Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomi-Venäjä -seura motkottaa "r-sanan" käytöstä

Vierailija
09.11.2023 |

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009973825.html

Onneksi edes virallinen Venäjä ei nimittele muita n*tseiksi, fasisteiksi, imperialisteiksi, uhkaile atomipommilla, himoitse (ja pyri tekemään) kansan*urhaa Ukrainassa jne.

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teil lampail on ollu viimeaikoin tapana keksii ihmisille omia nimityksiänne vähän aiheesta ku aiheesta. Te epäinhimillistätte henkilön keksimällä omaa terminologiaa ja nimityksiä jos tämä henkilö ei ole samaa mieltä kanssanne. 

Sun pitäs mennä myös itsees. 

Helvetin hyvä parodia, 5/5.

Vierailija
2/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Russia? 

Suomi-venäjä seuran rahoitus onneksi loppui 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin motkotan. Olen suuri NATO-jäsenyyden kannattaja ja ollut sitä aina, mutta samalla tajuan että naapurille huutelu ei ole koskaan saanut mitään rakentavaa aikaan yksityisellä tai valtiollisella tasolla. Jämäkkyys ja asiallisuus ovat kaiken a ja o.

Vierailija
4/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

R-sanan kohteet ovat (olleet) sortajia, kun taas esim. n-sanan kohteet sorrettuja- Oliskos siinä pieni ero, mitä luulette?

Vierailija
5/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Russia? 

Suomi-venäjä seuran rahoitus onneksi loppui 

TE: Suomi-Venäjä-seura on käyttänyt väärin valtiolta saatuja tukirahoja https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/03c133d2-068b-4810-adc1-5d3f4affc…

Kaikki pitäisi periä takaisin. No, ehkä sitten sotakorvausten ym. mukana kun Venäjä hajoaa ja myydään.

Vierailija
6/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisen parhaa palat valikoidusti;

SUOMIVENÄJÄ-SEURAN vt. toiminnanjohtaja Riku Savosen mukaan tämän hetkinen maailmantilanne on sellainen, että r-sana halutaan tietyllä tavalla yhteiskunnassa sallia. 

Venäjän hyökkäys Ukrainaan kärjisti myös kielellistä ilmapiiriä.

"Salonen kertoo huomanneensa, että moniin muihin rasistisiin sanoihin suhtaudutaan paljon tiukemmin kuin rysssä-sanaan. Tälle sanalle annetaan eri tavalla tilaa. ... Kun jotain sanaa tai ilmausta käytetään paljon, sitä samalla normalisoidaan."

"Savonen nostaa verrokiksi n-sanan, jolla myös voidaan todeta olevan historiallinen konteksti. Olisiko sitä toisteltu tilaisuudessa, kun sanalle on jo vakiintunut kiertoilmauskin?"

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009973825.html

Hesarikin uskaltaa kirjoittaa sanan auki kymmeniä kertoja, n-sanaa ei.

Hienosti meni venäjän hyökkäys pr-mielessä. Länsisuhteissa palattiin 50-luvulle, jolloin oli ihan okei avoimesti vihata venäläisiä 🤭

Vierailija
7/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

R-sanan kohteet ovat (olleet) sortajia, kun taas esim. n-sanan kohteet sorrettuja- Oliskos siinä pieni ero, mitä luulette?

Niin no minua nimiteltiin lapsena tuolla r sanalla. Äitini on ukrainasta ja isäni itä-saksasta. Synnyin Moskovassa, josta muutimme Suomeen Neuvostoliiton hajottua, koska äidilläni on karjalaiset juuret. Mikä osa sukuani on sortanut suomalaisia, kun minua sai lapsena nimitellä? Vai olinko minä sortaja 7-vuotiaana pikkukoululaisena?

Vierailija
8/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Salonen kertoo huomanneensa, että moniin muihin rasistisiin sanoihin suhtaudutaan paljon tiukemmin kuin rysssä-sanaan. Tälle sanalle annetaan eri tavalla tilaa. ... Kun jotain sanaa tai ilmausta käytetään paljon, sitä samalla normalisoidaan."

"Savonen nostaa verrokiksi n-sanan, jolla myös voidaan todeta olevan historiallinen konteksti. Olisiko sitä toisteltu tilaisuudessa, kun sanalle on jo vakiintunut kiertoilmauskin?"

Johtuisikohan tuo yhtään siitä, että Venäjä ja venäjämieliset ovat kieltäneet puhumisen Venäjästä normaalilla tavalla?

Ei saksalaisia nimitellä n*tseiksi, paitsi ehkä Venäjällä, koska ovat tehneet tiliä historiansa kanssa ja asiasta on saanut ja saa puhua avoimesti.

Vierailija
9/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no minua nimiteltiin lapsena tuolla r sanalla. Äitini on ukrainasta ja isäni itä-saksasta. Synnyin Moskovassa, josta muutimme Suomeen Neuvostoliiton hajottua, koska äidilläni on karjalaiset juuret. Mikä osa sukuani on sortanut suomalaisia, kun minua sai lapsena nimitellä? Vai olinko minä sortaja 7-vuotiaana pikkukoululaisena?

Helvetistäkö minä tiedän, mutta jo pelkkä Itä-Saksa oli Venäjän + kommunistien ylläpitämä sorto"valtio".

Vierailija
10/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haavisto voi mennä sitä asiaa selvittämään Suomi-Neuvostoliitto -seuran jäsenkirja mukanaan.

Vierailija
11/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syntynyt Venäjällä ja muuttanut perheineni Suomeen 20 vuotta sitten. Lapsena tuota r:ttelyä sai kuulla yläasteellakin vielä. Sitten ei pitkään aikaan. Nyt sodan myötä ihmiset ovat aloittaneet taas. Vastustan Venäjän hyökkäystä Ukrainaan, miksi minua r:tellään? Aikuiset ihmiset! 

Vierailija
12/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://lenta.ru/news/2023/11/08/v-rossii-zayavili-o-reshenii-xxtina-po…

xx paikalle pu

rotaatio ei ole enää käytössä... kaikki mobikit on 'loppuun' asti pelipaikalla

Vierailija
13/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syntynyt Venäjällä ja muuttanut perheineni Suomeen 20 vuotta sitten. Lapsena tuota r:ttelyä sai kuulla yläasteellakin vielä. Sitten ei pitkään aikaan. Nyt sodan myötä ihmiset ovat aloittaneet taas. Vastustan Venäjän hyökkäystä Ukrainaan, miksi minua r:tellään? Aikuiset ihmiset! 

mistä kukaan tietää että olet sieltä tullut, kai puhut ihan normi puhekieltä. VOITHAN AINA OIKAISTA NIITÄ JOTKA NIMITTELEE.

Vierailija
14/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helvetistäkö minä tiedän, mutta jo pelkkä Itä-Saksa oli Venäjän + kommunistien ylläpitämä sorto"valtio".

On eri asia arvostella valtiota tai politiikkaa kuin suunnata viha yksittäiseen ihmiseen tai ihmisryhmään. R sana viittaa ihmiseen, ei valtioon tai sen hallintoon. 7-vuotiaana tuntui hirveältä, että edustin jollekin sitä kamalaa sortovaltiota, jota vanhempani ensimmäisten joukossa pakenivat länteen. En voinut silloin, enkä voi nyt mitään syntyperälleni. Myös Venäjällä elää paljon sorrettuja ihmisiä, joilla on aika vähän mahdollisuuksia muuttaa tilannettaan. Jos Venäjä olisi vallannut Suomen, jokainen täällä olisi ollut ihan yhtä lailla r kuin minäkin nyt olen.

Vierailija
15/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eri asia arvostella valtiota tai politiikkaa kuin suunnata viha yksittäiseen ihmiseen tai ihmisryhmään. R sana viittaa ihmiseen, ei valtioon tai sen hallintoon. 7-vuotiaana tuntu

Totta, en minäkään tietenkään nimittele ihmisiä noin. Mutta tässä on kyse tuon järjestön kannanotoista/toiminnasta. Toimisi ennemmin sinunkaltaisten puolesta.

Vierailija
16/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä Maura Häkki käytät energiaasi eri medioissa suomalaisten syyllistämiseen ja mollaamiseen. Et saa mitään arvostusta ainakaan minulta. 

Vierailija
17/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä erosi Suomi-venäjäseurasta jo vuosi sitten. Mitä ihmettä ne vielä mäkättää.

Vierailija
18/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Myös Venäjällä elää paljon sorrettuja ihmisiä, joilla on aika vähän mahdollisuuksia muuttaa tilannettaan. Jos Venäjä olisi vallannut Suomen"

Miksihän Venäjällä asuu paljon sorrettuja ihmisiä, kun taas suomalaisia on vähän, eikä silti venäläiset onnistuneet valtaamaan Suomea?

Lisäksi kaikki täällä eivät olisi r, koska suomalaisille oli kaivettu jo kuopat valmiiksi Katynin malliin. Siis sillai kun venäläiset *urhasivat kymmeniä tuhansia puolalaisia ja sen jälkeen piti vuosikymmenet teeskennellä että se oli saksalaisten tekoa.

Vierailija
19/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjä erosi Suomi-venäjäseurasta jo vuosi sitten. Mitä ihmettä ne vielä mäkättää.

Valtionavut pyörii vieläkin joilla saadaan pidettyä vassarien suojatyöpaikat.

Vierailija
20/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Myös Venäjällä elää paljon sorrettuja ihmisiä, joilla on aika vähän mahdollisuuksia muuttaa tilannettaan. Jos Venäjä olisi vallannut Suomen"

Miksihän Venäjällä asuu paljon sorrettuja ihmisiä, kun taas suomalaisia on vähän, eikä silti venäläiset onnistuneet valtaamaan Suomea?

Lisäksi kaikki täällä eivät olisi r, koska suomalaisille oli kaivettu jo kuopat valmiiksi Katynin malliin. Siis sillai kun venäläiset *urhasivat kymmeniä tuhansia puolalaisia ja sen jälkeen piti vuosikymmenet teeskennellä että se oli saksalaisten tekoa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Katyn_massacre#Post_2022_invasion_of_Ukra…

Näyttääkin olevan Venäjän kanta taas että se onkin saksalaisten tekemä.

On se kumma miksi Venäjä-vastaisuus leviää. Tosi kumma.