Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun parikymppisten vela-sukupolvi tulee keski-ikään, mielenterveysongelmat räjähtävät!

Vierailija
22.05.2021 |

Suomella ei ole varaa eikä resursseja siihen terapeuttien ja ennen kaikkea psykiatrien määrään, mikä tullaan tarvitsemaan.

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on yhteys mielenterveysongelmien ja vapaaehtoisen lapsettomuuden välillä? T. Keski-ikäinen vela

Ei mitään yhteyttä. Ap:n ja kaltaistensa mutuilua. Itse olisin ainakin melko huonossa kunnossa henkisesti, jos olisin tehnyt lapsia vasten tahtoani.

T. Toinen keski-ikäinen vela

Vierailija
62/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa suuri ikäluokkakin olisi tajunnut saman: jos on mielen ongelmia niin ei kannata tehdä liutaa lapsia :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nainen haluaisi kovasti lapsia, mutta ei syystä tai toisesta ole niitä saanut, niin sillä saattaa olla negatiivisia vaikutuksia myös terveyteen. [/quote]

Minä en ole saanut vielä lottovoittoa ja sillä on kyllä negatiivisia vaikutuksia terveyteeni. Rahalla saa onnea ja terveyttä, siitä olen ihan varma. Mikään ihminen, lapsikaan ei tuo onnea jos on rutiköyhä ja joutuu centtejä laskemaan että mitä niillä saa. Oma lapsuus oli rutiköyhää ja sellaiseen elämään en aio ikinä enää hankkiutua. No jos jollekkin sellainen sopii niin ihan OK enkä tuomitse. 

Jos haluaisin lapsen enkä omaa saisi niin adoptoisin sillä ei sen tarvitse olla välttämättä kropastani tullut että rakkautta tuntisin lapseen. Rakastaahan ihmiset lemmikkieläimiäänkin suunnattomasti eikä niitä ole itse synnytetty. 

Vierailija
64/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aijaijai. Palsta on hysteeristen, ongelmissaan kieriskelevien velojen valtakunta. Tällaiset aloitukset katoavat tai hautautuvat alanuoliin.

En ole hysteerinen, miksi olisin? Enkä kieriskele ongelmissa.

Olen tyytyväinen vela.

Taas kerran: lapset eivät takaa vanhuuden turvaa, eikä velana oleminen tarkoita yksinäisyyttä. Eikä itsekkyyttä.

Vierailija
65/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkujen määrä korreloi mt-ongelmaisen määrän kanssa.

Syynä se, että parisuhteessa toinen kannattelee ja lapset kannattelee jaksamaan ja hakeman apua.

Vierailija
66/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen työelämä ja muutenkin kohonnut vaatimustaso kaikilla elämänalueilla sitä avun tarvetta aiheuttaa. Minun työpaikallani heti 30+ iästä lähtien on paljon uupumustapauksia ja mt-ongelmia. Perheellisiä naisia tämä näyttäisi eniten koskevan, koska kotonakin pitää olla täydellinen ja suorittaa koulu ja harrastuksetkin lapsen puolesta.

Keski-ikäisenä velana minunkin vapaa-ajastani kuluu iso osa vain töistä palautumiseen. Jonkun verran on voimia muuhunkin. Olisi sanoinkuvaamattoman kauheaa, jos vapaa-ajallakin minulta vaadittaisiin koko ajan jotain.

Vierailija
67/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten vika.

Vierailija
68/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Miksi juuri nykyisten parikymppisten kohdalla tulee ongelmia?

Tietysti, jos yleistetään, nykyiset nuoret elävät hyvin yksilökeskeisessä maailmassa. Siihen ei paljon lapsia mahdu. Vanhemmille sukupolville lasten saanti on ollut jonkinlainen itsestäänselvyys. Kun niitä lapsia on, on pakko keskittyä heidän hyvinvointiinsa, sehän on ihan fakta, että useat äidit pistävät lasten tarpeet omien tarpeiden edelle. Jos lapsia ei koskaan hanki, ehtii piehtaroimaan enemmän omissa vaikeuksissa.

Vierailija
69/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap ja muut ovat kasvattaneet lapsistaan mt-ongelmaisia veloja?

Vierailija
70/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on jo räjähtänyt. Suurin syyllinen huumeidenkäyttö.

Kerro lisää. Mitä huumeita käytät?

Suurin osa psyk osastolla olevista nuorista ihmisistä on siellä huumeidenkäytöstä johtuvien mt-ongelmien takia. 

Osastolla on marginaalin marginaali mt-ongelmaisista.

Tämähän ei liittynyt viestiini mitenkään.

Vierailija
71/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen työelämä ja muutenkin kohonnut vaatimustaso kaikilla elämänalueilla sitä avun tarvetta aiheuttaa. Minun työpaikallani heti 30+ iästä lähtien on paljon uupumustapauksia ja mt-ongelmia. Perheellisiä naisia tämä näyttäisi eniten koskevan, koska kotonakin pitää olla täydellinen ja suorittaa koulu ja harrastuksetkin lapsen puolesta.

Keski-ikäisenä velana minunkin vapaa-ajastani kuluu iso osa vain töistä palautumiseen. Jonkun verran on voimia muuhunkin. Olisi sanoinkuvaamattoman kauheaa, jos vapaa-ajallakin minulta vaadittaisiin koko ajan jotain.

Niin, tässä tehdään nyt "jäätelön syönti aiheuttaa hukkumisia"-tasoisia päättelyitä. Mielenterveysongelmat ovat lisääntymään päin, ja tämä koskee myös lapsiperheitä. 100% lapsensa surmanneista on lapsellisia. 100% lastensuojelun asiakkuuksissa on lapsiperheitä. Lapset eivät suojaa mielenterveysongelmilta, eikä lapsettomuus säästä niiltä. Sen lisäksi, että aikuisten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet, myös nuorten pahoinvointi on lisääntynyt. Kyseessä on sekä taloudellisesti että yhteiskunnallisesti paljon hälyttävämpi ja kauaskantoisempi ongelma, kuin velojen väitetyt sekoilut. Ylisukupolvinen huono-osaisuuskin on todellinen ilmiö, jota voisi vaikka pohtia "lapsettomien kapinallisten" kauhistelun sijaan.

Vierailija
72/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on jo räjähtänyt. Suurin syyllinen huumeidenkäyttö.

Kerro lisää. Mitä huumeita käytät?

Suurin osa psyk osastolla olevista nuorista ihmisistä on siellä huumeidenkäytöstä johtuvien mt-ongelmien takia. 

Osastolla on marginaalin marginaali mt-ongelmaisista.

Tämähän ei liittynyt viestiini mitenkään.

Miten viestisi liittyy keskustelun aiheeseen?

Vierailija
73/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkkujen määrä korreloi mt-ongelmaisen määrän kanssa.

Syynä se, että parisuhteessa toinen kannattelee ja lapset kannattelee jaksamaan ja hakeman apua.

Tuollaisten itseään kannattelevien ihmisten hankkiminen ympärilleen on raukkamaista ja varsinkin jos lapsia tehdään kannattelemaan itseään kun se pitäisi olla toisinpäin että aikuinen on tarpeeksi vahva kannattelemaan perhettään. Mikään parisuhdekkaan ei toimi jos toinen on pelkästään vastuunottaja ja toista pitää vain kannatella. 

Lapsien tekeminen ei poista luonnevikaisuutta ja kamalaa itsekkyyttä. Itsekäs ihminen tekee lapsia mutta ei kykene parisuhteeseen suuren itsekkyytensä johdosta kun ei osaa tehdä kompromisseja. Lapsien kanssa ei tarvitse tehdä kompromisseja vaan voi määrätä kaiken. Siksi on niin paljon yksinhuoltajia kun aikuisen kanssa eläminen ei olekkaan niin simppeliä eikä aikuista ohjata kuin litran mittaa niin kuin lapsia ohjataan ihan oman mielensä mukaan. Aika raskasta oli elämä läheisriippuvaisen äitini kanssa jolla ei ollut aikuista suhdetta muuta kuin takertua lapsiinsa. Ja sairaan luulotautinen että mitään yksityisyyttä ei ollut kun kaikki tavarani pengottiin ja päiväkirjaa ei voinut kirjoittaa kun sekin luettiin ja sitten toisteltiin siinä kirjoitettua vaikkei sitä oltu kirjoitettu muiden luettavaksi vaan ihan itselleen. Tunsin että minut oli tehty vain äitini ystävien ja puolison korvikkeeksi kun hän ei tullut toimeen kenenkään aikuisen kanssa. Tietääkö kukaan saman tunteen miltä tuntuu olla jonkun aikuisen läheisriippuvaisen parisuhteen ja ystävien korvike lapsi. Mitään en saanut tehdä ja olin koko ajan suurennuslasin alla. En päässyt vaatteitakaan kauppaan valitsemaan vaan ne tuotiin ja mitään ei saanut itse valita Itsenäistymis yritykset kaikki torpattiin. Hän koitti saada minusta kotiin jäävän ressukka aikamies pojan puolison korvikkeeksi. 

Vierailija
74/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on yhteys mielenterveysongelmien ja vapaaehtoisen lapsettomuuden välillä? T. Keski-ikäinen vela

Sama kysymys. t. viiskymppinen vela

Vierailija
75/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin riippuu siitä miksi ihminen on vela. Itse olen 40v "vela" ja vi tuttaa niin paljon, että voisin vetää kurkun auki itseltäni. Harva sitä haluaa oikeasti olla vela, mutta joskus se on ainoa vaihtoehto ja parempi kuin lapsi huonoille vanhemmille.

Vierailija
76/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva jos vähän perustelisit mielipidettäsi. Olen keski-ikäinen vela enkä kadu mitään valintojani eikä mitään mielenterveysongelmiakaan ole.

Samoin, 55-vuotias ja elän elämäni parasta aikaa.

Tietysti, jos aloittaja tarkoittaa yleisesti ottaen kaikkien nykyisten kaksikymppisten huonoa ainesta, sen ymmärrän kyllä. Eivät ole meidän 60-luvulla syntyneiden tasoa millään lailla.

Vierailija
77/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa että näin asiaton ja loukkaava viesti saa näkyvyyttä tämän palstan kautta ja annetaan ymmärtää että nämä ajatukset ovat Sanoman mielestä ok.

Vierailija
78/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä alan kohta olla keski-ikäinen, entinen parikymppinen vela. Vela siis olen yhä, mutta en enää parikymppinen. Haluaisin vain tietää, milloin minulla on ne mielenterveysongelmat odotettavissa, jotta tiedän varautua. Vielä ei ainakaan ole mitään ilmennyt.

Täällä palstalla voi kuka tahansa olla mitä tahansa. Sinäkin

Vierailija
79/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasa-arvoinen kasvatus on yhteistä. He eivät ole varmoja ovatko naisia vai miehiä.

Sinut siis kasvatettiin kirjoittamaan humalassa palstalle kaikenlaisia älyttömyyksiä.

Vierailija
80/139 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva jos vähän perustelisit mielipidettäsi. Olen keski-ikäinen vela enkä kadu mitään valintojani eikä mitään mielenterveysongelmiakaan ole.

Samoin, 55-vuotias ja elän elämäni parasta aikaa.

Tietysti, jos aloittaja tarkoittaa yleisesti ottaen kaikkien nykyisten kaksikymppisten huonoa ainesta, sen ymmärrän kyllä. Eivät ole meidän 60-luvulla syntyneiden tasoa millään lailla.

Sama juttu ja olen 55v myös. Saan harrastaa omia lempi harrastuksiaan eikä kukaan rajoita. Toteutan sellaisia lapsuuden unelmia kun lapsuudessa ei ollut varaa mihinkään. Kaikki harrastukset lapsuudessa olivat ilmaisia ja ihan kamalia joista en tykännyt yhtään. 

Nyt on on rahaa toteuttaa omia haaveitaan eikä tarvitse rahojaan muille jakaa. Köyhyyttä kokeneena arvostaa tätä kun ei tarvitse kaupassa laskea centtejä eikä laskun loppusummaa vaan ostaa kaiken mitä tarvitsee. Ei tarvitse kustantaa minkään laiskan jälkikasvun tarpeita ja harrastuksia. Ei tarvitse murehtia ja huolehtia kenestäkään. Ei ole hoiva viettiä niin ei yhtään kärsi jos ei ole hoivattavaa enkä ole läheisriippuvainen että pitää joku ihminen koko ajan lähellä tai muuten ei pärjää. Puoliso on ja rakastan häntä yli kaiken eikä hän vaadi minulta yhtään mitään ja hänkin saa toteuttaa omia unelmiaan ihan vapaasti. Sovimme yhteen täydellisesti. Meille oma elämä on tärkeintä eikä mikään maapallon täyttäminen sillä täyttäköön ne tyhmät ihmiset maailmaa jos sellainen kiinnostaa ja huolestuttaa ihmisten väheneminen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän