Onko muita, jotka ovat lopettaneet kaiken turhan ostamisen?
Ei turhia vaatteita, sisustusjuttuja, lehtiä, astioita ym.
Kommentit (427)
Kyllä ap kaikki sinä mukaan lukien ostaa turhia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nauttii ostamisesta ja on varaa niin ostakoot, ei oo multa pois. Itse laitan uffin laatikkoon ylimääräiset. Korona aikana ei tule ostettua kun ruokaa pääasiassa. Odotan että pääsisin matkustelemaan ulkomaille.
Taitaisi olla suuri ilmastoteko, jos laittaisi vanhat vaatteet sekajätteisiin ja poltettavaksi. Ettei niitä lennätettäisi ympäri maailmaan ja lopuksi olisivat jossain kehitysmaassa katuojassa.
Koskaan en ole ollut mikään shoppailija tai kirpputorilta ostaja, mutta nykyään ostan entistäkin vähemmän mitään. Ystävät usein ihmettelevät, että minne olen piilottanut "kaiken tavaran", mutta kun minulla ei ole koskaan ollut ylimääräistä roinaa, niin ei tarvitse piilottaakkaan. Lähes 20 vuotta sitten olen ostanut viimeksi huonekaluja (A.Aallon mallistoa) ja niitä jaksan edelleen katsella hyvillä mielin. Ainoastaan sängyn ostin pari vuotta sitten. Vaatteita ostan harkiten ja hyvänlaatuisia. Liinavaatteet ja astiat ovat myös edelleen hyviä, laadukkaita, vaikka ikää on jo monta vuotta. Pyrin aina harkitsemaan, että tarvitsenko oikeasti ko.tavaraa/asiaa ja jos sen sitten ostan, niin ostan hyvistä materiaaleista tehtyjä laatutuotteita ja mielellään kotimaisia, enkä mitään Ikea-krääsää. Laadukkaat asiat kestävät hyvänä vuosia ja kalliimpi hinta tasoittuu ajanmyötä,kun ei tarvitse joka välissä ostella.
Hmm, en ole koskaan ostanut turhaa, vaan aina tarpeeseen. Tosin joskus myöhemmin ostettu asia (useimmiten se on ollut vaate) on saattanutkin osoittautua "turhaksi": se ei ole sopinutkaan tilanteeseen mihin olen sen ostanut tai väri ei näytäkään enää kotona hyvältä tms., mutta en koskaan osta tietoisesti turhaa. En harrasta nettiostoksiakaan, haluan aina itse hypistellä tuotetta ennen ostopäätöstä.
Nykyään olen vähentänyt kaikenlaista ostamista entisestään, kaapit on täynnä vaatteita ja kenkiä, hyllyt täynnä kirjoja, keittiössä astioita on yli oman tarpeen eikä nykyisenä yksineläjänä tarvitse ostaa ruokaakaan niin paljon kuin perheellisenä piti. Eli vastaus ketjun kysymykseen lienee "kyllä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin niin pienen asunnon ettei sinne mahdu mitään turhaa. En osta turhaa ja rahaa säästyy.
Tämä on loistava strategia, taatusti saa karsittua!
Vastaavasti isoon asuntoon muuttamisella voi olla päinvastainen vaikutus!
Tai sitten käy niin kuin mulle, että sinne pieneen asuntoon ei mahdu edes ne välttämättömät tavarat ja koko ajan turhastuu kun mikään ei mahdu mihinkään. Keittiöntyötaso on 50 cm ja siihen kun mikron laitat niin aikalailla on koko keittiön työtaso käytetty. Toki tietysti voisi olla mikrokin hankkimatta, mutta kyllä ärsyttää ettei ole kunnolla tilaa edes perusjutuille kuten vaikkapa pastakattilalle, wokkipannulle ja vedenkeittimille...
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lopettanut osin jo tarpeellisenkin ostamisen.
Niin mäkin. Mies syyllistää niin paljon.
Kyllä, pyrin ostamaan mahdollisimman vähän ja vain todelliseen tarpeeseen. Esimerkiksi viime talven pärjäsin hyvin ilman talvisaappaita, kun edelliset olivat hajonneet korjauskelvottomiksi. Oli leuto talvi.
Kyllä on muita.Ostan tarvittavan,käyn oikeesti ruokakaupas melkeinpä vain.Lenkkarit jalkaan ulos.Kaupas käydään 1-2kert.viikos.Ruoan kanssa olisi petrattavaa.Turhia höttöjä on.Kyllähän kaikki on kallista,jos palvelua tarvitset aina useampi satukka kaiveltava.Muuta ne mk:ksii.Ihan älytöntä..muutti minkä tahaan mk.Huijattiinko meidät euroon euhun.Itse odotin pääsee matkustaan .Pahat ajat edessä kannattaa miettiä mihin rahansa hölvää.
Olen jo pidemmän aikaa toiminut niin, että kun jotain hajoaa, en osta heti tai välttämättä koskaan uutta. Yllättävän moni tarpeellisenakin pitämäni tavara on osoittautunut sellaiseksi, että tulen toimeen ilmankin. Vaatteita on 77 kappaletta, laskussa mukana eivät ole kengät, sukat tai alusvaatteet. Pärjäisin paljon tätä vähemmälläkin, mutta käytän nuo loppuun. Jos talvitakki ja -kengät pysyvät ehjinä, lähivuosina pitäisi riittää alusvaatteiden uusiminen.
Osittainen etätyö on ainakin minulla arkea jatkossa. Myös se vähentää työssä tarvittavia vaatekertoja.
Vierailija kirjoitti:
Lennot lopetettava kirjoitti:
Ihan ensimmäiseksi kannattaa lopettaa lentoliikenne. Se on oijeasti ylivoimaisesti tuhoisinta tällä pallolla. Ennusteiden mukaan lentoliikenne vain moninkertsistuu lähitulevaiduusessa. Eikä meillä ole lentoliikenteelle edes autoiluun verrattavia veroja.
Lentokoneiden fossiilisen käyttövoiman muuttaminen puhtaaksi, voisi sen sijaan painaa lentämisen päästöt jopa nollaan. Vain näitä uusia hankkeita, voisi rahoittaa meidän yhteisillä verorahoillamme.Entäs kun rikkaat on nyt keksineet uuden huvin, avaruusmatkailun. Veikkaan että yksi avaruudessa käynti saastuttaa ainakin sadan lentokoneen verran...
Niin, että sen varjolla tavikset voivat surutta jatkaa tuhlaamista, koska aina löytyy joku muu, joka tuhlaa vielä enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lopettanut osin jo tarpeellisenkin ostamisen.
Niin mäkin. Mies syyllistää niin paljon.
Rahoittajako ei saisi puuttua rahojensa tuhlaukseen?
Mietin kysymystä hetken ja pohdin juurikin sitä että mikä on turhaa. Turhaa minulle vai kenelle?
En osta juurikaan turhia vaatteita, mutta unohdan ennemminkin hävittää ne vanhat ja kuluneet. Harrastusvälineitä ostan välillä mutta ne eivät ole turhia koska käytän niitä. Ruoan ja tarvittavien vaatteiden lisäksi en sitten paljon muuta ostakaan yleensä. Jotain sisustus ja kodintavaraa on ostettu vain lun on muutettu tai joudutaan uusimaan jotain. Aika paljon kulutan nykyään näitä ”vuokrapalveluja” eli maksan suoratoistosta ym mitkä ovat hiljalleen korvanneet esim musiikin ja elokuvien fyysisen ostamisen. Tai no tuohan tapahtui jo joskus 10-15 vuotta sitten ja on vaan laajentunut. Näin tietysti suurella osalla muistakin ihmisistä. Olemme matkalla kohti yhteiskäyttöä ja vuokrapalvelua monessa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin kampaamokäynnit koronan vuoksi. Siinäkin säästää noin 300 e vuosi. Mies leikkaa nykyään.
Samoin täällä. Kampaamon lisäksi lopetin myös meikkien ostamisen ja käyttämisen, kun en enää käy juuri missään ja kun käyn, maski peittää.
Introvertti kun olen, on elämästä tullut muutenkin helpompaa. Turhan ostamisen lisäksi välttyy turhilta kohtaamisilta. Liikuntakin siirtyi kotiin. Kuntosalien etäjumpat on olleet oikein hyviä ja säästän aikaa ja bensaa kun ei tarvitse ajaa kuntosalille, vaihtaa pukkarissa ja kotona on kivempi käydä suihkussa.
Kaikista näistä puroista tulee joki. On niin paljon enemmän aikaa käytössä ja rahaa säästyy.
- Mitä enemmän sulla on tavaraa, sitä enemmän siivottavaa. Pieni tavaramäärä auttaa myös muutossa ja eihän pienissä asunnoissa ole edes paljoa säilytystilaa. Mietin myös pyykinpesukoneen käytön, eli miten saisin täysiä koneellisia, selkein lajitteluin. Ostan laadukkaita, kestäviä tuotteita, joita on kiva käyttää, esim. alusvaatteet, sukat, kengät ovat nykyisin hävyttömän huonolaatuisia - niissä vähintäänkin skarppaan. Useat vaatteeni ovat kymmeniä vuosia vanhoja. Huollan niitä. Myös syömistä mietin. Yksineläjän ei juuri kannata itse valmistaa ruokaa. Aamupuuro, kahvit, vihersmootiet ja joskus munakkaan teen itse. Muut syömiset valitsen suoraan kaupasta, joita mikrotan. Pysyy jääkaappikin siistinä. Lajittelen jätteet. Ravitsevaa ruokaa suosin ja alkoholia vältän. Kirppareista ostan vain harkiten. Siistissä kodissa mieli lepää....
Tämä ei meillä oikein toimi. Itse en osta juuri mitään, mutta mies sitten senkin edestä, itselleen ja lapsille. Muille tulee tavaraa enemmän kuin itse ehdin hävittää omiani. Lähtee jo ruokakaupasta. Teen järkevät monen päivän ruokaostokset, ja mies ostaa sitten lisäksi lähes päivittäin herkkuja. Olen hävinnyt tämän taistelun. Ja en siis ole mikään ankea nipo mielestäni vaan ihan hyvää arkiruokaa tuon kaupasta, ja lapset saavat vaatteet ja muun tarpeellisen. Karsin sitten vain omaa omaisuuttani, mutta tuntuu etten enää mahdu kotiini.
Otetaanko meidät, jotka eivät ole koskaan aloittaneetkaan turhaa ostelua, laskuissa mukaan. Emme ymmärrä, miksi ostella turhaa roinaa, jota ei tarvitse? Ostamisen ilostako vai bisnesmiesten tukemiseksi?
Isoäitivainaa sanoi usein eläessään: "Onpahan sitten kaluja perunkirjoituksessa!"
Ihmiset näyttää usein ajattelevan, että vanhojen tavaroiden roskiin heittäminen olisi ympäristöystävällistä. Sehän vain lisää roskaa, eikä säästä ympäristöä mitenkään. Tietysti, jos antaa tai myy kierrätykseen vanhat käyttökelpoiset tavarat, se on jo toinen asia.
Se, että esittelee tyhjiä hyllyjä, ei vielä mitään todista siitä, mitenkä ne hyllyt tulevaisuudessa taas täyttyy uusilla tavaroilla.
Tärkeintä olisi luopua elintasokilpailusta ja naapurikateudesta. Ei tarvitse ostaa sitä, mitä naapurilla tai tuttavalla on, jotta näyttäisi 'yhtä hyvältä'.
Joku vertasi lasten normaaleja tarpeita 'turhaan' tavaraan, eli on vielä ihmisillä oppimista siinäkin, että mikä on oikeasti turhaa ja mikä tarpeellista. Hyvä olisi kuitenkin lapsetkin opettaa pois tavaroilla kehumisesta, ettei kavereiden vuoksi osteta aina uusia kännyköitä ja merkkivaatteita.
Itsellä ei ole ollut koskaan varaa tuhlata, uusi on ostettu vasta rikki menneen tilalle. Teininäkin kuljin rikkinäisissä kengissä koulussa, vaikka vanhemmat olivat työssäkäyviä. Luulin pitkään, että he olivat köyhiä, mutta aikuisena huomasin, että heillä oli melko hyvät tulot, minulle vaan ei 'riittänyt' vaatteita. Se toki opetti ostamaan kirppareilta.
Vähävaraiset ovat kaikkein ympäristöystävällisimpiä, useimmat tosin vain pakon edessä, kun rahaa ei ole tuhlattavaksi.
Viime viikolla tuli vuosi, kun ostin kotiin jotain uutta.
Olin pitkään haaveillut seinään kiinnitettävästö kaapista. Tai kaappirivistöstä.
Naapurini on vanhan kunnon raksamies ja auttaa minua usein ns miesten töissä.
Vst teen osuuteni naapuriin.
Tajusin kaapistoni oli lähes tyhjä ja siirsin siihen neulekoneen.
Myin vanhan tv tason ja kaapiston pois, telkkarin alapuolella oli pitkänkin hetken vain banaanilaatikoita, joissa tavarat olivat.
Sitten löytyi kaapisto. Naapuri näytti peukkua, käytiin hakemassa se. Ja naapuri vielä kiinnitti tämän seinään.
Minä saan mm lastenvahtina olemisesta kirppistavaroita ja minulta haetaan ne, myydään kirppiksellä. Jos myynti on 100 euroa, saan ostaa kirppikseltä 50 eurolla.
Jo muutaman vuoden olen käyttänyt arabian vintagea. Kirppiksellä on minulle otettu astioita, jotka olen vienyt Arabialke, tai jopa kirppiksen pitäjä on vienyt niitä puolestani.
Lahjakorteillla olen ostanut Sunnuntai sarjaa itselleni ja lapsilleni ja scandia aterimia.
Otan omani käyttöön, kun muutan parin v päästä.
Poislukien tämä vaihtokauppojem vaihtokauppa, en ole käyttänyt rahaa tavaran ostamiseen yli vuoteen.
Moni muukin suomalainen tuote on suomipesty lisäämällä lipun kuva pakkaukseen. Design on enää suomalaista ja kaikki valmistus on viety Kiinaan, Intiaan, Pakistaniin, Myanmariin ym missä ihmiset tekee nälkäpalkalla surkeissa oloissa töitä. Suomessa valmistetut tuotteetkin on ommeltu näissä halpamaissa valmistetuista kankaista. Yritin etsiä kotimaisia pakastevihanneksia omasta kaupasta. Yhtään pakkausta en löytänyt. Muutamissa oli lipun kuva ja tuotteen alkuperä jossain Väli-Amerikassa. Suomessa kasvaa todella hyvin vihannekset ja marjat mutta teollisuus ei niitä käytä. Miten voi olla halvempaa lennättää jotain kukkakaalia toiselta puolelta maapalloa. En osta! Suomalaiset mansikkahillotkin on tehty puolalaisista mansikoista, mutta kun on pakattu Suomessa, voidaan lisätä lipun kuva pakkaukseen. Puhdasta huijausta!