Ns. oikeasta uskosta vielä...
Alkoi nyt kiinnostamaan tää aihe kun siitä on ollut niin paljon puhetta ;) Eli tämä kysymys on suunnattu pääasiassa vl:lle ja muillekin, jotka pitävät jotakin yhtä tiettyä seurakuntaa ainoana oikeana. Ja miksei muillekin.
Ensiksi korostan, että en halua tästä mitään riitelyketjua siitä, mikä seurakunta on parempi ja kuka on eniten oikeassa!! Ajattelin vain, että jos saataisiin tähän asiaan jotain uusiakin näkökulmia :)
Tavallaan ymmärrän vl:ien kannan tässä asiassa. Heille ilmeisesti on aina opetettu, että heidän seurakuntansa on ainoa oikea, eikä mihinkään muuhun sekurakuntaan kuuluva tai eri tavalla elävä voi päästä taivaaseen. Tämä on toisaalta turvallinen oppi - ei tarvitse miettiä, mihin seurakuntaan haluaisi kuulua. Itsekin koen esikoislestadiolaisena oman seurakuntani sinä tuttuna ja turvallisena, ja varmasi tiedän että siellä opetetaan puhdas oppi. Siksi en suosittelisi mitään muuta seurakuntaa ihmiselle, joka haluisi mennä Jumalan Sanan kuuloon. En kuitenkaan lähtisi arvioimaan minkään muun seurakunnan oppia ja uskoa ennen kuin olisi perehtynyt siihen kunnolla.
Siitä puhutaan paljon, että vl:t tuomitsevat muita kristittyjä. Olen miettinyt, että mikä tarve on tuomita jos itse on varma omasta uskostaan. Olen ajatellut, että varmaan ainakin suurimmalla osalla vl:stä on takana se ajatus, että he toivoisivat muidenkin pelastuvan ja siksi tuovat julki uskonsa siitä, että heidän seurakuntansa on se ainoa oikea. Ja tämähän on varsin kristillinen ja hyvä ajatus!
Voisitkö sinä vanhoillislestadiolainen edes harkita ajattelevasi, että asioilla saattaisi olla toisenlainenkin näkökulma kuin mihin itse olet tottunut? Tämän kysyn siis oikeasti mielenkiinnosta ja keskustelunhalusta, en riidelläkseni!!!!
Kommentit (67)
Minähän kirjoitinkin että suurimpia eroja KÄSITYKSENI mukaan on se että yritämme elää Raamatun mukaan. Eli siis huomaa YRITÄMME. En kirjoittanut että onnistumme siinä, vaan on halu edes yrittää. Mm. sinun kirjoituksista usein paistaa juuri tuo ettei kukaan kuitenkaan siinä onnistu niin ei ole niin tärkeää edes yrittää. Ja se on todella jo isokin ero minun vakaumukseeni nähden.
Minä tunnen ja ajattelen niin että ajatuksin, sanoin ja teoin pyrin elämään raamatun mukaan niin hyvin kuin pystyn(En suinkaan edes väitä että siinä onnistun, mutta se on haluni). En siis osaa turvautua siihen, että sovitustyön kautta KUITENKIN pelastun, ihan sama sille miten elän. Mutta enhän väitä että juuri minä olen oikeassa, vaan totean vain että näin minä uskon.
Eli siis, olemme vanhoillisia ja elämme sen mukaan. Se on kait yksi suurin ero.
No, antaa nyt jo olla. Väliin ihan naurattaa tämä jauhaminen ja tinkaaminen ja toisten kirjoitusten pilkun viilaaminen. En itse yhtään jaksa keskittyä toisten vakaumuksen ruotimiseen, paitsi nyt kun ketjussa eroavaisuuksia kysyttiin.
Missä vaiheessakahan olenkaan kirjoittanut etteivät muut osaa tulkita raamattua oikein. Enhän edes tiedä miten kukakin raamattua tulkitsee! Käsitykseni muista uskovista perustuu lähes pelkästään tälle palstalle. Kysymys oli nyt siis siitä että vastasin, kun ketjussa joku kysyi eroja vl:ien ja muiden uskovien välillä.
Hyvin usein saan tällä palstalla käsityksen että ajatellan ihmisten olevan niin vajavaisia ja syntisiä ettei raamattuakaan ole tarkoitettu niin tarkkaan noudatettavaksi, vaan pelkästään ohje kirjaksi. Ja joku kirjoitti toisessa ketjussa että riittää kun yrittää noudattaa kymmentä käskyä. Kuka tietää, voi riittääkkin, mutta vl:t pyrkivät pitämään raamattua elämän ohjeenaan kaikissa asioissa. En edes tiedä tekeekö näin joku muukin seurakunta. Eli siis ei hyväksy avioliiton ulkopuolista seksiä, ei avioeroja, ei tanssi, ei juopottele...lista on pitkä. Näitä asioita tarkoitin tuolla ELÄÄ TÄYSIN raamatun mukaan. Jos on jokin muukin liike joka näitä neuvoja noudattaa niin kertokaa. Olen vain saanut sen käsityksen että meitä juuri tämän takia pidetään ahdasmielisinä kun emme näin normaaleja asioita hyväksy.
No, kuinkahan paljon nyt sain väärin käsityksiä aikaan. Huomaan että negatiivisella asenteella luettuna toisen teksti nostaa aina karvat pystyyn.
kuunsirppi3:
Minähän kirjoitinkin että suurimpia eroja KÄSITYKSENI mukaan on se että yritämme elää Raamatun mukaan. Eli siis huomaa YRITÄMME. En kirjoittanut että onnistumme siinä, vaan on halu edes yrittää. Mm. sinun kirjoituksista usein paistaa juuri tuo ettei kukaan kuitenkaan siinä onnistu niin ei ole niin tärkeää edes yrittää. Ja se on todella jo isokin ero minun vakaumukseeni nähden.
En ajattele niin, että on sama miten ihminen elää, kun kaikki kerran on jo anteeksi annettu. Toisaalta en ihmettele, että sellainen käsitys on sinulle viesteistäni tullut. Se johtuu siitä, että itse olen taistellut paljon juuri oman vanhurskauden kanssa.
Minusta olisikin mielenkiintoista kuulla, miten itse ajattelet ihmisen syntisyydestä? Minulle on taas sinun kirjoituksistasi tullut sellainen käsitys, että ajattelet ihmisen voivan miellyttää Jumalaa eläen niin hyvin kuin pystyy. Ja sen mikä ihmiseltä jää vajaaksi, Jeesus on sovittanut.
Itse ajattelen, että ihminen ei pysty miellyttämään Jumalaa elämällään. Jumala vaatii täydellistä puhtautta ja ihmisen parhaimmatkin teot jäävät aina vajaiksi. Ne eivät yksinkertaisesti täytä Jumalan vaatimuksia. Yksi ainoa ihminen on elänyt Jumalaa miellyttävän elämän ja se on Jeesus. Ainoastaan Häneen turvautumalla voimme tulla niin puhtaiksi, että kelpaamme Jumalalle. Mitä ajatuksia tämä sinussa herättää? Kyselen siis puhtaasti mielenkiinnosta, en halua väitellä tai kinata :)
Mutta kuten sanoin, ei tämä sitä tarkoita että uskovainen ihminen elää välittämättä mistään mitään ja eläen himojensa ja halujensa mukaan. Päinvastoin. Uskovan kutsumus on valvoa ja taistella, että pysyisi uskossa loppuun asti. Ja kyllä Jeesukssen omalla on HALU elää Jumalan tahdon mukaan, vaikka hän ei siihen pystykään.
Koitin tässä vähän selventää ajatuksiani. En tiedä, onnistuinko siinä lainkaan... Mutta tosiaan, jos tämä " jauhaminen" jotenkin ahdistaa sinua, ei ole mikään pakko jatkaa keskustelua. Olisi vain mielenkiinstoita kuulla ajatuksiasi.
Monia monia uskovia eri liikkeissä!!! Mikään liike ei varmasti täydelliseen raamatun tulkintaan koskaan pääse, vajavaisia ihmisiä kun olemme vaikkakin Jumalan Armosta pelastettuja!
Jos todellakin on niin että ei muista liikkeistä tiedä muuta kuin mitä tällä palstalla on kerrottu niin kehottaisin kyllä avaamaan silmät ja tutustumaan meihin muihinkin!
Mutta jos asenne on heti se että muut ei tulkitse raamattua oikein niin eihän se onnistu. Minä pidän raamatullisena kasteena uskovien kastetta ja selvästi sen sieltä löydän ja lapsikastetta en. Mutta en pidä silti lapsikasteen kannattajia jotenkin vääräoppisina. He pääsevät ihan varmasti taivaaseen jos Uskovat Jeesukseen Kristukseen omalle kohdalleen. Nämä tulkintakysysmykset ovat niitä asioita joita me ihmiset teemme... Ei pelastukseen vaikuttavia asioita!!!
Voin iloita yhteisestä uskosta moniin eri liikkeisiin kuuluvien kanssa, helluntalaisten vapaakirkollisten, uusheränneiden, rauhan sanalaisten, esikoislestadiolasten, luterilaisten jne... Näistä liikkeistä löytyy kaikista Jeesukseen uskovia, Kaikki pyrkii noudattamaan Raamatun ohjeita niin hyvin kun ne sieltä Pyhän Hengen kautta avautuu!!! Tulkinta eroja on mutta entäs sitten, kukaan ei voi olla varma omastaan. Se on vaan varmaa että Jeesukseen uskomalla, hyvällä omalla tunnolla vaeltamalla pelastuu!!!
Piskuinen on uskovien lauma, sitä se on vaikka siihen meidät muutkin uskovat lasketaan! Kilvoitelkaamme uskossa loppuun asti jotta perille pääsemme!!!
Sinun asenteesi vl:lliä kohtaan näyttää olevan aikamoisen kapea. Toisin sanoen näytät tuomitsevan heidät suoraan itseriittoisiksi, vaikka veikkaan ettet tunne kovin hyvin!
Minua ei yhtään ota päähän vaikka on uskontoja, jotka ajattelevat meidän olevan väärässä. Entä sitten! Antaa heidän uskoa miten haluavat ja vaikka tuomitkoon minutkin. Mitäpä väliä sillä on mitä ihmiset ajattelevat.
On totta että ainoastaan Jeesuksen sovitustyön kautta meistä kukaan voi pelastua, mutta siitähän voi väitellä loputtomiin tarviiko enää ihmisen tehdä mitään eläessään ja jos tarvii niin mitä. Se on tulkinnan varainen asia ja eri versioita löytyy. En ilmeisesti vieläkään osannut tarpeeksi selventää pointtiani, joka oli nimen omaan se miten MINÄ uskon ja käsitän. Te voitte ajatella asiat taas aivan niin kuin itse haluatte. En jaksa enää aihetta tämän enempää vatvoa kun se näyttää olevan täysin turhaa.
Tuokin, kuinka " kirjaimellisesti" raamattua edes yrittää noudattaa, on niitä seikkoja jotka löytyy erona eri uskonnoista ja herätysliikkeistä. Ja raamattuakin tulkitaan monella eri tavalla. En yhtään ärsyynny vaikka sitä muut tulkitsevat ihan toisin kuin minä. Ihmettelenkin siis tätä sinun ärhäkkää suhtautumista!
Minä tunnen halua elää raamatun ohjeiden mukaan ja sen halun on synnyttänyt nimen omaan usko. Ja nytkin kun näin sanon, en pois sulje silti sitä ettet sinä voisi tuntea samoin. Huomaan että ymmärrät kaiken aikaa minut väärin joko tahallisesti tai tahattomasti. Kun kerron mitä minä ajattelen tai tunnen, hyökkäät heti vastaamalla että SINÄ voit tuntea aivan samoin. Uskon sen kyllä enkä ole sinun tai muidenkaan puolesta edes muuta väittänyt. Luetko kirjoitukseni huonosti vai mistä johtuu että edelleen mainitsit että pidän muiden raamatun tulkintaa vääränä? En ole missään vaiheessa sellaista väittänyt.
Ja vielä, en koe mitään tarvetta tutustuakkaan muiden liikkeiden oppeihin tms. Minulla on hyvä olla enkä tunne minkäänlaista etsikon aikaa. Nyt varmaan pidät taas itseriittoisena, mutta ei voi mitään.
Meillä ei varmasti kenelläkään ole aihetta alkaa uskolla kiivastelemaan eikä kerskailemaan. Minä ainakaan en tunne olevani niin hyvä että siihen pystyisin. Enkä näe mitään rakantavaa tässäkään väittelyssä, sillä näkemyseroista on turha vääntää kättä. Toisen ajatusmaailmaa näyttää olevan vaikea ymmärtää tai antaa tilaa. Tuleekin tunne, että ketähän tässäkin tuomitaan ja missä on se suvaitsevaisuus jota niin kovasti perään kuulutetaan.
Toivon sinulle oikein hyvää ja siunauksellista jatkoa!
" Näiden keskustelujen perusteella suurimpia eroavaisuuksia vl:ien ja muiden uskovien välillä onkin se, että yritämme ELÄÄ TÄYSIN raamatun mukaan. Emme korosta sieltä erityisesti mitään kohtaa, sillä Jeesushan sanoi ettei saa jättää yhtään kohtaa pois, eikä lisätä mitään."
Piti alkaa vielä selventään tekstistäni tätä pätkää, joka herätti närästystä. Tällä tarkoitin nimen omaan näitä elämän tapa valinnoiksikkin kutsuttuja vl:ien tunnus merkkejä. Raamatussahan esim selvästi sanotaan " Älkää juopuko viinistä josta paha meno tulee..." Me otamme sen kirjaimellisesti, emmekä juo ollenkaan ettei tule vaikeuksia toteuttaa neuvoa. Tai sanotaan " Älkää tanssiko..." emme siis tanssi. Paheksutaan myös selvästi avioliiton ulkopuolista seksiä, jota vl:t eivät siis hyväksy. Eikä vl voi erota, koska se ei raamatun mukaan ole mahdollista yms .
Tätä tarkoitan kohdalla ELÄÄ TÄYSIN, jossa sanavalinnat ja kirjoituksen painotus ovat epäonnistuneet aiheuttaen pahennusta.
Ja alunperin tämä teksti oli siis tarkoitettu vastaukseksi ketjuun kun joku kysyi mitä eroja vl:llien uskolla muihin nähden. Mutta jane2 jo kirjoittikin että näitä samoja kehoituksia noudattavat muutkin herätysliikkeet, joten olinkin erojen suhteen väärässä.
Siispä kysynkin nyt vaikka jane2:lta kun hän tuntee eri liikkeet ja seurakunnat niin hyvin. Mitähän ne erot sitten ovat? Miksi me ei olla kaikki yhtä suurta perhettä jos kerran uskomme kaikki aivan samalla tavalla eikä painotus tai näkemys eroja ole? Jään vastausta odottamaan. =)
mutta vastaan silti :)
Ajattelen, että yksi usko yhdistää ne ihmiset, jotka Jeesus on verellään puhdistanut. Kuten vl:t tuntuvat usein ajattelevan, en usko että kukin pelastuu uskoen miten haluaa. Sillä vain usko, joka lepää kokonaan Jumalan armon varassa eli Jeesuksessa, kelpaa Jumalalle.
Tämä on se ydin, jossa Jumalan valtakunta on yksimielinen ja jossa sen ehdottomasti tulee olla yksimielinen. Sitten on näitä käytännön asioite, elämän valintoja ja kaikenlaisia opinkappaleita. Niissä kyllä voidaan olla eri mieltä, vaikka yhteen ruumiseen, eli Jeesukseen Kristukseen kuulutaankin. Tärkeää ja kristillisen rakkauden mukaista on, että vaikka jostakin kästiyksestä oltaisikin eri mieltä, voitaisi silti pitää toista Jeesuksen omaa uskovaisena ja kunnioittaa häntä ihmisenä.
Vielä kommentoisin tuota asiaa, mitä ihmisen on tehtävä kun jo on Jeesuksen oma. Minun mielestäni tämä ei ole tulkintakysymys, vaan Raamattu antaa siihen selvät ohjeet. Uskovan kutsumuksena on kasvaa uskossa, joka tapahtuu Jumalan Sanan tutkimisen ja jokapäiväisen rukouksen yms. kautta. Kiinnittyä Kristukseen. Ainoastaan silloin kun ihminen on kiinnittänyt kaiken toivonsa ja uskonsa Kristukseen (eikä itseensä) hän voi myös tuottaa Jumalalle kelpaavaa hedelmää. Näin itse uskon ja ajattelen. :)
Noita asioita mun on turha lähteä enää toistamaan. Mutta kuunsirpille vastaisin että siihen miksi me ei voida olla yhtä samaa perhettä, sitä minäkin todellakin ihmettelen!!!!! Minä esimerkiksi en käytä alkoholia, en hyväksy avioliiton ulkopuolisia suhteita, en pidä tanssia sopivana jne... Näitä asioita mihin löytyy raamatusta selkeät ohjeet noudattaa useat uskovat eri liikkeissä... olen monesta asiasta teidän kanssa täysin samaa mieltä! Ja tiedän monen muunkin uskovan olevan...
Mutta siitä olen eri mieltä että vain te olisitte oikeassa, siihen ei löydy raamatusta mainintaa. On mainita piskuisesta laumasta mutta ei siinä vedetä rajaa että vain vanhoilliset ovat se lauma. Vaan Jeesuksen verellä pestyt uskovat herätysliikkeestä huolimatta.
Sitten on asioita joista olen eri mieltä teidän kanssa, esim. pidän raamatullisena kasteena uskovien kastetta ja en hyväksy tupakointia. Olemme Pyhän Hengen temppeleitä ja sitä ei sovi tahallisesti saastuttaa... Vaikka näistä asioita esimerkiksi olette eri mieltä en pidä sitä pelastuksen esteenä. Ne on niitä ihmisten tulkitsemia asioita joista kukaan ei voi täysin olla varma kuka on oikeassa.
Usko riittää ja sen mukaan eläminen, ohjeet löytyy raamatusta! Usko ilman tekoja on kuollut niin sanoo raamattu, joten ei täällä miten vaan voi elää jotta taivaaseen pääsee.
En halua kiivailla tällä asialla enkä tapella mutta se ärsyttää meidän muiden oikeasti tosi uskovaisten puolesta kun meitä ja meidän uskoa ei pidetä minään... uskovien yhteys muiden liikkeiden välillä onnistuukin mutta ei vanhoillisten, miksi? Miksi ei voida olla sitä yhtä suurta perhettä? Siksi että ajattelette ainoan oikean uskon löytyvän vain teidän seurakunnasta jota Jumalan valtakunnaksi kutsutte, eikö? Tämä on se ongelma....
On ollut vain yksi Lestadiolainen herätysliike, joka on siis saanut nimensä Lars Leevin mukaan. Sitten on tullut hajaanuksia ja opillisia erimielisyyksiä, jonka vuoksi esikoiset ovat perustaneet oman seurakunnan. Myöhemminhän ovat sitten vielä erkaantuneet uus heränneet, pikku esikoiset yms. Jäljelle jäänyttä, edelleenkin suurinta Lestadiolaisuuden seurakuntaa on sitten alettu kutsua Vanhoillislestadiolaisuudeksi koska he ovat pitäytyneet eniten alkuperäisessä opissa ja olleet siis muiden mielestä vanhoillisia.
Mutta sillä ei varmastikkaan ole mitään merkitystä kuka on ollut ensin, vaan sillä mitä kukin on nyt. Vl:t ovat suuresta kritiikistä huolimatta pysyneet samassa opissa ja samoissa elämäntapa valinnoissa, vaikka toistuvasti huomautetaan siitä että maailma muuttuu. On totta että maailma muuttuu, mutta Jumalan sana on muuttumaton.
No, emme kuitenkaan voi kukaan varmaksi tietää että juuri se meidän uskomme on oikea. Voimme vain uskoa ja jos sydämellä on rauha ja hyvä omatunto niin emmehän kovin väärässä varmaan ole. Sitä rauhaa ja varmuuttahan kuvastaa myös se ettei TARVITSE kysellä ja kaivella vähän väliä muiden uskovien elämäntapoja ja niille perusteluja. Jos kysyy aidosta tiedon halusta niin sehän on ihan ok, mutta lähes aina niistä aloituksista ja kommenteista kuvastuu aika vahvakin kritiikki.
Ja ei muuten pidä paikkaansa että vl:t ajattelisivat olevansa synnittömiä tai jotenkin parempia kuin muut. Mehän nimen omaan tunnustamme olevamme syntisiä ja yritämme taistella syntiä vastaan. Valitettavasti vain siinä ei täysin voi onnistua yksikään ihminen. Ei kuitenkaan voi vain luovuttaa ja ajatella että kaikkihan syntiä tekevät ja sitä varten on armo.
Eikä meidän lapsia koskaan kielletä leikkimästä muiden kanssa sen vuoksi etteivät usko samalla tavalla kuin me tai eivät usko ollenkaan. Itsellänikin on ei-vl tuttuja ja ystäviä. Onhan kuitenkin selvää että on paljon luontevampaa viettää aikaa samalla tavalla uskovien kans kun ei tarvi pelätä loukkaavansa toista uskollaan, eikä varoa puheitaan. Ja helpostihan niitä samanlaiset elämän arvot ja saman elämän tilanteen omaavia löytyy omasta seurakunnasta. Arvostamme kuitenkin aivan kympillä myös ei-vl ihmisiä.
Näiden keskustelujen perusteella suurimpia eroavaisuuksia vl:ien ja muiden uskovien välillä onkin se, että yritämme ELÄÄ TÄYSIN raamatun mukaan. Emme korosta sieltä erityisesti mitään kohtaa, sillä Jeesushan sanoi ettei saa jättää yhtään kohtaa pois, eikä lisätä mitään. Kuitenkinhan jokainen ymmärtää että jo raamatussa annetaan malleja monenlaisista uskovaisista (muistatte ryövärin ristillä, jonka pelasti pelkkä vahva usko. On Mooses, Pietari yms profeettoja, jotka omistivat elämänsä täysin Jumalalle. On monenlaisia esimerkkejä, joita kaikkia yhdisti aito sydämen usko.) Jää siis vain jokaisen oman uskon varaan se, mikä on sitä oikeaa uskoa.
Tunnemme sydämessämme rauhaa ja meillä on hyvä olla, joten soisimme tämän onnen kaikille ihmisille. Varmimminhan se mielestämme toteutuisi kun saisitte parannuksen armon ja tulisitte vl:ksi.
Nyt pitää painua pehkuihin.
Oikein kaunista syksyä kaikille ja hyvää yötä! =)
monesti ihmettelevät sitä, miksi muut uskovat kritisoivat heidän asenteitaan. Uskoisin tästä löytyvän siihen selityksen:
kuunsirppi3:
Näiden keskustelujen perusteella suurimpia eroavaisuuksia vl:ien ja muiden uskovien välillä onkin se, että yritämme ELÄÄ TÄYSIN raamatun mukaan. Emme korosta sieltä erityisesti mitään kohtaa, sillä Jeesushan sanoi ettei saa jättää yhtään kohtaa pois, eikä lisätä mitään.
Ettekö yhtään ajattele, miten omahyväistä tällainen teksti on? Vain ME olemme ymmärtäneet jotakin Raamatusta, vain me osaamme elää Jumalan tahdon mukaan. Vain meillä on Jeesus.
Vaikka et varmastikaan Kuunsirppi tarkoittanut pahaa viestilläsi (eikä varmaan moni muukaan vl), niin seurakuntaan on niin sisäänrakennettu tällainen itseriittoinen asenne, ettei sitä välttämättä edes huomaa. Sanoin nyt aika suoraan mitä ajattelen, anteeksi jos loukkaan. Ei ole tarkoitus vihastella kenellekään ihmiselle henkilökohtaisesti, mutta kyllä tällainen asenne pistää kiristelemään hampaita.
Tosiasiahan nyt kuitenkin on se, että meistä kukaan ei ole täydellisesti ymmärtänyt Raamattua, eikä varmasti pysty täydellisesti elämää Jumalan tahdon mukaisesti vaikka kuinka haluaisi. Ei yksittäinen ihminen, EIKÄ mikään yksittäinen seurakunta ole erehtymätön. Eikä se ole kristinuskossa olennaistakaan. Olennaista on se, mitä Jeesus on, ja mitä HÄN on tehnyt.
On totta, että on vain yksi seurakunta, ja tasan yhdellä uskolla palastuu. Mutta ystävät rakkaat, miten se voisi olla joku ihmisen perustama organisaatio?? Se yksi usko, joka pelastaa, tarkoittaa sitä että kaikki jotka Jeesus on verellään puhdistanut, ovat puhtaita Jumalan edessä Kristuksen tähden ja Hänen ansiostaan. Vain uskomalla Jeesukseen ihminen pelastuu, ei elämällä tietyllä tavalla ja tuntemalla ja kokemalla asioita tietyllä määrätyllä tavalla.
Siunausta.
ITSE OLEN OLLUT LESTADIOLAINEN JA SYNTYNYT USKOVAISEEN TOSI TIUKKAAN JA AHDASMIELISEEN PERHEESEEN. MEILLE OPETETTIIN AINA ETTÄ AINOASTAAN ME OLEMME JOTAIN KUKAAN MUU IHMINEN EI OLE EIKÄ VOI OLLA USKOVAINEN JA PÄÄSTÄ TAIVAASEEN. NYT KUN ITSELLÄ ON ISO PESUE JA ASIOITA ON NÄHNYT ENÄMPI KIELSIMME USKON IHAN SIITÄ SYYSTÄ ETTÄ EMME VOI EMMEKÄ HALUA JAOTELLA IHMISIÄ USKONNON PERUSTEELLA SILLÄ NÄEN ETTÄ EI AINOASTAAN LESTADIOLAISET OLE OIKEASSA. JA TOINEN SEIKKA JOKA OLI VAAKAKUPISSA OLI SE ETTÄ HALUAMME KASVATTAA LAPSEMME JA OPETTAA HEITÄ HYVÄKSYMÄÄN KAIKKI IHMISET . jA LAPSEMME EI OSAA TULLA KYSYMÄÄN ETTÄ VOINKO NYT LEIKKIÄ NAAPURIN LASTEN KANSSA KUN NE EI OLE USKOMASSA. tOIVON ETTÄ HEILLÄ SÄILYY TÄMÄ TÄRKEÄ PIIRRE EIVÄTKÄ KOSKAAN OPI JAOTTELEMAAN IHMISIÄ. TUO MEKÄMAMIN KIRJOITUS ON TÄYSIN TOTTA ETTÄ KYLLÄ USEINKIN NE PUHEET AIHEUTETAAN ITSE TÄYSIN OMILLA TEOILLA JA KÄYTTÄYTYMISELLÄ JA JOS HE EIVÄT KOSKAAN MYÖNNY HYVÄKSYMÄÄN MYÖS TOISTA IHMISTÄ IHMISENÄ NIIN PILKAT JA MUT TEOT EIVÄT KOSKAAN LOPU. OIKEIN HYVÄÄ SYKSYN JATKOA KAIKILLE.
Olen entinen vl, ja tuolla aikaisemmassa suviseuraketjussa jo kyselinkin jotain ilman vastauksia.
Elikkä mun päätökseen erota seurakunnasta yli 10 vuotta sitten, liittyi se, kun huomasinkin ihmeekseni, että löytyy samoin uskovia ihmisiä muualtakin. Eli vanhoillislestadiolaisista aikoinaan eronnut seurakunta, jotka uskovat aivan samoin kun vl:t. Myös he uskovat olevansa ainoita oikeita uskovaisia. Miten vl:t voivat sanoa, että he eivät ole oikeassa uskossa, kun kerran uskovat aivan samoin? Mitä mieltä olette asiasta vt:t? Minua kiinnostaisi kovasti.
Itse en ole kirjoitellut pitkään aikaan palstalla, mutta käväisin nyt lukemassa kirjoituksia. Tämä aloitus herätti sen verran mielenkiintoa, että päätin itsekin kirjoittaa jotakin.
Olen itsekin esikoislestadiolainen, aivan kuten meikämami. Vanhoillislestadiolaisten ja myös rauhansanalaisten (yksi Suomen kolmesta suurimmasta lestadiolaisryhmittymistä) ajattelumaailma on osittain tuttu. Silti on erojakin vanhoillisiin: itse esim. uskon että ns. oikeaa uskoa löytyy muualtakin kuin omasta seurakunnastani.
Sinänsä minua ei haittaa, jos joku ei pidä uskoani oikeana. Se mikä mahdollisesti häiritsee, on miten sen tuo esiin! Jos joku ei halua olla kanssani tekemisissä sen takia, että satun olemaan hänen mielestään vääräuskoinen, niin silloin häiritsee aika paljonkin. Jos taas erilainen usko ei estä kanssakäymistä, asia on ok.
Minua on viime aikoina mietityttänyt kovasti yksi asia: vanhoillislestadiolaisissa on paljon luterilaisessa kirkossa toimivia pappeja. On oikeastaan aika raju ajatus, että saarnaa ja jakaa ehtoollista seurakuntalaisille, joiden ei kuitenkaan usko pääsevän taivaaseen. Kiinnostaisi kuula vl:ien ajatuksia tästä.
Tämä on kyllä vaikea aihe, mutta mielestäni meikämami käsitteli kysymystä asiallisesti.
en vaan muistanut sitä mainita aloituksessa :)
Ja sitten vielä sellainen rupesi kiinnostamaan kun tuolla Jumalan tahdon mukainen elämä-ketjussa muutama (jotka käsittääkseni ovat vl:iä) sanoivat olevansa asiasta samaa mieltä erään toisen kirjoittajan kanssa (joka siis ei ole vl.) Eli tarkoittaako se sitä, että voitte uskoa johonkin toisene seurakuntaankin kuuluvan uskovan oikein?
Mielestäni siinä mun kirjoituksessa oli vielä kyse melko uskon peruskysymyksestä. Eli ei siis mikään ulkonainen asia joka ei liity uskoon olennaisesti.
Tuli tän kysymyksen tiimoilta mieleeni myös yksi tapaus, josta äskettäin kuulin. Jossain päin itärajan takana oli ollu seurat. Siellä oli saarnaajina kaksi esikoislestadiolaista lähetysmiestä, toisen nimenkin kuulin, tosin en viitsi sitä tähän laittaa.. Seuroihin oli tullu kaksi miestä, jotka olivat kuunnelleet saarnan ja tulleet sen jälkeen kahville ja puhuneet saarnaajien kanssa ja kehuneet että miten oli puhdasta Jumalan Sanaa ja oikeaa oppia... sitten jossain yhteydessä oli selvinnyt että he olivatkin ESIKOISlestadiolaisten seuroissa, eivätkä omiensa eli vanhoillislestadiolaisten... Loput kahvit oli jääny kuppiin, niin kiire oli näille miehille tullut ulos kyseisestä paikasta.
oikea usko on Jeesukseen usko:
Johanneksen evankeliumi:
14:6 Jeesus sanoi hänelle: " Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
Apostolien teot:
16:31 Niin he sanoivat: " Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi."
seuratkaa Jeesuksen antamaa mallia ja tietä. ja mikä seurakunta niin tekee sitä voi jokainen itse miettiä, onko minun seurakuntani Jeesuksen seuraaja mallissa??
Raamattu sanoo, että vain yhdellä uskolla pelastuu. Maan päällä on vain pieni joukko oikealla tavalla uskovia ja niitä vähäisiäkin yritetään harhauttaa. Raamattu sanookin, että maailmanloppu lähestyy ja elämää maapallolla on lyhennetty, sillä muuten valitutkin eksytettäisiin.
On jo näkyvissä ensimmäiset lopun merkit. Jeesus sanoo: " Varokaa, ettei kukaan johda teitä harhaan. Monet Tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: minä se olen ja eksyttävät monia."
Joku väitti, että vl ja el uskovat samalla tavalla. Miksi sitten el ovat aikoinaan lähteneet omille teilleen ja perustaneet eriseuran? Tiedän heti kertoa yhden eroavaisuuden: joku el kirjoitti, että heidän seuroissaan käytetään huivia. Se on sitä ulkokultaisuutta. Vl:n seuroissa ei tarvitse esittää olevansa " hurskaampi" kuin mitä on.
Tänne on joku ex-vl kirjoitellut. Kun sielunvihollinen saa otteen ihmisestä, uskonlamppu himmenee ja lopulta sammuu kokonaan. Ihminen katkeroituu ja näkee kaiken harmaana. Jos asiat ovat kunnossa, synnit anteeksi ja puhdas omatunto, elämäkin näyttää paljon valoisammalta.
Minulla on paljon tuttuja ja kavereita, jotka eivät usko samalla tavalla kuin minä. Kunnioitan heitä ja heidän ajatuksiaan ja voin olla ystävä heidän kanssaan. Siitäkin huolimatta, että pidän omaa uskoani ainoana oikeana uskona. Iltarukouksissa pyydän, että taivaan isä kirkastaisi sanansa myös heille!
Kirjoitit, että on varmaan helppoa uskoa vain oman seurakunnan olevan oikeassa uskossa. Asia on kylläkin juuri päinvastoin. Olisi niin ihmismielen mukaista, kilttiä ja mieluisaa ajatella, että jokaisessa seurakunnassa totisimmat pelastuu. Sitä tuntä tuntisi itsensä niin hyväksi ja suvaitsevaiseksi ja olisi helppoa keskustella uskon asioista muiden kanssa, kun voisi vakuutella, että kyllähän jokainen pelastuu omanlaisellaan uskolla. Ei tulisi erimielisyyksiä, kaikki pitäisivät minusta...
Mutta, mutta. Kun sieltä Raamatusta ei löydy tällaista käsitystä eikä alkuseurakunnan toiminta anna ollenkaan tukea tällaiselle ajatukselle. Jeesus pyysi aikalaisiaan seuraamaan itseään. Ne, joilla oli sydämen usko, lähtivät seuraamaan Jeesusta, ja joilla taas uskoa ei ollut ja jotka eivät tahtoneet tehdä parannusta, he lähtivät pois. Sillä elävä usko vetää ihmisiä yhteen ja synti ihmisen sydämessä ajaa hänet pois terveellisen opin lähettyviltä. Jeesuksen kuoltua hänen uskovaiset seuraajansa kokoontuivat yhteen ¿ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa¿ (Apt. 2:42, v. 1776 käännös) Kuitenkin ne, joille tämä ainoa oikea apostolinen oppi ei kelvannut, lähtivät seurakunnasta pois ja perustivat omia eriseurojaan. Näin on käynyt siitä ajasta tähän päivään asti.
Mutta Paavali neuvoo uskovaisia:¿Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa.¿(1 Kor 1:10, v. 1776 käännös) Itse asiassa eriseuraisuuden eli lahkolaisuuden Raamattu ilmoittaa yksiselitteisesti synniksi (Gal 5:20). Ja mitä eriseuraisuus tarkoittaa? Eikö se tarkoita juuri opillisia erimielisyyksiä? Sitä, että vaikka ollaan suurelta osin uskonasioista samaa mieltä, joku oppi on, johon ei voida yhtyä. Ja me vanhoillislestadiolaiset ajattelemme niin, että Pyhä Henki ei ilmoita yhdelle yhtä ja toiselle toista. Se ilmoittaa yhden totuuden, yhden opin ja jokainen, jonka sydän on terve, jonka sydäntä ei vaivaa syntisairaus, julistaa tätä oppia. Hän taas, jonka sydämeen on synti päässyt luikertelemaan, ei halua missään tapauksessa uskoa oppia sellaisenaan, vaan haluaa siihen lisätä jotain tai ottaa jotakin toista pois. Paavali oli aikoinaan yhtä varma julistamansa oppinsa oikeellisuudesta: ¿Julistipa kuka tahansa teille evankeliumia, joka on vastoin meidän julistamaamme -- vaikkapa me itse tai vaikka taivaan enkeli -- hän olkoon kirottu.¿ (Gal. 1:8).
Ja sitten vielä siitä seurakuntaan kuulumisesta. Itse asiassa uskomme, että valtaosa tämän päivän uskovaisista ei kuulu vanhoillislestadiolaiseen seurakuntaan. Miksi? Siitä syystä, että uskomme, että kaikki maailman lapset ovat uskovaisia. Ja uskomme myös, että Jumala antaa jokaiselle maailman ihmiselle mahdollisuuden Hänen lapsekseen tulla ja Hänen lapsenaan elää. Ja koska vanhoillislestadiolaisia seurakuntia ei ole kovin kattavasti maailmassa, voimme vain uskoa, että Jumala on oikeudenmukainen ja näkee ihmisen sydämentilan ja tuomitsee hänet oikein. Mutta yhtä hyvin olemme saaneet kokea, että kun uskovainen ihminen tapaa toisen sydämeltään uskovaisen ihmisen, ei heidän välillään ole opillisia erimielisyyksiä, monenlaisia uskon näkemyksiä, vaan he tänäkin päivänä ¿yhdenkaltaisen puheen pitävät ja ovat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa.¿
Oli oikein mielenkiintoista lukea teidän näkemystänne.
Sanoit, että erimielisyydet ja eriseuraisuus on yksielitteisesti syntiä. Siitä olemme samaa mieltä. Mutta olemmeko me ihmiset synnittömiä? Emme! Siellä mistä löytyy elävä usko, löytyy myös vihollinen joka yrittää hajottaa ja aiheuttaa riitaa. Tätä vihollista vastaan voimme taistella, mutta emme sitä voi karistaa. Jeesus itse sanoo, että hän on tullut syntisiä varten, ei pyhiä. Ja Luther sanoo, että Jumala varjelkoon meitä synnittömältä seurakunnalta.
Haluaisin mielenkiinnosta kysyä, mikä on oikea oppi? Mihin oppiin siis perustatte uskonne?
Minä ajattelen, että oppi on kaikessa yksinkertaisuudessaan tässä: (en nyt muista sanatarkkaan mutta jotenkin näin Raamatussa) " Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että lähetti ainoan Poikansa, ettei yksikään joka häneen uskoo, hukkuisi vaan saisi iankaikkisen elämän" Tämä riittää pelastukseen ja siihen ei voi lisätä yhtään mitään muuta. Kaikki muu seurakuntaelämään ja uskonelämään liittyvä kuuluu tänne maanpäälle, mutta pelastukseemme se ei vaikuta mitenkään. Näin minä uskon.
Muuten, mä olen luullut että vanhoilliset erosivat esikoisista, mutta voin hyvin olla väärässäkin :) En ole tutustunut lestadiolaisten historiaan sen paremmin.
Se on niin kamalan vaikeaa vl-uskovien ymmärtää että tuo itsekeskeinen ajattelu oikeasti sapettaa muita uskovia, sehän tulee jo äidin maidossa! Emme me ketään tuomitse mutta jo heti perään korostetaan että miten ME uskomme niin kuin raamattu opettaa ja muut eivät sitä vaan ymmärrä oikein. Miten monilla monilla muilla uskovilla ihmisillä on rauha sydämessään! Ihan samalla tavalla kuin teillä vanhoillisilla! Keskinäistä rakkautta löytyy yli seurakunta rajojen. Jeesukseen uskominen yhdistää. Uskovat iloitsevat yhteisestä uskosta. Ainoastaan teidän vl-uskovien kanssa se ei onnistu... Te ette hyväksy muita! Miten jos te olettekin väärässä? Uskovat tunnetaan keskinäisestä rakkaudesta... miten on teidän rakkautenne muihin uskoviin??? Miten voi olla että Pyhä Henki toimii muuallakin, ollaanko me niitä onnettomia harhaanjohdettuja.. Ihan noilla samoilla argumenteilla voisin sanoa että vanhoilliset ovat valitettavasti harhaanjohdettuja!