Onko muita, jotka ovat lopettaneet kaiken turhan ostamisen?
Ei turhia vaatteita, sisustusjuttuja, lehtiä, astioita ym.
Kommentit (427)
Ostan nykyisin vain sellaista, mitä todella tarvitsen. Mitään turhaa krääsää en osta.
Se on vähän pakko olla ostelematta turhaa roinaa, ellei halua viimeistä viikkoa syödä pelkkää puuroa, vettä ja leipää.
Hiukset värjään korkeintaan 2 kertaa vuodessa, ja vaatteita ostetaan kun on tarvetta.
Kyllä ja next loppuu karkin osto.. Säästän ne rahat Jopoon. Koronaan sairastuttua olen iloinen, että herään uuteen aamuun ja relapseista yritän selvitä eteenpäin.. 6kk sairastumisesta
Tuntuu et pitäisi ostaa enemmän vaatteita.. Ostan yleensä vain 3 kk välein ja silloinkin tosi vähän tyyliin yhdet housut ja alushousut. Viime vuonna taisin ostaa vain 2 puseroa ja alushousuja. Omistan vain 3 kengät. Rahaa menee eniten taide tarvikkeisiin mutta en koe sitä turhaksi kun harrastus. Ja joskus turhaan herkkuihin mutta onko se turhaa jos vähän nauttii elämästä :p oikeastaan herkkuihin menee aika paljon, varmaan viikottain olen suklaa addikti!
Vierailija kirjoitti:
Mietin kysymystä hetken ja pohdin juurikin sitä että mikä on turhaa. Turhaa minulle vai kenelle?
En osta juurikaan turhia vaatteita, mutta unohdan ennemminkin hävittää ne vanhat ja kuluneet. Harrastusvälineitä ostan välillä mutta ne eivät ole turhia koska käytän niitä. Ruoan ja tarvittavien vaatteiden lisäksi en sitten paljon muuta ostakaan yleensä. Jotain sisustus ja kodintavaraa on ostettu vain lun on muutettu tai joudutaan uusimaan jotain. Aika paljon kulutan nykyään näitä ”vuokrapalveluja” eli maksan suoratoistosta ym mitkä ovat hiljalleen korvanneet esim musiikin ja elokuvien fyysisen ostamisen. Tai no tuohan tapahtui jo joskus 10-15 vuotta sitten ja on vaan laajentunut. Näin tietysti suurella osalla muistakin ihmisistä. Olemme matkalla kohti yhteiskäyttöä ja vuokrapalvelua monessa suhteessa.
Mielestäni sellainen on älytöntä ja turhaa jos niitä ei edes käytä.. Katsoin meikki videon kun joku nainen esitteli sen meikkejä,sitten se joutui heittää suuren osan roskiin kun ne oli vanhentuneetkin. Jotain 50 luomiväri palettia, miten muka tuollaisen määrän kerkeää käyttää kun eikö meikit säily sen parisen vuotta vaan? Älytöntä myös jos ostaa vaatteita jotka vaan lojuu kaapissa, no sama tavaroissa jos niitä ei pistä esille. Minulla jos jokin paita jota en pidä niin annan äidilleni kun ollaan samaa kokoa, hän on sellainen että yleensä pitää päällä mitä vaan :D olen myös antanut hänelle parit kengät kun ne puristi. Oli juuri sopivat hänelle. Onneksi ei mennyt sitten turhaan tämä ostos vaan äitini sai uudet kengät :)
Aiemmin olen pihistänyt kaikessa ja ihailin aina miten kauniisti pukeutuneita naisia tuli aina vastaan kaupoissa ja kaupungilla ja mä itse kuljin vanhoissa ryysyissä. Päätin, että mä laitan vaate-, kenkä ja laukkuasiat kuntoon ja niinpä uudistin vaatekaapin sisältöni. Muutaman merkkikorunkin ostin. Vain entiset parhaat, sopivat ja kivoimmat vaatteet jätin kaappiin. Osan vaatteista ostin kiertäen kirppiksia, suurimman osan uutena normaalihintaisina ja aleista.
En ostanut periaatteessa mitään turhaa, mutta periaatteessa ostin, sillä olisinhan mä "pärjännyt" niillä kymmenen vuotta vanhoillakin vaaterytkyillä vielä, mutta nyt on kyllä oikeasti hyvä mieli.
Kyllä kaiken muun turhan, mutta minulla on harrastus johon liittyvää askartelu- ja pikkutavaraa sorrun liian usein ostamaan :(
Tämä on ihana ketju. Ostin itse aiemmin paljon vaatteita ja muuta tavaraa, aina joku Zalandon paketti tulossa. Kaikki rahat menivät saman tien. Sitten havahduin. Nyt olen pari vuotta ostanut vain vähän tavaroita, useimmiten oikeaan tarpeeseen. Vanhat rikkoutuneet vaatteet ja kengät korjautan.
Olen keskituloinen palkansaaja ja yhden lapsen lähivanhempi. Silti minulle on kertynyt tänä aikana lähes 20 000 euron rahastosäästöt. Samalla olen saanut mielenrauhaa kun en ole koko ajan kaipaamassa uutta.
Tämä uusi elämä ei ole yhtään ankeaa. Käymme välillä kylpylöissä ja hotellissa. En ole lopettanut kaikkea ylimääräistä kulutusta, vain karsinut roimasti tavaroiden hankintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteita löytyy kyllä myös erittäin hyvälaatuisia ja kestäviä. Ne ovat kalliita. Jos ostaa lidilistä sukkia, halvalla saa, mutta tietenkin hajoavat myös nopeasti.
Mä oon normituloisena nelikymppisenä onnistunut haalimaan itselleni jotensakin sillä tavalla laadukkaan vaatekaapin nyt, että vaateostoksia tarvitsee tehdä enää hyvin harvoin. Kyllä se hitto vieköön kirpaisee aina sen kerran kun ostaa, mutta kun tuntee ja tietää tietyt merkit ja laadun, tietää myös sen, etteipä tarvitse pitkään aikaan vaateostoksia sitten ajatella. Olen aika varma, että myös säästän tällä tavalla rahaa pidemmän päälle. Ostan nykyään jonkun vaatteen ehkä kaksi kertaa vuodessa, välillä menee vuosikin, etten tarvitse mitään.
Lidlissä itse asiassa myydään pääsääntöisesti hyvin kestävää tavaraa. Siellähän saa kolmen vuoden takuunkin kaikille tuotteille, joille takuu myönnetään. Eri asia sitten, miten tuotteet miellyttää esteettistä silmää. Mutta esimerkiksi Lidlin urheilusukkia on säännöllisesti myynnissä alle 4 € pari ja vertautuvat hyvin Intersportissa 20 € normaalihinnalla myytäviin vastaaviin. Kuluvat kyllä käytössä puhki molemmat ja niitä joutuu ostamaan säännöllisesti.
Parhaitenhan vaatteista kestävät muoviset vaatteet. 100 % polyesteria oleva vaate voi helposti kestää yli ihmisiän. Nimenomaan ne arvokkaat ja laadukkaina pidetyt luonnonkuidut ovat niitä hellävaraisia ja helposti kuluvia. Akryylineule ei mene miksikään, kashmirvillainen kuluu kyynärpäistä ja kyynärvarsista jossain kohdin puhki.
Jos rahaa haluat säästää, niin kannattaa varmaan tehdä ihan laskelmat eikä olettaa. Jos ostat kaksi kertaa vuodessa 5 € t-paidan, maksat vuodessa 10 € t-paitakuluja. Jos taas ostat joka viides vuosi 60 € t-paidan, maksat 12 € vuodessa ja sun vanhimmat t-paidat on, noh, aika klassikoita.
Ja jos kaikki alkavat käyttää 100% muovivaatteita, ihmiselämä lyhenee kyllä vuosilla. Et ole tainnut yhtään perehtyä kuinka paljon mikromuovia lähtee vesistöön noista muovivaatteista? Mielummin maksan sen 12e/vuosi vaatteesta kuin juon kohta vettä, joka on täynnä mikromuovia. Sitähän ei saada millään kaikkea edes puhdistuslaitoksella pois.
Sori ohiksesta.
Kiitos kysymästä, tiedän kyllä yllättävänkin paljon mikromuoveista - entäs sinä?
Puolet vesistöihin päätyvästä mikromuovista tulee liikenteestä - siis teiden pinnoitteista ja etenkin autojen renkaista. Noin 20 % mikromuoveista tulee meriin laivoista ja lähes 20 % kaatopaikoista (jätteiden polttaminen on tämänkin suhteen paljon fiksumpaa kuin jätteiden maahan hautaaminen - olettaen että polttaessa käytetään sivistyneen maailman suodattimia).
Mitä taas tulee ihmiselämän lyhentymiseen, ei ole olemassa yhtään tutkimusta siitä, onko mikromuoveista ihmisille terveyshaittoja. Meillä on kuitenkin keuhkot, maksa ja munuaiset, jotka puhdistavat elimistöämme vuorokauden ympäri ja kroppamme pystyy pitämään jopa tupakoijat ja alkoholin käyttäjät melko pitkään hengissä. Olemme kyllä varmasti yhtä mieltä, että on syytä suunnata tutkimuksia siihen, että mikromuovien vaikutuksia tutkittaisiin enemmän ja saisimme asioista selvää. On myös kiistatonta, että merten eläimet kärsivät muovijätteestä, ja siksihän EU on ryhtynyt kieltämään yleisimmät muoviset kertakäyttötuotteet.
Jos kaikki käyttäisivät kymmenen vuotta samoja treenitoppeja, tämä planeetta voisi varmasti paremmin. Ihminen tuottaa vesistöön enemmän mikromuovia 10 kilometrin auto- tai veneilymatkalla kuin vuodessa vaatteitaan pesemällä.
Saat toki vapaasti ostaa useammin uutta. Minusta vain tuntuu, että ennemminkin kuin perustelet kulutuskäyttäytymistäsi luonnolla ja ekologisuudella olet ennemminkin keksinyt omiin kulutustottumuksiisi sopivan hyvesignaloinnin. Etkä ole ollenkaan yksin, meillä ihmisillä on sellainen tapa. 😀 Se taksilla ajaminenhan on suorastaan tuettavaa palveluiden käyttöä kun taas tekokuituvaatteet ovat hyi-hyi-mikromuovia, vaikka se yksi baarireissusta taksilla kotiin tuleminen tuotakin enemmän mikromuovia kuin ne vaatteet… Sama pätee toki moneen muuhunkin: kynttilöiden polttaminen ja takkatuli ovat ”hyviä” tapoja tuottaa haitallisia pienhiukkasia, autoilu taas kammottavaa saastuttamista pienhiukkasineen.
Jaaha en ole käynyt kaupoissa ollenkaan kun korona alkoi. Mies hoitaa ruoka ja apteekkiostokset. Aika niuhoo?
Mä kyllä vähän rohkenen epäillä, että näille ”luonnonkuitujen hehkuttajille” oleellista on ihan yhtä oleellista rakentaa persoonaansa kuluttamisvalinnoillaan kuin sille himoshoppailijallekin. Tässä tapauksessa vaan ollaan vähän parempia, eettisempiä ja moraalisempia kuluttajiakin kuin muut - ehkä vähän ihmisinäkin eikä vaan kuluttajina.
Joskus minun nuoruudessani kangaskassit oli niin hip ja pop, joidenkin tiedostavien kangaskasseihin oli jopa painettu sanat ”Jäähyväiset muovikassille”. Sittemmin on tutkittu, että muovikassi on se ekologisempi valinta etenkin moneen kertaan käytettynä. En kyllä ole nähnyt yhtään tiedostavat nuorta, joka uudelleenkäyttäisi Alepan muovikassia aina vaan uudelleen pelastaakseen planeetan. Kun se vaan ei sovi tyyliin.
Jos se ekologisin pukeutumistapa olisi jotain todella mautonta ja kamalana pidettyä, niin edelleenkö pukeutuisitte niin luonnon säästämiseksi? Siis jos leikitään ajatuksella, että tulisi joka päivä pukeutua vaikkapa stringit paljastaviin Fiorella-lantiofarkkuihin ja strassikirjailtuun tuubitoppiin, niin käsi sydämellä, olisitteko valmiit tähän ekotekoon? 😂
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki lopettaisivat ns. turhien palveluiden kuluttamisen, esim. personal trainer, kampaaja, kosmetologi, hieroja jne, niin siinä jäisi niin suuri määrä ihmisiä työttömäksi, että tarvittaisiin lisää verotuloja näiden ihmisten elättämiseen etuuksilla. Mieluummin kannustaisin nimenomaan hyödyntämään lähiseudun palveluja. Sen sijaan tavaroiden, elektroniikan ja vaatteiden yms ostelua kannattaakin vähentää, mutta ei tässäkään tarvi överiksi heittäytyä. Minä en ainakaan lopeta meikkaamista ekologisten arvojen tähden.
Meillä on pienet lapset ja tykkään kierrellä kirppiksiä. Itselle sieltä harvemmin löytyy mitään kivaa, mutta lapsille ostan. 4v saa "uusia" leluja synttäreiden ja joulun ulkopuolella vain kirppikseltä, hän saa silloin tällöin tulla mukaan itse valitsemaan. Olen myös myynyt lasten pieniä vaatteita kirppiksellä ja saanut monta sataa euroa, koska vaatteet olivat nykyaikaisia ja hyväkuntoisia. Hyväntekeväisyyteen olen antanut meille turhaa tavaraa.
Yksi ostamisen muoto mitä en ikinä harrastaisi on kiinakrääsän tilaaminen. Paljon mieluummin annan lapsen ostaa muutaman pikkuauton kirppikseltä kuin tilaan sitä skeidaa, joka on tehty ties mistä myrkyistä eikä ole testattu turvalliseksi.
Kaiken kaikkiaan ostan harkiten siis nykyään.
Mistä tiedät ettei ne pienet lelut mitä ostat kirppiksiltä ole juuri niitä myrkyllisiä kiinasta tilattuja leluja mitä vihaat?
Kaikki mitä ei tarvitse lisääntymiseen ja hengissä pysymiseen on turhaa eli jokainen käyttää rahaa turhiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
En osta oikeastaan juuri mitään uutena, mutta ostan paljon kaikenlaista kirpparilta . On jonkinlainen pakkomielle minulle. Keräilyharrastukseni on laajentunut yli äyräiden jo vuosia sitten.
Koitan kai paikata kauniiden tavaroiden ostelulla hellyyden- ja kosketuksenpuutetta elämässäni. Edes jotain kaunista, joka on minun ja jota voin koskettaa ja katsella aina, kun haluan.
Täällä toinen, joka tekee samoin. Jos voisin, halaisin sua nyt.
Penno.fi avaa silmät turhuuksiin menevälle rahasummalle. Kannattaa ihan oikeasti miettiä sitä, että mistä saa ihan oikeasti iloa.
Vierailija kirjoitti:
Olen tykkänään lopettanut kaiken ostamisen. Puoleentoistavuoteen en ole ostanut muuta kuin ruokaa, ja nyt tarvitsisin uudet lenkkikengät, mutta onpa ostaminen vaikeaa. En taida löytää uusia ollenkaan tällä menolla. Tänä aikana olemme myös vieneet erilaisiin keräyksiin vaatteita ja kodin tavaroita, mutta vieläkään emme ole päässeet kaikesta turhan tavaran omistamisesta.
En ole vieläkään ostanut niitä lenkkareita.
Kyllä. En ole tosin ikinä ostellut turhaa tai paljon. Vähävaraisuus on ympäristöystävällistä :)
Voi kun olisinki. Tuhlaan ihan holtittomasti.
Jos kaikki lopettaisivat ns. turhien palveluiden kuluttamisen, esim. personal trainer, kampaaja, kosmetologi, hieroja jne, niin siinä jäisi niin suuri määrä ihmisiä työttömäksi, että tarvittaisiin lisää verotuloja näiden ihmisten elättämiseen etuuksilla. Mieluummin kannustaisin nimenomaan hyödyntämään lähiseudun palveluja. Sen sijaan tavaroiden, elektroniikan ja vaatteiden yms ostelua kannattaakin vähentää, mutta ei tässäkään tarvi överiksi heittäytyä. Minä en ainakaan lopeta meikkaamista ekologisten arvojen tähden.
Meillä on pienet lapset ja tykkään kierrellä kirppiksiä. Itselle sieltä harvemmin löytyy mitään kivaa, mutta lapsille ostan. 4v saa "uusia" leluja synttäreiden ja joulun ulkopuolella vain kirppikseltä, hän saa silloin tällöin tulla mukaan itse valitsemaan. Olen myös myynyt lasten pieniä vaatteita kirppiksellä ja saanut monta sataa euroa, koska vaatteet olivat nykyaikaisia ja hyväkuntoisia. Hyväntekeväisyyteen olen antanut meille turhaa tavaraa.
Yksi ostamisen muoto mitä en ikinä harrastaisi on kiinakrääsän tilaaminen. Paljon mieluummin annan lapsen ostaa muutaman pikkuauton kirppikseltä kuin tilaan sitä skeidaa, joka on tehty ties mistä myrkyistä eikä ole testattu turvalliseksi.
Kaiken kaikkiaan ostan harkiten siis nykyään.