Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun parikymppisten vela-sukupolvi tulee keski-ikään, mielenterveysongelmat räjähtävät!

Vierailija
22.05.2021 |

Suomella ei ole varaa eikä resursseja siihen terapeuttien ja ennen kaikkea psykiatrien määrään, mikä tullaan tarvitsemaan.

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi taas puhutaan vain naisista, entäs miehet jotka eivät halua lapsia tai ovat kyllä tehneet lapsia mutta hyljänneet heidät täysin äidin kasvatettavaksi. Varma psykoosi edessä vai?

Todella harva mies haluaa olla oikeasti lapseton. Lapsen kasvattaminen ja perhe-elämä ovat sitten asia erikseen.

Mikäli keski-ikäinen mies on lapseton niin se johtuu siitä, että hän ei ole saanut lapsia. Eikä siitä siitä, että hän ei olisi halunnut.

T. keski-ikäinen mies joka on puhunut muiden miesten kanssa vaikeistakin asioista elämänsä aikana.

Vierailija
82/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On onnellisia lapsiperheitä ja onnettomia lapsiperheitä, samoin onnellisia veloja ja onnettomia.

Uskoisin että veloissa on keskimääräistä enemmän mielenterveydeltään epävakaita ihmisiä, mutta se on syy eikä seuraus. Ja joskus lapsettomuus on viisautta. Ja tietenkin epävakaita ja ongelmaisia ihmisiä on myös perheellisissä.

Jossain määrin uskon kyllä että on tietty neuroottinen ihmistyyppi, jolle perheenperustaminen voisi olla hyväksi, mutta nykyajassa se jätetään tekemättä, ja siitä voi tulla ongelmia. Ylipäänsä lapsettomuutta perustellaan liikaa pikkulapsivaiheen raskaudella tai ikuisen nuoruuden unelmilla. Tietenkin vastaavasti myös osa ilmoittaa haluavansa lapsia hieman hattaraisten kuvitelmien pohjalta. Sellaista se on, ei kai sille mitään voi. Ja huono tai hyvä arpa voi osua ihan riippumatta siitä kuinka kypsästi oli asioita pohtinut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi porsineita vituttaa noin paljon muiden vapaaehtoinen lapsettomuus?

Vierailija
84/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomien haukkujat osoittautuvat täällä aina sekopäiksi. Varmaan ollut omien lasten kanssa liian vaikeaa. Tsemppiä heidän lapsilleen.

Vierailija
85/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen ei voi saada lapsia, se on miestäni aivan ok. Jos taas tietoisesti jättää lapset tekemättä, se on vapaamatkustamista niin kuin kaikki muukin yhteiskuntasopimuksen rikkomiset. En hyväksy veronkiertoa enkä varastamistakaan, enkä hyväksy sitä, että osa kansasta nyppii rusinat pullasta kun eivät kasvata jälkikasvua (adoptiokin on tietysti hyvä vaihtoehto). On vain yksiselitteisen epäreilua, että osa naisista kantaa lisääntymisvastuun ja menettää siinä itse taloudellisesti ja uran suhteen monesti paljon samalla kun lapsettomat saavat palkankorotukset ja siten korkeammat eläkkeet, joille eivät ole tehneet yhtäkään maksajaa.

Uskon, että suurin osa naisista ymmärtää tilanteen ja pikkuhiljaa voi tulla huono omatuntokin asiasta. Monella pää hajoaa senkin takia, ettei lapset pidä kiinni todellisuudessa. Itse tiedän tosin vain yhden psykoottisen lapsettoman naisen, joka tosin sekosi vasta jouduttuaan eläkkeelle.

Vierailija
86/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavissani on näitä lapsettomuudesta oireilevia keski-ikäisiä naisia. Yksi avautui kerran ja sanoi, että tuntuu kuin elämä olisi huijannut häntä. Työnteko ja matkustaminen eivät enää riittäneetkään täyttämään elämää.

Hänelle kävi hyvin: löysi miehen ja tulikin yllätyksekseen raskaasti hieman ennen 40-vuotispäiviään.

Lapsettomuuskriisi näyttää kyllä hälvenevän 50:n jälkeen.

Ei taida olla vela-käsite selvillä? Se on eri asia kuin lapseton.

Ne ihmiset, jotka ovat teinitytöstä asti tienneet ettei ikinä lapsia eivät kadu. Minkä ihmeen takia he sekoaisivat ja alkaisivat sikiämään nelikymppisenä? Itse kuulun niihin lapsettomiin, jotka olisivat mielellään lisääntyneet kolmekymppisenä, mutta ei tullut mieleenkään hankkia lasta yksin enkä kadu mitään nyt viisikymppisenä.

Jo sanavalintasi (löysi miehen = kävi hyvin) paljastavat asenteesi. Samoin iänikuisen matkailun vetäminen keskusteluun.

Minulle on 3 lapsellista naista sanonut, että eivät olisi välttämättä lisääntyneet jos tarkemmin olisivat miettineet. Aivan fiksuja koulutettuja ihmisiä joilla fiksut lapset.

Vierailija
87/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen ei voi saada lapsia, se on miestäni aivan ok. Jos taas tietoisesti jättää lapset tekemättä, se on vapaamatkustamista niin kuin kaikki muukin yhteiskuntasopimuksen rikkomiset. En hyväksy veronkiertoa enkä varastamistakaan, enkä hyväksy sitä, että osa kansasta nyppii rusinat pullasta kun eivät kasvata jälkikasvua (adoptiokin on tietysti hyvä vaihtoehto). On vain yksiselitteisen epäreilua, että osa naisista kantaa lisääntymisvastuun ja menettää siinä itse taloudellisesti ja uran suhteen monesti paljon samalla kun lapsettomat saavat palkankorotukset ja siten korkeammat eläkkeet, joille eivät ole tehneet yhtäkään maksajaa.

Uskon, että suurin osa naisista ymmärtää tilanteen ja pikkuhiljaa voi tulla huono omatuntokin asiasta. Monella pää hajoaa senkin takia, ettei lapset pidä kiinni todellisuudessa. Itse tiedän tosin vain yhden psykoottisen lapsettoman naisen, joka tosin sekosi vasta jouduttuaan eläkkeelle.

T. Jonna Serttilä.

Vierailija
88/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jotka tekevät lapsia niin pitäisi laittaa saasteverot sillä ne saastuttavat eniten. Ja sitten ne joista ei tule veronmaksajia niin sellaisille ei maksettaisi työttömyyskorvauksia ja ihan tätä turhaa pelle sakkia pyöritetään.

Tuttuni otti velkaa niin paljon kun sai ja jätti kaikki maksamatta. Viisi kakaraa ja kaikki elättävät veronmaksajat niin että täytyy oikein ihailla kuinka tässä yhteiskunnassa riittää veronmaksajia näitä loisia oikein elättämään. Kenestäkään niistä ei ole tullut veronmaksajaa vaan veronkuluttajia. Tuntemattomille tämä tyyppi rehvastelelee lapsillaan ja lapsenlapsillaan ja omista sen lapsistaan kukaan ei käy töissä eikä hän itsekkään. Hävettää tämä koko sakki kun kaikki ovat yhteiskunnan pummeja. Lapsettomia tämä tyyppi haukkuu mahoiksi ja pitää itseään kaikkein parempana ihmisenä. Käyttää kaikkia ihmisiä hyväkseen ja koko sukuaan eikä saa mitään parisuhdetta kun on hyväksikäyttäjä. Roikkuu koko ajan kiinni eläkeläis vanhemmissaan ja lypsää niiltä kaikki rahat. Esittää muille omaishoitajaa että muka huolehtii vanhemmistaan kun huolehtii pääasiassa rahat pois niiltä eläessään ettei muille sisaruksille jäisi yhtään mitään. Ei opiskele eikä tee mitään töitä niin kuin muut normaalit ihmiset. Naiminen on vain onnistunut ja kakaroiden synnyttäminen. Miehiä vaihtuvia on ollut jumalaton määrä mutta nyt kun on rupsahtanut vanha ämmä niin ei saa miehiäkään niin ripustautuu vanhaan äitiinsä. 

Vierailija
89/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapsi on ainoa mahdollisuutesi siihen, että sinulla on koko elinikäsi kestävä syvä henkinen suhde toiseen ihmiseen jonka hyvinvointi ja onnellisuus merkitsevät sinulle enemmän kuin omasi.

Millään muulla asialla ei ole potentiaalia yhtä suureen merkityksellisyyteen.

Mutta on toki ihmisiä joille aidosti riittää viini ja matkustelu, ja usein hyvä niin.

Varmaan kiva murehtia narkkarilapsen jaksamista tai itsemurhalla uhkailua.

Mut nyt on niin kiire kuule avata pullo viiniä ja liihoitella matkustelemas et moido ja jaxuhalit kuule sulle

Vierailija
90/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole allekirjoittanut sinun yhteiskuntasopimuksiasi. Sinäkään et asu totalitarismissa, jos et ole huomannut. Olet kuitenkin näiden vela-keskustelujen vakiokirjoittaja ja sinulle on asiasta sanottu ennenkin, mutta pyörität samaa levyä ihan vittuillaksesi vaikkei asiaa olekaan.

Vierailija
91/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihmiset eivät enää edes pariudu, niin miksi kummassa sinkut hankkisivät lapsia?

Yksin kasvatettaviksi ja elätettäviksi, jotta taas heidän myötä kasvaisi lisää ongelma sukupolvia.

Nykyihmisten elämä ei enää pyöri pelkästään jälkeläisten ympärillä.

Maailma ja sukupolvet muuttuvat ja kaikkilla sukupolvilla on paikkansa tässä maailmassa.

Jo nyt on sinkku talouksia Suomessa enemmän kuin koskaan ennen ja se tulee vain lisääntymään.

Sukupolvi joka on itsekin kasvanut ainona lapsena perheessään, ei osaa edes kaivata lapsia ja omaa perhettä, vaan on tottunut itsenäiseen elämään ja omiin valintoihinsa ja elämäntapaansa.

Kuka on sen päättää, että vain lapsia tehneet ihmiset olisivat tässä maailmassa ainoita onnellisia ihmisiä.

Jo tätä palstaa lukemalla saattaa päätellä, että lapsien tekeminen tähän maailmaan olisi suuri virhe.

On jos millaista neurologista ja psyykkistä sairautta jo aivan leikki-ikäisillä lapsilla.

Monikaan pitkän ja kalliin koulutuksen hankkinut nainen ei sellaiseen uhkapeliin halua vapaaehtoisesti lähteä, että käyttää loppuosan elämästään moniongelmaisen lapsen hoitamiseen, kaitsemiseen ja ikuiseen huoleen lapsesta.

Elämä on.  Se on kaikille just sitä mitä itse haluaa, mikäli itse terveenä pysyy.

Vierailija
92/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva jos vähän perustelisit mielipidettäsi. Olen keski-ikäinen vela enkä kadu mitään valintojani eikä mitään mielenterveysongelmiakaan ole.

Samoin, 55-vuotias ja elän elämäni parasta aikaa.

Tietysti, jos aloittaja tarkoittaa yleisesti ottaen kaikkien nykyisten kaksikymppisten huonoa ainesta, sen ymmärrän kyllä. Eivät ole meidän 60-luvulla syntyneiden tasoa millään lailla.

Sama juttu ja olen 55v myös. Saan harrastaa omia lempi harrastuksiaan eikä kukaan rajoita. Toteutan sellaisia lapsuuden unelmia kun lapsuudessa ei ollut varaa mihinkään. Kaikki harrastukset lapsuudessa olivat ilmaisia ja ihan kamalia joista en tykännyt yhtään. 

Nyt on on rahaa toteuttaa omia haaveitaan eikä tarvitse rahojaan muille jakaa. Köyhyyttä kokeneena arvostaa tätä kun ei tarvitse kaupassa laskea centtejä eikä laskun loppusummaa vaan ostaa kaiken mitä tarvitsee. Ei tarvitse kustantaa minkään laiskan jälkikasvun tarpeita ja harrastuksia. Ei tarvitse murehtia ja huolehtia kenestäkään. Ei ole hoiva viettiä niin ei yhtään kärsi jos ei ole hoivattavaa enkä ole läheisriippuvainen että pitää joku ihminen koko ajan lähellä tai muuten ei pärjää. Puoliso on ja rakastan häntä yli kaiken eikä hän vaadi minulta yhtään mitään ja hänkin saa toteuttaa omia unelmiaan ihan vapaasti. Sovimme yhteen täydellisesti. Meille oma elämä on tärkeintä eikä mikään maapallon täyttäminen sillä täyttäköön ne tyhmät ihmiset maailmaa jos sellainen kiinnostaa ja huolestuttaa ihmisten väheneminen. 

Hoidat lapsuuden traumaasi, mielenterveysongelmaa. Elämääsi ei mahdu muita lapsia kuin sinä itse.

Vierailija
93/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ollut paikalla, kun tieto lisääntymisvastuusta jaettiin. Lakeihinkin tutustunut, ei mainintaa. Kehitysmaissa hyvin vastuullista väkeä länsimaihin verrattuna ja silti pidetään itseämme sivistysvaltiona heihin verrattuna. Jännä juttu.

Vierailija
94/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva jos vähän perustelisit mielipidettäsi. Olen keski-ikäinen vela enkä kadu mitään valintojani eikä mitään mielenterveysongelmiakaan ole.

Tietysti, jos aloittaja tarkoittaa yleisesti ottaen kaikkien nykyisten kaksikymppisten huonoa ainesta, sen ymmärrän kyllä. Eivät ole meidän 60-luvulla syntyneiden tasoa millään lailla.

Sama juttu ja olen 55v myös. Saan harrastaa omia lempi harrastuksiaan eikä kukaan rajoita. Toteutan sellaisia lapsuuden unelmia kun lapsuudessa ei ollut varaa mihinkään. Kaikki harrastukset lapsuudessa olivat ilmaisia ja ihan kamalia joista en tykännyt yhtään. 

Nyt on on rahaa toteuttaa omia haaveitaan eikä tarvitse rahojaan muille jakaa. Köyhyyttä kokeneena arvostaa tätä kun ei tarvitse kaupassa laskea centtejä eikä laskun loppusummaa vaan ostaa kaiken mitä tarvitsee. Ei tarvitse kustantaa minkään laiskan jälkikasvun tarpeita ja harrastuksia. Ei tarvitse murehtia ja huolehtia kenestäkään. Ei ole hoiva viettiä niin ei yhtään kärsi jos ei ole hoivattavaa enkä ole läheisriippuvainen että pitää joku ihminen koko ajan lähellä tai muuten ei pärjää. Puoliso on ja rakastan häntä yli kaiken eikä hän vaadi minulta yhtään mitään ja hänkin saa toteuttaa omia unelmiaan ihan vapaasti. Sovimme yhteen täydellisesti. Meille oma elämä on tärkeintä eikä mikään maapallon täyttäminen sillä täyttäköön ne tyhmät ihmiset maailmaa jos sellainen kiinnostaa ja huolestuttaa ihmisten väheneminen. 

Hoidat lapsuuden traumaasi, mielenterveysongelmaa. Elämääsi ei mahdu muita lapsia kuin sinä itse.

Mahtuu kyllä ja rakas puolisoni joka on saman henkinen. 35v yhdessä vasta yhteiseloa. Toisiltamme ei vaadita mitään eikä harrasteta mitään suvun perinteitä. 

95/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on vela?

Vierailija
96/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ihan muut harrastukset kuin lapset ja paljon eri harrastuksia ja paljon mielenkiintoisempia kuin lapset. Introvrttinä en tarvitse elämääni mitään ihmismassoja ja sukua ollakseeni onnellinen. Mitä vähemmän ihmiskontakteja niin sitä parempi. Vihaan sukuani ja kamalat traumat siitä tuli ja on mennyt vuosikymmen että pääsin eroon traumoista. En saanut koskaan nukkua kotona viikonloppuisinkaan pitkään kun aina viideltä aamulla herätettiin. Kaikki vapaa aika piti mennä töihin ja maksaa ruokarahaa kotiin jo ensimmäisistä tienesteistä. Jos nukkui niin herätettiin kattilan kansia yhteen lyömällä. Kenelläkään ei ollut sellaista sairasta kotielämä kuin minulla. Muut saivat säästää ajokorttiin rahaa tai opiskelemiseen. Minut äitini tilasi veljensä antamaan selkään kun en suostunut antamaan äidilleni rahaa. Se juoppo veli ei mitään mahtanut kun annoin sille turpaan. Se sanoi että ei tuolle pärjää ollenkaan. Ei se tullut toista kertaa minua kurittamaan. 

Vierailija
97/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain nahka remmistä pimeessä vesassa kun isäpuoli veti housut kinttuun ja äitini vain katseli vierestä. Sen jälkeen tein kaikkeni että äitini suhde siihen mieheen loppui. Äitini muistutti kuinka tuhosin hänen suhteensa ja sanoin että meidän perhe oli ihan sairas ja väkivaltainen. Lapsena sain risua kintuille joka mutkassa ja mitään ei puhuttu muuta kuin väkivallalla kasvatettiin. Äidin veljet olivat väkivaltaisia ja pedofiilejä jotka näyttelivät mulkkua ja minut laitettiin heidän hoitoon. Ei jumankauta että ei kenelläkään voi noin sairasta lapsuutta olla kuin minulla. Siihen aikaan ei ollut lastensuojelua eivätkä  naapurit kuulleet tai nähneet yhtään mitään kun pelkäsivät omaa nahkaansa tai kostamista. En ymmärrä miksi ei kukaan ulkopuolinen mitään ilmoittanut eikä kukaan välittänyt. 

Vierailija
98/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei räjähdä, koska siihen mennessä kaikki aivojen epätasapainojutut hoidetaan täsmälaserilla ja psykedeelisillä lääkkeillä. 

Vierailija
99/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole allekirjoittanut sinun yhteiskuntasopimuksiasi. Sinäkään et asu totalitarismissa, jos et ole huomannut. Olet kuitenkin näiden vela-keskustelujen vakiokirjoittaja ja sinulle on asiasta sanottu ennenkin, mutta pyörität samaa levyä ihan vittuillaksesi vaikkei asiaa olekaan.

Ja näköjään joku melkein aikuinen (tai ainakin myöhäisteini) on päässyt tuohon ikään ilman että yksikään kasvattaja on häneltä kysynyt, että mitähän tapahtuisi jos kaikki käyttäytyisivät kuin sinä? Niin, mietipä sitä. Muut kantaa vastuun, tämä lumihiutale leijailee vaan.

Vierailija
100/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"On vain yksiselitteisen epäreilua, että osa naisista kantaa lisääntymisvastuun ja menettää siinä itse taloudellisesti ja uran suhteen monesti paljon samalla kun lapsettomat saavat palkankorotukset ja siten korkeammat eläkkeet, joille eivät ole tehneet yhtäkään maksajaa."

Tässä puhuu nyt ihminen, joka menee massan mukana ilman omia aivojaan ja katuu katkerasti. Ei kysy itseltään, millaiseksi haluan elämäni muodostuvan? Onko joku minulle velkaa, olenko velkaa maailmalle? Miksi raha on minulle niin tärkeää, että kadehdin muita? Samasta syystä kuin tein lapsetkin: kaipaan tunnustusta (jota en tule saamaan koska ketään ei kiinnosta), koska ajattelen muiden mielipiteitä ja a) en elä omaa elämääni, b) tarvitsen rahaa jotta voin ostaa sillä muiden hyväksyntää keskiluokkaisen elämän muodossa.

Älä kaada muiden niskaan omaa huonoa itsetuntoasi. Äläkä siirrä sitä lapsillesi, anna edes heidän valita katkeruuden sijaan. Vastuuta on myös mahdollisuus tehdä omat elämänvalinnat ja sitten elää niiden kanssa. Ei se ole epäreilua, se on mahdollisuus. Kai se aiheuttaa pettymyksen, jos kuvittelee että täytyy elää tietyllä tavalla vaikkei se sopisikaan itselle ja joku muu tekeekin toisin. Miten se uskaltaa?! Meillähän oli sopimus, tasaisesti kurjuutta kaikille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan