Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pukeudutaanko teillä kotona kunnon vaatteisiin?

Vierailija
26.05.2021 |

Olen jotenkin tämän koronavuoden aikana havahtunut siihen, että minä ja mies ollaan kotona aina ihan kammottavissa vaatteissa. Kun tulen ihmisten ilmoilta kotiin, viskaan välittömästi asialliset vaatteet hiiteen ja vaihdan vanuttuneisiin sortseihin ja t-paitaan ja hengailen kotona avojaloin ja ilman rintsikoita ja tukka jollain epämääräisellä tötteröllä, kunhan on vain pois silmiltä. Mies niin ikään käyttää vanhoja nuhjuuntuneita verkkareita ja kollaripaitoja. En nyt edes tarkoita mitään söpöjä siistejä oloasuja vaan välillä oikeastikin aika karseita kauhtanoita. Juuri eilen jotenkin havahduin vilkaisemaan meitä molempia ja aloin nauraa kun retkotettiin tamineissamme katselemassa telkkaria kuin mitkäkin kaksi puliveivaria. Jos joku yllättäen koputtaisi ovelle, menisi varmaan puoli tuntia että saisin itseni harottua sellaiseen järjestykseen, että kehtaisi avata oven. Tänäänkin on tullut tehtyä koko päivä etätöitä miehen telttamaisen isossa t-paidassa :D

Uskokaa tai älkää, emme ole mitään hampuuseja, vaan kodin ulkopuolella itse asiassa varsin huoliteltuja ja tykätään molemmat pukeutua hyvin ja laadukkaisiin vaatteisiin.

Puetaanko teidän perheessä joka päivä kunnon vaatteet päälle? Olen joskus yrittänyt lanseerata meillekin sellaista kulttuuria, mutta tuntuu todella epämukavalta yrittää rentoutua sohvalla ihka oikeissa housuissa. Saumat kiristää ja puristaa ja vaatteet "tuntuu" päällä ihan liikaa. Yleensä luovutan nopeasti ja vapauden tunne onkin suunnaton kun saan kiskaista päälleni rumimman ja mukavimman kaapuni.

Ja ennen kuin joku ehtii paikalle marmattamaan, niin täsmennän vielä että mikään eksistentiaalinen kriisi tässä ei ole kyseessä vaan ihan huumorilla mietin asiaa :D

Kommentit (702)

Vierailija
601/702 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona tulee usein oltua sellaisissa ryysyissä että pitää vaihtaa vaatteet jos vieraita tulee. Haluan lisätä siistimpien vaatteiden käyttöikää pitämällä kotona lumppuja. Se lienee peruja ajalta kun minulla oli taloudellisesti tiukkaa. Silloin oli pakko säästää siistit vaatekerrat julkisille paikoille eikä ollut varaa ostaa uusia vaatteita. Vieläkään en "osaa" ostaa kauniita oloasuja ja yöpukuja.

Vierailija
602/702 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pukeudutaan kotona kotivaatteisiin. Mukaviin ja ei niin hyvännäköisiin - mukavauus edellä. Yleensä (nytkin minulla kun naputtelen konetta etäpäivänä vanha vihreä t-paita ja marjapuuronväriset vanhat collarihousut. Mukavat ovat, mutta ei mitenkään katseenkestävät muualla kuin kotona. No, roskiksen olen näillä vaatteilla kyllä vienyt ja pesutuvassa käynyt, mutta 100 metrin päähän kauppaankaan en  näillä tamineilla lähtisi. Sen verran nolot. Muualle, kun lähdetään pukeudutaan siististi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/702 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Puhtaat ja ehjät on kyllä. Mutta mallia rennot ja mukavat ja mahdollisimman vähän. Kun poistun portista kaupungille niin aina on siistimmät vaatteet päällä ja meikkaan myös.

Vierailija
604/702 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä ihmetellään miksi miehet alkavat katsoa toisia naisia, jos ja kun kotona odottaa "variksenpelätin".

Ketä varten sitten laittaudut "kylille" jos et arvosta omaa kultaa sen vertaa että näyttäisit kauniilta

siisteissä vaatteissa. Asuhan voi olla rento, mutta siisti ja tukkakin voi olla nätisti myös kotona.

Näin meillä kotona.

Vierailija
605/702 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä ihmetellään miksi miehet alkavat katsoa toisia naisia, jos ja kun kotona odottaa "variksenpelätin".

Ketä varten sitten laittaudut "kylille" jos et arvosta omaa kultaa sen vertaa että näyttäisit kauniilta

siisteissä vaatteissa. Asuhan voi olla rento, mutta siisti ja tukkakin voi olla nätisti myös kotona.

Näin meillä kotona.

Me molemmat pukeudutaan kotivaatteisiin, tasa-arvoa. Jos mies pettää niin sitten pettää. Olemme molemmat vaatimattomia, emme kumpikaan kauniita, komeita, ihan tavallisia ihmisiä.

Vierailija
606/702 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ap! Sait mut nauramaan. Ihan vedet tuli silmiin.😂

Kotona virttyneet verkkarit, koska supermukavat ja kulahtanut t-paita. Ei rintsikoita. T-paidat siirtyvät kotipaidoiksi yleensä siinä vaiheessa, kun kainalokohdat värjäytyneet tai kaula-aukko lörpsähtää.

Kauppaan kesäisin rinsikat, parempi t-paita ja siistimmät verkkarihousut. Talvisin suht pitkä takki päälle, joten alla voi olla mitä vaan, joka on tarpeeksi lämmintä.

Ovikellon rimputtajille en avaa, koska tutut tietää, että mun luo ei pääse yllätyskylään, joten asuongelmaa tämän suhteen ei ole.

Opiskeleva nuori käyttää kotona myös verkkareita ja kulahtaneita t-paitoja sekä huppareita.

Kun kotivaatteet reikiintyvät liikaa, käytän likarättinä ja heitän vasta sitten pois.

Ollaan nuoren kanssa sellaisia kotona viihtyviä, aika introvertteja tyyppejä, joten meillä ei käy kukaan kylässä kuin n. kerran puolessa vuodessa. Töihin ja opinahjoon pukeudutaan ihan siisteihin ja ehjiin vaatteisiin.

Vierailija
607/702 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaihdan kotiin tullessani pyjamahousut jalkaan ja mies tekee samoin. Päällä on aina joku H&M:n yksivärinen T-paita tai jos on kylmä niin puen miehen yli-ison hupparin. Olen myöskin kotona aina ilman sukkia, jostain syystä sukat kotona ahdistaa, pitää saada olla paljain jaloin. Rintsikat jätän päälle, mutta vaihdan ns. "kotirintsikoihin" eli sellaisiin hieman kulahtaneempiin/vanhempiin kuin mitä töissä käytän, yritän välttää niiden parempien kulumisen ennenaikaisesti. Koruja en ota pois kotona, joskin mulla on vain kaulakoru ja kihla + vihkisormus, korviksia en käytä.

Vierailija
608/702 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin meillä kotona.

Ootko ihan terve? Onko sun mies sun kanssa siksi, millaiset vaatteet, meikit jne. sinulla on? Jätä se ja hommaa ihminen, joka arvostaa sinua, eikä julkikuvaasi.

Vierailija
609/702 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni pukeutuu rytkyihin lämpimästi, kun on kylmänarka, minä olen alasti, koska olen kuumanarka siitä lähtien, kun sain aivoverenvuodon 17 vuotta sitten. Sattui varmaan johonkin lämmönsäätelykeskukseen.

Vierailija
610/702 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin meillä kotona.

Miehellä pierunpolttamat verkkarit ja virttynyt, värinsä menettänyt t-paita. Mulla aikansa elänyt huppari ja risat shortsit. Sohvassa istun hänen kainalossa katsomassa lempparisarjaamme. Molemmat ihan fit ja hyvin hoidetaan itseämme.

Ei se mitä on yllä, vaan se mitä on niitten yllä olevien alla.

Vierailija
611/702 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona räjähtänyttä mutta mukavaa collarivaatetta. Ei haittaa mitenkään ja vältetään ylikulutusta (jota tosin harrastamme matkojen muodossa).

Vierailija
612/702 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trikoomekko ja kotitossut.

Vierailija
613/702 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtavatko nämä yöpaidassa päivän olleet sen toiseen nukkumaan mennessään? Itse en saa unta peiton alla päivävaatteissa.

Vierailija
614/702 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökillä onnaika paljon semmoisia hommia, missä aamulla vielä siistit vaatteet muuttuvat iltaan mennessä mökkivaatteiksi. Ei jokaisella mökkireissulla viitsi muuntaa hyviä vaatteitaan rytkyiksi, kun niitä työvaatteita on siellä valmiinakin.

Se on sitten toinen juttu, että työvaatteista ei millään saa mökkivaatteita. Ei poijujen nostamiseen kannata laittaa kulahtanuttakaan jakkupukua päälle, eikä puiden pilkkominen ole fiksua silkkipusero päällä.

Työvaatteitakin on kovin monenlaisia jep. Korkkarit, jakkupuku ja "ihan vainvähän rikkimenneet sukkahousut" ei tosiaan ehkä ole se järkevin asuvalinta yhtään mihinkään mökillä.

Mutta toki monella on "ihmisten ilmoille" vaatteena ihan vaan farkkuja ja paitapuseroita/T-paitoja, jopa ne uudehkot collarit/leggarit/verskat jne niin me toki helposti jatkaa eloaan mökkivaatteena.

Toivottavaa varmaan olisi käyttää ja huoltaa ne jakkupuvut ja silkkipaidat niin ettå ne säilyvät mahdollisimman pitkään työpaikka-kelpoisina, ja pyrkiä siinä funktiossa käyttämään niitä "riittävästi". Tai sitten hyvin ripeästi kierrättää niitä seuraavalle jonkun nettikirpparin tmv kautta.

Juu tuli tosiaaan käytettyä tuota työvaate-sanaa kahdessa eri merkityksessä. Mökkityöt on aika erilaisia kuin meikäläisen palkkatyöt 😁

Kaupungissa käytettävistä vapaa-ajan vaatteista saa hyviä mökkivaatteita, kun niihin tulee kulumaa, pysyviä tahroja tai reikiä. Samoin esim. purjehdusvaatteista. Minusta on ollut tosi vapauttavaa, kun tässä asiassa on yleisemmin tiedossa ympäristönäkökulma. Nykyään kulahtanut vaate ei ole enää pihiyden tai tyylittömyyden merkki, vaan se voi olla myös vastuullisuuden merkki.

Hyvin pidetyt vanhat toimistovaatteet olen säilyttänyt ja niistä on tullut tyttäreni vintagevaatteita ja osasta bilevaatteitakin. Osa on mennyt uffiin siinä toivossa, että joku löytää itselleen vielä aarteen. Sen sijaan risa tai tahriintunut silkkipaita tai jakku kuuluu roskiin, sille ei oikein ole jatkokäyttöä kun en ole käsityöihmisiä. Taideparsijaa olen käyttänyt ihan pikkuvikojen korjaamiseen.

Vierailija
615/702 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökillä onnaika paljon semmoisia hommia, missä aamulla vielä siistit vaatteet muuttuvat iltaan mennessä mökkivaatteiksi. Ei jokaisella mökkireissulla viitsi muuntaa hyviä vaatteitaan rytkyiksi, kun niitä työvaatteita on siellä valmiinakin.

Se on sitten toinen juttu, että työvaatteista ei millään saa mökkivaatteita. Ei poijujen nostamiseen kannata laittaa kulahtanuttakaan jakkupukua päälle, eikä puiden pilkkominen ole fiksua silkkipusero päällä.

Työvaatteitakin on kovin monenlaisia jep. Korkkarit, jakkupuku ja "ihan vainvähän rikkimenneet sukkahousut" ei tosiaan ehkä ole se järkevin asuvalinta yhtään mihinkään mökillä.

Mutta toki monella on "ihmisten ilmoille" vaatteena ihan vaan farkkuja ja paitapuseroita/T-paitoja, jopa ne uudehkot collarit/leggarit/verskat jne niin me toki helposti jatkaa eloaan mökkivaatteena.

Toivottavaa varmaan olisi käyttää ja huoltaa ne jakkupuvut ja silkkipaidat niin ettå ne säilyvät mahdollisimman pitkään työpaikka-kelpoisina, ja pyrkiä siinä funktiossa käyttämään niitä "riittävästi". Tai sitten hyvin ripeästi kierrättää niitä seuraavalle jonkun nettikirpparin tmv kautta.

Juu tuli tosiaaan käytettyä tuota työvaate-sanaa kahdessa eri merkityksessä. Mökkityöt on aika erilaisia kuin meikäläisen palkkatyöt 😁

Kaupungissa käytettävistä vapaa-ajan vaatteista saa hyviä mökkivaatteita, kun niihin tulee kulumaa, pysyviä tahroja tai reikiä. Samoin esim. purjehdusvaatteista. Minusta on ollut tosi vapauttavaa, kun tässä asiassa on yleisemmin tiedossa ympäristönäkökulma. Nykyään kulahtanut vaate ei ole enää pihiyden tai tyylittömyyden merkki, vaan se voi olla myös vastuullisuuden merkki.

Hyvin pidetyt vanhat toimistovaatteet olen säilyttänyt ja niistä on tullut tyttäreni vintagevaatteita ja osasta bilevaatteitakin. Osa on mennyt uffiin siinä toivossa, että joku löytää itselleen vielä aarteen. Sen sijaan risa tai tahriintunut silkkipaita tai jakku kuuluu roskiin, sille ei oikein ole jatkokäyttöä kun en ole käsityöihmisiä. Taideparsijaa olen käyttänyt ihan pikkuvikojen korjaamiseen.

Siis ihan tietoisesti ympäristönäkökulmaa (ja toki säästyyhän siinä rahaakin) ajatellen alkanut käyttää kotivaatteina niitä homssuiseksi menneitä neuleita jne. Ennen ajattelin kuten jotkut täällä, että pitää ostaa jotkut "kauniit oloasut" kotikäyttöön, mutta niin on mieli muuttunut siinäkin asiassa. Nyt ne entiset siistit ja mukavat kotivaatteetkin on toki edelleen käytössä, mutta nykyään ne eivät vaan enää ole kovin kauniita vaan hihansuista rispaantuneita ja polvista paikattuja. Pyrin säästelemään esim siisteimpiä huppareita ym. sitä varten että niissä voi lähteä ihmisten ilmoille esim salille tai kauppaan, ja kotona käytän niitä kaikkein kuluneimpia. Olen kaivellut myös esim karsean ruman vanhan fleecekerraston käyttöön, se on talven viileydessä oikein mukava etätyöasu.

Vierailija
616/702 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulla. Tooga ja burkha on meila pakkollista ainna

Vierailija
617/702 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan tietoisesti ympäristönäkökulmaa (ja toki säästyyhän siinä rahaakin) ajatellen alkanut käyttää kotivaatteina niitä homssuiseksi menneitä neuleita jne. Ennen ajattelin kuten jotkut täällä, että pitää ostaa jotkut "kauniit oloasut" kotikäyttöön, mutta niin on mieli muuttunut siinäkin asiassa. Nyt ne entiset siistit ja mukavat kotivaatteetkin on toki edelleen käytössä, mutta nykyään ne eivät vaan enää ole kovin kauniita vaan hihansuista rispaantuneita ja polvista paikattuja. Pyrin säästelemään esim siisteimpiä huppareita ym. sitä varten että niissä voi lähteä ihmisten ilmoille esim salille tai kauppaan, ja kotona käytän niitä kaikkein kuluneimpia. Olen kaivellut myös esim karsean ruman vanhan fleecekerraston käyttöön, se on talven viileydessä oikein mukava etätyöasu.

Miksi olet ostanut ruman kerraston?

Miksi parsit ja paikkaat vanhoja vaatteita?

Olet puhelinmyyjä?

Vierailija
618/702 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viihtynyt pyjamissani vuosikymmenet oikein hyvin. Sortsit ja toppi. Eivät ole mitään virttyneitä tai ruman värisiä, ostan uusia säännöllisesti. Jos joku on tulossa käymään saatan vaihtaa sortsit verkkareihin ja paidan hihalliseen. 

Vierailija
619/702 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä kotiin tullessa lentää työvaatteet pois päältä. Kotona kuusi Nike Tech Fleece settiä (huppari+housut), joista valitsen jonkun ylleni. Mukavan pehmeät ja lämpöiset. Niillä käy myös pihalla, kaupassa yms. Rikkinäiset ja kulahtaneet vaatteet kuuluvat roskiin.

Vierailija
620/702 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota happee!