Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinkahan mun lomapalkka lasketaan? Kyselen nyt varmaan tyhmiä

Työläinen
19.05.2021 |

Kun lukee kuukausipalkasta näin:
Lomapalkka, eli loman aikana saatava palkka, on säännöllistä työtä tekevillä aika selvä asia. Kuukausipalkkalaisilla lomapalkka on yleensä sama kuin kuukausipalkka.

Mä olin kuitenkin joulukuun loppuun asti tuntipalkalla ja vasta 1.1 muuttui työsopimus kuukausipalkkaiseksi. Jos mun lomapalkka lasketaan, niin sitten lomapalkka on paljon pienempi kuin viime vuonna. Tein 2019 tuntipalkkaisena paljon ylitöitä ja lomapalkka laskettiin niistä ja oli n.50€/päivä parempi kuin kuukausipalkalla olevilla. Tein viime vuonnakin paljon ylitöitä ja jos niiden perusteella laskettaisiin mun lomapalkka niin menisi varmaan hyvin samoihin kuin viime vuonna.

Nyt sitten jos se lasketaankin kuukausipalkan mukaan kun olen sillä nykyään niin häviän ison summan rahaa. Tuntuu epäreilulta jos lasketaan noin koska kuitenkin olen saanut kuukausipalkkaa vasta vuoden alusta.

En löytänyt netistä tähän vastausta. Toki asiaa voisi kysyä pomolta, mutta en tiedä osaako hänkään siihen vastata. Liitossa varmaan kyllä tiedetään asia.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kuvittelisin, että tienattu loma vuoden loppuun asti maksetaan sen työsopimuksen mukaan. Ja on outoa jos ei ole maksettu, sun tuntipalkkasopimus päättyi varmastikin kun siirryit kuukausipalkkalaiseksi. Sitten alkuvuosi menee uuden työsopimuksen mukaan. Piditkö tienatut lomat pois silloin vuoden lopussa? Mä kysyisin ekana palkkiksesta miten aikovat.

No en tietenkään pitänyt mitään lomia tuolloin pois kun kerran sain vakituisen paikan paikasta jossa olin jo töissä tuntipalkkaisena sijaisena. Miksi ihmeessä olisin pitänyt talvella lomaa ja syönyt kesälomasta osan? Mitään ei ole vielä maksettu enkä ole kesälomaa pitänyt vaan pohdin asiaa etukäteen. 

Jokainen kk lasketaan voimassa olevan sopimuksen mukaan. Eli saat lomapäiviä ja lomaraha määräytyy 1.4-31.12 tuntipalkkalaisena ja 1.1.-31.3. kk-palkkalaisena. Ne määräytyy tehdystä työstä/kk, ei niitä katsota jälkikäteen, että mitäs me sulle leivotaan nyt lomarahaksi.

Tää nyt ei pidä miltään osin paikkaansa. Ei myöskään ollut kyse lomarahasta vaan loma-ajan palkasta. 

No kyllä vaan pitää. Lomarahathan ne nimenomaan vaikuttaa sun tilanteessa, loma-ajan palkka on yksiselitteisesti kk-sopimuksen mukainen, miten se voisi olla joku muu?

Vuosilomalaki 10 §

Niin?

Niin. Sieltä löytyy vastaus ap:n kysymykseen. 

Eli juuri niin, kuin edellä sanotaan. 10 $ mainitaan, että Jos työntekijän työaika ja vastaavasti palkka sopimuksen mukaan muuttuvat lomanmääräytymisvuoden aikana, työnantaja ja työntekijä saavat työajan muutoksesta sopiessaan sopia siitä, että työntekijän lomapalkka lasketaan lomanmääräytymisvuoden keskimääräisen viikko- tai kuukausipalkan mukaan. Ja näin ei selvästi ole tehty.

Vierailija
62/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei taida tietää tekstiään kun ei siihen vastaa.

Tessin tiedän kyllä, mutta mä en ala sitä tässä kertomaan. Selvitän asian muualta. Jatkakaa te pätemistä ja opettele sä kirjoittamaan.

Aika vaikeahan se on auttaa, jos et tarvittavia tietoja kerro. Kaikki eivät osaa Tessiä lukea, ja luulen, että tässäkin tapauksessa voisi olla siitä kyse.

-eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en voi käsittää miten kujalla ja lukutaidotonta työssäkäyvät ihmiset on...

Siksi osa työnantajista haluaa paikallisen sopimisen jotta voi huijata hölmöjä.

Vierailija
64/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin häviät rahaa? Voimassa olevan sopimuksen mukaan se lasketaan.

No tietenkin häviän jos lomapalkka on n.50€/päivä pienempi kuin viime vuonna!

Sulle maksetaan se mikä sulle kuuluu, et sä voi hävitä mitään mitä sulla ei ole ollut/mikä sulle ei kuulu. Sä saat lomarahat siitä mitä sä olet ansainnut. Outo ajatus kaikkiaan. Miksi sä edes suostuit kk-palkkalaiseksi? Ensi vuonna sä taas koet hävinneesi jotakin?

Ai miksikö suostuin kuukausipalkkalaiseksi? No olisiko vaikka siitä syystä, että sain vakituisen työpaikan ja tällä työnantajalla vakituiset saa kuukausipalkkaa! 

No mikä ongelma sit asiassa on?

Voi hyvää päivää! Mieti kuule sitä!

Eli sä halusit vakkaripaikan, mutta sit tajusit, että loman aikana tuleekin vähemmän käteen. Voi voi, irtisanoudu nyt jo ihmeessä.

Vierailija
65/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kuvittelisin, että tienattu loma vuoden loppuun asti maksetaan sen työsopimuksen mukaan. Ja on outoa jos ei ole maksettu, sun tuntipalkkasopimus päättyi varmastikin kun siirryit kuukausipalkkalaiseksi. Sitten alkuvuosi menee uuden työsopimuksen mukaan. Piditkö tienatut lomat pois silloin vuoden lopussa? Mä kysyisin ekana palkkiksesta miten aikovat.

No en tietenkään pitänyt mitään lomia tuolloin pois kun kerran sain vakituisen paikan paikasta jossa olin jo töissä tuntipalkkaisena sijaisena. Miksi ihmeessä olisin pitänyt talvella lomaa ja syönyt kesälomasta osan? Mitään ei ole vielä maksettu enkä ole kesälomaa pitänyt vaan pohdin asiaa etukäteen. 

Jokainen kk lasketaan voimassa olevan sopimuksen mukaan. Eli saat lomapäiviä ja lomaraha määräytyy 1.4-31.12 tuntipalkkalaisena ja 1.1.-31.3. kk-palkkalaisena. Ne määräytyy tehdystä työstä/kk, ei niitä katsota jälkikäteen, että mitäs me sulle leivotaan nyt lomarahaksi.

Tää nyt ei pidä miltään osin paikkaansa. Ei myöskään ollut kyse lomarahasta vaan loma-ajan palkasta. 

No kyllä vaan pitää. Lomarahathan ne nimenomaan vaikuttaa sun tilanteessa, loma-ajan palkka on yksiselitteisesti kk-sopimuksen mukainen, miten se voisi olla joku muu?

Vuosilomalaki 10 §

Niin?

Niin. Sieltä löytyy vastaus ap:n kysymykseen. 

Eli juuri niin, kuin edellä sanotaan. 10 $ mainitaan, että Jos työntekijän työaika ja vastaavasti palkka sopimuksen mukaan muuttuvat lomanmääräytymisvuoden aikana, työnantaja ja työntekijä saavat työajan muutoksesta sopiessaan sopia siitä, että työntekijän lomapalkka lasketaan lomanmääräytymisvuoden keskimääräisen viikko- tai kuukausipalkan mukaan. Ja näin ei selvästi ole tehty.

Aloituksen mukaan koko lomapalkkaa ei ole edes laskettu vielä, vaan ap pohtii että mitenhän sen kuuluisi mennä. Olettaisin kyllä, että ap:n palkanlaskija selviää tämmöisestä rutiinihommasta. 

Vierailija
66/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomapalkka lasketaan vuosilomalain 10–12 §:n mukaan sen perusteella, mitä palkkaustapaa työntekijään sovelletaan lomanmääräytymisvuoden (31.3) päättyessä. Jos työntekijä on ennen loman alkamista ollut kuukausipalkkainen, työnantaja ja työntekijä voivat sopia, että lomapalkka lasketaan kunkin loman ajalta työntekijälle muutoin maksettavan kuukausipalkan mukaan. Sopimus pitää tehdä kirjallisesti ja liittää osaksi vuosilomakirjanpitoa.

Vierailija
67/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tessin tiedän kyllä, mutta mä en ala sitä tässä kertomaan. Selvitän asian muualta. Jatkakaa te pätemistä ja opettele sä kirjoittamaan.

Suomessa ei ole yhtään tessiä, joka on käytössä vain yhdellä työnantajalla. Kun et sitä halua kertoa, niin me ei voida auttaa. Pyydä esimieheltä kirjallinen laskelma, miten se lasketaan.

Vierailija
68/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä se lasketaan keskituntiansiosta ajalta 1.4.2020-31.3.2021 ja se voi muodostua tunti- tai kuukausi palkasta, josta saadaan keskituntipalkja kuukaudessa ja jaetaan 25pv ja näin saadaan päiväpalkka, joka kerrotaan lomapäivillä.

Vierailija
69/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomapalkka lasketaan 12 §:n mukaan myös silloin, kun työntekijän työaika ja vastaavasti palkka on muuttunut lomanmääräytymisvuoden aikana. Jos muutokset tapahtuvat vasta lomanmääräytymisvuoden päättymisen jälkeen ennen vuosiloman tai sen osan alkamista, lomapalkka lasketaan lomanmääräytymisvuoden aikaisen työajan perusteella määräytyvän viikko- tai kuukausipalkan mukaan.

Eikös tuo ole aika selvää tekstiä? Löytyy siis ihan sieltä vuosilomalaista.

Vierailija
70/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole yhtään tessiä, joka on käytössä vain yhdellä työnantajalla. Kun et sitä halua kertoa, niin me ei voida auttaa. Pyydä esimieheltä kirjallinen laskelma, miten se lasketaan.

Kyllä on yrityskohtaisia tessejä suomessakin. 

Vierailija
71/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se ap:n palkka muuttuisi kesken vuoden erilaiseksi? Tuo tuntipalkkalaisten laskentasääntö tarkoittaa sellaista henkilöä, joka on ennen lomaa tuntitöissä (jolla on sopimus tuntityöstä), mutta jos on kuukausipalkalla, niin loman ajalta saa samaa säännöllistä kuukausipalkkaa kuin muutenkin.

Se ei ole koskaan sama säännöllinen kk-palkka vaikka on kk-palkalla.  Lomapalkka lasketaan aina omalla tavallaan, tietyllä kertoimella, kuukausipalkkaisilla.

Lomapalkasta menee myös aina suurempi määrä veroa.

Kuukausipalkkaisilla loma-ajan plakka on tasan sama kuin normaalin työajan palkka. Lomaraha on eri asia kuin loma-ajan palkka, siinä voi olla vaihtelua. Tuntipalkkaisilla loma-ajan palkka lasketaan keskituntiansiota käyttämällä. Kaikista verollisista palkanosista menee veroa tasan samalla prosentilla. Ennakonpidätyskin tehdään nykyään vuositulorajaa käyttämällä eli edes ennakonpidätys ei ole "lomapalkasta" tai ylityökorvauksista normaalipalkkaa suurempi!

Vierailija
72/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se ap:n palkka muuttuisi kesken vuoden erilaiseksi? Tuo tuntipalkkalaisten laskentasääntö tarkoittaa sellaista henkilöä, joka on ennen lomaa tuntitöissä (jolla on sopimus tuntityöstä), mutta jos on kuukausipalkalla, niin loman ajalta saa samaa säännöllistä kuukausipalkkaa kuin muutenkin.

Se ei ole koskaan sama säännöllinen kk-palkka vaikka on kk-palkalla.  Lomapalkka lasketaan aina omalla tavallaan, tietyllä kertoimella, kuukausipalkkaisilla.

Ei mene suurempi määrä veroa, koska kumulatiivista verokorttia ei enää ole.

Näin palkanlaskijana arvostaisin kyllä, jos ap kysyisi asiaa palkanlaskijalta. Tai jos palkanlaskentaan ei voi olla suoraan yhteydessä, niin esimiehen kautta selvittää asia. 

Eikä sillä vanhanaikaisella "x-määrä palkkaa perusprosentilla ja ylimenevät lisäprosentilla" -systeemilläkään veroja mennyt yhtään enempää, vaikka ennakonpidätys oli ylittävästä osasta suurempi. Ennakonpidätys ei ole sama asia kuin vero.

Vierailija
73/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukausipalkkaisilla loma-ajan plakka on tasan sama kuin normaalin työajan palkka. Lomaraha on eri asia kuin loma-ajan palkka, siinä voi olla vaihtelua. Tuntipalkkaisilla loma-ajan palkka lasketaan keskituntiansiota käyttämällä. Kaikista verollisista palkanosista menee veroa tasan samalla prosentilla. Ennakonpidätyskin tehdään nykyään vuositulorajaa käyttämällä eli edes ennakonpidätys ei ole "lomapalkasta" tai ylityökorvauksista normaalipalkkaa suurempi!

Muuten ihan ok, joo, Mutta kuukausipalkkaisella otetaan huomioon myös muu maksettu palkka, joka ei määräydy tilapäisten olosuhteiden perusteella. Eli mukaan laskentaan huomioidaan esim erilaisia lisiä ja provikoita, joten ei se lomapalkka aina ole täsmälleen sama kuin peruskuukausipalkka.

Vierailija
74/85 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sitä palkanlaskijaparkaa, joka saa mahdollisesti jopa huutoa, kun näistä neuvoista poimitaan parhaat palat ja sen perusteella lasketaan, että kyllä mulle kuuluu tämän verran lomapalkkaa ja lomapalkan laskentatapa olisikin selvinnyt heti ja olisi oikea, kun olisi ensimmäisenä ottanut yhteyttä omaan palkanlaskijaan.

Vierailija
75/85 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkasi sen suuruinen about kuin tekisit kyseisen loma-ajan pelkkiä aamuvuoroja

Vierailija
76/85 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan hyökkäävä asenne ap:lla

Vierailija
77/85 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sitä palkanlaskijaparkaa, joka saa mahdollisesti jopa huutoa, kun näistä neuvoista poimitaan parhaat palat ja sen perusteella lasketaan, että kyllä mulle kuuluu tämän verran lomapalkkaa ja lomapalkan laskentatapa olisikin selvinnyt heti ja olisi oikea, kun olisi ensimmäisenä ottanut yhteyttä omaan palkanlaskijaan.

Huoh teidän tollojen kanssa. Mä kyselin josko joku olisi tiennyt miten asia menee niin tiedän pyytää korjausta heti JOS on laskettu väärin. Ei tule kenellekään huutoa yhtään mistään. Ja edelleen mä en saa palkanlaskijaan yhteyttä vaan asiat pitää aina hoitaa esimiehen kautta. Mikä on kyllä ärsyttävää jos on jäänyt jotakin puuttumaan ja esimies sattuu olemaan silloin pois. Kun välillä on jäänyt useita satoja euroja maksamatta järjestelmän sekoilujen takia. Näytti oikein palkanlaskijalle, mutta esimies toimitti tehdyt tunnit niin saatiin korjattua.

Esimies ei osannut mulle tähän vastata vaan kysyy palkanlaskennasta.

Vierailija
78/85 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et tiedä, esimies ei tiedä, et osaa lukea TESiä, tai edes palkkanauhaa.

Hitto kun onkin palstalla tolloa porukkaa, kun ei kukaan selvänäkijä nyt pysty rauhoittelemaan potentiaalisessa ongelmassa, jonka olet itse ilmeisesti typeryydelläsi aiheuttanut.

Sori, kun meni nyt näin ja joudut jännäämään että mitä se paha palkanlaskenta taas siellä juonii.

Vierailija
79/85 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en voi käsittää miten kujalla ja lukutaidotonta työssäkäyvät ihmiset on...

Siksi osa työnantajista haluaa paikallisen sopimisen jotta voi huijata hölmöjä.

Jännä juttu, että paikallista sopimista ei ole edes otettu käyttöön, mutta silti vedetään välistä. Mitäs siellä liitoon puolella puuhastellaan?

Vierailija
80/85 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomarahat maksettu tänään ja se on mulla suurempi kuin niillä jotka on ollut kuukausipalkalla koko lomankertymisvuoden. Se on n.45€/päivä suurempi. Siinä teille suunsoittajille. :D Niin enhän mä mitään olisi hävinnyt jos olisi maksettu samalla tavalla kuin koko ajan kuukausipalkalla oleville... :D