Pukeudutaanko teillä kotona kunnon vaatteisiin?
Olen jotenkin tämän koronavuoden aikana havahtunut siihen, että minä ja mies ollaan kotona aina ihan kammottavissa vaatteissa. Kun tulen ihmisten ilmoilta kotiin, viskaan välittömästi asialliset vaatteet hiiteen ja vaihdan vanuttuneisiin sortseihin ja t-paitaan ja hengailen kotona avojaloin ja ilman rintsikoita ja tukka jollain epämääräisellä tötteröllä, kunhan on vain pois silmiltä. Mies niin ikään käyttää vanhoja nuhjuuntuneita verkkareita ja kollaripaitoja. En nyt edes tarkoita mitään söpöjä siistejä oloasuja vaan välillä oikeastikin aika karseita kauhtanoita. Juuri eilen jotenkin havahduin vilkaisemaan meitä molempia ja aloin nauraa kun retkotettiin tamineissamme katselemassa telkkaria kuin mitkäkin kaksi puliveivaria. Jos joku yllättäen koputtaisi ovelle, menisi varmaan puoli tuntia että saisin itseni harottua sellaiseen järjestykseen, että kehtaisi avata oven. Tänäänkin on tullut tehtyä koko päivä etätöitä miehen telttamaisen isossa t-paidassa :D
Uskokaa tai älkää, emme ole mitään hampuuseja, vaan kodin ulkopuolella itse asiassa varsin huoliteltuja ja tykätään molemmat pukeutua hyvin ja laadukkaisiin vaatteisiin.
Puetaanko teidän perheessä joka päivä kunnon vaatteet päälle? Olen joskus yrittänyt lanseerata meillekin sellaista kulttuuria, mutta tuntuu todella epämukavalta yrittää rentoutua sohvalla ihka oikeissa housuissa. Saumat kiristää ja puristaa ja vaatteet "tuntuu" päällä ihan liikaa. Yleensä luovutan nopeasti ja vapauden tunne onkin suunnaton kun saan kiskaista päälleni rumimman ja mukavimman kaapuni.
Ja ennen kuin joku ehtii paikalle marmattamaan, niin täsmennän vielä että mikään eksistentiaalinen kriisi tässä ei ole kyseessä vaan ihan huumorilla mietin asiaa :D
Kommentit (702)
Kotona ja lenkillä näytän kamalalta, mutta lökäpöksyt ja kulahtaneet paidat parhaita päällä. Olen lapseton sinkku 42 vuotta joten ketään ei kiinnosta eikä kukaan joudu häpeämään.
Inhottaa ajatus, että olisin kotisohvalla samoissa vaatteissa missä istunut julkisissa liikennevälineissä tai työpaikan tuoleilla. Tuskin monikaan on vaatteiden pöpöjen vuoksi kuollut, mutta inhottaa silti.
Olen oikeasti turhamainen ja haluan pitää kroppaa kunnossa. Pinnallisuuteni vain onneksi ei liity kotivaatteisiin.
Asun yksin ja välillä en pukeudu mitenkään ja välillä on siivotessa jotain sellaista rikkinäistä ja pahasti kulahtanutta lumppua päällä. Tullut todella nolo olo, kun olen kesken siivouskiireiden kipaissut lähikauppaan ja muistanut vasta kassajonossa persuksista reikäiset pöksyni ja virttyeen vääristä paikoista venyneen paitani.
Vierailija kirjoitti:
Itse hengaan kotona yleensä aina alasti, paitsi tietenkin jos joku tulee.
Puen kunnon vaatteet päälle kun lähden ihmisten ilmoille.
Miehellä on samat vaatteet kotona kuin muuallakin.Itse rakastan alasti oloa, vaatteet kiristää ja puristaa ja ne päällä tulee kuuma.
Omistan kookkaat rinnat niin rintaliivit ovat epämiellyttäviä.
Ja alkkarit hiertää ja hiostuu niin että alapää haisee varmaan metrin päähän.
Ja käyn kyllä päivittäin suihkussa..
Pari kysymystä teille nakuilijat...
- ruokailetko alasti?
- istutko sohvallanne ym tvtä katsellessa alasti?
- miten pidät verhot vai vähänkö välität mitä joku naapuri/ohikulkija näkee ?
Mun mielestä on turhaa säilyttää "rönttövaatteita" koska ne vain vievät tilaa. Miksi ei voi olla siistejä ja ehjiä vaatteita vaan pitää täyttää ne kaapit "rönttövaatteilla". En ymmärrä, samoin kuin "mökkivaatteet", kauheesti tilaa vieviä kun voi olla ihan asiallisestikin pukeutuneena mökilläkin... HUOH!
Kyllä kaikki tavisvaatteet kulutetaan loppuun kotona, mökillä ja lenkillä ja muutenkin kotona rötvätään tukka sekaisin, meikittä ja ilman tissiliivejä jne.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat ja vanhemmat tekee tuota. Itse en ole koskaan ymmärtänyt, että pitäisi olla kaupunki ja kotivaatteet. Enkä sitä miksi vaihtaa vaatteet kotiin tullessa. Toki jos on hikoillut jne niin onhan se hyvä vaihtaa. Myönnän, että joskus kun olen kotona eikä ole aikomusta mennä mihinkään enkä odota ketään niin saatan pukea rennommat vaatteet. Asu on silti siisti, että ovelle kehtaisi mennä. Suurin ero on meikin määrä tai meikittömyys. Kotona ollessa en välttämättä meikkaa ollenkaan toisin kuin vaikka työpäivänä. Meikit pysyy myös iltaan asti naamassa eikä niitä pestä kotiin tullessa. Joskus taas kotona ollessa saatan pukeutua ja meikata tavallista näyttävämmin, koska on enemmän aikaa laittautua. Tykkään myös keksiä uusia asuideoita. En koskaan vaihda vaatteita kotiin tullessa rennompaan. Mielestäni myös kodin ulkopuolella voi pukeutua collegehousuihin ja leggingseihin. Niiden ei tarvitse olla pelkät kotihousut. Ja kannattaa pukeutua hyvin istuviin ja hyvältä tuntuviin vaatteisiin. Hiukset enimmäkseen auki. Joskus puoliponnarilla tai poninhännällä. Hyvin harvoin jaksan väkertää hiuksia kummemmin.
Tätä olisikin mielenkiintoista selvittää: "vanhemmat ja isovanhemmat tekee tuollaista"...
Minulle on jo pentuna, kauan ennen ilmastoherännäisyyttä opetettu, että samoin Juin kaikki kasvatettu ruoka ansaitsee tulla syödyksi, myös kaikki tehdyt vaatteet ansaitsee tulla käytetyiksi loppuun. Tämä oli myös aikana ennen kirpputori-buumia, aikana jolloin oli täysin selvää, että esim lasten vaatteet siirtyivät kaikki vanhemmalta nuoremmalle ja sen jälkeen serkulle/naapurille/rievuiksi..
Nykyään on helppo perustella sitä, ettei itse käytä vaatteita loppuun "kierrätyksellä" ja taas on lupa ostaa uutta. Fakta on kuitenkin se, että meillä jokaisella, köyhimmälläkin, kertyy ihan riittävästi "remonttivaatteita" omasta takaa, eikä kukaan osta niitä sinun "vähän kulahtaneita housuja missä on vaan yksi ketsuppitahra ja pieni reikä minkä voi paikata" vaan ekologisesti ajatellen juuri SINUN tulisi itse käyttää jokainen vaate loppuun.
Kotivaatteiden vaihtaminen on yksi hyvä tapa pidentää siistimpien vaatteiden käyttöikää siisteinä vaatteina. (En sitä silti itsekään usein tee, mutta muoti on jo mennyt minusta ohi ja käytän kaupungillakin surutta ihan vaan omia vaatteitani ja lähes jokaista hankkimaani vaatetta todellakin vuosikausia ja varmaan satoja kertoja (pl alusvaatteet, joista mummo opetti, että koska koskaan ei tiedä, milloin päädyt sairaalaan, tulee alusvaatteet aika olla siistit 😀).
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on turhaa säilyttää "rönttövaatteita" koska ne vain vievät tilaa. Miksi ei voi olla siistejä ja ehjiä vaatteita vaan pitää täyttää ne kaapit "rönttövaatteilla". En ymmärrä, samoin kuin "mökkivaatteet", kauheesti tilaa vieviä kun voi olla ihan asiallisestikin pukeutuneena mökilläkin... HUOH!
Kyllä käsittääkseni ihmisillä yleensä on " siistit mökkivaatteet" ja sitten ne "oikeat MÖKKIvaatteet", mitkä päällä voi huoletta maalata laituria, putsata rännejä, olla puusavotassa jne.?
Näin meillä ainakin ja sitten kun tuo urakka on ohi, niin siinä vaiheessa tuo järkyttävään kuntoon mennyt vaateretale roskiin...
Kotona saatan käyttää "päivävaatteina" yökkäreitä (yleensä eri vaatekerta kuin missä nukun kuitenkin :D) ja vetää aamutakin päälle, jos ovea täytyy avata.
Kotiin töistä/kaupungilta tullessa en kuitenkaan yleensä jaksa erikseen alkaa vaihtamaan vaatteita, ellei ole sattunut päälle jotain erityisen epämukavaa, vaan löhöilen ja puuhailen lopun päivää esim. ne farkut päällä.
Ei olla mitään köyhiä työläismoukkia. Jakku- tai housupuku vähintään ja liivipuku sekä solmio. Se on niin, että eläkööt ne laiskat pummit kuin sika pahnassa ja renttupukimet yllä.
Mökillä onnaika paljon semmoisia hommia, missä aamulla vielä siistit vaatteet muuttuvat iltaan mennessä mökkivaatteiksi. Ei jokaisella mökkireissulla viitsi muuntaa hyviä vaatteitaan rytkyiksi, kun niitä työvaatteita on siellä valmiinakin.
Se on sitten toinen juttu, että työvaatteista ei millään saa mökkivaatteita. Ei poijujen nostamiseen kannata laittaa kulahtanuttakaan jakkupukua päälle, eikä puiden pilkkominen ole fiksua silkkipusero päällä.
Vierailija kirjoitti:
Lumput on tosi mukavat kotona. Oikein loppuun kuluneet, paikatutkin. On kotoisa olo. Puhtaat tietystikin.
Arvaan, että nukutkin sikiöasennossa. Tätä kutsutaan psykologiassa regressioksi.
Vierailija kirjoitti:
Mökillä onnaika paljon semmoisia hommia, missä aamulla vielä siistit vaatteet muuttuvat iltaan mennessä mökkivaatteiksi. Ei jokaisella mökkireissulla viitsi muuntaa hyviä vaatteitaan rytkyiksi, kun niitä työvaatteita on siellä valmiinakin.
Se on sitten toinen juttu, että työvaatteista ei millään saa mökkivaatteita. Ei poijujen nostamiseen kannata laittaa kulahtanuttakaan jakkupukua päälle, eikä puiden pilkkominen ole fiksua silkkipusero päällä.
Työvaatteitakin on kovin monenlaisia jep. Korkkarit, jakkupuku ja "ihan vainvähän rikkimenneet sukkahousut" ei tosiaan ehkä ole se järkevin asuvalinta yhtään mihinkään mökillä.
Mutta toki monella on "ihmisten ilmoille" vaatteena ihan vaan farkkuja ja paitapuseroita/T-paitoja, jopa ne uudehkot collarit/leggarit/verskat jne niin me toki helposti jatkaa eloaan mökkivaatteena.
Toivottavaa varmaan olisi käyttää ja huoltaa ne jakkupuvut ja silkkipaidat niin ettå ne säilyvät mahdollisimman pitkään työpaikka-kelpoisina, ja pyrkiä siinä funktiossa käyttämään niitä "riittävästi". Tai sitten hyvin ripeästi kierrättää niitä seuraavalle jonkun nettikirpparin tmv kautta.
Mulla on aina siivot vaatteet, varsinkin töissä ja etätöissä, paitapusero+ suorat housut/farkut tai mekko+vyö, mutta työpäivän jälkeen olen monesti kotosalla paitapusero ja sukkahousut jalassa. Mekot on niin mukavia, että heitän vaan vyön pois. Lenkille vaihdan vaatteet.
En vaan osa olla rönttövaatteissa, ne menee meillä työrytkyiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jaksatteko vaihtaa illalla vielä yövaatteisiin ne rönttövaatteet? Itse en meinaa jaksaa vaatteiden vaihtelua montaa kertaa, joten yökin menee monesti niissä rönttövaatteissa.
Yöllä en käytä vaatteita, en edes yöpaitaa. Iho pääsee hengittämään eikä mikään kierry kehon ympäri kun kääntyilen unissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaksatteko vaihtaa illalla vielä yövaatteisiin ne rönttövaatteet? Itse en meinaa jaksaa vaatteiden vaihtelua montaa kertaa, joten yökin menee monesti niissä rönttövaatteissa.
Yöllä en käytä vaatteita, en edes yöpaitaa. Iho pääsee hengittämään eikä mikään kierry kehon ympäri kun kääntyilen unissani.
Iho ei hengitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iho ei hengitä.
Hahhah! Mielestäni iho hengittää vaikkakaan ei keuhkoilla. Iho hengittää samaan tapaan kuin esim. kasvit. Kasvien lehdet haihduttavat vettä, ihohuokosten ja hikirauhasten kautta iholta haihtuu nestettä.
Kotona on yleensä kotivaatteet, mutta pidän siitä että ne ovat ihan ok siistit, tyyliin leggingsit, kollegehousut tms ja joku toppi, t-paita, neule tms ja voivat toki olla hieman kuluneita ja joku pikku reikä ei haittaa mutta kokonaisuus on kuitenkin ihan asiallinen. En pidä siitä että on 5 reikää ja aivan totaalisen venynyt ja puhkikulunut liian iso vaate, koska siitä tulee itselle epämukava olo ja helpommin sitten jämähdänkin siihen sohvalle koko päiväksi jos vaatteet ovat liian rennot. Eli tietty ryhdikkyys ja asiallisuus myös kotivaatteissa. Ja myös miehelläni on ehjät ja siistit kotivaatteet. Silloin kun mieheni on vaikka työmatkalla niin voin pitää kaikista kuluneimpia vaatteita mutta tykkään hänen seurassa näyttää kuitenkin asialliselta.
Arkisin jos tulen vaikka töistä/asioilta/harrastuksesta kotiin ja tiedän että lähden vielä myöhemmin kauppaan tai jonnekin niin en jaksa erikseen vaihtaa välttämättä kotivaatteita silloin. Toki jos on päällä suorat housut ja bleiseri tms niin silloin vaihdan kyllä mutta vaikka farkkuihin ja neuleeseen jos tiedän että illalla poistun vielä kotoa. Ei jaksa kuitenkaan koko aika vaihtaa vaatteita ja en oikein tykkää ihmisten ilmoilla liikkua kollareissa tai legginseissä, paitsi lenkkipolulla, salilla tai metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin asuvan kotivaatteina jotkut legginsit ja T-paita, joka alkaa jo hiukan reikiintyä. Ei rintsikoita. Paljain jaloin tai jarrusukat, hiukset jollain ponnarin tapaisella. En meikkaa. Legginsit on ehjät, joten niiden päälle vain takki ja voin mennä kaupassa pistäytymään. Ja tietysti kengät.
Onko sulla marmorilattiat vai miksi sä käytät lasten jarrusukkia?
Muovimattoa. Se on liukas, irtomattoja ei ole paljon. Mulla on aikuisten jarrusukat. --
Pääasia kotona että on mukavat, kiristämättömät vaatteet, ah kuinka kotoista. Esim. kauppaan lähtiessä voi laittaa vähän parempaa. Juhlat on asia erikseen.