Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinkahan mun lomapalkka lasketaan? Kyselen nyt varmaan tyhmiä

Työläinen
19.05.2021 |

Kun lukee kuukausipalkasta näin:
Lomapalkka, eli loman aikana saatava palkka, on säännöllistä työtä tekevillä aika selvä asia. Kuukausipalkkalaisilla lomapalkka on yleensä sama kuin kuukausipalkka.

Mä olin kuitenkin joulukuun loppuun asti tuntipalkalla ja vasta 1.1 muuttui työsopimus kuukausipalkkaiseksi. Jos mun lomapalkka lasketaan, niin sitten lomapalkka on paljon pienempi kuin viime vuonna. Tein 2019 tuntipalkkaisena paljon ylitöitä ja lomapalkka laskettiin niistä ja oli n.50€/päivä parempi kuin kuukausipalkalla olevilla. Tein viime vuonnakin paljon ylitöitä ja jos niiden perusteella laskettaisiin mun lomapalkka niin menisi varmaan hyvin samoihin kuin viime vuonna.

Nyt sitten jos se lasketaankin kuukausipalkan mukaan kun olen sillä nykyään niin häviän ison summan rahaa. Tuntuu epäreilulta jos lasketaan noin koska kuitenkin olen saanut kuukausipalkkaa vasta vuoden alusta.

En löytänyt netistä tähän vastausta. Toki asiaa voisi kysyä pomolta, mutta en tiedä osaako hänkään siihen vastata. Liitossa varmaan kyllä tiedetään asia.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kuvittelisin, että tienattu loma vuoden loppuun asti maksetaan sen työsopimuksen mukaan. Ja on outoa jos ei ole maksettu, sun tuntipalkkasopimus päättyi varmastikin kun siirryit kuukausipalkkalaiseksi. Sitten alkuvuosi menee uuden työsopimuksen mukaan. Piditkö tienatut lomat pois silloin vuoden lopussa? Mä kysyisin ekana palkkiksesta miten aikovat.

No en tietenkään pitänyt mitään lomia tuolloin pois kun kerran sain vakituisen paikan paikasta jossa olin jo töissä tuntipalkkaisena sijaisena. Miksi ihmeessä olisin pitänyt talvella lomaa ja syönyt kesälomasta osan? Mitään ei ole vielä maksettu enkä ole kesälomaa pitänyt vaan pohdin asiaa etukäteen. 

Jokainen kk lasketaan voimassa olevan sopimuksen mukaan. Eli saat lomapäiviä ja lomaraha määräytyy 1.4-31.12 tuntipalkkalaisena ja 1.1.-31.3. kk-palkkalaisena. Ne määräytyy tehdystä työstä/kk, ei niitä katsota jälkikäteen, että mitäs me sulle leivotaan nyt lomarahaksi.

Vierailija
22/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kuvittelisin, että tienattu loma vuoden loppuun asti maksetaan sen työsopimuksen mukaan. Ja on outoa jos ei ole maksettu, sun tuntipalkkasopimus päättyi varmastikin kun siirryit kuukausipalkkalaiseksi. Sitten alkuvuosi menee uuden työsopimuksen mukaan. Piditkö tienatut lomat pois silloin vuoden lopussa? Mä kysyisin ekana palkkiksesta miten aikovat.

No en tietenkään pitänyt mitään lomia tuolloin pois kun kerran sain vakituisen paikan paikasta jossa olin jo töissä tuntipalkkaisena sijaisena. Miksi ihmeessä olisin pitänyt talvella lomaa ja syönyt kesälomasta osan? Mitään ei ole vielä maksettu enkä ole kesälomaa pitänyt vaan pohdin asiaa etukäteen. 

Tätä ri voinut tietää sun aloitusviestistä. Olisihan sun tuntipalkkasopimus voinut päättyä vaikka 15.12. Jotkut myös maksaa kertyneet lomat rahana tuossa välissä.

Selvästi aloituksessa lukee, että joulukuun loppuun asti olin tuntipalkkalainen ja 1.1 lähtien kuukausipalkalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on palkanlaskijan murhe, ei sun.

Voi hyvää päivää! Kyllä mä haluan tämän tietää koska jos käy niin, että lomapalkka maksetaan kuukausipalkan perusteella niin todellakin haluan tietää onko se silloin oikein! En mene vannomaan, että menisi oikein tuo ilman sanomista.

Ota nyt vaan kiltisti yhteyttä siihen palkanlaskijaan, niin saat tietää, millä perusteilla tuo maksetaan.

Meillä ei saa itse ottaa yhteyttä palkanlaskentaan vaan kaikki pitää mennä esimiehen kautta. Ei mulla ole edes yhteystietoja palkanlaskentaan.

Mikä sellainen firma on, jonka palkanlaskennan kanssa työntekijä ei saa selvittää palkanmaksuasioitaan?

Vierailija
24/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tes? Se nyt on tässä oleellisin tieto.

Vierailija
25/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy oman työpaikkasi luottamushenkilöltä.

No ei luottamushenkilöt noista tiedä niin tarkkaan.

Ainoa joka tietää tasan tarkkaan on palkanlaskija. Hän on asiantuntija omalla alallaan ja tuntee työehtosopimukset ja kaikki lisät sun muut palkkalaskennan kiermurat.

Miksei ap voi vaan odottaa, että paljonko hän saa sitä lomapalkkaa?

Vierailija
26/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen kk lasketaan voimassa olevan sopimuksen mukaan. Eli saat lomapäiviä ja lomaraha määräytyy 1.4-31.12 tuntipalkkalaisena ja 1.1.-31.3. kk-palkkalaisena. Ne määräytyy tehdystä työstä/kk, ei niitä katsota jälkikäteen, että mitäs me sulle leivotaan nyt lomarahaksi.

Niin tätä mä juuri pohdin, että meneekö näin! 

Vierailija
27/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lomapalkka on sun kuukausipalkka eli loman ajalta saat ihan samaa palkkaa kuin saisit muutenkin, siinä ei oteta huomioon mitään aikaisempia tuntipalkkoja. Työsopimuksesi alkoi vuoden alusta, joten aikaisemmilla palkoilla ei ole merkitystä.

Vierailija
28/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää! Kyllä mä haluan tämän tietää koska jos käy niin, että lomapalkka maksetaan kuukausipalkan perusteella niin todellakin haluan tietää onko se silloin oikein! En mene vannomaan, että menisi oikein tuo ilman sanomista.

Ota nyt vaan kiltisti yhteyttä siihen palkanlaskijaan, niin saat tietää, millä perusteilla tuo maksetaan.

Meillä ei saa itse ottaa yhteyttä palkanlaskentaan vaan kaikki pitää mennä esimiehen kautta. Ei mulla ole edes yhteystietoja palkanlaskentaan.

Mikä sellainen firma on, jonka palkanlaskennan kanssa työntekijä ei saa selvittää palkanmaksuasioitaan?

Sellainen iso firma, koko Suomen alueella toimiva, joka on ulkoistanut palkanlaskennan. Noin oli meilläkin.

eri

Vierailija
29/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää nyt ei pidä miltään osin paikkaansa. Ei myöskään ollut kyse lomarahasta vaan loma-ajan palkasta. 

Vierailija
30/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa joka tietää tasan tarkkaan on palkanlaskija. Hän on asiantuntija omalla alallaan ja tuntee työehtosopimukset ja kaikki lisät sun muut palkkalaskennan kiermurat.

Voi elämä teidän joidenkin kanssa. Mä haluan tietää miten tämä asia on, että heti rahojen tultua voin sitten alkaa vaatia puuttuvia JOS on maksettu väärin!!

Vierailija
31/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi elämä teidän joidenkin kanssa. Mä haluan tietää miten tämä asia on, että heti rahojen tultua voin sitten alkaa vaatia puuttuvia JOS on maksettu väärin!!

Kerrotko nyt vihdoin, mikä tes on kyseessä?

Vierailija
32/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen iso firma, koko Suomen alueella toimiva, joka on ulkoistanut palkanlaskennan. Noin oli meilläkin.

eri

Näin. Enkä todellakaan ala täällä kertomaan työnantajaani.

Vierailija
33/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin häviät rahaa? Voimassa olevan sopimuksen mukaan se lasketaan.

No tietenkin häviän jos lomapalkka on n.50€/päivä pienempi kuin viime vuonna!

Sulle maksetaan se mikä sulle kuuluu, et sä voi hävitä mitään mitä sulla ei ole ollut/mikä sulle ei kuulu. Sä saat lomarahat siitä mitä sä olet ansainnut. Outo ajatus kaikkiaan. Miksi sä edes suostuit kk-palkkalaiseksi? Ensi vuonna sä taas koet hävinneesi jotakin?

Vierailija
34/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se ap:n palkka muuttuisi kesken vuoden erilaiseksi? Tuo tuntipalkkalaisten laskentasääntö tarkoittaa sellaista henkilöä, joka on ennen lomaa tuntitöissä (jolla on sopimus tuntityöstä), mutta jos on kuukausipalkalla, niin loman ajalta saa samaa säännöllistä kuukausipalkkaa kuin muutenkin.

Vierailija
35/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
36/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun lomapalkka on sun kuukausipalkka eli loman ajalta saat ihan samaa palkkaa kuin saisit muutenkin, siinä ei oteta huomioon mitään aikaisempia tuntipalkkoja. Työsopimuksesi alkoi vuoden alusta, joten aikaisemmilla palkoilla ei ole merkitystä.

Lomakertymä ei ala vuoden alusta.

Vierailija
37/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Näin. Enkä todellakaan ala täällä kertomaan työnantajaani.

Mikä tes? Ei voi vastata ilman tuota tietoa.

Vierailija
38/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niitä harvoja tilanteita, joissa ammattiliittoon kuulumisesta on oikeaa hyötyä. Soita ammattiliittosi neuvontanumeroon, niin saat sieltä oikeaa tietoa.

Vierailija
39/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää nyt ei pidä miltään osin paikkaansa. Ei myöskään ollut kyse lomarahasta vaan loma-ajan palkasta. 

No kyllä vaan pitää. Lomarahathan ne nimenomaan vaikuttaa sun tilanteessa, loma-ajan palkka on yksiselitteisesti kk-sopimuksen mukainen, miten se voisi olla joku muu?

Vierailija
40/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä  se lomapalkkakaan ole suoraan sama palkka kuin tavallinen kk-palkka, se lomapalkka lasketaan tietyllä tavalla, ainakin julkisella puolella.

Ja aina siitä menee enemmän veroa, kuin tavallisesta kk-palkasta, koska se on ylimääräistä tuloa.

Julkisella voi toisinaan ottaa lomapalkan tai mikä se nyt sitten nimeltään on, vapaana.

Ja niin monet tekevätkin, koska vapaa esim. hoitotyöstä on kullan arvoista ja eikä tarvii maksaa sitä  "ylimääräistä" veroa.

Tuntipalkkalaisten ja kk-lomapalkka lasketaan tosiaan eri tavalla.