Kun parikymppisten vela-sukupolvi tulee keski-ikään, mielenterveysongelmat räjähtävät!
Suomella ei ole varaa eikä resursseja siihen terapeuttien ja ennen kaikkea psykiatrien määrään, mikä tullaan tarvitsemaan.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Jos ovat mielisairaita, niin sehän on pelkästään positiivinen asia, etteivät lisäänny.
Nyt suurin ongelma on se, että mielenterveysongelmaiset ja muut luuserit lisääntyvät eniten.
Huostaanotettuja lapsia on valtavasti NS. hyviltä vanhemmilta, joilla on mm. alkoholismia, huumeidenkäyttöä ja vaikeita mielenterveysoireta.
Meillä ei ylipäätään ole ketään hoitamassa yhtään mistään syistä kun uudessa uljaassa velatulevaisuudessa työvoima ei uusiudu, ja maa han muut tajia tänne ei selvästi myöskään haluta. Pitänee toivoa hoivarobottien nopeaa kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen akateeminen mies luovalla alalla ja sitä kautta tunnen todella monia lapsettomia naisia. Niitä jostain syystä pesiytyy "pehmeämmille" aloille.
Allekirjoitan täysin aloituksen. Se terapiassa ravaamisen ja jopa pyskoosien määrä, jonka ympärilläni näen, on järkyttävää.
Tuskin psykoosit lapsettomuudesta johtuvat. Toisinpäin asioilla voi kuitenkin olla jonkinlainen yhteys, mutta tietenkin vain joidenkin valinnoissa. Lapsettomuus voi johtua mielenterveyteen liittyvistä haasteista. Jos esim. oma lapsuudenkoti on ollut traumatisoiva, ihminen voi tulla siihen tulokseen, ettei omaa riittäviä eväitä vanhemmuuteen ja jättäytyy tietoisesti lapsettomaksi.
Minä menin psykoosiin lapsen saatuani. En hanki toista. Lapsen ekat 2kk olin kotona, sit mies toimitti mut lääkäriin ja seuraavat 3 kk olin suljetulla psykoosin takia. Sähköhoidot ja muu mukava aiheutti, että en muista lapsen vauva-ajasta juuri mitään. Lapsi on 5 ja syön edelleen lääkkeitä.
...ja sitten Ap heräsit ja lähdit taas huutamaan ukolle ja kokkaamaan lapsille
:D
Vierailija kirjoitti:
Ei ne silloin enää ole veloja, se on ohi menevä ilmiö, jonkinlainen kapinavaihe, myöhemmin järki palaa.
En tajunnu.
Vierailija kirjoitti:
Sinkkujen määrä korreloi mt-ongelmaisen määrän kanssa.
Syynä se, että parisuhteessa toinen kannattelee ja lapset kannattelee jaksamaan ja hakeman apua.
Lasten tehtävä ei ole kannatella vanhempaansa. Säälin lapsiasi.
Vierailija kirjoitti:
Olen parikymppinen nainen ja todennäköisesti jään omasta halustani lapsettomaksi.
Silti olen sitä mieltä, että nykyisissä parikymppisissä on paljon sellaisia veloja jotka tulevat katumaan valintaansa 15 vuoden päästä. Niin miehet kuin naisetkin. Nuorena on mukavaa kun on vapaus vaihtaa asuinpaikkaa vaikka joka vuosi, matkustella ex tempore, käyttää rahat vain omiin asioihin ja lähteä viikonlopuksi mökille, kaverin luokse tai Tukholmaan jos siltä tuntuu.
Eikä siitä haluta luopua. Ja ymmärrän sen hyvin, koska lisääntyminen ja perhe-elämä nähdään nykyään jotenkin epätrendikkäänä ja "turhana rasitteena".
Mutta nelikymppisenä sitä varmaan katuu, jos on luopunut lapsiperhe-elämästä vain koska ei halunnut luopua ajoissa nuoruuden vapaudesta. Varsinkin jos ympärillä on vakiintuneita pariskuntia joilla on lapsia, eikä heidän kanssaan voi enää tehdä asioita samalla tavalla kuin nuorena.
(Itselläni todennäköinen lapsettomaksi jääminen johtuu mt-ongelmistani. Minulla oli mt-ongelmainen äiti ja lapsuuteni oli sellainen, että en halua kenenkään muun joutuvan kokemaan sellaista)
Jos kaduttaa, niin ei kolmevitonen ole vielä liian vanha lisääntymään. Minusta oli ainakin mukava elää nuoruutta eikä jättää opintoja väliin tuon lapsiperhe-elämän(?) takia. Suomessa on paljon muitakin ihmisiä yatäviksi kuin nelikymppisiä pariutuneita, ja jopa parisuhteessa elävilläkin on, yllätys yllätys omia ystäviä.
Yksityisille hedelmöityshoitoklinikoille tämä sen sijaan tulee olemaan todellinen rahasampo kun nämä ovat kaikki 10-15 vuoden päästä lapsettomuushoidoissa.
Vierailija kirjoitti:
Äitiys pelastaa mielenterveysongelmilta mikä ilmenee hyvin palstalta. Vitsi vitsi.
Äitiys ylläpitää mielenterveyttä, kun ei voi tauotta miettiä omia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on yhteys mielenterveysongelmien ja vapaaehtoisen lapsettomuuden välillä? T. Keski-ikäinen vela
Jos syy miksi eliö täydellisesti epäonnistuu ainoassa tehtävässään mielensä takia, se pahimmalla mahdollisella tavalla mielisairas. Onnea evoluutionteorian vääräksi todistamiseen hullu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitiys pelastaa mielenterveysongelmilta mikä ilmenee hyvin palstalta. Vitsi vitsi.
Mitä ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ongelmia?
Katoavaa kauneutta, keski-iän tuomia ikäviä vaivoja, vaatekaapin sisältöä, sisustusta, kynsihuoltoa; onhan noita.
Olen milleniaali vela ja voin kertoa, että ei mulla ole mitään mt-ongelmia. Ne ylä-asteen rinnakkaisluokkalaiset ongelmanuoret on puolestaan melkein järjestään niitä vauvantekokoneita, jolla ei ole henkisiä resursseja huolehtia lapsistaan. Ovat sitten lastensuojelun asiakkaita.
Mihin perustuu väite, että lapsettomat ovat jotenkin ongelmaisia? Päinvastoin olemme vastuuntuntoisempia ja mietimme realistisesti omaa elämäntilannetta ja voimia, emmekä tee lapsia yhteiskunnan elätettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ongelmia?
Katoavaa kauneutta, keski-iän tuomia ikäviä vaivoja, vaatekaapin sisältöä, sisustusta, kynsihuoltoa; onhan noita.
Kieltämättä oman perheellistymisen myötä joidenkin vela-kavereiden jutut ovat alkaneet kuulostaa aika yhdentekeviltä ja vähän siltä kuin olisivat vaan jämähtäneet tiettyyn elämänvaiheeseen. Vuosi toisensa perään samat kesäfestarit ja bilereissut. On siinä tietyssä keveydessä epäilemättä puolensa, mutta minusta se on alkanut tuntua tyhjältä, niin eipä noita ole tullut enää kauheasti nähtyä.
Minusta on hyvä, että jokainen voi nykyään valita. Sitä sen sijaan en ymmärrä, miksi lapsia ja äitejä on nykyään luvallista vihata niin avoimesti. Ja että mistä se edes tulee. Joku keskenkasvuisen ja elämäänsä kipuilevan ihmisen primitiivireaktio, mutta nykyään se tuntuu olevan ihan epidemia.
Parikymppisenä luulin olevani vela, mutta sitten täytin 30+ ja mitä lähempänä olen 40 vuotta, sitä enemmän kadun. Näillä näkymin teen itsarin päivää ennen kuin täytän 40 ellen jo aikaisemmin.
Jaa mitkä ongelmat? Mulla menee ihan kivasti, sen sijaan jos olisin lisääntynyt niin todennäköisesti olisin tehnyt jonkun perhesurman. T. Keski-ikäinen vela
Vierailija kirjoitti:
Näköjään velat uusi haukuttava ihmisryhmä vauvalla, mm. vegaanien, transihmisten ja työttömien lisäksi.
No yllätys. Mut hei, kannattaa kasvattaa hyvä itsetunto niin ei tunnu kateellisten haukut niin pahalta.
Nina Mikkonenkin näköjään palstailee.