Pukeudutaanko teillä kotona kunnon vaatteisiin?
Olen jotenkin tämän koronavuoden aikana havahtunut siihen, että minä ja mies ollaan kotona aina ihan kammottavissa vaatteissa. Kun tulen ihmisten ilmoilta kotiin, viskaan välittömästi asialliset vaatteet hiiteen ja vaihdan vanuttuneisiin sortseihin ja t-paitaan ja hengailen kotona avojaloin ja ilman rintsikoita ja tukka jollain epämääräisellä tötteröllä, kunhan on vain pois silmiltä. Mies niin ikään käyttää vanhoja nuhjuuntuneita verkkareita ja kollaripaitoja. En nyt edes tarkoita mitään söpöjä siistejä oloasuja vaan välillä oikeastikin aika karseita kauhtanoita. Juuri eilen jotenkin havahduin vilkaisemaan meitä molempia ja aloin nauraa kun retkotettiin tamineissamme katselemassa telkkaria kuin mitkäkin kaksi puliveivaria. Jos joku yllättäen koputtaisi ovelle, menisi varmaan puoli tuntia että saisin itseni harottua sellaiseen järjestykseen, että kehtaisi avata oven. Tänäänkin on tullut tehtyä koko päivä etätöitä miehen telttamaisen isossa t-paidassa :D
Uskokaa tai älkää, emme ole mitään hampuuseja, vaan kodin ulkopuolella itse asiassa varsin huoliteltuja ja tykätään molemmat pukeutua hyvin ja laadukkaisiin vaatteisiin.
Puetaanko teidän perheessä joka päivä kunnon vaatteet päälle? Olen joskus yrittänyt lanseerata meillekin sellaista kulttuuria, mutta tuntuu todella epämukavalta yrittää rentoutua sohvalla ihka oikeissa housuissa. Saumat kiristää ja puristaa ja vaatteet "tuntuu" päällä ihan liikaa. Yleensä luovutan nopeasti ja vapauden tunne onkin suunnaton kun saan kiskaista päälleni rumimman ja mukavimman kaapuni.
Ja ennen kuin joku ehtii paikalle marmattamaan, niin täsmennän vielä että mikään eksistentiaalinen kriisi tässä ei ole kyseessä vaan ihan huumorilla mietin asiaa :D
Kommentit (702)
Lumput on tosi mukavat kotona. Oikein loppuun kuluneet, paikatutkin. On kotoisa olo. Puhtaat tietystikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän kotona tosi huonojakin vaatteita. Kukaan kun ei ole katselemassa, niin kenenkään mielenrauha ei järkyty. Tämä on yksi minun tavoistani vähentää luonnon kuormitusta, että vaatteet käytetään loppuun. Yritän välttää myös turhaa ostelua, turhaa lentelyä, turhaa matkustelua, turhaa bensan kulutusta, turhan korkeaa huonelämpötilaa sekä ruokahävikkiä. Yleensä onnistunkin aika hyvin, mutta viime viikolla kävi vahinko ja satsi muikkuja pääsi vanhaksi enkä uskaltanut syödä niitä enää.
Miltä itsestäsi tuntuu kun pukeudut huonoihin vaatteisiin? Niinkö vähän itseäsi arvostat ettet edes pukeudu kelvollisiin vaatteisiin?
Tämä kyllä kummastuttaa, että jotkut näkevät tässä jonkun dramaattisen korrelaation itsearvostuksen suhteen. Joitain ihmisiä ei vain aidosti kiinnosta vaatteet, esimerkiksi oma mieheni on tällainen. Hän ei näe mitään yhteyttä sen suhteen, millaiset vaatteet jollakulla on ja paljonko tätä arvostaa. Mielestäni tämä on ihan terve lähestymistapa. Vai arvosteletko itse muita ihmisiä sen mukaan, mitä heillä on päällä? Toisekseen itse ajattelen, ettei vaatteesta tee "huonoa" se, että siinä on joku reikä jossain, jos se on muuten käyttökelpoinen. Arvostan nimittäin tätä meidän planeettaa sen verran paljon, etten näe syytä heittää (kotioloissa) käyttökelpoisia vaatteita pois, kun vaateteollisuus on yksi suurimmista saastuttajista maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän kotona tosi huonojakin vaatteita. Kukaan kun ei ole katselemassa, niin kenenkään mielenrauha ei järkyty. Tämä on yksi minun tavoistani vähentää luonnon kuormitusta, että vaatteet käytetään loppuun. Yritän välttää myös turhaa ostelua, turhaa lentelyä, turhaa matkustelua, turhaa bensan kulutusta, turhan korkeaa huonelämpötilaa sekä ruokahävikkiä. Yleensä onnistunkin aika hyvin, mutta viime viikolla kävi vahinko ja satsi muikkuja pääsi vanhaksi enkä uskaltanut syödä niitä enää.
Miltä itsestäsi tuntuu kun pukeudut huonoihin vaatteisiin? Niinkö vähän itseäsi arvostat ettet edes pukeudu kelvollisiin vaatteisiin?
Tämä kyllä kummastuttaa, että jotkut näkevät tässä jonkun dramaattisen korrelaation itsearvostuksen suhteen. Joitain ihmisiä ei vain aidosti kiinnosta vaatteet, esimerkiksi oma mieheni on tällainen. Hän ei näe mitään yhteyttä sen suhteen, millaiset vaatteet jollakulla on ja paljonko tätä arvostaa. Mielestäni tämä on ihan terve lähestymistapa. Vai arvosteletko itse muita ihmisiä sen mukaan, mitä heillä on päällä? Toisekseen itse ajattelen, ettei vaatteesta tee "huonoa" se, että siinä on joku reikä jossain, jos se on muuten käyttökelpoinen. Arvostan nimittäin tätä meidän planeettaa sen verran paljon, etten näe syytä heittää (kotioloissa) käyttökelpoisia vaatteita pois, kun vaateteollisuus on yksi suurimmista saastuttajista maailmassa.
Miksi joku haluaa pitää reikäisiä vaatteita, eikö niitä voi korjata?
The longer I stay at home, the more homeless I look.
Muistan kun nuorena naureskelin äidin kotivaatteille, mutta enää tulisi mieleenkään olla kotona farkuissa. Saman tien kun tulen toimistolta kotiin, vaihdan kotivaatteet. Mitä rumemmat sen paremmat. Toki pukeudun johonkin muuhun, silloin kun on vieraita.
Itse hengaan kotona yleensä aina alasti, paitsi tietenkin jos joku tulee.
Puen kunnon vaatteet päälle kun lähden ihmisten ilmoille.
Miehellä on samat vaatteet kotona kuin muuallakin.
Itse rakastan alasti oloa, vaatteet kiristää ja puristaa ja ne päällä tulee kuuma.
Omistan kookkaat rinnat niin rintaliivit ovat epämiellyttäviä.
Ja alkkarit hiertää ja hiostuu niin että alapää haisee varmaan metrin päähän.
Ja käyn kyllä päivittäin suihkussa..
AP on täysin "oikeilla jäljillä" !
Kun tullaan "maailmalta kotiin", niin joka päivä kaikki vaatteet pois, ja kotipöksyt ja kotipaita päälle.
Mukava sitten kotona hengailla.
Jos tulee lähtö sitten jonnekin, niin äkkiäkös sitä vaihtaa "maailmavaatteet" takaisin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaihdetaan heti mukavat kotivaatteet kun päästään ovesta sisään. Vaihtoehtomuodin vaatteet on kalliita eikä niitä viitsi kotona liikaa kuluttaa, plus saattavat vaurioittaa huonekaluja mikä sekin työlästä/kallista korjata. Ja kun molemmilta lentää liivit ja kireät housut pois niin pääsee helpommin käsiksi niihin toisen kivoihin paikkoihin...
Yök..
Eniten käytän yöpaitoja ja rumia virttyneitä riepuja. Ovat mukavan pehmeitä. Puhtaita toki. Tarvitsen vain muutaman ulosmenovaatteen.
Vierailija kirjoitti:
Itse hengaan kotona yleensä aina alasti, paitsi tietenkin jos joku tulee.
Puen kunnon vaatteet päälle kun lähden ihmisten ilmoille.
Miehellä on samat vaatteet kotona kuin muuallakin.Itse rakastan alasti oloa, vaatteet kiristää ja puristaa ja ne päällä tulee kuuma.
Omistan kookkaat rinnat niin rintaliivit ovat epämiellyttäviä.
Ja alkkarit hiertää ja hiostuu niin että alapää haisee varmaan metrin päähän.
Ja käyn kyllä päivittäin suihkussa..
Hyi helvetti 🤮 Töhräät sillä tahmatussullasi kaikki paikat ja vieraat joutuu istumaan samoilla sohvilla ja tuoleilla 🤮🤮🤮
Meillä ollaan kotosalla yöpuvussa. Juuri ostin bambulegginsit, että tarkenee yöpaidan kanssa paremmin, kun alkaa syyskylmät jo tulla. Lisänä villasukat. Mökilläkin on aina olleet karmeat rytkyt päällä.
Haittapuoli tässä on todellakin se, että yllätysvieraita ei oikein passaa tulla tällä tyylillä. Onneksi ei kyllä yleensä tulekaan kuin korkeintaan joku läheinen joskus ja jouluna on ilmoittamatta tullut. Muuten kyllä yleensä ilmoitetaan tulosta edes varttia ennen kuin ovikello soi, jolloin kerkeää vaihtamaan vaatteita.
Siltä varalta, että joku kumminkin rimpauttaa ovikelloa yllättäen, koitan pitää eteisen kaapissa tai kylppärissä jonkinlaista säädyllistä vaatekertaa, jonka saa nopeasti päälle.
Mulla on samat vaatteet kotona ja kaupassa. Farkut jotkut veromoda-perus, ja t-paita / paita useimmiten varmaan cubuksen. Farkut joustaa, ei niissä epämukava olo ole tullut. Pääsääntöisesti pidän farkkuja. Sienimetsälläkin. Kesällä tietty eri, mutta tähän vuodenaikaan.
Vaihdan kotiin tullessa vaatteet jo ihan senkin takia, että meillä on kissa. En halua jatkuvasti olla siistimässä vaatteita karvoista kun lähden ulos ovesta. Meillä kyllä siivotaan ihan normaalisti ja varsinkin jos tulossa vieraita. Kotivaatteissa muutamat karvat ei niin haittaa.
Kyllä, koko perhe. Meillä vaihdetaan myllynkivikauluksiin, pönkkähousuihin ja puuteroituihin renesanssiperuukkeihin heti kun tullaan kotiin.
Isovanhemmat ja vanhemmat tekee tuota. Itse en ole koskaan ymmärtänyt, että pitäisi olla kaupunki ja kotivaatteet. Enkä sitä miksi vaihtaa vaatteet kotiin tullessa. Toki jos on hikoillut jne niin onhan se hyvä vaihtaa. Myönnän, että joskus kun olen kotona eikä ole aikomusta mennä mihinkään enkä odota ketään niin saatan pukea rennommat vaatteet. Asu on silti siisti, että ovelle kehtaisi mennä. Suurin ero on meikin määrä tai meikittömyys. Kotona ollessa en välttämättä meikkaa ollenkaan toisin kuin vaikka työpäivänä. Meikit pysyy myös iltaan asti naamassa eikä niitä pestä kotiin tullessa. Joskus taas kotona ollessa saatan pukeutua ja meikata tavallista näyttävämmin, koska on enemmän aikaa laittautua. Tykkään myös keksiä uusia asuideoita. En koskaan vaihda vaatteita kotiin tullessa rennompaan. Mielestäni myös kodin ulkopuolella voi pukeutua collegehousuihin ja leggingseihin. Niiden ei tarvitse olla pelkät kotihousut. Ja kannattaa pukeutua hyvin istuviin ja hyvältä tuntuviin vaatteisiin. Hiukset enimmäkseen auki. Joskus puoliponnarilla tai poninhännällä. Hyvin harvoin jaksan väkertää hiuksia kummemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samat vaatteet kotona ja kaupassa. Farkut jotkut veromoda-perus, ja t-paita / paita useimmiten varmaan cubuksen. Farkut joustaa, ei niissä epämukava olo ole tullut. Pääsääntöisesti pidän farkkuja. Sienimetsälläkin. Kesällä tietty eri, mutta tähän vuodenaikaan.
Sama. Samat vaatteet käy niin kotona kuin vaikka sienimetsällä. Mitä niitä vaihtelemaan
Yksin asuvan kotivaatteina jotkut legginsit ja T-paita, joka alkaa jo hiukan reikiintyä. Ei rintsikoita. Paljain jaloin tai jarrusukat, hiukset jollain ponnarin tapaisella. En meikkaa. Legginsit on ehjät, joten niiden päälle vain takki ja voin mennä kaupassa pistäytymään. Ja tietysti kengät.
Vierailija kirjoitti:
Yksin asuvan kotivaatteina jotkut legginsit ja T-paita, joka alkaa jo hiukan reikiintyä. Ei rintsikoita. Paljain jaloin tai jarrusukat, hiukset jollain ponnarin tapaisella. En meikkaa. Legginsit on ehjät, joten niiden päälle vain takki ja voin mennä kaupassa pistäytymään. Ja tietysti kengät.
Onko sulla marmorilattiat vai miksi sä käytät lasten jarrusukkia?
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaihdetaan heti mukavat kotivaatteet kun päästään ovesta sisään. Vaihtoehtomuodin vaatteet on kalliita eikä niitä viitsi kotona liikaa kuluttaa, plus saattavat vaurioittaa huonekaluja mikä sekin työlästä/kallista korjata. Ja kun molemmilta lentää liivit ja kireät housut pois niin pääsee helpommin käsiksi niihin toisen kivoihin paikkoihin...
Molemmilta liivit? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kotona vapaa-ajalla kotivaatteet, jotka ovat toki sen verran siistit ettei hävetä avata ovea, ja niiden alla mukavat kaarituettomat rintsikat (joita käytän nykyään muutenkin). Esim. siistit mustat joogahousut ja siistikuntoinen t-paita, neule tai tunika eivät ole yhtään sen epämukavammat kuin rönttövaatteet. Muita kotivaatteita minulla ei edes ole, joten asun valitseminen ei tuota päänvaivaa: mustat housut + joku kotiyläosa, siinä se, ja siistiltä näyttää.
Etätyöpäivänä noudatan "vyötäröstä ylöspäin"-asiallista pukeutumista, koska on kuitenkin teams-tapaamisia asiakkaiden kanssa yms. Jalassa jälleen ne mukavat mustat jooga tms. housut, päällä normaali toimistoyläosa kuten kauluspaita tai tai pukeutumispaita + siisti neuletakki/jakku jossa on joustoa. Usein joku kiva koru tai huivikin on, koska ne nyt on aika helppo heittää asun jatkoksi. Tämä auttaa myös työn ja vapaa-ajan erottamisessa.
On jotenkin ikävä ajatus, että kaikkein rakkain ihminen näkisi minut koko ajan hirveimmilläni, kun taas ihan random tuntemattomien miellyttämiseksi näkee hirveän vaivan laittautumisessa.
Huvittaa ajatella sinua joogahousuissasi ja toimistoyläosassa kauluspaitoineen ja huiveineen 😃
Sama juttu:)