Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ns. oikeasta uskosta vielä...

19.08.2006 |

Alkoi nyt kiinnostamaan tää aihe kun siitä on ollut niin paljon puhetta ;) Eli tämä kysymys on suunnattu pääasiassa vl:lle ja muillekin, jotka pitävät jotakin yhtä tiettyä seurakuntaa ainoana oikeana. Ja miksei muillekin.

Ensiksi korostan, että en halua tästä mitään riitelyketjua siitä, mikä seurakunta on parempi ja kuka on eniten oikeassa!! Ajattelin vain, että jos saataisiin tähän asiaan jotain uusiakin näkökulmia :)

Tavallaan ymmärrän vl:ien kannan tässä asiassa. Heille ilmeisesti on aina opetettu, että heidän seurakuntansa on ainoa oikea, eikä mihinkään muuhun sekurakuntaan kuuluva tai eri tavalla elävä voi päästä taivaaseen. Tämä on toisaalta turvallinen oppi - ei tarvitse miettiä, mihin seurakuntaan haluaisi kuulua. Itsekin koen esikoislestadiolaisena oman seurakuntani sinä tuttuna ja turvallisena, ja varmasi tiedän että siellä opetetaan puhdas oppi. Siksi en suosittelisi mitään muuta seurakuntaa ihmiselle, joka haluisi mennä Jumalan Sanan kuuloon. En kuitenkaan lähtisi arvioimaan minkään muun seurakunnan oppia ja uskoa ennen kuin olisi perehtynyt siihen kunnolla.

Siitä puhutaan paljon, että vl:t tuomitsevat muita kristittyjä. Olen miettinyt, että mikä tarve on tuomita jos itse on varma omasta uskostaan. Olen ajatellut, että varmaan ainakin suurimmalla osalla vl:stä on takana se ajatus, että he toivoisivat muidenkin pelastuvan ja siksi tuovat julki uskonsa siitä, että heidän seurakuntansa on se ainoa oikea. Ja tämähän on varsin kristillinen ja hyvä ajatus!

Voisitkö sinä vanhoillislestadiolainen edes harkita ajattelevasi, että asioilla saattaisi olla toisenlainenkin näkökulma kuin mihin itse olet tottunut? Tämän kysyn siis oikeasti mielenkiinnosta ja keskustelunhalusta, en riidelläkseni!!!!

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meikämami:

Ja jos el:t ja vl:t erottaa toisistaan pelkästään huivin käyttö, niin se on kyllä aika mitätön ero. Tuo huivi kun ei ole todellakaan seurakunnassamme mikään uskonkysymys tai kynnyskysymys. Kuten olen aikaisemmin jo sanonutkin, se on PELKKÄ KAUNIS TAPA. Kenenkään uskoa ei mitata sen mukaan, käyttääkö hän huivia vai ei. Tai jos joku mittaa, hänellä itsellään ei asiat taida olla ihan kohdallaan.

No varmaankin tuomitset minut,kun kyllä minä näen kaks ihan eri joukkoo..josa aatellaa erilai kuiteski.kun toisell joukoll on tärkeenä toi huivi ja toisell ei.

ennen,mutta Raamattua ei Lestadius kirjoittanut.ei ole uskovaisille vaarallista että eivät niin lue niitä tai käy seuroissa josa niitä luetaa/kyllä nousee suuri kuilu eteen kuiteski EROILLA/vAikken osaaka SELOSTAA. JA MM.EHKÄSYN

MYÖS MINÄ NÄEN NIIN ETTÄ SITÄ ON HEIKKO ITTE OTTAA SE PÄÄTÖS,IHAN SAMA KUIN ABORRTI JA MUUT MISÄ LEIKITÄÄN JUMALAAmutta ymmärrän siinä määrin sillon ku Lääkärille ne valtuudet on toisinaan annettu/Jumala sillon antanut lääkärin kautta JA MÄÄRÄÄ uskovaiselle ehkäsyn.(siinäkin kuiteski hyvin nöyränä varmaa uskovaiset miettii asiaa, muitakin esim..on mutta en jaksa jatkaa.

Olen myös kuullut että Taivaanisää lähempänä on se joka on julki Jumalaton,tai jopa Jumalan kieltävä kuin kenellä jo on uskonsa.kirjoitan sen kohdan joskus jos tiedän miten se oikei oli

kyllä olis outoo näkis kuinka erilaisia ois ihmiset samoissa seuroissa puolet kauniilla tavalla huivilla ja puolet kauniilla tavalla muuten siisteinä. ERI JOUKKOO KUITESKI. selvästihän sen sit huomaa jos on esilestadiolainen tai vl,kun toisel on huivi ja toisel ei. mutta en ole vielä lukenu niistä hajaannuksista..kyllä kiinnostaa ottaa enemänki selvää,mutta olen vain kuullut että VL:t on niitä vanhimpia ja muut ovat eronneet,syistä josa jo puhuttu. VL:llä on kuiteski suuri poinntti siinäkin:elätte maailmassa mutta ette maailmasta,Taivaan Isän armon ja suojelun alla alati muuttuvassa maailmassa ja siis siksi ei ole enää niinkun raamatun aikoina Naisilla olot sellaset ja ei myöskään passaa toi huivi sit tähän aikaan. PALjo pahempia vaaroja ovat nykyaikana TV,videot ja myös just tämä internetti..joista nyt puhutaan. itsellenikin on kakspiippune juttu tämä kun tykkään netistä kovasti/ täytyy tunnustaa.mutta toisinaan tulee tunne että onko soviliastakaan ja sit taas kun voi pitää ihanasti yhteyttä tämän kautta ja etsiä koulutietoo jne..on hirmu tärkeetä tämän kanssa..tosiaan kakspiippunen juttu siis. mutta yst.terv, mutta vielä SEKIN TOTAKOON ILMI:lääkäri kehoitti minua kahden eri lääkärin kautta tekeeABORTTIA (luulivat että olisi nii sairas)tätä kuudetta oottaessani:EN SUOSTUNU,nyt taapertaa AIVAN terve 1 vuotias lattialla. mutta sairaastakin tahdon iloita.

Vierailija
62/67 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ecuador:

" siis siksi ei ole enää niinkun raamatun aikoina Naisilla olot sellaset ja ei myöskään passaa toi huivi sit tähän aikaan. "

Minusta on " vaarallista" kutsua jotakin raamatun kohtaa vanhentuneeksi ja tähän päivään sopimattomaksi, koska silloin voi tehdä samoin vaikka koko raamatulle. Esimerkiksi " Lisääntykää ja täyttäkää maa." Tämä olisi helppo tuomita vanhentuneeksi, kun maa on jo täytetty ihmisistä, paikoitellen liikaakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

korjata itteeni,että jo sain huono omatunnon ja voin huonost ku lähetin ylipäätään ton viimisimmän tekstini,kun olin jo aatellu eten va ois alkanutkaa väittelee...kunha oisin kertonu miten uskon ja nyt tosiaan huomaan ett oon kirjoittanu,ilman ett oon ees kysyn keltää ja jopa ett muut ovat varmaanki just seuroisa,eka aattelin että en päässy nyt..mut mitä enemmän mietin tais olla että e vaa itte päässy lähtee..liiaks olin täsä kiinni ja ei täsä nyt ollu mitä rakentavaa keskustelua.Netissä siis on tosiaan vaaransa.Pyydän anteeksi jo etukäteen ja poistun tästä..kunha vain kykenisin ,kuitenkin luontoni on nii utelias ja kait vähä semmonen nii halu keskustella ett on vaikeet oll hiljaa mutta uskoilla en haluis kuiteska olla kiivastelemassa.

nii se mikä ei ollut rakkaudessa kirjoitettu ,olin alkanut kans kiivastelemaan,,siitä on huonooloni kans nyt. kyllä ne erot ain on jo aikojen alusta olu uskontojen välillä,ni ei sitä ihan käsikkäin voi kulkee,mutta rehellisesti kiitän monista vastauksista,en ole EL:stä ikinä oikee kuulutkaa paljoo,enkä ole tienny tosta huivistakaa siis,vain että ovat lähteneet omana porukkana VL:stä.ja paljolti kuiteski on samanlaist kans.oikee kivoja siis :)

JA ROCK,kun olitki jo vastaillu täällä:en suinkaa mene sanoo etä muutetaan raamatun sanaa vaan se että aik a Naisten asemasta KULTTUURILISESTI ON TULLUT PALJON PAREMPI,MUUTTUNUT AIKA JA SIKSIKIN TÄHÄN AIKAAN ON tärkeetä että nainen pukeutuisi siveästi mutta siististi ja huolehtii ulkonäöstään muute .

mutta kuitenkaa ei häveliäästikään tai liian häikäilemättömästi tai hirveesti itteensä laitellen,jos ymmärrät mitä meinaan.EI KU NYT KiiRE: RUOKA UUNIIN. ja voikaa kaikki hyvin.

Vierailija
64/67 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole ihan vapaa. Jokaisella lämpiää joskus, itsellänikin. Ja tuosta olen ihan samaa mieltä, että me ole erilaisia joukkoja, siis el:t ja vl:t. En ole muuta yrittänyt väittääkään. Meillä on monesta asiasta ihan erilaisia käsityksiä. Mutta mäkin lopetan tämän keskustelun tähän, ettei mene riitelyksi :) Vaikka uskomme eri tavalla, voimme olla ihmisinä ystäviä ja rukoilla Taivaan Isältä itsemme puolesta - että jos olemme väärällä tiellä, vie minut oikealle tielle. Jumala on armossaan johdattanut minua tähän päivään asti ja uskon että hän johdattaa loppuun asti - Taivaaseen.

Jumalan Rauhaa!

Vierailija
65/67 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli sellanen jännä juttu mieleen, että kun miettii noita nimiä vanhoillislestadiolainen ja esikoislestadiolainen, niin siitä tullee semmonen ajatus, että olisko molemmat halunnut tuolla nimellä kertoa, että he olivat joko esikoisia, ensimmäisiä tai vanhoillisia, vanhimpia. Eli olisko niin, ettei sitä tiedä kuka eros, vaan liike jakaantui ja molemmat aatteli olevansa se aito alkuperäinen :).

Mutta siitä tulee taas mieleen aika inhimillinen kina siitä, kuka oli ensin, kuka on se, joka kelpaa taivaan Iskälle. En usko, että Jumala olis arponut kumpaan (tai mihin niistä 17:sta) hän Henkensä laittais jatkumaan tai kumpi sopisi paremmin alkuperäiseen kaavaan. Aivan kuin se ihmisten keksimä nimi ratkaisisi, eikä Jeesuksen sovitustyö. Se ahdas portti, eikö se ole hengellinen eikä maallinen. Ja seurakunta sydänten tasolla, eikä sen, minkä nimen me ihmiset ollaan kirjotettu seurakuntatalon seinään, tai miten hyvin osaa katua syntejään tms.

Rakkaus yhdistää sen seurakunnan yhteen, joka on Jeesuksen seurakunta. Ja sitä olen kokenut yli inhimillisten seurakuntarajojen. Me ihmiset voidaan kinastella mitä ihmeellisemmistä asioista, ihan niinkuin Korinttilaiset, mutta ei se tee sovitustyötä tyhjäksi. Korinttolaiset painottivat ehkä enemmän armolahjoja, kuin Kolossalaiset jne. Galattalaiset taas omia tekoja jne. Portoista ja publikaaneista, vajavaisista ja syntisistä koostuu Kristuksen seurakunta. Niistä, jotka kokee tarvitsevansa Häntä, kun itsestä ei ole.

Lahkoilla ja eriseuroilla olen käsittänyt niitä, jotka jollakin tavalla tekevät Jumalan sovitustyön tyhjäksi. Niinkuin Paavali sanoi, kukaan ei voi sanoa Jeesus Kristus on Herra, muutoin kuin Pyhässä Hengessä.

Pyhä Henki synnyttää uusia lapsia Jumalalle. Ja näkymätön seurakunta kasvaa. Niinkuin vt:ssä kaikui, " lisääntykää ja täyttäkää maa" , ut:ssa kaikuu " tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni" . Aabrahamille luvattiin jälkeläisiä lukemattomia määriä. Lupaus täytettiin lupauksen siemenessä. Jumalan perhe kasvoi vt:ssä esikuvallisesti syntyvyyden kautta, ut:ssa uudestisyntymisen kautta. Jumala synnytti valitun kansan, jonka kautta kaikki kansat saavat syntyä Hänen lapsikseen, Hänen perheeseensä.

Yhdyn Ksiin kauniisiin sanoihin siitä, että onneksi me saamme jättää jokaisen pelastumisasian Jumalan käsiin. Jumala on se, joka saa aikaan ja ylläpitää elämää, myös hengellisellä alueella.

Vierailija
66/67 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puit koko asian niin kauniisti sanoiksi. Olen aikas varma että tuo eroamisjuttukin on juuri noin kuten sanoit. Ja nyt siis vasta poistun keskustelusta :)

Vierailija
67/67 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin väkisinkin nousee mieleen sellainen kysymys, että kummat ovat luopuneet (tai eivät kokonaan luopuneet, mutta eivät pidä mitenkään keskeisenä) Laestadiuksen alkuperäisistä saarnoista? Kun te olette kuitenkin sanoneet, että pidätte Laestadiusta vain yhtenä uskovana opettajana muiden joukossa.

Laestadius kuitenkin on aikanaan pistänyt tämän herätysliikeen alulle ja alkanut opettaa Kristuksen oppia Lapin umpijuopolle sakille :) Siis samaa oppia kuin Luther on aikanaan opettanut. Ja jos tätä samaa oppia ei haluta aina uudestaan ja uudestaan palauttaa mieleen, niin kyllä minä sanoisin (mikäli aisaa tarkastellaan tästä näkökulmasta), että vl:t ovat enemmän vieraantuneet ihan siitä alkuperäisestä opista.

Sinänsä hyvähän se on lukea noita saarnoja. Meillä ehkä käytetään enemmän Lutherin katekismusta, jossa myös selitetään Jumalan sanaa, käskyjä ym. niinku tiiätte. Lestadius ja Lutherhan uskoivat samalla tavalla. Jumala antaa oikean uskonymmärryksen eli avaa ymmärtämään sanansa oikein. Eikö Jumala voi säilyttää sitä ymmärrystä muuttumattomana maailman loppuun saakka? Vai voiko ainoastaan lukemalla jonkun vanhan saarnamiehen saarnoja pysyä oikeassa ja samassa muuttumattomattomassa opissa? Mielestäni ei.

Oikeastaan minä ymmärrän näistä asioista niin vähän, että olis parempi pysyä hiljaa, mutta korjatkaa muut vl:t jos jotain väärin sanon.