Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun parikymppisten vela-sukupolvi tulee keski-ikään, mielenterveysongelmat räjähtävät!

Vierailija
22.05.2021 |

Suomella ei ole varaa eikä resursseja siihen terapeuttien ja ennen kaikkea psykiatrien määrään, mikä tullaan tarvitsemaan.

Kommentit (139)

Vierailija
121/139 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo 46 v vela, päivääkään en ole katunut valintaani, elämä on hyvää näin. Ei mt-ongelmia, normaalisti toimiva ihminen ei koe tarpeelliseksi haukkua muita ihmisiä.

Vierailija
122/139 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on yhteys mielenterveysongelmien ja vapaaehtoisen lapsettomuuden välillä? T. Keski-ikäinen vela

Samaa ihmettelen.

Toinen keski-ikäinen vela

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/139 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen ei voi saada lapsia, se on miestäni aivan ok. Jos taas tietoisesti jättää lapset tekemättä, se on vapaamatkustamista niin kuin kaikki muukin yhteiskuntasopimuksen rikkomiset. En hyväksy veronkiertoa enkä varastamistakaan, enkä hyväksy sitä, että osa kansasta nyppii rusinat pullasta kun eivät kasvata jälkikasvua (adoptiokin on tietysti hyvä vaihtoehto). On vain yksiselitteisen epäreilua, että osa naisista kantaa lisääntymisvastuun ja menettää siinä itse taloudellisesti ja uran suhteen monesti paljon samalla kun lapsettomat saavat palkankorotukset ja siten korkeammat eläkkeet, joille eivät ole tehneet yhtäkään maksajaa.

Uskon, että suurin osa naisista ymmärtää tilanteen ja pikkuhiljaa voi tulla huono omatuntokin asiasta. Monella pää hajoaa senkin takia, ettei lapset pidä kiinni todellisuudessa. Itse tiedän tosin vain yhden psykoottisen lapsettoman naisen, joka tosin sekosi vasta jouduttuaan eläkkeelle.

Dorka oot.

Vierailija
124/139 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämän päivän nuoret ovat sen verran fiksuja, että hakevat apua ongelmiin ja tiedostavat ne

Toisin kuin edelliset sukupolvet, tilastot kertovat karua kieltä huumeiden ja alkoholin käytöstä, itsemurhista, väkivallasta jne

Onhan Suomi toiseksi vaarallinen maa Euroopassa naiselle. Joka viikko nainen menettää hengensä, suomalaisen miehen käden kautta.

Siinä olisi syytä hakea apua, mutta eivät sitä tee, vaikka 12v aloitettu tupakointi ja huumeet ja vedetään humalakännejä.

Vierailija
125/139 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa heitellä näitä vela-aloituksia tänne jatkuvalla syötöllä. Ap ei vastaa yhteenkään kysymykseen eikä perustele väitteitään, mutta kommentoi kyllä itse tänne mukamas eri henkilönä. Läpinäkyvää.

Oon sanonut ennenkin että joskus muinoin täällä oli ihan hyviäkin provoja, aloittaja osasi vastauksillaan lisätä vettä myllyyn ja jotkut olivat tosi taitavia saamaan mielipiteensä vaikuttamaan uskottavilta. Nykyään on vain näitä joiden ÄO on 12, juuri ja juuri osaavat vääntää jotain lapsellista ja siihen se sitten tyssääkin.

Vierailija
126/139 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen akateeminen mies luovalla alalla ja sitä kautta tunnen todella monia lapsettomia naisia. Niitä jostain syystä pesiytyy "pehmeämmille" aloille. 

Allekirjoitan täysin aloituksen. Se terapiassa ravaamisen ja jopa pyskoosien määrä, jonka ympärilläni näen, on järkyttävää.

Taiteelliset/luovat persoonat tuppaavat muutenkin olemaan vähemmän tasapainoisia persoonia, joten en nyt ihan vapaarhoisen lapsettomuuden piikkiin sitä laittaisi.

Sen kyllä vihervassareista huomaa.

Vierailija
127/139 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompahan ap sullakin ongelma. Katso että oma pääsi pysyy jota kuin kunnossa. Sitähän ei koskaan tiedä. 

Vierailija
128/139 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 45 ja kun kattoo ympärilleen niin ei voi kuin taputtaa itteään selkään oikeasta valinnasta jättää toi lapsihomma kokonaan väliin.

Mieheni halusi lapsia, tai pikemminkin kuvitteli että valmistumisen ja vakitöihin menemisen jälkeen ne lapset, rivari, farmari ja koira vaan kaikille ihmisille tulee jostain, neuvoin jatkamaan sit matkaa koska täältä niitä kersoja ei sit tipu (rivari, maasturi ja koiralauma on). Nyt mieskin on onnellinen valinnastaan jäädä mun kanssa lapsettomaksi nauttimaan elämästä kun on katellut vierestä kaveriensa lapsielämää ja maailmantilannetta noin ylipäänsä. Meillä on kaikki niin hyvin, en haluaisi viettää ainoaa lyhyttä elämääni millään muulla tavalla. Lapset olisivat pilanneet kaiken, tuhonneet mun fyysisen ja henkisen terveyden, lopettaneet avioliiton, raunioittaneet talouden... kituuttaisin yksin köyhyydessä terveys ja mieli runneltuna rikki elämä jääneenä elämättä ikuisesti katkerana niille kersoille. Mut hei, olisipa yhteiskunnassa lisää ihmisiä jotka joko maksavat tai eivät ikinä maksa veroja, wohoo. Miks tää ei kuulosta hyvältä diililtä.

Vierailija
129/139 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne mahdolliset mt- ongelmat eivät johdu vapaaehtoisesta lapsettomuudesta, vaan maailmasta ja ympäristöstä joissa ihmiset ovat joutuneet varttumaan.

Vierailija
130/139 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkujen määrä korreloi mt-ongelmaisen määrän kanssa.

Syynä se, että parisuhteessa toinen kannattelee ja lapset kannattelee jaksamaan ja hakeman apua.

Lasten tehtävä ei ole kannatella vanhempaansa. Säälin lapsiasi.

Lapset eivät suinkaan kannattele vanhempiaan; heidän takiaan vanhemmat heräävät pitämään huolta itsestään.

Vierailija
131/139 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo 46 v vela, päivääkään en ole katunut valintaani, elämä on hyvää näin. Ei mt-ongelmia, normaalisti toimiva ihminen ei koe tarpeelliseksi haukkua muita ihmisiä.

Sama täällä, äärimmäisen onnellinen olen omasta valinnastani. Mielestäni jokainen saa valita itse millaisen elämän itselleen rakentaa, eikä kenelläkään saa olla siihen mitään sanomista.

Vierailija
132/139 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten hankintahan automaattisesti poistaa kaikki mielenterveysongelmat...

Vierailija
133/139 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on vain kateellinen veloille.

Vierailija
134/139 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä todella outo oletus. 🤨 eikö päinvastoin voisi ajatella, että lapsen hankiminen on riskitekijä, koska se on todella iso muutos ihmisen elämässä ja vaikuttaa todella paljon ihmisen psyykeen.

Vierailija
135/139 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä todella outo oletus. 🤨 eikö päinvastoin voisi ajatella, että lapsen hankiminen on riskitekijä, koska se on todella iso muutos ihmisen elämässä ja vaikuttaa todella paljon ihmisen psyykeen.

Se on positiivinen muutos. Saa seurata pienen ihmisen kasvua ja kehitystä. Nähdä omat piirteensä hänessä. Tietää, että jättää jotakin itsestään jälkeensä. Elämä ei ollutkaan vielä tässä, vaan yhdistyy osaksi laajempaa sukupolvien ketjua. Merkityksellisyys.

Vierailija
136/139 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Valtaosa tuntemistani jonkinlaisia mielialalääkkeitä syövistä naisista on äitejä.

Vierailija
137/139 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii ehkä 20% onnea ja 80% omaa panostamista, että lapsista kasvaa elämästään onnellisia pärjääviä aikuisia. Onneksi sain lapsia.  Eläkkeeni toki kärsi, mutta säästöjä on, kun emme ole eläneet törsäillen ja puolet perheemme säästöistä kuuluu minulle. Teen parhaillaan myös uraa, josta kertyy eläkettä.  Ansiotyöt jaksavat kiinnostaa kotivuosien jälkeen.

Mietin, jos kuitenkin jakaisin vähän ennakkoperintöä. Lasten isän ura on aina sujunut, osittain koska minä, ansiokas kotirouva öhöm. Meillä ei ole avioehtoa. Älkää naiset ottako tappiollista avioehtoja, jos hoidatte yhteisiä lapsia enemmän kuin lasten isä. Miehet, hankkikaa työ, jos isiksi aiotte.

Vierailija
138/139 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, samaa mieltä, mutta oli varmaankin sarkasmia tuo mihin vastasit...

Vierailija
139/139 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on positiivinen muutos. Saa seurata pienen ihmisen kasvua ja kehitystä. Nähdä omat piirteensä hänessä. Tietää, että jättää jotakin itsestään jälkeensä. Elämä ei ollutkaan vielä tässä, vaan yhdistyy osaksi laajempaa sukupolvien ketjua. Merkityksellisyys.

Lapsen tai eläimen kasvua voi seurata myös ilman että on vanhempi. Jos sellainen asia siis kiinnostaa.

Jokainen ihminen jättää jälkeensä omat sanat ja teot. Jotkut kirjoittavat kirjoja, keksivät keksintöjä. Lapsi ei ole siihen välttämätön. Itse asiassa lapsi unohtuu paljon nopeammin kuin kirja. 100 vuoden päästä kukaan ei muista meitä, ellei ole saanut aikaan jotain hyödyllistä mistä olisi syytä muistaa. Muistatko sinä omien isoisovanhempiesi nimiä?

Jokainen ihminen yhdistyy osaksi sukupolvien ketjua, koska jokainen meistä on vuorovaikutuksessa eri sukupolvien kanssa. Vuorovaikutus ja "jäljen jättäminen" toiseen ihmiseen ei edellytä vanhemmuutta.

Merkityksellisyys syntyy siitä, mitä itse pitää merkityksellisenä elämässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän