Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pukeudutaanko teillä kotona kunnon vaatteisiin?

Vierailija
26.05.2021 |

Olen jotenkin tämän koronavuoden aikana havahtunut siihen, että minä ja mies ollaan kotona aina ihan kammottavissa vaatteissa. Kun tulen ihmisten ilmoilta kotiin, viskaan välittömästi asialliset vaatteet hiiteen ja vaihdan vanuttuneisiin sortseihin ja t-paitaan ja hengailen kotona avojaloin ja ilman rintsikoita ja tukka jollain epämääräisellä tötteröllä, kunhan on vain pois silmiltä. Mies niin ikään käyttää vanhoja nuhjuuntuneita verkkareita ja kollaripaitoja. En nyt edes tarkoita mitään söpöjä siistejä oloasuja vaan välillä oikeastikin aika karseita kauhtanoita. Juuri eilen jotenkin havahduin vilkaisemaan meitä molempia ja aloin nauraa kun retkotettiin tamineissamme katselemassa telkkaria kuin mitkäkin kaksi puliveivaria. Jos joku yllättäen koputtaisi ovelle, menisi varmaan puoli tuntia että saisin itseni harottua sellaiseen järjestykseen, että kehtaisi avata oven. Tänäänkin on tullut tehtyä koko päivä etätöitä miehen telttamaisen isossa t-paidassa :D

Uskokaa tai älkää, emme ole mitään hampuuseja, vaan kodin ulkopuolella itse asiassa varsin huoliteltuja ja tykätään molemmat pukeutua hyvin ja laadukkaisiin vaatteisiin.

Puetaanko teidän perheessä joka päivä kunnon vaatteet päälle? Olen joskus yrittänyt lanseerata meillekin sellaista kulttuuria, mutta tuntuu todella epämukavalta yrittää rentoutua sohvalla ihka oikeissa housuissa. Saumat kiristää ja puristaa ja vaatteet "tuntuu" päällä ihan liikaa. Yleensä luovutan nopeasti ja vapauden tunne onkin suunnaton kun saan kiskaista päälleni rumimman ja mukavimman kaapuni.

Ja ennen kuin joku ehtii paikalle marmattamaan, niin täsmennän vielä että mikään eksistentiaalinen kriisi tässä ei ole kyseessä vaan ihan huumorilla mietin asiaa :D

Kommentit (702)

Vierailija
541/702 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona rennot kuteet tietysti

Vierailija
542/702 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ovat kunnon vaatteet? Mielestäni kunnon vaatteet ovat tilanteeseen sopivat. Kotona tärkeintä on rentoutuminen ja mukavuus, joten meillä pukeudutaan sen mukaan. Formaalimmat työ- ja juhlavaatteetkin pysyvät pidempään kunnossa, kun lepäävät väliillä kaapissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/702 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun pitämään pukua duunissa, joten todellakin vaihdan rennommat vaatteet. Yleensä sortsit ja bändi t-paita ja villatakki, villasukat.

Nuorempi ihana kumppani - yritän edes jotenkin pitää järjelliset vaatteet. Joka ilta myös suihku, hyväntuoksuista saippuaa  ja suuvettä ennen nukkumaanmenoa, aika moni vakiintunut mies mokaa tässä - ainakin naisten mielestä. Naistenhan ei tietty tarvitse peseytyä? Ettei hiukset kastu, pimppi haisee hyvältä?

Vierailija
544/702 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeudun kotona joko mustiin trikoisiin tai pyöräilyshortseihin. Joku kiva t-paita tai toppi ja sen päällä esim pitkähihainen joogapaita. Jalassa viileän tullen pitkät villasukat.Eivät kiristä eivätkä purista mistään. Kesällä päällä kotona joku vilpoisa puuvillainen hellemekko. Farkut yms suorat housut laitan nykyään jalkaan vain jos olen jonnekin lähdössä. Olen jo vuosia panostanut mukavuuteen vaatteissa ja koska teen etätöitä kotoa käsin en koskaan pukeudu mihinkään kiristäviin vaatteisiin. Rikkinäisiä tai huonokuntoisia ei ole. Ne joutavat roskiin.

Vierailija
545/702 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä piti ihan miettiä. Sitten tajusin, ettei minulla ole yhtään kunnon vaatetta. Ei ole koskaan ollutkaan. Saan aina hävetä silmät päästäni, kun pukeudun kuin rääsyläinen.

Lisäksi vaate makuni on liian maskuliininen ja kroppa muuttunut kuhmuraiseksi. Niin, etteivät mitkään vaatteet istuisi hyvin.

Voisin kyllä taloudellisessa mielessä hankkia, kunnon vaatteita, mutta mieleisiäni ( väri, materiaali, malli) vaatteita ei ole koskaan löytynyt. Enkä jaksa niitä itse ommella. Siksi minusta on tullut vähän välinpitämätön koko pukeutumisen suhteen.

Jos minulla olisi ainaiset hautajaiset, niin kyllä vaatteita löytyisi.

Vierailija
546/702 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bambukerrasto.

Vierailija
547/702 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syksyisin kotiin tullessa pitkähihaiset vaihtuu t-paitaan. Kämpässä on usein niin lämmin (vanha kerrostalo joka sitoo kaiken lämmön) ettei pysty hikoilemaan samoissa vaatteissa mitä sitten ulkona ja töissä tarvitsee tarjetakseen. Erillisiä kotivaatteita en ole oikein koskaan ymmärtänyt. Jotkut lököttävät colleget tai trikoot eivät ole yhtään sen mukavammat kuin asialliset puuvilla/pellavahousut tai siistit farkut joita töissä tulee käytettyä.

Pukeudun mukavuuden haluisesti, mutta siististi kotona ja kodin ulkopuolella. 

Kyllä minusta on mukavuudessa massiivinen ero collegehousujen ja puuvilla/pellavahousujen/farkkujen välillä. Ahdistaa ajatuskin että pitäisi kotona pitää farkkuja.

Mieltymys kysymys. Suurin osa urheiluvaatteista on omalle iholle epämiellyttäviä keinokuituja täynnä. Istuvuudeltaan nykymuodin mukaiset hieman löysempi lahkeiset laadukkaat housut ja farkut ovat järjettömän mukavat moniin urheiluvaatteisiin verrattuna, ei tee edes mieli vaihtaa pois kuin vain silloin jos pitää vältellä likaantumista tai hajoamista tai käydä lenkillä/salilla. Jos jotkut vaatteet olisivat kotona epämukavat, sitä ne olisi töissä ja ihmisten ilmoillakin, eli jättäisin kokonaan hankkimatta. 

Farkkujen käyttöä vähensin kokonaan kun rupesivat kulumaan haaruksista puhki niin nopsaa, siinä mielessä myönnän että joitain vaatteita olisi järkevämpää säästelevämmin käyttää kotoillessa. Mukavat ne silti ovat kun vaan löytää itselle hyvin istuvan mallin ja koon eikä turhaa änkeä kokoa liian pieniin Prisman pillistretseihin.

Ei kai college-housut ole keinokuitua, vaan yleensä ihan puuvillaa. Olen kyllä samaa mieltä, että urheiluvaatteet ei ole se mukavin kotiasu, vaikkeivat ne kiristäkään. Mutta se keinokuidun tuntuma ei vaan tunnu kivalta. Itse taas en omista yksiäkään farkkuja ja ylipäänsä tosi vähän housuja, suurin osa housuistani on pääasiassa kotioloihin tarkoitettuja löysiä puuvillapöksyjä. Hameet ja mekot on mulle ne mukavimmat vaatteet, joita voin pitää sekä kotona että muualla. Silti kotioloissa vaihdan nykyään päälle ne lökäpöksyt, kenties sen takia, ettei sukkahousut ole mitenkään supermiellyttävä vaatekappale, vaikken niitä vihaakaan. Farkkujen perään en kyllä haikaile yhtään, vaikka joskus muinoin mulla olikin yhdet ihan kivan tuntuiset stretch-farkut.

Vierailija
548/702 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan itseäni sen verran, että ansaitsen ehjät ja siistit vaatteet. Pukisitko lapsesi rikkinäisiin vaatteisiin? Jos et, niin miksi puet itsesi sellaisiin?

On terapeuttista tulla kotiin, heivata rintsikat ja vaihtaa muutenkin kotivaatteisiin, eli rentoihin verkkareihin/joogahousuihin, löysään pitkähihaiseen ja laittaa tukka niin tai näin, kunhan on pois kasvoilta. Ei mitään Insta-tavaraa siis. Koti on paikka, jossa on oikeus rentoutua ja tällä tavoin itse rentoudun.

Myös hygienian takia on fiksua vaihtaa esim. työvaatteet, jotka päällä istun julkisissa ja kohtaan työssäni paljon kipeitä ihmisiä.

Niin? Tuoko rikkinäisyys ja epäsiisteys vaatteisiin jotain lisäarvoa? Minäkin käytän kotona eri vaatteita kuin töissä, mutta ne kotivaatteetkin on siistejä ja ehjiä.

Tuskin se nyt mikään varsinainen lisäarvo tai päämäärä on. :) Minusta on kyllä ihan mukavaa, että voi käyttää vaatteet loppuun asti, ja niillekin vaatteille, joissa on joku pieni reikä jossain, tulee vielä jotain käyttöä. Sanoisin päinvastoin, että kotioloissa ei varsinaisesti tuo lisäarvoa, onko vaate täysin ehjä vrt. selkeästi kulunut mutta puhdas. Ihan hyvä vaan, jos vaatteiden kulutustaan voi tällaisellakin pienellä tavalla hillitä.

Vierailija
549/702 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin housut vaihtuu kollareihin tai muihin mukaviin kotonaollessa. Toisaalta ne ovat yleensä ihan hyväkuntoisia ja siistejä kollareita. Rennot t-paidatkin meillä on ihan siistejä ja menee myös kodin ulkopuolella. Rintaliivittömyyttä en koe mitenkään epämääräisenä pukeutumisena, kuljen usein ilman liivejä myös kodin ulkopuolella.

Hiukset ei näytä liian epäsiisteiltä, vaikka kaipaisivat toki usein hieman kampaa jos ulos lähtee. Onnekkaat geenit varmaankin, näyttävät yllättävän kivoilta joka tilassa. Joskus voi olla, että joku yksittäinen vaate on reikäinen, se on varmaan ainoa hampuusimainen juttu kotipukeutumisessa. Muuten kuvailisin lähinnä sanalla rento.

Yleensä voitaisiin ihan hyvin avata ovi niissä tamineissa, joissa kotona kuljetaan.

MUTTA

nyt kun olen raskaana ei normaalit vaatteet mahdu päälle ja kuljen kyllä aika oudoissa yhdistelmissä, välillä myös puolialasti jos on liian kuuma.

Vierailija
550/702 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään käyttää vaatteet loppuun asti kotona. Tahraiset, reikäiset, venähtäneet ja kulahtaneet siirtyvät kotivaatepinoon. Jos kotivaatteita alkaa olla suhteessa liian paljon, heitän järkyttävimmät mäkeen.

Vierailija
551/702 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinasuva sinkku. Kotona sisällä vuodenajasta riippuen joko alasti, mutta talven pakkasilla mahdollisimman mukavat, pehmoiset ja lämpöiset vaatteet. Näiden väliltä sitten joku paituli tai pyjama. Eihän ne mitään huippumuotia ole mutta sinällään siistit ja puhtaat.  

Ex kotiin tullessaan oli ulko-oven napsahdettua kiinni jo alasti. :D Pukeutui lähinnä pakon edestä, muuten olisi aina ollut alasti jos olisi saanut valita. 

Vierailija
552/702 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kotona tosi huonojakin vaatteita. Kukaan kun ei ole katselemassa, niin kenenkään mielenrauha ei järkyty. Tämä on yksi minun tavoistani vähentää luonnon kuormitusta, että vaatteet käytetään loppuun. Yritän välttää myös turhaa ostelua, turhaa lentelyä, turhaa matkustelua, turhaa bensan kulutusta, turhan korkeaa huonelämpötilaa sekä ruokahävikkiä. Yleensä onnistunkin aika hyvin, mutta viime viikolla kävi vahinko ja satsi muikkuja pääsi vanhaksi enkä uskaltanut syödä niitä enää.

Vierailija
553/702 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä töistä tullesta samat siistit vaatteet päällä ainakin siihen asti kunnes syön. Illemmalla vaihdan siistin oloasun esim rento mekko, neuletakki ja villasukat jalkaan. En tykkää olla kotona rönttävaatteissa mutta mukavuus on kuitenkin tärkeetä, yöasussa en myöskään tykkää oleilla vaan se on vain nukkumista varten.

Vierailija
554/702 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon vaatteisiin?

Onko tämä kunto joku uusi vaatemerkki tai tunnetun valmistajan tuotemerkki? Eipä kyllä löydy vaatekaapista tuollaisia, ihan tavis ryysyjä vaan....

Vierailija
555/702 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän kotona tosi huonojakin vaatteita. Kukaan kun ei ole katselemassa, niin kenenkään mielenrauha ei järkyty. Tämä on yksi minun tavoistani vähentää luonnon kuormitusta, että vaatteet käytetään loppuun. Yritän välttää myös turhaa ostelua, turhaa lentelyä, turhaa matkustelua, turhaa bensan kulutusta, turhan korkeaa huonelämpötilaa sekä ruokahävikkiä. Yleensä onnistunkin aika hyvin, mutta viime viikolla kävi vahinko ja satsi muikkuja pääsi vanhaksi enkä uskaltanut syödä niitä enää.

Miltä itsestäsi tuntuu kun pukeudut huonoihin vaatteisiin? Niinkö vähän itseäsi arvostat ettet edes pukeudu kelvollisiin vaatteisiin?

Vierailija
556/702 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä piti ihan miettiä. Sitten tajusin, ettei minulla ole yhtään kunnon vaatetta. Ei ole koskaan ollutkaan. Saan aina hävetä silmät päästäni, kun pukeudun kuin rääsyläinen.

Lisäksi vaate makuni on liian maskuliininen ja kroppa muuttunut kuhmuraiseksi. Niin, etteivät mitkään vaatteet istuisi hyvin.

Voisin kyllä taloudellisessa mielessä hankkia, kunnon vaatteita, mutta mieleisiäni ( väri, materiaali, malli) vaatteita ei ole koskaan löytynyt. Enkä jaksa niitä itse ommella. Siksi minusta on tullut vähän välinpitämätön koko pukeutumisen suhteen.

Jos minulla olisi ainaiset hautajaiset, niin kyllä vaatteita löytyisi.

Siis sinulla ei yhtään kunnon vaatetta mutta kuitenkin hautajaisiin löytyisi vaatteita?

Vierailija
557/702 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ennen kotiasu tyyliä pieruverkkarit ja 20v vanha fleece-takki (ja meikitön naama + laittamattomat hiukset) mut jotenki just korona-aika kun olin etänä melkein vuoden teki sen et hommasin kivat kotivaatteet ja niillä menty siitä asti. Useammat täysin kiristämättömät Niken collari-verkkarit ja siihen vaikka valkoinen toppi ja musta saman merkin tai vaikka ICIW verkkatakki.

Vaihdan nää päälle heti kun tuun kotiin kun työssä ns Business -pukukoodi mikä itelle usein epämukava, vaikka yritän katsoa niidenkin ostossa mukavuutta.

Jos oon koko päivän kotona (etä, vkonloppu) laitan kunnon meikit ja hiukset hyvin, käyn suihkussa ja laitan lempihajuvettä pikkusen. Ihan omaksi iloksi, kotonani asuu vain lapsiani. Nykyisen puolison kanssa eri kodit.

Vierailija
558/702 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on n. 10 kpl samanlaisia- ja kokoisia lökö-leggareita ja collareita, jotka vaihdan 1-2 krt viikossa.

Periaatteessa aina samoissa vaatteissa, mutta puhtaissa. 

Olen vähän niin kuin nais- Steve Jobs tai Mark Zuckerberg.

Kauppaan mennessä heitän vain takin tai liivin päälle. Helppoa!

Vierailija
559/702 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikse sun lemmikkipanda syö sua ??

Vierailija
560/702 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bambukerrasto.

eikse sun lemmikkipanda syö sua ??