helpottaa.

Juu, sehän auttaakin ihan kaikkeen eikä kuolekkaan kunhan vain liikkuu ku viimeistä päivää. 🤭

Vierailija
732/772 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten ikään liittyy mutta tummat silmänaluset,iho punoittaa, ei jaksa enään niin kuin nuorena, joka päivä jotain paikkaa  juilii,joskus huomaan olevani äkäisempi kuin nuorena,stressaan turhista asioista.

Muuten luonteeltani olen nuorekas. Kiinnostaa samat asiat kuin nuorempana  paitsi alkoholia en enään käytä mutta esim.  katon leffoja ja pelaan videopelejä. 

Musta on vaan hyvä että en ole muuttunut miksikään sellaiseksi aikuiseksi joka vaan tekee asioita joita lapset/nuoret eivät tee. T: M45 (46 ensi viikolla)

Vierailija
733/772 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamsterin pussit alkanut muodostumaan.

Vierailija
734/772 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret naiset alkanut kiinnostamaan.

Vierailija
735/772 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla päinvastoin. Vanhemmat naiset alkanut kiinnostamaan enemmän kuin nuoremmat 😅t: yllä kirjoittanut m45 (kohta 46 ensi viikolla)

Vierailija
736/772 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä ei ole enää jatkuvaa nousuhumalaa ja siemensyöksyä !

Vierailija
737/772 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautuminen kaikesta hidastunut.

Vierailija
738/772 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla päinvastoin. Vanhemmat naiset alkanut kiinnostamaan enemmän kuin nuoremmat 😅t: yllä kirjoittanut m45 (kohta 46 ensi viikolla)

Nuoret naiset eivät kiinnosta niin paljon kuin yli nelikymppiset. Ja seisokki ei aina kestä.

Vierailija
739/772 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisinpa tajunnut, että 20-10 vuotta sitten olin vielä kaunotar,  elinvoimainen tukka, ei juuri ryppyjä, kilot kurissa.

Nyt on vähän huonommin asiat. Mutta lohdutan itseäni sillä, että 10 vuoden kuluttua haikailen tätä aikaa, kun leuka vähän roikkuu, hiukset harvenee, ruskettuneet olat ja kädenselät menee ihan ryppyyn.  N65

Vierailija
740/772 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

65v, olen urheillut koko ikäni eri joukkuelajeja mutta jouduin tekemään muutoksia. Jalat eivät enää pidä juoksemisesta joten se vaihtui pyöräilyyn. Lisäsin myös kuntosalilla käyntejä ja huomasin että tälläkin iällä kroppa muuttuu. Olen aina ollut ihannepainossa, nyt kun olen panostanut vielä ajallisesti ja laadullisesti enemmän kropan hyvinvointiin, ne ennen hieman löysät paikat kiinteytyvät. Eläkkeellä urheilu on helppoa jos intoa riittää. Valitettavasti ikääntyminen tuo paljon negatiivisia asioita joille ei sitten voi mitään. Itselläni todettiin kuulon alenema ja sain kuulolaitteen ( jota en juurikaan käytä) ja edessä taitaa olla tekonivel operaatiot jossain vaiheessa. Alkoholin kanssa pitää olla tarkkana, sillä ne totutut määrät juhlissa tms eivät enää päde vaan annoksien määrää on syytä alentaa, muuten tulee noutaja. Tämä valkenee yleensä kokemuksen kautta. Ilman lukulaseja ihan turha yrittää nähdä mitään tekstiä. Muuten pyyhkii hyvin.