Osaatko 10-sormijärjestelmän näppäimistöllä?
Minä en osaa. Nuoremmat ilmeisesti oppineet koulussa?
Kommentit (42)
No me vanhemmat ainakin ollaan opittu se 80-luvulla koulussa. Ja hyvin menee edelleen
Minä opin jo 80-luvulla, kun yläasteella oli valinnaisena konekirjoitusta. Laiskan valinnasta on ollut jälkeenpäin ollut paljon hyötyä. Nytkin, kun kirjoitin tämän.
En. Toisekseen mulla on nykyään vain 8,5 sormea.
Kuinka paljon nuoremmat? Olen 62 vuotias ja koulussa oli konekirjoitus josta sain todistukseen kympin. Ei ole taito unohtunut vaikka en töissä ole tarvinnutkaan
Joo kyllä, konekirjoitustunnilla oppi, kun piti kirjoittaa monta arkkia paperia aslak aslak aslak aslak aslak jne.
En osaa vaikka olen työkseni purkanut lääkäreiden sanelujakin. Runsas palstailu on opettanut nopeaksi kirjoittajaksi :)
Kyllä paitsi numerorivi. Pidin pitkät kahvitauot, silti hommat tuli tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
No me vanhemmat ainakin ollaan opittu se 80-luvulla koulussa. Ja hyvin menee edelleen
Näin taitaa olla. Kun tarkemmin muistelen. On ollut konekirjoitusta koulussa. Hiukan eri kuin näppäimistö.
ap
Mietin että opettelen uudelleen. Jotenkin ottaa päähän kun näkee lastensa kirjoittavan, eikä itse osaa.
Taitaa muuten nuoremmat myös unohtaa koulussa opitun, kun kännyköitä käyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä, konekirjoitustunnilla oppi, kun piti kirjoittaa monta arkkia paperia aslak aslak aslak aslak aslak jne.
aada ajaa salaa ladalla...
Eräällä ammattikurssilla tuli opeteltua kun oli niin mukava Mickey ohjelma, jolla sai räiskiä kirjaimia sirpaleiksi. Seuraavaksi pääsi labyrinttiin ja ammuttaviksi sai erikoismerkkejäkin.
Etkö muka käynyt konekirjoitustunneilla yläasteella
Osaan. Olen käynyt konekirjoituskurssin opiskellessani Kouvolan kieli-instituutissa kääntäjäksi vuonna nakit ja muusi.
Meille opetettiin 10-sormijärjestelmä niin, että ne kirjaimet oli peitetty. Kirjoitan edelleenkin "sokkona".
Mietin, että jos en osaisi, ja pitäisi tämän ikäisenä opetella niin, että kirjaimet on peitetty, voisi olla aika haastavaa.
Sen nyt oppii kuka tahansa muutamassa päivässä, jos haluaa.
En muistanutkaan, että se oli valinnaisaine yläasteella tuo konekirjoitus. Meillä ei vanhemmat noteerattu sitä minään, itse en tajunnu myöskään et olis ehkä hyödyllinen. Aateltiin varmaan et se on joku reliikki jäänne, konekirjotus, pyh. Ranskoo ja kotsaa, ne oli kovat. Kyllä olis kannattanu silloin opetella.
Osaan. Nykylapsillekin opetetaan koulussa näppistaiturin avulla.