Onko muita, jotka ovat lopettaneet kaiken turhan ostamisen?
Kommentit (427)
Takuueläte ja asumistuki yht. 1000e. Vastike ja ikkunaremomtti maksu yht. 295e.lääkkeet. Lääkkeet ja reveydenhoito n. 100e kk. Ruoka, vakuutus, vesi, sähkö. Eipä jää ylimääräistä. Suomessa meitä köyhyysrajan alapuolella on paljon, mistä ei puhuta..
Olen perunut kaikki lehtitilaukset. Media suoltaa yhtä ja samaa valhetta pelkästään. Piikkiä en ostanut edes ilmaiseksi. Varmaan samasta syystä.
Keskituloisen on hyvä ostella palveluja ja kuluttaa, jotta pyörät pyörivät vauhdissa. Koronan aikana taisin pitää paria pikkuliikettä pystyssä ostoillani.
Anssilla lopetin kaiken turhan, ei hotelliöitä, ravintolaruokia, kahviloita vaatteita, laukkuja, kenkiä tms.
Ostan kaupasta ruokatarvikkeita, metsästän punalaputettuja ja teen kotona ateriat. Kaffet ja jätskit vain kotona.
Entisestä elämästä on päällepantavaa yms riittävästi jäljellä. Tänään kuntoilin kirpputorille enkä ostanut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kosmetiikkateollisuus luo ongelmia ja ulkonäköpaineita, eikä se mikään ihme ole, että ihmiset nielaisevat sen syötin, epävarmojahan me ollaan kaikki jollain tavalla. Sitten se sama nerokas teollisuus tarjoaa aina myös ratkaisun niihin itse luomiinsa ongelmiin ja ihmiset ostaa hullunkiilto silmissä, ja kaapit ja meikkipussit pursuaa tuotteita, joista iso osa lopulta päätyy roskiin.
Jäljelle jää kevyempi tilipussi ja ikuinen paha mieli ja epävarmuus omasta ulkonäöstä.
Kosmetiikka on mun harrastus. Aika ikävää, että joku viitsii kommentoida sitä noin ylimielisesti. 😥 Hullun kiilto silmissäni, ja ikuinen paha mieli ja epävarmuus? 😲
Niinpä.
Ihan sama jos haukkuisi ketä tahansa harrastajaa harrastuksestaan. -Miks Se tuohonkin pistää rahaa?- miksi urheilija ostaa urheiluvehkeitä?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lopettanut osin jo tarpeellisenkin ostamisen.
Niinpä.
Et tarvitse yli kymmentä ruokalusikkaa kun asut yksin. Ei sillä ettei lusikat ole tarpeellisia. 1 hengen talous tarvitsee, tai siis hänelle riittää, 3-5 lusikkaa.
Vierailija kirjoitti:
En osta oikeastaan juuri mitään uutena, mutta ostan paljon kaikenlaista kirpparilta . On jonkinlainen pakkomielle minulle. Keräilyharrastukseni on laajentunut yli äyräiden jo vuosia sitten.
Koitan kai paikata kauniiden tavaroiden ostelulla hellyyden- ja kosketuksenpuutetta elämässäni. Edes jotain kaunista, joka on minun ja jota voin koskettaa ja katsella aina, kun haluan.
Mulla sama ehkä osittain - koitan aitoja ihmissuhteita paikata ihanilla jännittävillä spessuilla uusilla tuotteilla 🤗 Lievitän ahdistusta shoppaamalla. Olen tehnyt näin vuosia. Läheiset ei tiedä tästä eikä mun talousongelmista
😔
Tavaroiden kohdalla en ole aloittanutkaan. Kaikki tarpeen mukaan. Ruokaa tulee joskus joskus ostettua herkkupuolelta, se on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Takuueläte ja asumistuki yht. 1000e. Vastike ja ikkunaremomtti maksu yht. 295e.lääkkeet. Lääkkeet ja reveydenhoito n. 100e kk. Ruoka, vakuutus, vesi, sähkö. Eipä jää ylimääräistä. Suomessa meitä köyhyysrajan alapuolella on paljon, mistä ei puhuta..
Jos olisitte tehneet töitä aikoinaan niin eläke olisi parempi. Ottaa päästä nämä koko elämänsä toisten rahoilla eläneet valittajapaskat.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin sen jälkeen kun olin pari kertaa muuttanut maasta toiseen ja aina joutunut hankkiutumaan eroon kaikesta. Huonekalutkin (pl. patja&sohva&matot&) on mukavampi hommata käytettynä ja tarvittaessa kunnostaa itse. Elämä on helpompaa ja vapaampaa ilman tarpeetonta roinaa. Myös siivoaminen on helpompaa:)
Mukavata. Tästä mäki haaveilen. Vain pieni omaisuus. Tai ainakin nii ettei oo liikaa turhaa tavaraa :D
T. Tavaraongelmainen ääliö
Puoleen vuoteen en ole ostanut kuin pakollisia asioita, ruoka, lääkkeet, sekä tietenkin vastike, vakuutukset jne.
Säästöön jäänyt 600e per kuukausi ja olen kuitenkin pienituloinen.
Paljon on tullut tuhlattua "turhaan" krääsään ja tätä krääsää olen myös myynyt kirpparilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lopettanut osin jo tarpeellisenkin ostamisen.
Niinpä.
Et tarvitse yli kymmentä ruokalusikkaa kun asut yksin. Ei sillä ettei lusikat ole tarpeellisia. 1 hengen talous tarvitsee, tai siis hänelle riittää, 3-5 lusikkaa.
Minulle ei riitä vaikka yksin asunkin. Minulla käy nimittäin vieraitakin, jopa kerralla enemmän kuin 2-4.
En osta mitään turhaa. Toki on makuasia onko uusi yöpaita turha, jos entisiä on 6kpl. Ei vaan ollut juuri sellaista, hihatonta puuvillaista ennestään. Toki olisin voinut leikata hihat pois jostain vanhasta, mutta en viitsinyt alkaa ompelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Paskalaukut sun muut tyhmät tavarat eivät kiinnosta alkuaankaan.
Minusta laukut ovat varmaan yksi parhaista ja eniten käyttöä saavista esineistä. Oli sitten matkalaukku, reppu, vyölaukku, käsilaukku, juhlalaukku tai ruokakassi, niin kun ostaa itselleen sopivat, laadukkaat ja tarkoituksen mukaiset niin, niistä on todellakin itselle iloa vuosiksi eteenpäin.
Paljon turhempiakin ostoksia on kun laukut.
Laukuy on vähän kuten kengät. Toiset leuhkivat kun on vaan yksi pari, mutta itse kyllä iloisten, että on saappaat, talvisaappaat, lenkkarit, sandaalit, juhlakengät ja kävelykengät. Yksikään pari ei ole turha. Mielummin kaapit täynnä noita, kun koriste-esineitä tai mukeja.
Kyllä. Tarkkaan mietin mitä ostan ja vältän krääsää. Joskus jos haluan sitten kuitenkin hemmotella itseäni niin ostan esim. pikku kukan. Tämä max. kerran 2 kk. Viimeksi kyllä sorruin ja ostin 14.90 maksavan Historia-lehden. Sitäkin harkitsin pitkään ja hartaasti. Mutta on siitä ollut iloa ja lueskelen sitä uudelleen ja uudelleen.
Nyt kun vähän enempi ikää järkevämpi rahan käyttö.Laskut,joskus vähän jtn pientä.Mutta ei turhia.Olen päässyt ostomaniasta.Lenkkatit jalkaan ulos,saa itselle,tai pyörälenkki kauppojen sijaan. kokeillaan yllätytte,säästöä,itselle terveyttä.Hyvinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä: ne vaatteetkin voi käyttää vielä siivousrättinä ennen roskiin heittämistä. Minä pesen niillä ikkunalautoja, pyöriä, terassin kaiteita, ikkunoita, ämpäreitä, saaveja ym. En osta kaupasta luutuja kuin noin kerran viidessä vuodessa.
Vaatteissa ei ole tarvittavaa puhdistustehoa. Siivouspyyhkeissä on. Mikrokuitupyyhe jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut kaiken kiinalaisen krääsän ostamisen. Syynään kaiken mitä aion ostaa ja jos siinä lukee "made in china" niin en osta.
Se on hyvä. Mä ajattelen samoin. Tosin ostin elämäni ensimmäisen Marimekon mekon ja kotona kauhistelin kun siinä luki "made in China"
Moni muukin suomalainen tuote on suomipesty lisäämällä lipun kuva pakkaukseen. Design on enää suomalaista ja kaikki valmistus on viety Kiinaan, Intiaan, Pakistaniin, Myanmariin ym missä ihmiset tekee nälkäpalkalla surkeissa oloissa töitä. Suomessa valmistetut tuotteetkin on ommeltu näissä halpamaissa valmistetuista kankaista. Yritin etsiä kotimaisia pakastevihanneksia omasta kaupasta. Yhtään pakkausta en löytänyt. Muutamissa oli lipun kuva ja tuotteen alkuperä jossain Väli-Amerikassa. Suomessa kasvaa todella hyvin vihannekset ja marjat mutta teollisuus ei niitä käytä. Miten voi olla halvempaa lennättää jotain kukkakaalia toiselta puolelta maapalloa. En osta! Suomalaiset mansikkahillotkin on tehty puolalaisista mansikoista, mutta kun on pakattu Suomessa, voidaan lisätä lipun kuva pakkaukseen. Puhdasta huijausta!
Uskomattomin juttu oli kun näin muutama vuosi sitten suurella Suomen lipun kuvan ja sanan Finland. Totuus oli, että Aasiassa tehty tuote on peräti pakattu Suomessa. Sillä tavalla sitä viilataan huolimattomia ihmisiä linssiin. Onko mikään ihme jos shoppailu ei kiinnosta?
En ole lopettanut. Välillä on vain pakko mennä shoppailemaan että saisi vähän dopamiinia. En kyllä niin huolettomasti osta kuin joskus 3-4 vuotta sitten. Olin siirtynyt työttömyydestä työelämään ja minulla oli ekaa kertaa mahdollisuus ostaa sellaisia asioita joita tarvitsin ja myös sellaisia, joiden estetiikka miellytti. Pari kolme vuotta shoppailin välillä aika päättömästi, nyt olen ns. kohtuukäyttäjä.
Juuri näin, lapsille täytyykin ostaa ainakin omat kengät aina, tsemppiä sinulle hieno nainen ja äiti.