Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, jotka ovat lopettaneet kaiken turhan ostamisen?

Vierailija
24.05.2021 |

Ei turhia vaatteita, sisustusjuttuja, lehtiä, astioita ym.

Kommentit (427)

Vierailija
281/427 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava projekti meillä on tämän ison talon myyminen. Miksi me asutaan näin väljästi ja kalliisti, kun pienempäänkin mahdutaan? Rahaa menee paljon talon ja ympäristön ylläpitoon, eikä tässä ole mitään järkeä. Ei tämä projekti helpommasta päästä ole, ja alkuun saattaminen on se hankalin vaihe.

Vierailija
282/427 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime viikolla tuli vuosi, kun ostin kotiin jotain uutta.

Olin pitkään haaveillut seinään kiinnitettävästö kaapista. Tai kaappirivistöstä.

Naapurini on vanhan kunnon raksamies ja auttaa minua usein ns miesten töissä.

Vst teen osuuteni naapuriin.

Tajusin kaapistoni oli lähes tyhjä ja siirsin siihen neulekoneen.

Myin vanhan tv tason ja kaapiston pois, telkkarin alapuolella oli pitkänkin hetken vain banaanilaatikoita, joissa tavarat olivat.

Sitten löytyi kaapisto. Naapuri näytti peukkua, käytiin hakemassa se. Ja naapuri vielä kiinnitti tämän seinään.

Minä saan mm lastenvahtina olemisesta kirppistavaroita ja minulta haetaan ne, myydään kirppiksellä. Jos myynti on 100 euroa, saan ostaa kirppikseltä 50 eurolla.

Jo muutaman vuoden olen käyttänyt arabian vintagea. Kirppiksellä on minulle otettu astioita, jotka olen vienyt Arabialke, tai jopa kirppiksen pitäjä on vienyt niitä puolestani.

Lahjakorteillla olen ostanut Sunnuntai sarjaa itselleni ja lapsilleni ja scandia aterimia.

Otan omani käyttöön, kun muutan parin v päästä.

Poislukien tämä vaihtokauppojem vaihtokauppa, en ole käyttänyt rahaa tavaran ostamiseen yli vuoteen.

Onpa epäselvästi kirjoitettu.

Mitähän mahdat tarkoittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/427 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ostanut vuosikausiin mitään "ylimääräistä ja kivaa". Kaikki on ostettu tarpeeseen. Tosin vaatekaappini sisältö on rikkinäistä, kauhtunutta, viime vuosituhannen muotia eikä edes mahdu päälle.

Nyt haaveissani olisi astiaston päivittäminen. Tai eihän minulla mitään astiastoa ole, vain halpoja eriparisia lautasia ja kuppeja kaappi täynnä. Vanhimmat joltain Tiimarin aikakaudelta.

Toinen haave olisi nätit matot. Nämäkin ovat haalittu vuosikymmenien saatossa sieltä täältä. Kaikki erilaisia.

Ja kolmas haave olisi vaatekaapin päivitys (mutta jos joskus vielä laihtuisin ja mahtuisin niihin farkkuihin jotka ostin Tukholman Mangosta vuonna 2009).

Vierailija
284/427 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vähemmän tavaraa kuin aiemmin, oli se sitten vaatteita, kosmetiikkaa tai vaikka astioita. Silti edelleen on kiva välillä ostaa vaikkapa uudet kengät, mutta nykyään suunnittelen hankintoja etukäteen, harkitsen tarkkaan ja käytän esim. vanhat vaatteet loppuun.

Olen huomannut sen että vaikkapa uuden huulipunan ostamisesta ja sen käyttämisestä nauttii enemmän kun huulipunia on kokonaisuudessaan kolme tai neljä ja niitä tulee käytettyä aktiivisesti ja loppuun asti, kuin että niitä olisi 20 ja ostaa taas yhden muiden joukkoon, ja jota tulee lopulta käytettyä liian harvoin.

Uudesta vaatteestakin nauttii enemmän kun tietää että seuraavaa vaatetta ei ole ostamassa seuraavalla viikolla tai ensi kuussa vaan ehkä ensi vuonna. Harvemmin ostetut tuotteet ovat erityisiä ja niistä nauttii ja ne tuovat hyvää mieltä. On huippua laittaa päälle vuosia käytössä ollut klassikkovaate tai toisaalta heittää pois joku loppuun kulutettu vanha rytky. On myös kiva unelmoida hienosta ja kalliimasta laukusta kun ei ostele halvempia vähän väliä.

Edelleen siis nautin ostamisesta ja tavarat tuovat hyvää mieltä, mutta kun ostaa vähemmän niin nauttii enemmän.

Vierailija
285/427 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä vähän rohkenen epäillä, että näille ”luonnonkuitujen hehkuttajille” oleellista on ihan yhtä oleellista rakentaa persoonaansa kuluttamisvalinnoillaan kuin sille himoshoppailijallekin. Tässä tapauksessa vaan ollaan vähän parempia, eettisempiä ja moraalisempia kuluttajiakin kuin muut - ehkä vähän ihmisinäkin eikä vaan kuluttajina.

Joskus minun nuoruudessani kangaskassit oli niin hip ja pop, joidenkin tiedostavien kangaskasseihin oli jopa painettu sanat ”Jäähyväiset muovikassille”. Sittemmin on tutkittu, että muovikassi on se ekologisempi valinta etenkin moneen kertaan käytettynä. En kyllä ole nähnyt yhtään tiedostavat nuorta, joka uudelleenkäyttäisi Alepan muovikassia aina vaan uudelleen pelastaakseen planeetan. Kun se vaan ei sovi tyyliin.

Jos se ekologisin pukeutumistapa olisi jotain todella mautonta ja kamalana pidettyä, niin edelleenkö pukeutuisitte niin luonnon säästämiseksi? Siis jos leikitään ajatuksella, että tulisi joka päivä pukeutua vaikkapa stringit paljastaviin Fiorella-lantiofarkkuihin ja strassikirjailtuun tuubitoppiin, niin käsi sydämellä, olisitteko valmiit tähän ekotekoon? 😂

Käytän vaatteet loppuun saakka puhki. En pukeudu muodin mukaan. Pukeudun vaatteideni mukaan ja ostan uusia vain, kun tarvitsen. Jos jonkun silmiin näyttää köyhältä, niin hänen kannattaa itse miettiä toisen kerran mihin hänen ajattelunsa johtaakaan.

En tuota paljon tekstiilijätettä tai muita vaatetuotannon koko tuotantoketjun saasteita. Ja muissa ostoksissa on sama ajatus, ei turhaa, jos edellisiäkin on ja vielä jotenkin toimii.

Olen muuten huomannut, että monen on vaikea uskoa, että jotkut tosiaan käyttävät vaatteensa aivan puhki. Kun vaatevarasto on pieni, kyllä ne vaatteet oikeasti tulevat käyttökelvottomiksi ennen kuin muuttuvat niin täysin epämuodikkaiksi, että niitä ei mitenkään voi käyttää. Toki hiukan ajattomampaan tyyliin pyrkiminenkin auttaa, ja se, ettei itse seuraa muotia. Omat lantiofarkkuni ovat kuluneet puhki aikoja sitten, ei minulla silloinkaan ollut kuin kahdet. Nykyään en omista yksiäkään.

Vierailija
286/427 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän toisenlainen kokemus parilta viime vuodelta: olin pitkään työtön, ja kärsin siitä. Sitten työllistyin omalle alalle. Aloin saada säännöllistä palkkaa, joka tuntui (yhä) lähes uskomattomalta. Että

tosiaan kerran kuulaudessa saan mukavan summan rahaa. Työttömänä ollessani en ostanut juuri mitään, paitsi ruokaa. Rahaa sain kuukaudessa noin 600e. Olen naimisissa, mies on maksanut kaiken. Tingimme kaikesta lasten hyväksi. Vaatteita en ostanut oikeastaan ollenkaan.

Nyt minulle on käynyt niin että olen alkanut tuhlata. Olen ostanut työvaatteita, kenkiä, kosmetiikkaa, jne. Myös joululahjoja ostin paljon, turhaakin, vain siksi ”että voin”. Ostin lapsilleni aika kalliitakin juttuja.

Koko ajan kuitenkin tiedostan ostamisen ja turhan kuluttamisen älyttömyyden. Ja myös sen, että elän ja toimin kuin pahaiset äkkirikastuneet nousukkaat, joiden elintaso on nopeasti kasvanut, ja he ovat vaurastuneet.

Odotan, että tulen järkiini, ja palaan takaisin työttömyysvuosien ”normaaliin”. Turhaa en ostellut, ei ollut varaa.

Maapallo ei kestä ikuisesti. Jatkuvan kasvun ”ihanne” on loputtava.

Vierailija
287/427 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös turha työnteko kannattaisi lopettaa.

Vierailija
288/427 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä vähän rohkenen epäillä, että näille ”luonnonkuitujen hehkuttajille” oleellista on ihan yhtä oleellista rakentaa persoonaansa kuluttamisvalinnoillaan kuin sille himoshoppailijallekin. Tässä tapauksessa vaan ollaan vähän parempia, eettisempiä ja moraalisempia kuluttajiakin kuin muut - ehkä vähän ihmisinäkin eikä vaan kuluttajina.

Joskus minun nuoruudessani kangaskassit oli niin hip ja pop, joidenkin tiedostavien kangaskasseihin oli jopa painettu sanat ”Jäähyväiset muovikassille”. Sittemmin on tutkittu, että muovikassi on se ekologisempi valinta etenkin moneen kertaan käytettynä. En kyllä ole nähnyt yhtään tiedostavat nuorta, joka uudelleenkäyttäisi Alepan muovikassia aina vaan uudelleen pelastaakseen planeetan. Kun se vaan ei sovi tyyliin.

Jos se ekologisin pukeutumistapa olisi jotain todella mautonta ja kamalana pidettyä, niin edelleenkö pukeutuisitte niin luonnon säästämiseksi? Siis jos leikitään ajatuksella, että tulisi joka päivä pukeutua vaikkapa stringit paljastaviin Fiorella-lantiofarkkuihin ja strassikirjailtuun tuubitoppiin, niin käsi sydämellä, olisitteko valmiit tähän ekotekoon? 😂

Käytän vaatteet loppuun saakka puhki. En pukeudu muodin mukaan. Pukeudun vaatteideni mukaan ja ostan uusia vain, kun tarvitsen. Jos jonkun silmiin näyttää köyhältä, niin hänen kannattaa itse miettiä toisen kerran mihin hänen ajattelunsa johtaakaan.

En tuota paljon tekstiilijätettä tai muita vaatetuotannon koko tuotantoketjun saasteita. Ja muissa ostoksissa on sama ajatus, ei turhaa, jos edellisiäkin on ja vielä jotenkin toimii.

Hei hienoa, tuohon juuri kaikkien tulisi pyrkiä, käyttämään tavarat (muutkin kuin vaatteet) loppuun.

Kysymys ei nyt ollutkaan suunnattu sinulle vaan niille, jotka eivät voi ostaa mitään Lidlistä tai muista halpakaupoista tai käyttää mitään missä on tekokuitua. Ja käyttävät vain siis kalliita paremmista materiaaleista olevia vaatteita - ympäristösyistä.

Että käsi sydämelle, olisitteko valmiita pukeutumaan naurettavanmallisiin ja huonolaatuisiin vaatteisiin, jos se olisi ekologisin valinta? Onko pukeutumisvalinnoissa kyse ihan vain planeetan parhaasta? Vai olisiko mukana elitismiä ja koettua omaa ylemmyyttä, jota selitellään hyvesignaloinnilla?

Vierailija
289/427 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen muuten huomannut, että monen on vaikea uskoa, että jotkut tosiaan käyttävät vaatteensa aivan puhki. Kun vaatevarasto on pieni, kyllä ne vaatteet oikeasti tulevat käyttökelvottomiksi ennen kuin muuttuvat niin täysin epämuodikkaiksi, että niitä ei mitenkään voi käyttää. Toki hiukan ajattomampaan tyyliin pyrkiminenkin auttaa, ja se, ettei itse seuraa muotia. Omat lantiofarkkuni ovat kuluneet puhki aikoja sitten, ei minulla silloinkaan ollut kuin kahdet. Nykyään en omista yksiäkään.

Vaikka minulla on (aivan liian) paljon vaatteita, olen myös saanut kulutettua osan loppuun. Se kertoo mielestäni myös siitä, että on muutaman kerran osannut valita ns. täydellisen vaatteen tai asusteen. Se on ollut niin hyvä, että sitä on mielellään käyttänyt usein ja näin se on sitten tullut matkansa päähän.

Jokaisella on omat ongelmansa kehon ja vaatteiden mitoituksen kanssa, ja päärynämallisena minulla on ollut muutamat housut jotka istuivat kuin hansikas ja joita suorastaan rakastin. Ja ne tosiaan käytin niin loppuun, että kuluivat puhki. Sama on toteutunut muutaman takin, huivin ja jopa pipon kanssa. Vaatevarastoaan pitäisikin tarkastella siitä kulmasta - mitkä ovat ne vaatteet, jotka kuluvat eniten? NIIHIN kannattaa panostaa; joko ostaa ne vähän paremmat ja ehkä kalliimmat (hinta ei aina korreloi laatua) tai tuplakappaleet. Joku juhlamekko voi olla halpakin, jos niitä juhlia on viidessä vuodessa kahdet.

Vierailija
290/427 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetin kampaamokäynnit koronan vuoksi. Siinäkin säästää noin 300 e vuosi. Mies leikkaa nykyään.

Minä olen vuosia käynyt vain 2-3 kertaa vuodessa kampaajalla, mutta tänä vuonna en vielä kertaakaan ja edellinen käynti oli syyskuussa. Aion opetella leikkaamaan itse pitkät suorat hiukset.

Tuo nyt on jo naurettavaa, joku hiusten tasoitus kampaajalla ei paljoa maksa. Ammattitaidon väheksyntää, että itse opettelemalla muka saisi hyvää jälkeä ja vielä omaan päähänsä.

Minä leikkaan vyötärömittaiset hiukseni itse. Tilasin kampaamotasoiset sakset ja hyvää jälkeä tulee. Opettelin vuosia. Youtubessa on hyviäkin videoita. Harva kampaaja on niin ammattitaitoinen että saa kaunista yksilöllistä jälkeä. Jos esim näytät kuvasta hiusmallin jonka haluat, tavan kampaaja ei osaa tehdä samanlaista tai ymmärrä, miten asiakkaan hiuslaatuun ja kasvonpiirteisiin saadaan sama look kuin kuvassa.

Leikkasin pitkät hiukseni pitkään sillä ohjeella minkä näin 15 vuotta sitten jollain nettisivulla, taisi olla blogi tms. Siinä oli 3 mallia, tasainen, v-muoto ja u-muoto. Nyt sitten pätkäisin wolf cut hiukset tiktok yms ohjeiden mukaan eli hiukset ponnarille ylös keskelle, nostetaan ponnarilla olevat hiukset suoraan ylös ja saksilla poikki. Nostin niin ylös kuin käsi ylsi ja leikkasin. Ja tiedättekö, nää on ihanat. Enkä oo edes sellainen nuori ja kaunis kuin ne videoiden teinit ja nuoret aikuiset! Siinä tulee kerralla verho-otsis ja kerrokset ja hiuksia voi muotoilla eri tavoin.

Nyt pohdin, että kasvatanko enää ihan koko tukkaa tasapitkäksi vai olenko jatkossa rohkeampi.

Ostan joskus n. 5 euron vaalennussuihkeen ja suihkin sillä tyveä raikkaammaksi, olen siis "dirty blonde" joka on iän myötä tummunut. Tuolla tulee ihan riittävästi kevyttä "auringon haalistamaa" sävyä hiuksiin.

Lidlistä saa hyvät hoito- ja muotoiluaineet hiuksille. Mikään kallis purkki ei korjaa päänahasta ulos kasvanutta hiusta enää kuntoon. Tärkeämpää on syödä hyvin!

Vierailija
291/427 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan kaikkea kun paikkaan sisälläni olevaa aukkoa. ainakin olen tiedostanut tämän

Samaa teen. Mutta sitä on vaikeaa lopettaa kun se ostamiseen liittyvä mielihyvä on niin addiktoivaa. Miten sitä aukkoa saisi täytettyä jollain aidolla?

Olin samanlainen vielä vuosi sitten, kunnes hoksasin että ostelun voi korvata katsomalla shoppailu videoita netissä. Suosittelen kokeilemaan, ei maksa mitään, eikä menetä mitään muuta kuin aikaa hetkisen verran. Samalla teet hyvän työn kun kannatat toisen kanavaa YouTubessa.

Shoppailua korvaa myös se, että menee mahdollisimman kalliiseen nettikauppaan (net-a-porter, the outnet) ja selaa tuotteita, valitsee ihanimmat ostoskoriin, sulkee selaimen ja jatkaa tyytyväisenä päiväänsä :) Täytyy vain valita KALLIS kauppa, jossa upeita tuotteita, eikä mennä siihen halpaan mistä saattaa sitten väsyneenä ja vahingossa tilata jotain "kun on niin halpakin". Itse katson säännöllisesti net-a-porterin iltapuvut (ne videot!) ja jalokivet :D

292/427 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lopettaa myös turha sähkön kulutus eli tänne kirjoittaminen.

Heh, tämä oli varmaan sarkasmia :) En osta mitään omasta mielestäni turhaa. Musta on kiva tilata kaikkea hömppääkin Wishistä. Viimeksi ostin helmiä vain kun ne oli nättejä ja oon tehnytkin niistä koruja ja käytän askarteluun. Harrastan askartelua ja Wish on askartelijan taivas. Mulla on kissoja ja kissoille oon hankkinut kaikenlaista sieltä. Kiipeilypuun, ahmisen esto ruokakupin, banaanin muotoisen hauskan nukkumapesän (kaiken ei tarvii olla niin vakavaa aina), leluja. Kaikki tuotteet ovat olleet myös hyviä. Wishin miinus on ollut pitkä toimitusaika, mutta sen ymmärtää kun tuotteet tulee sentään kaukaa.

Rikkailla on päällään merkkivaatteita. Onnellisilla ihmisillä on päällään kissankarvoja.

Vierailija
293/427 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei hienoa, tuohon juuri kaikkien tulisi pyrkiä, käyttämään tavarat (muutkin kuin vaatteet) loppuun.

Kysymys ei nyt ollutkaan suunnattu sinulle vaan niille, jotka eivät voi ostaa mitään Lidlistä tai muista halpakaupoista tai käyttää mitään missä on tekokuitua. Ja käyttävät vain siis kalliita paremmista materiaaleista olevia vaatteita - ympäristösyistä.

Että käsi sydämelle, olisitteko valmiita pukeutumaan naurettavanmallisiin ja huonolaatuisiin vaatteisiin, jos se olisi ekologisin valinta? Onko pukeutumisvalinnoissa kyse ihan vain planeetan parhaasta? Vai olisiko mukana elitismiä ja koettua omaa ylemmyyttä, jota selitellään hyvesignaloinnilla?

Mikä näissä toisten motiiveissa nyt niin kiehtoo? Mielestäni kaikki kehitys, joka johtaa ylikulutuksen vähenemiseen, on positiivista. Sama se on luonnon kannalta, ovatko toiminnan takana "itsekkäät" vai "ylevät" ajatukset, kunhan kehitys kulkee oikeaan suuntaan. Kannustetaan mieluummin toisia aiheesta kiinnostuneita.

Vierailija
294/427 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan kaikkea kun paikkaan sisälläni olevaa aukkoa. ainakin olen tiedostanut tämän

Samaa teen. Mutta sitä on vaikeaa lopettaa kun se ostamiseen liittyvä mielihyvä on niin addiktoivaa. Miten sitä aukkoa saisi täytettyä jollain aidolla?

Olin samanlainen vielä vuosi sitten, kunnes hoksasin että ostelun voi korvata katsomalla shoppailu videoita netissä. Suosittelen kokeilemaan, ei maksa mitään, eikä menetä mitään muuta kuin aikaa hetkisen verran. Samalla teet hyvän työn kun kannatat toisen kanavaa YouTubessa.

Shoppailua korvaa myös se, että menee mahdollisimman kalliiseen nettikauppaan (net-a-porter, the outnet) ja selaa tuotteita, valitsee ihanimmat ostoskoriin, sulkee selaimen ja jatkaa tyytyväisenä päiväänsä :) Täytyy vain valita KALLIS kauppa, jossa upeita tuotteita, eikä mennä siihen halpaan mistä saattaa sitten väsyneenä ja vahingossa tilata jotain "kun on niin halpakin". Itse katson säännöllisesti net-a-porterin iltapuvut (ne videot!) ja jalokivet :D

Sopii hyvin sellaiselle jota nuo tuotteet kiinnostaa. Minun kiinnostuksen kohteita on antiikki, astiat, tavarat ylipäätään, vintage ym design. Noissa youtube videoissa on todella arvokkaitakin tuotteita tarjolla eli koruja 500€, designlasia 200-300€ ja antiikkia jopa 1000€ ja nämä ihan kirppiksillä. Koska ne on ulkomailla niin postikulut olis jopa kaksinkertaiset ostohintaan nähden niin tilaamattahan ne jää, etenkin kun ei ole mitään kokemusta ulkomailta ostamisesta.

Vierailija
295/427 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä näissä toisten motiiveissa nyt niin kiehtoo? Mielestäni kaikki kehitys, joka johtaa ylikulutuksen vähenemiseen, on positiivista. Sama se on luonnon kannalta, ovatko toiminnan takana "itsekkäät" vai "ylevät" ajatukset, kunhan kehitys kulkee oikeaan suuntaan. Kannustetaan mieluummin toisia aiheesta kiinnostuneita.

Ainakin minimalistiympyröissä ollaan välillä vähän ahdasmielisiä, mikä on oikea tapa vähentää kulutusta, mutta oikeasti kaikki tavat ovat hyviä. En ole esteetikko ja ennemmin pihinpuoleinen, joten minä en käytä aikaa täydellisen vaatekaapin metsästykseen. Päällä on ainakin viisi vuotta vanha Lidlistä ostettu trikoomekko. Mutta vaikkei ulkomuodosta nyt arvaisi, minäkin näyttäisin mieluiten nätiltä ja hyvinpukeutuneelta.

Joillakin iso osa minimalismia on hifistely, jossa voisi ajatella mielen askartelevan yhä voimakkaasti sen parissa, miten voisin kuluttaa jatkossakin. On sekin parempi kuin joka viikko mukaan tarttuvat uudet ostokset.

Vierailija
296/427 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ostanut vuosikausiin mitään "ylimääräistä ja kivaa". Kaikki on ostettu tarpeeseen. Tosin vaatekaappini sisältö on rikkinäistä, kauhtunutta, viime vuosituhannen muotia eikä edes mahdu päälle.

Nyt haaveissani olisi astiaston päivittäminen. Tai eihän minulla mitään astiastoa ole, vain halpoja eriparisia lautasia ja kuppeja kaappi täynnä. Vanhimmat joltain Tiimarin aikakaudelta.

Toinen haave olisi nätit matot. Nämäkin ovat haalittu vuosikymmenien saatossa sieltä täältä. Kaikki erilaisia.

Ja kolmas haave olisi vaatekaapin päivitys (mutta jos joskus vielä laihtuisin ja mahtuisin niihin farkkuihin jotka ostin Tukholman Mangosta vuonna 2009).

Kannustan tämän kirjoittajaa tekemään edes vähän jotain. Ja sitten taas vähän lisää. Mikä olisi kiva astiasto jota voisi kerätä vähän kerrallaan? Ikea Vardagen on aika kiva ja sopii kaiken kanssa.

Mattoja saa ilmaiseksi tai hyvin halvalla.

Laita kaikki väärän kokoiset vaatteet kiertoon heti.

Vierailija
297/427 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, tässä ketjussa on haukuttu pystyyn halpojen vaatteiden ostajat suunnilleen planeetan tuhoajina ja väitetty, että tekokuituisten vaatteiden käyttäjät lyhentävät mikromuovien kautta toisten ihmisten elinikää… En tiedä mihin kohtaan siinä unohtui se tsemppaaminen?

Muovi on tunnetusti ikuista. Siksi keinokuituvaatteet ovat ne kestävimmät. Alunperin luonnonkuituihin alettiin lisäämään keinokuituja juuri kestävyyden lisäämiseksi. Jokainen vaikkapa neulomista harrastanut tietää, että puhdasta villaa oleva sukka on ihanan tuntuinen muttei kestä käyttöä. Silkki ja villa ovat niin herkkiä materiaaleja, etteivät ne kestä normaalia pesua. Puuvillan viljelyyn liittyy paljon ekologisia ongelmia, esimerkiksi Kashmirin ja merinon hankkimiseen eläinsuojelullisia ongelmia. Keinokuituvaatteita sen sijaan voidaan tehdä muovinkierrätyksen materiaaleista täysin ilman uutta materiaalia.

Olemme äärimmäisen samaa mieltä siitä, että kaikki ylikuluttamisen vähentäminen on hyvästä ja siihen kannattaa kannustaa. Tämän ketjun otsikko on kuitenkin ”heille, jotka ovat lopettaneet kaiken turhan ostamisen”. Ja anteeksi mielipiteeni, mutta seison sen takana: vain luonnonmateriaaleja kelpuuttava ihminen joutuu ostamaan ”turhaa” koska ylenkatsoo niitä todella kestäviä vaatekappaleita. Akryyli on ikuista, se ei vaan muita paremman kuluttajan hifistelevään imagoon.

Vierailija
298/427 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outo kommentti. Tällaisessa keinotekoisessa kysymyksessä ei ole oikein mieltä. Monet keinokuituiset vaatteet ovat sitä paitsi nättejä. Silti kartan niitä.

Usko tai älä, jotkut tekevät eettisiä valintoja ihan eettisistä syistä. Eivätkä vain esittääkseen jotain muille ihmisille.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
299/427 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri, mutta oikeastaan kaikki vaatemateriaalit ovat ongelmallisia. Minulla on esimerkiksi valtamerten muoviroskasta tehtyjä muovivaatteita. Ne ovat tosi kestäviä ja kierrätysmateriaalia, mutta irtoaa kai niistä taas uutta mikromuovia ja paljonko käsittely ja valmistus ovat kuluttaneet luonnonvaroja. Pidän merinovillaisista vaatteista, mutta ne kuluvat nopeasti kuntoon, jossa niitä ei voi edes korjata. Mulesing-vapaa villa on selviö, mutta voivatko lampaat hyvin vain siksi, että niiden nahkaa ei leikata julmasti. Entä lampaiden kasvatuksen ongelmat ympäristölle. Puuvilla on järkyttävän epäekologinen materiaali.

Ei tässä tavallinen ihminen oikein muulla voi vaikuttaa kuin että ostaa uutta mahdollisimman vähän ja jos ostaa, käyttää loppuun eikä viherpese vaatteitaan kehitysmaiden ongelmaksi.

Vierailija
300/427 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut, koska olen jo ostanut kaiken sen turhan mitä olen himoinnut. 

Olen myös päättänyt inventoida kaikki tavarani: vaatteet, astiat, kirjat, kalusteet, vuodevaatteet, verhot. 

Jos joskus menetän ne tai päädyn luopumaan niistä, voin katsella kuvia niistä. Jos tulipalo veisi koko kirjastoni, en itkisi perään, vaan katsoisin muistiinpanoistani, mitkä kannattaa ostaa uudestaan. Lahjaksi saatuja ei tietysti voi saada takaisin, mutta monia muita kyllä. 

Keksinkin juuri, että alan ostaa lempikukkiani (eli en ole luopunut turhasta), joten ne ovat kuin omaisuus, johon tekee mieli takertua, mutta jotka eivät silti kerry kaappeihin lojumaan. Haluan myös tukea kukkakauppiasta, joka on taitava ja mukava ihminen.