Onko muita, jotka ovat lopettaneet kaiken turhan ostamisen?
Ei turhia vaatteita, sisustusjuttuja, lehtiä, astioita ym.
Kommentit (427)
Aika päiviä sitten!
En osta yhtään mitään turhaa. Kaikki on harkittua, laatua, minulle sopivaa ja hyvin päällä istuvaa.
Joskus tulee toki ihastuttua johonkin vaatteeseen tai kenkiin tms. mutta kohta jo ajattelen tarvitsenko tätä oikeasti? Ja siihen se sitten jää.
Kun ostaa harkiten ja ajatuksella voi ostaa kalliimpaa ja laadukkaampaa koska kaikki turha typerä rätti ja krääsä jää pois. Siihen sitä rahaa saa kulumaan jos vaan pistää menemään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverit sanoo, että jos kaikki kuluttaisi niin vähän kuin minä niin talous romahtaisi.
Kuluttaa voi myös ekologisesti, esim. palveluja. Ei ole pakko ostaa tavaroita.
Ja onko talousjärjestelmämme pakko perustua kasvulle? Vaihtoehtojakin olisi, esimerkiksi nollakasvu- tai degrowth-ajattelu. Yhteiskunnan saa toimimaan ilman talouskasvua, jos siihen on poliittista tahtoa. Nykyisten syntyvyyslukujen valossa tätä vaihtoehtoa pitäisi tosissaan selvittää, ja kiireesti.
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaatteet ja astiat eivät ole turhia, eikä myöskään sisustusjutut - jokainen kaluste, verho ja mattokin ovat sisustusta. Ei ole sama, millaisessa ympäristössä asuu ja elää.
Ympäristö vaikuttaa hyvinvointiin ja viihdyn itsekin paremmin kauniisti sisustetussa kodissa. Se ei kuitenkaan vaadi jatkuvaa päivittämistä ja uuden ostamista, kun verhot, matot ja kalusteet on kerran hankittu.
Olen vähentänyt ostamista jo vuosia ja varsinaisesti turhaa ei ole tullut hankittua enää pitkiin aikoihin. Joku täällä kirjoitti, että ostaa hellyydenkaipuuseen, ja varmaan vähän samaa vikaa täälläkin. Onneksi nykyään ainoat ei-välttämättömät ostokset ovat vaatteita, tosin nekin tulevat kaikki käyttöön eikä hutiostoksia juuri tule. Kävin juuri läpi turhia tavaroita, ja lapsilta löytyi läjäpäin pieneksi jääneitä vaatteita. Itseltäni löysin kokonaiset viisi turhaa tavaraa, eli aika hyvä tilanne sen suhteen.
Aika paljon riippuu elämäntilanteesta mikä on turhaa. Järjestän esimerkiksi useamman kerran vuodessa 20-30 hengen juhlia, joten astioita tarvitaan. Edelleen pitäisi hankkia pari tarjoilukulhoa, koska ne loppuvat aina kesken, samoin ruokailuvälineitä, koska olen luvannut antaa nykyiset lapselle kun hän muuttaa omaan kotiin. Näitä metsästän käytettyinä. Samoin suurin osa muista ostoksista on käytettyä.
Vieläkin voisi tietysti vähentää ja ohjata säästyneet rahat vaikka palveluihin tai sijoituksiin. Vaikken osta turhaa ja hankinnat ovat enimmäkseen käytettyjä, niin ostan hintavia laatumerkkejä ja designia, jotka maksavat käytettynäkin.
Pakko kun ei ole millä ostaa sitä tarpeellistakaan.
Kannattaisi muidenkin ajatella henkisiä arvoja. Minäkin elin sellaisessa oravanpyörässä mutta nyt olen päässyt siitä eroon. Nyt vain meditoin täällä Nizzan huvilan terassilla ja odottelen Fabioo joka tulee hieromaan minua. Namaste vaan kaikille!
Mulla on muutama keskihintainen (300-500€) laukku, mutta eivät nekään ikuisia ole. Kestävät totta kai paljon kauemmin kuin halpislaukut, mutta ahkerassa käytössä nekin kuluvat. Käyn tarpeen mukaan korjauttamassa suutarilla, mutta jossain vaiheessa tulee vastaan sekin, ettei kannata enää korjata. Ehkä pitäisi kokeilla kalliimpia merkkejä, mutta en usko laadun olevan juuri parempi, vaan kalliimpi hinta on puhtaasti brändilisää.